Ulven Skrevet 19. mai 2021 #1 Skrevet 19. mai 2021 Var på min halvårlige kontroll forleden, og fikk sammen med fakturaen en oversikt over hva som er gjort og funnet. Det jeg stusser på er at tannlegen har skrevet at "det er generelt noe interdentalt gingivitt". Noe jeg har vanskelig med å få til å stemme siden tannkjøttet mitt aldri blør eller er sårt, samt at jeg alltid får beskjed om at tannkjøttet er stramt og blekt. Har ingen lommer, og har heller aldri hørt nevnt at jeg har tannkjøttbetennelse. Er det vanlig med gingivitt hos mer eller mindre alle pasienter, eller kan tannlegen min ha rotet med journalskrivingen.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #2 Skrevet 19. mai 2021 Gingivitt i en eller annen grad er veldig vanlig, ja. Bruker du tanntråd? Anonymkode: 6c5f3...b40
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #3 Skrevet 19. mai 2021 Jeg ble selv diagnostisert med kronisk gingivitt + marginal peridontitt noen steder, og jeg har nok hatt gingivitt i alle fall i 10 år og gått på årlige kontroller uten at dette er blitt fanget opp. Et tannkjøtt kan altså se utrolig sunt og friskt ut selv om det ikke er det. Det er derfor jeg selv har gått så lenge med det. Jeg har selv heller nesten aldri blødninger i tannkjøttet når jeg tar tanntråd hjemme, uansett hvor mye jeg gnikker og gnur. Likevel har jeg altså over 50% blødning hos tannkjøttspesialist. Så dersom du ønsker en ordentlig vurdering anbefaler jeg en time hos en tannkjøttspesialist. Anonymkode: b3032...6fd 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #4 Skrevet 20. mai 2021 Vi har ikke lov til å utgi oss for helsepersonell på kg. Anonymkode: ec16d...7ad
Ulven Skrevet 20. mai 2021 Forfatter #5 Skrevet 20. mai 2021 (endret) 13 hours ago, AnonymBruker said: Gingivitt i en eller annen grad er veldig vanlig, ja. Bruker du tanntråd? Anonymkode: 6c5f3...b40 Takk for svar. 🙂 Tannlegen har ikke noe å utsette på renholdet. Jeg er nok mer nøye enn de fleste pga den problematikken som gjør at jeg går til halvårlig kontroll. Tanntråd hver kveld, bruk av mellomromsbørste, samt tannpuss to ganger hver dag. 12 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ble selv diagnostisert med kronisk gingivitt + marginal peridontitt noen steder, og jeg har nok hatt gingivitt i alle fall i 10 år og gått på årlige kontroller uten at dette er blitt fanget opp. Et tannkjøtt kan altså se utrolig sunt og friskt ut selv om det ikke er det. Det er derfor jeg selv har gått så lenge med det. Jeg har selv heller nesten aldri blødninger i tannkjøttet når jeg tar tanntråd hjemme, uansett hvor mye jeg gnikker og gnur. Likevel har jeg altså over 50% blødning hos tannkjøttspesialist. Så dersom du ønsker en ordentlig vurdering anbefaler jeg en time hos en tannkjøttspesialist. Anonymkode: b3032...6fd Tannlegen min er spesialist, så tror ikke jeg har noe å hente hos en annen. Men takk for tips. 😊 Jeg har en mistanke om at dette kan være en feilføring i journalen med tanke på at det aldri tidligere er nevnt noe om gingivitt. Endret 20. mai 2021 av Ulven
Flytendesåpe Skrevet 20. mai 2021 #6 Skrevet 20. mai 2021 (endret) Har du kroner/fasader? Jeg har noen kroner og fasader og jeg får litt ulike beskjeder hver gang jeg er hos tannlegen. Jeg er som deg veldig nøye med tannhygienen, og prøver å bevare de tennene som ikke er behandla 😅 For ca et år siden var jeg var hos tannlegen sa hun at det var antydning til periodontitt (hun sa at hvis man har kroner så er man mer utsatt for tannkjøttbetennelse) men sist sjekk sa hun at alt var toppers så jeg vet ikke hva jeg skal tro, tror bare kronene spøker med meg. Endret 20. mai 2021 av Flytendesåpe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå