Gå til innhold

Noen som har hatt slatters?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor var smertene? Hadde smerter hele tiden? Smerter ved lett trykking på kneskålen?

Anonymkode: 75035...38a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slatters får barn under tenårene, som oftest. Etter 25 år er alle vekstsoner sluttet. Helst gutter får dette, ikke like vanlig blant jenter. Kneskåla har ingenting med slatters å gjøre. 

Anonymkode: 5a17b...40f

Skrevet

Schlatters er et syndrom som barn og ungdom i vekst kan få, pga et område like under og i kneet ennå bare er brusk, altså mykt og ikke knokkel. Det har da lett for at det utvikler seg til en betenelse, og kan ses ved å klype like under kneet som da gir smerter i ulik grad. Det anbefales ro og hvile, spesielt de første ukene for å roe ned betennelsen, men stadig hard trening og belastning gjør at denne tilstanden vedvarer, spesielt hopping og løping. Men det vil uansett ikke vare evig. Ved hard grad av Schlatters kan det ta opptil 1-1,5 år å bli bra. Gunstig å trene musklene rundt. En fysiotime kan være rådgivende. 

Skrevet

Jeg hadde det for noen år tilbake. Jeg var ganske ung, så husker ikke helt forløpet - men fikk til slutt «diagnosen» betent slimpose med vann, om jeg husker rett.

symtpomene var at jeg var hoven under kneet, og hadde vondt ved fysisk aktivitet, og berøring. Smerten var ikke ilende husker jeg, men mer en varm og trykkende smerte. 

Det kom frem at jeg gikk med hele foten samtidig, og ikke rullet fra hælen og frem når jeg gikk. Så med litt øvelser fra fysioterapeut hjalp det veldig for meg. Har fremdeles kulen da, men det er ganske vanlig ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det i tenårene. Gjorde vondt hele tiden. Gikk over da jeg var ca 16 tror jeg.

Anonymkode: 5c27e...3bc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det som barn, og har "klumpene" fremdeles. Jeg husker ikke forløpet lenger (altså hvor lenge det var vondt og sånn), men jeg husker at på det verste var det kjempevondt bare ved lett berøring av området. Det ble mindre og mindre vondt etterhvert, men jeg kan fremdeles ikke i dag sitte med vekten på klumpene under knærne.

Anonymkode: 4e78a...825

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...