AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #1 Skrevet 20. mai 2021 I går kveld skjedde det igjen. Jeg våknet like etter at jeg hadde sovnet, og lurte på hvorfor naboen holdt på med vinkelsliper så sent. Ut kom øreproppene, og da skjønte jeg at det jeg trodde var vinkelsliper var ektefelles snorking. Han har hatt c-pap-maskin på grunn av søvnapne i noen år, men sliter litt med å bruke den. Det går greit i perioder, men så klarer han ikke bruke den på en god stund igjen. Separate soverom er ikke et alternativ, og øreplugger hjelper bare til en viss grad, så hva gjør jeg nå? Anonymkode: 14325...61b
cerruti Skrevet 20. mai 2021 #2 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I går kveld skjedde det igjen. Jeg våknet like etter at jeg hadde sovnet, og lurte på hvorfor naboen holdt på med vinkelsliper så sent. Ut kom øreproppene, og da skjønte jeg at det jeg trodde var vinkelsliper var ektefelles snorking. Han har hatt c-pap-maskin på grunn av søvnapne i noen år, men sliter litt med å bruke den. Det går greit i perioder, men så klarer han ikke bruke den på en god stund igjen. Separate soverom er ikke et alternativ, og øreplugger hjelper bare til en viss grad, så hva gjør jeg nå? Anonymkode: 14325...61b Han må bruke C-pap. Hvis ikke er separate soverom eneste mulighet. 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #3 Skrevet 20. mai 2021 Vi sover på forskjelllge rom. Anonymkode: e8cfa...7ba 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #4 Skrevet 20. mai 2021 Støydempende øreplugger kan være en mulighet. Sony WF1000XM3 demper sånn tålig greit. Problemet er at de er store, og det kan bli litt ugreit hvis du beveger deg mye i søvne. Mulig det finnes noen mindre, er usikker. Uansett, aktiv støydemping kan være verdt et forsøk. Har selv brukt et svært headset ved snorkende besøkende, og det fungerte veldig bra lydmessig, men er jo ikke behagelig å sove med noe sånt på hodet. Hvorfor er ikke separate soverom er et alternativ? Anonymkode: 2021e...af0 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #5 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I går kveld skjedde det igjen. Jeg våknet like etter at jeg hadde sovnet, og lurte på hvorfor naboen holdt på med vinkelsliper så sent. Ut kom øreproppene, og da skjønte jeg at det jeg trodde var vinkelsliper var ektefelles snorking. Han har hatt c-pap-maskin på grunn av søvnapne i noen år, men sliter litt med å bruke den. Det går greit i perioder, men så klarer han ikke bruke den på en god stund igjen. Separate soverom er ikke et alternativ, og øreplugger hjelper bare til en viss grad, så hva gjør jeg nå? Anonymkode: 14325...61b Du gjør ikke noe. Det er han som snorker. Enten må han derfor få og bruke hjelpemidler som hindrer snorking (selv om det ødelegger hans søvn) eller så må han søke hjelp til operasjon som fjerner snorkingen eller så må han sove i en stilling som gjlr at han ikke snorker eller så må dere sove på hvert deres rom. Snorking er såpass farlig at å satse på strategien hans nå, som kan oppsummeres med: «partner bruker øreplugger, jeg tar null ansvar for hennes eller egen helse» er vesentlig mindre ansvarlig som å gå hjem til noen med corona og råkline med dem. Og da må jeg understreke at å la snorking fortsette er vesentlig mer farlig. Anonymkode: ddbc0...e06 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #6 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Støydempende øreplugger kan være en mulighet. Sony WF1000XM3 demper sånn tålig greit. Problemet er at de er store, og det kan bli litt ugreit hvis du beveger deg mye i søvne. Mulig det finnes noen mindre, er usikker. Uansett, aktiv støydemping kan være verdt et forsøk. Har selv brukt et svært headset ved snorkende besøkende, og det fungerte veldig bra lydmessig, men er jo ikke behagelig å sove med noe sånt på hodet. Hvorfor er ikke separate soverom er et alternativ? Anonymkode: 2021e...af0 Kanskje har de bare ett soverom? Her i huset er jeg glad vi har flere, det hadde ikke fungert å sove på samme rom. Han snorker infernalsk! Bruker ikke masken han fikk, og jeg har fått et nytt liv etter å ha byttet soverom. Heldigvis ikke vegg-i-vegg med hans soverom, det hadde ikke nyttet. Anonymkode: 1262a...e68 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #7 