Gå til innhold

Hurra!! EU åpner grensene!!


TantePose

Anbefalte innlegg

velociraptor skrev (4 timer siden):

Håper ikke det åpner for det før alle har fått tilbud om vaksine, og før alle restriksjoner innenlands er opphevet. Det er helt sykt å prioritere at gamle egoistiske drittsekker skal få stikke fra dugnaden og dra på charterferie mens de unge som har tatt støtet fortsatt ikke får trene eller dra på jobb, samles, og ikke engang har fått mulighet til å takke ja til vaksine enda.

Vi kan ikke tenke ordet « urettferdig» midt i en pandemi. Vi må tenke hva som lønner seg med og få økonomien i gang. Dette dreier seg om arbeidsplasser. Hvis dette gjør at reisearrangører får noe omsetning, butikker på flyplassene, taxi selskaper eller busselskapene får flere kunder er det positivt. Dette gavner alle. Tenk også  litt på hvordan tilstandene har vært i sør Europa. Det har blitt stor fattigdom, og de er avhengig av turisme på en trygg måte. Pensjonister har heller  ikke all verdens med år igjen. La nå de få dra til syden hvis de vil. De stikker ikke fra dugnaden nei. Det beholdes nok smittevernsregler både i Norge og syd Europa. I tillegg er disse vaksinerte, og hele poenget med vaksine pass er at det kan brukes. Skal alle sitte i Norge til sistemann er vaksinert fordi det kan bli « urettferdig»... La nå pensjonister få legge igjen penger rundt omkring. Det er bare positivt.

Endret av J.E
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Capt. Obvious skrev (20 minutter siden):

Er vel bare ca 11% som er fullvaksinerte. Man rekker nok ikke så mange flere av dem før fellesferien. Dessuten må mange vente 12 uker før neste dose nå. 

Men det er 11% av veldig mange, så antallet mennesker er likevel et stort antall mennesker, selv om vi snakker om et mindretall av befolkningen. Og selvsagt rekker man mange flere før fellesferien, for hver dag er det flere som får dose to og dermed blir fullvaksinert.

Men mange av oss kan nok skyte en hvit pil etter å få noen vaksine med det første. Hadde ikke falt meg inn å planlegge utenlandsferie i år uansett. Spare de pengene til en fin ferie neste år (forhåpentligvis, hvis ikke verden plutselig slutter ned igjen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (Akkurat nå):

Vi kan ikke tenke ordet « urettferdig» midt i en pandemi. Vi må tenke hva som lønner seg med og få økonomien i gang. Dette dreier seg om arbeidsplasser. Hvis dette gjør at reisearrangører får noe omsetning, butikker på flyplassene, taxi selskaper eller busselskapene får flere kunder. Dette gavner alle. Tenk også  litt på hvordan tilstandene har vært i sør Europa. Det har blitt stor fattigdom, og de er avhengig av turisme på en trygg måte. Pensjonister har heller  ikke all verdens med år igjen. La nå de få dra til syden hvis de vil. De stikker ikke fra dugnaden nei. Det beholdes nok smittevernsregler både i Norge og syd Europa. I tillegg er disse vaksinerte, og hele poenget med vaksine pass er at det kan brukes. Skal alle sitte i Norge til sistemann er vaksinert fordi det kan bli « urettferdig»... La nå pensjonister få legge igjen penger rundt omkring. Det er bare positivt.

Jeg er HELT uenig. Rettferdighet er veldig viktig, og dette vil øke smitten fordi de som står igjen ikke har noen grunn til å fortsette med smittevernstiltak når dessertgenerasjonen (som vanlig) stikker av og trekker opp stigen etter seg. Du må gjerne være av den formening at å dra til varmere strøk og kooose seg mens barn og barnebarn sitter stuck hjemme i depresjon, isolasjon og ensomhet ikke er å stikke av fra dugnaden, men jeg er uenig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (15 minutter siden):

Jeg er HELT uenig. Rettferdighet er veldig viktig, og dette vil øke smitten fordi de som står igjen ikke har noen grunn til å fortsette med smittevernstiltak når dessertgenerasjonen (som vanlig) stikker av og trekker opp stigen etter seg. Du må gjerne være av den formening at å dra til varmere strøk og kooose seg mens barn og barnebarn sitter stuck hjemme i depresjon, isolasjon og ensomhet ikke er å stikke av fra dugnaden, men jeg er uenig.

Nå tar du utgangspunkt i at vaksinene ikke virker... hvis pensjonister skal få smitten til og stige så må det kun være fordi vaksinene ikke virker. Nå er FHI overbeviste om at vaksinene virker ( også mot mutasjoner) Hvis dette skulle vise seg og være feil at de ikke virker mot indisk mutasjon så blir nok UK det første landet vi får høre det i fra. Hvis det blir slik kommer ikke Norge til og fjerne karantenehotell. Da drar i så fall nesten ingen, vaksinerte eller ikke. Hele poenget med vaksinene er at man blir immun og det ser ikke ut som man sprer smitte. Hvis de ikke stopper smitte kan alle glemme og dra noe sted på flere år. Og hvis vaksinene virker som de er ment er de ingen mening i at vaksinerte ikke skal kunne bidra med og få økonomien opp opp gå. Selv om noen er « fri « noen uker før trenger ikke pensjonistene og sitte igjen med sympati med kg brukere som ikke får reist😉 

Endret av J.E
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (17 minutter siden):

Men det er 11% av veldig mange, så antallet mennesker er likevel et stort antall mennesker, selv om vi snakker om et mindretall av befolkningen. Og selvsagt rekker man mange flere før fellesferien, for hver dag er det flere som får dose to og dermed blir fullvaksinert.

Men mange av oss kan nok skyte en hvit pil etter å få noen vaksine med det første. Hadde ikke falt meg inn å planlegge utenlandsferie i år uansett. Spare de pengene til en fin ferie neste år (forhåpentligvis, hvis ikke verden plutselig slutter ned igjen...)

Tror nok ikke man rekker å gjøre så mange flere enn 20-25% fullvaksinert. Men ja, det er dessverre mange som må vente lenge, og antar at mange må vente til tett opp mot jul eller i ytterste konsekvens til neste år. 

Hvis koronapasset blir tatt i bruk og fullvaksinerte får reist, så får vi bare håpe at ingen av dem drar med seg en mutasjon som vaksinene kanskje ikke fungerer på hjem igjen, slik at vi får nye nedstengninger i høst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (4 minutter siden):

Nå tar du utgangspunkt i at vaksinene ikke virker... hvis pensjonister skal få smitten til og stige så må det kun være fordi vaksinene ikke virker. Nå er FHI overbeviste om at vaksinene virker ( også mot mutasjoner) Hvis dette skulle vise seg og være feil at de ikke virker mot indisk mutasjon så blir nok UK det første landet vi får høre det i fra. Hvis det blir slik kommer ikke Norge til og fjerne karantenehotell. Da drar i så fall nesten ingen, vaksinerte eller ikke. Hele poenget med vaksinene er at man blir immun og det ser ikke ut som man sprer smitte. Hvis de ikke stopper smitte kan alle glemme og dra noe sted på flere år. Og hvis vaksinene virker som de er ment er de ingen mening i at vaksinerte ikke skal kunne bidra med og få økonomien opp opp gå. Selv om noen er « fri « noen uker før trenger ikke pensjonistene og sitte igjen med sympati med kg brukere som ikke får reist😉 

Utfordringen er bare at ingen vaksiner er 100%. Hvis det blir et større antall som reiser, så vil det være enkelte som likevel smitter videre. Antar vi en virkningsrad på 95% som fullvaksinert så vil det anslagsvis være omtrent 5% som kan smitte videre. Si det lander på ca 50.000 nordmenn som drar utenlands i sommer (Og da er det et nøkternt anslag), så vil da ca. 2500 av disse være vektorer for å videreføre smitte, særlig blant uvaksinerte. Det betyr med stor sannsynlighet at man får en kraftig smitteoppgang etter fellesferien, og med fortsatt mange uvaksinerte til minst august-september, så vil det bety nye, tunge restriksjoner. I tillegg kommer risikoen for at man drar med seg eventuelle nye mutasjoner på reise, og i verste fall biter vaksinene mye dårligere på dem. Da blir det baluba når de kommer hjem igjen. 

Hvis vaksinepasset tas i bruk i fellesferien, så tror jeg vi går en høst og vinter med tunge restriksjoner i møte. Det lover generelt ikke godt for gjenåpningen av samfunnet tror jeg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke hva du legger i «de aller eldste», eller «ytterst få» men jeg kjenner mange i 30-40-årene som er fullvaksinerte nå - mest helsepersonell men også noen som er i risikogrupper. Det er vel noen hundre tusen fullvaksinerte helsepersonell etterhvert? Er ikke «ytterst få» om alle disse stikker på sydenferie.

Det er ganske mange i seksti- og syttiårene som blir fullvaksinert til sommeren også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
J.E skrev (16 minutter siden):

Nå tar du utgangspunkt i at vaksinene ikke virker... hvis pensjonister skal få smitten til og stige så må det kun være fordi vaksinene ikke virker. Nå er FHI overbeviste om at vaksinene virker ( også mot mutasjoner) Hvis dette skulle vise seg og være feil at de ikke virker mot indisk mutasjon så blir nok UK det første landet vi får høre det i fra. Hvis det blir slik kommer ikke Norge til og fjerne karantenehotell. Da drar i så fall nesten ingen, vaksinerte eller ikke. Hele poenget med vaksinene er at man blir immun og det ser ikke ut som man sprer smitte. Hvis de ikke stopper smitte kan alle glemme og dra noe sted på flere år. Og hvis vaksinene virker som de er ment er de ingen mening i at vaksinerte ikke skal kunne bidra med og få økonomien opp opp gå. Selv om noen er « fri « noen uker før trenger ikke pensjonistene og sitte igjen med sympati med kg brukere som ikke får reist😉 

Nå er det slik at vi bruker Pfizer og Moderna(som USA), de gir faktisk god beskyttelse mot den indiske. AZ, som man i hovedsak bruker i i UK, gir ikke like god beskyttelse. Så du har nok rett i UK, men man har også brukt mye AZ i EU-landene.

Av nesten 1.7 millioner doser, så har Norge brukt 130 tusen AZ, resten er Pfizer/Moderna. De som har bare fått en dose av AZ, så er man i gang med å gi dose 2 nå med enten Pfizer eller Moderna (jeg får min om 2 uker)

Hvor mange som er fullvaksinert med AZ vet jeg ikke, men fastlegen min regnet med at de som er fullvaksinert med AZ vil være de første som boostes med Pfizer/Moderna(fastlegen viste ikke om det ble en eller to shots - det ville kanskje være avhengig av hvilken vaksine man fikk først) , deretter kommer resten i tur og orden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har hatt covid kan vel også reise fritt, så da er det bare å sette igang smitten igjen, personlig sier jeg ja takk til viruset nå. Reiser uansett utenlands i sommer, regner med de må åpne opp for karantenefrie reiser til flere land fra Norge også, når resten av EU øker sikre land til 70/100.000.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Rocka69 said:

Vel ifølge disse artiklene så er det bare for fullvaksinerte.

https://www.dagbladet.no/nyheter/eu-enige-om-grenseapning/73782407

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/eu-enige-om-aa-gjenaapne-grensene-for-fullvaksinerte.SFYshbu2I?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1

https://www.nrk.no/urix/eu-apner-grensene-for-alle-vaksinerte_-melder-afp-1.15501190

https://www.tv2.no/nyheter/14009039/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Som jeg tolker det, så betyr at bare fullvaksinerte får slippe inn, altså ikke de som har hatt Corona eller har en fersk negativ test(mindre enn 24 timer) - i hvertfall ikke så lenge. Altså ikke coronapass, men vaksinepass (og det har Norge allerede - hvis du stikker innom fastlegen for å få det skrevet ut, underskrevet og stemplet). Men det kan være at Norge rekker å lage en EU-godkjent APP der man kan laste ned vaksinepass fra Sysvak via Helsenorge - det burde IT-selskapet som har fått kontrakten klare i løpet av uken, ikke noe senere enn slutten av neste uke.

Men selv med vaksinepass/kort fra norsk lege (stemplet og underskrevet), så vil det fremdeles være 10 dager hotellkarantene hvis du drar på sydentur - så det er for tidlig å glede seg enda. Ikke før Erna opphever karanteneplikt for fullvaksinerte.

 

 

Det stemmer ikke. Alle kan reise til eu selv de som ikke er vaksinerte. Men har negativ test tatt før 73 timer De som ikke er vaksinerte må I karantene mens de som er full vaksinert slipper karantene. 

Endret av TropicalFruit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (13 timer siden):

Håper ikke det åpner for det før alle har fått tilbud om vaksine, og før alle restriksjoner innenlands er opphevet. Det er helt sykt å prioritere at gamle egoistiske drittsekker skal få stikke fra dugnaden og dra på charterferie mens de unge som har tatt støtet fortsatt ikke får trene eller dra på jobb, samles, og ikke engang har fått mulighet til å takke ja til vaksine enda.

Jeg er en av de som du omtaler som "gammel egoistisk drittsekk". Ikke spesielt hyggelig av deg, men jeg bryr meg egentlig veldig lite om hva du synes om meg og andre på min alder.

De fleste av våre jevnaldrende venner og familie er nå fullvaksinert.  Ikke en eneste i vennegjengen vår skal til Syden i sommer. Selvsagt ikke mannen min og jeg heller. Noen av våre kjente har hus/leilighet i Syden også, men reiser likevel ikke. Eldre folk drar rett og slett ikke til Middelhavsområdene om sommeren fordi det er for varmt.  Så jeg tviler på din påstand om at de eldre stikker av fra dugnaden. Vi blir i Norge i hvert fall til godt ut på høsten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pillarguri skrev (7 timer siden):

Jeg er en av de som du omtaler som "gammel egoistisk drittsekk". Ikke spesielt hyggelig av deg, men jeg bryr meg egentlig veldig lite om hva du synes om meg og andre på min alder.

De fleste av våre jevnaldrende venner og familie er nå fullvaksinert.  Ikke en eneste i vennegjengen vår skal til Syden i sommer. Selvsagt ikke mannen min og jeg heller. Noen av våre kjente har hus/leilighet i Syden også, men reiser likevel ikke. Eldre folk drar rett og slett ikke til Middelhavsområdene om sommeren fordi det er for varmt.  Så jeg tviler på din påstand om at de eldre stikker av fra dugnaden. Vi blir i Norge i hvert fall til godt ut på høsten.

Hvis dere ikke skal til utlandet i sommer, ved bruk av et vaksinepass andre ikke har hatt mulighet til å få, så er dere ikke blant de jeg omtaler som gamle egoistiske drittsekker.

Merkelig påstand at «eldre folk ikke drar til middelhavslandene om sommeren fordi det er for varmt» - det er det da beviselig en god del som gjør. Moren min, svigerforeldrene mine, tanker og onkler, mammas venninner - ikke nå under pandemien heldigvis, men vanlige år gjør de da det. 

Det har vært nok av saker i media om gamle mennesker som er pottesure fordi de må sitte på karantene-hotell når de kom hjem til Norge en liten tur for å klore til seg en vaksine, og som har laget så mye helvete på karantenehotellene at politiet må tilkalles. Det er de egoistiske drittsekkene jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...