Gå til innhold

IBS - hva må dere unngå?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært så plaget med for løs avføring i lang tid og må bare prøve å kutte ned på fodmaps og se om det kan hjelpe.. Dere som har IBS med løs mage eller diaré, hvilke matvarer må dere unngå? Hva kan dere spise? Hva gir symptomer hos dere og hvordan utarter det seg? Hvor lang tid fra dere spiser det til plagene kommer, og hvor lenge varer det?

Hvor lenge må man typisk kutte ut fodmaps for å merke bedring? Må dere kutte ut alt eller hjelper det å bare kutte ned?

Anonymkode: 8c613...c05

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stress.

Anonymkode: bbed8...d14

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Stress.

Anonymkode: bbed8...d14

veldig, veldig godt poeng.. pga livssituasjonen har jeg veldig mye angst og stress og det er ikke så veldig mye jeg klarer å få gjort med det.. og jeg lurer på om jeg i perioder med ekstra mye angst blir mer ømfintlig for hva jeg spiser..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pga fermentert mat tåler jeg nå det aller meste. Det eneste jeg reagerer mye på nå er bønner og linser. Livet ble mye bedre når jeg plutselig kunne spise det meste, og jeg skjønner derfor ikke hvorfor ikke flere prøver fermentert mat :)

Anonymkode: 2dbdd...c2d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pga fermentert mat tåler jeg nå det aller meste. Det eneste jeg reagerer mye på nå er bønner og linser. Livet ble mye bedre når jeg plutselig kunne spise det meste, og jeg skjønner derfor ikke hvorfor ikke flere prøver fermentert mat :)

Hva spiser du av fermentert mat? Måtte du gjøre noe annet? Hvor lang tid tar det? Alt av bønner og linser - kikerter også?

AnonymBruker
Skrevet

Bare stress nå, og iblant rødt kjøtt :)

Jeg måtte gå opp lav fodmap i et par år før jeg kunne gjenintrodusere matgrupper, men kan spise alt nå. Når jeg prøvde å reintrodusere etter noen uker reagerte jeg kraftig, så jeg trengte lengre tid. Men jeg gjorde det i samråd med lege.

Anonymkode: f465a...595

AnonymBruker
Skrevet

Laktose, gluten, for mye løk, stress. 
Jeg kan spise LITT mat med laktose (kan ta en veldig lite stykke med bløtkake feks). Kan også spise litt vanlig brød, men om jeg spiser vanlig i løpet av en dag så går det galt. Løk reagerer jeg mest på hvis det feks er pizzasaus med løk som det er brukt stavmikser på, biter går som regel bra (rare greier). 

Anonymkode: f15c6...143

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må unngå meieriprodukter 😩 Absolutt det vanskeligste for meg å kutte ned på, jeg elsker ost og yoghurt.

Ellers spiser jeg ikke særlig mye gluten fordi jeg har en partner som er intolerant og jeg kuttet også ned på kaffe.

Anonymkode: 4a4bc...5ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva spiser du av fermentert mat? Måtte du gjøre noe annet? Hvor lang tid tar det? Alt av bønner og linser - kikerter også?

Fermenterer ketchup og drikker hjemmelaget kombucha innimellom. Måtte ikke gjøre noe annet nei. Jeg kan spise litt falafael nå uten problemer og pålegg laget av kikerter, men i det store og det hele holder jeg meg unna bønner, linser og kikerter. Før kunne jeg ikke engang spise salat til lunsj uten at jeg fikk kjempemasse gass og løs mage, så for meg er det ikke noen stor sorg å ikke spise bønner, linser og kikerter siden jeg nå kan spise alt annet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Epler, Sanasol, produkter med mye fiber og særlig rug. Knekkebrød er håpløst. Risengrynsgrøt.

Anonymkode: f124d...ab8

AnonymBruker
Skrevet

Fet mat, mat med mye fiber, de fleste grønnsaker, meieriprodukter og sterk mat. Last ned Noba appen og les deg opp på fodmap eliminasjonsdiett, står mye om det og hvordan man skal gjennomføre det på nett. Skriv matdagbok og avføring/symptomdagbok med klokkesletter, da er det lettere å få oversikt. 

Anonymkode: b897f...4ed

AnonymBruker
Skrevet

Mye fett. Kjøtt. Hvete. Søtstoffer. Kullsyre

Tåler kokte linser, grønnsaker, proteinshakes. Nøtter og frø. Mye frukt

Anonymkode: ac77f...0cd

AnonymBruker
Skrevet

Mat.

Sånn føler jeg det! Uansett hva - vondt! Prøvd alt!

Stress og lite søvn gjør ting fem tusen ganger verre!

HATER denne sykdommen! Ødelegger livet mitt totalt og har gjort det i mange mange år.

Har spurt lege om å få utlagt tarm, men det var visst uaktuelt. Er så sliten:(

Anonymkode: ecef5...ee2

AnonymBruker
Skrevet

Sukker, fett, havregryn og godt krydret mat 

Anonymkode: d7b83...b29

• 9 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 11.16):

Hvor lang tid tok det med fermentert mat før du ble så bra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...