Skrevet 20. mai 2021 Just now, AnonymBruker said: Kanskje har de bare ett soverom? Her i huset er jeg glad vi har flere, det hadde ikke fungert å sove på samme rom. Han snorker infernalsk! Bruker ikke masken han fikk, og jeg har fått et nytt liv etter å ha byttet soverom. Heldigvis ikke vegg-i-vegg med hans soverom, det hadde ikke nyttet. Anonymkode: 1262a...e68 Da må de flytte. To personer burde klare å skrape sammen nok en treroms. Alternativ må en av dem sove i stua. Anonymkode: 2021e...af0 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #8 Skrevet 20. mai 2021 Sliter med det samme, mannen har operert en gang allerede og det er ikke bedre. Han er forøvrig topptrent da, så det har ikke noe med det å gjøre heller. Om din samboer har søvnapne så er kanskje overvekt en faktor? Vekktap kan bedre problemene. Mannen kjøpte forøvrig aktive ørepropper fra Bose som spiller hvit lyd igjennom natta. Tok et par netter å venne seg til men nå fungerer det veldig godt. Kan våkne innimellom, men det å ha hvit lyd i ørene hjelper helt enormt. De er dyre, men definitivt verdt det! Anonymkode: 6e8cb...66e
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #9 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kanskje har de bare ett soverom? Her i huset er jeg glad vi har flere, det hadde ikke fungert å sove på samme rom. Han snorker infernalsk! Bruker ikke masken han fikk, og jeg har fått et nytt liv etter å ha byttet soverom. Heldigvis ikke vegg-i-vegg med hans soverom, det hadde ikke nyttet. Anonymkode: 1262a...e68 Hadde ikke giddet å være sammen med et menneske som ikke gidder å bruke hjelpemidlene når det plager deg så mye. Mtp helse også forøvrig. Anonymkode: 6e8cb...66e 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #10 Skrevet 20. mai 2021 https://www.bose.no/nb_no/products/headphones/noise_masking_sleepbuds/noise-masking-sleepbuds-ii.html#v=noise_masking_sleepbuds_ii_white Her er link om du vil lese om dem, de har reddet både søvn og samliv. Anonymkode: 6e8cb...66e 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #11 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du gjør ikke noe. Det er han som snorker. Enten må han derfor få og bruke hjelpemidler som hindrer snorking (selv om det ødelegger hans søvn) eller så må han søke hjelp til operasjon som fjerner snorkingen eller så må han sove i en stilling som gjlr at han ikke snorker eller så må dere sove på hvert deres rom. Snorking er såpass farlig at å satse på strategien hans nå, som kan oppsummeres med: «partner bruker øreplugger, jeg tar null ansvar for hennes eller egen helse» er vesentlig mindre ansvarlig som å gå hjem til noen med corona og råkline med dem. Og da må jeg understreke at å la snorking fortsette er vesentlig mer farlig. Anonymkode: ddbc0...e06 Søvnapné (pustestopp) er farlig, og har snorking som ett av hovedsymptomene. Men, snorking uten pustestopp er ikke farlig, bare plagsomt for en selv og partner. Greit å skille mellom bare snorking og snorking med pustestopp. TS: hvordan takler du å sove med lyden av cpap-maskinen da? Går det greit? Anonymkode: 94125...e5f 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #12 Skrevet 20. mai 2021 Hvis han var fått c-pap maskin tyder det på at han har søvnapné og dermed ikke får nok oksygen ut i kroppen. Det er forferdelig farlig for kroppen, så da lurer jeg på hvorfor han ikke vil bruke den? Her fikk mannen en skinne som gjør at han får litt underbitt - den tok snorkingen helt. Holdt på å bli gal! Tenker også at eneste løsning er at han gjør noe mer med snorkingen eller at en av dere sover på et annet soverom eller på sofaen. Anonymkode: 6e287...109
Gjest Trudelutt1 Skrevet 20. mai 2021 #13 Skrevet 20. mai 2021 Forstår deg så godt, ts!!! Vi har to barn og nøyaktig 3 soverom i huset, det hender jeg legger meg på sofaen i stua, men det er ikke akkurat en langsiktig løsning. Til alle snorkere: ta litt hensyn til de som prøver å sove ved siden av deg! Fint for deg at du får sove trass bråket ditt, men hva med de som ligger med propper hver natt og likevell blir vekket av deg? Ikke sunt å ligge natt etter natt med tanker om å kaldkvele mannen mens du ikke får sove. Prøv i det minste nattskinne, spray, neseplaster eller hva som helst som viser at du bryr deg litt!
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #14 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da må de flytte. To personer burde klare å skrape sammen nok en treroms. Alternativ må en av dem sove i stua. Anonymkode: 2021e...af0 Du forutsetter at vi er bare to i husholdningen, og det stemmer ikke. Vi har flere soverom, og alle sammen er bebodde! AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS: hvordan takler du å sove med lyden av cpap-maskinen da? Går det greit? Anonymkode: 94125...e5f Det er stort sett ikke noe problem. Jeg sover lett, men slik "hvit støy" som maskinen avgir har jeg aldri hatt problemer med. Det eneste er når han får problemer med masken, at den lekker, eller at overtrykket blir for stort slik at han må skru maskinen av og på, da kan jeg bli vekket av det, men sovner raskt igjen. AnonymBruker skrev (2 timer siden): https://www.bose.no/nb_no/products/headphones/noise_masking_sleepbuds/noise-masking-sleepbuds-ii.html#v=noise_masking_sleepbuds_ii_white Her er link om du vil lese om dem, de har reddet både søvn og samliv. Anonymkode: 6e8cb...66e Takk for tips, det skal jeg sjekke ut! Jeg har et problem med slike propper vanligvis, men jeg ser at de kommer i ulike størrelser, og det kan hjelpe. Han har bestemt seg for at han skal prøve å sove med c-pap igjen, og jeg håper at han får det til denne gangen. Det gikk så fint det første året, men da problemene med masken/maskinen begynte ga han opp, og syntes det var bedre uten. Anonymkode: 14325...61b
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #15 Skrevet 20. mai 2021 Har på typ hvit støy, rettere sagt "elvelyd", og propper. Men synes at mannen din bør ta ansvar og få gjort noe. Anonymkode: 6bab2...3f1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #16 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du forutsetter at vi er bare to i husholdningen, og det stemmer ikke. Vi har flere soverom, og alle sammen er bebodde! Det er stort sett ikke noe problem. Jeg sover lett, men slik "hvit støy" som maskinen avgir har jeg aldri hatt problemer med. Det eneste er når han får problemer med masken, at den lekker, eller at overtrykket blir for stort slik at han må skru maskinen av og på, da kan jeg bli vekket av det, men sovner raskt igjen. Takk for tips, det skal jeg sjekke ut! Jeg har et problem med slike propper vanligvis, men jeg ser at de kommer i ulike størrelser, og det kan hjelpe. Han har bestemt seg for at han skal prøve å sove med c-pap igjen, og jeg håper at han får det til denne gangen. Det gikk så fint det første året, men da problemene med masken/maskinen begynte ga han opp, og syntes det var bedre uten. Anonymkode: 14325...61b De er veldig myke og ligger ikke inni ørekanalene slik mange gjør. Bedre enn å ikke få sove 🙃 Anonymkode: 6e8cb...66e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå