Gå til innhold

Demente husker bedre det de har lest?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mye med en dement person å gjøre, jeg har oppdaget i det siste at om vedkommende leser noe skikkelig, så husker han deler og utdrag av det lenge etterpå, men ting som har blitt sagt kan fort nli glemt etter minutter. 

Er dette en kjent sak ved demens? 

Anonymkode: 48540...e08

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvilken type demens det er. 

Anonymkode: 93768...c4d

AnonymBruker
Skrevet

Ukjent for meg, har jobbet med pasienter med demens i mange år. 

Anonymkode: 1ba01...cbd

Skrevet

Kan hende det har mer med hvordan de lærer best fra naturens side. Noen av oss husker bedre ting vi har hørt, andre husker bedre det vi har lest eller sett. Auditory (lyd) eller photografic (bilde/tekst) learning, mener jeg det heter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den eldre med demens jeg har omsorg for har mer eller mindre mister all leseforståelse, så det tror jeg må være individuelt. 

Skriftlige beskjeder må være på maks en setning, type:  "Du blir hentet kl 16", eller "du får besøk kl 14".

Anonymkode: f425c...fb2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har mye med en dement person å gjøre, jeg har oppdaget i det siste at om vedkommende leser noe skikkelig, så husker han deler og utdrag av det lenge etterpå, men ting som har blitt sagt kan fort nli glemt etter minutter. 

Er dette en kjent sak ved demens? 

Anonymkode: 48540...e08

Litt merkelig påstand og komme med når man kun har en erfaring med en dement person. Det betyr jo ikke at alle/ mange demente husker bedre ved å lese. 

Anonymkode: ffb10...e62

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Litt merkelig påstand og komme med når man kun har en erfaring med en dement person. Det betyr jo ikke at alle/ mange demente husker bedre ved å lese. 

Det er da ikke noe galt i å spørre om andre har samme erfaring, og om dette er vanlig ved demens.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er da ikke noe galt i å spørre om andre har samme erfaring, og om dette er vanlig ved demens.

Nei, ikke hvis du ikke hadde kun hadde snakket om en dement, men overskriften din sier demente, altså flere/ mange, å da blir det litt merkelig. 

For å svare på spørsmåøet ditt, så nei, har ikke opplevd at demente husker spesielt godt det de har lest. De husker gjerne tilbake i tid, å jo lenger tilbake, jo mer husker de. Jeg jobber med eldre der endel av de er demente. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest at enkelte demente kan teksten og tonen på musikk de husker fra de var yngre. At de da kan synge med.

Var noe/video om det i media for en god stund siden men finner det ikke igjen.

Anonymkode: 6ad53...ff9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, ikke hvis du ikke hadde kun hadde snakket om en dement, men overskriften din sier demente, altså flere/ mange, å da blir det litt merkelig. 

For å svare på spørsmåøet ditt, så nei, har ikke opplevd at demente husker spesielt godt det de har lest. De husker gjerne tilbake i tid, å jo lenger tilbake, jo mer husker de. Jeg jobber med eldre der endel av de er demente. 

Nå er ikke tråden min, men jeg tok overskriften ikke overskriften som en påstand, men som et ærlig spørsmål: "(Er det vanlig at) demente husker bedre det de har lest?", og baserte spørsmålet på egen erfaring.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har lest at enkelte demente kan teksten og tonen på musikk de husker fra de var yngre. At de da kan synge med.

Var noe/video om det i media for en god stund siden men finner det ikke igjen.

Anonymkode: 6ad53...ff9

Det stemmer, jeg så også en video om en dement med sterkt redusert kognisjon som satte seg ved pianoet og spilte.
Og jeg vet om mange demente som synger med på melodier fra sin ungdomstid.
Men hvor vanlig det er vet jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...