Gå til innhold

hekle pledd...anbefaler du ull eller bomull?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Pris ingen betydning. Skal hekle et sofapledd, gjerne med heklekrok 4 eller oppover. Vil unngå garn som fliser seg opp...har du noe å anbefale? 

Anonymkode: a5a4a...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville valgt ull, bl.a pga det er varmere enn bomull, i tillegg «puster» ulla og regulerer varmen bedre enn bomull. Ser også for meg at bomull blir tungt. 

Tror jeg ville gått for en ren ullkvalitet på garnet, ikke garn som har syntetisk materiale blandet inn sammen med ull. Personlig er jeg heller ikke begeistret for superwash-garn 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull, ren ull, ikke superwash. Som de sier over, bomull blir fryktelig tungt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skruf skrev (10 minutter siden):

Jeg ville valgt ull, bl.a pga det er varmere enn bomull, i tillegg «puster» ulla og regulerer varmen bedre enn bomull. Ser også for meg at bomull blir tungt. 

Tror jeg ville gått for en ren ullkvalitet på garnet, ikke garn som har syntetisk materiale blandet inn sammen med ull. Personlig er jeg heller ikke begeistret for superwash-garn 

takk for tips. Har du tips om hvilket ullgarn?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har heklet noen tepper i Drops merino Extra fine. Men det er superwash, ser jeg. I tillegg er visst ikke Drops "bra nok" har jeg lært her inne 😆 

Har også brukt merinogarnet fra Nille. Det fra Drops er mykere, og tyngre. 

Hilsen nybegynner.

Anonymkode: 2827f...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har heklet noen tepper i Drops merino Extra fine. Men det er superwash, ser jeg. I tillegg er visst ikke Drops "bra nok" har jeg lært her inne 😆 

Har også brukt merinogarnet fra Nille. Det fra Drops er mykere, og tyngre. 

Hilsen nybegynner.

Anonymkode: 2827f...a1a

Drops er da mer en bra nok. Har brukt drops flere ganger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

takk for tips. Har du tips om hvilket ullgarn?

Jeg har aldri strikket pledd før, så litt usikker. Døtrene mine har hjemmelagde pledd i ullgarn, som moren min har laget,  men vet ikke hvilket garn hun brukte. Men det kan jeg spørre henne om og oppdagere senere :) 

Til strikking så liker jeg veldig godt ulike typer garn fra Rauma, særlig Puno, det et blanding av ull og alpakka som gir varme og utrolig mjuke plagg. Hillesvåg har også mye bra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Chiubi skrev (3 timer siden):

Ull, da bomull ofte blir veldig tungt

skruf skrev (3 timer siden):

Hva tenker dere om garn i 100% alpakka til pledd? (Jeg er ikke ts, men det hadde vært interessant å vite hva dere synes). :) 

Anonymkode: b40b5...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt ull :)

Ikke alpakka da, det siger. Ville valgt noe med 80% ull og 20% nylon for lang holdbarhet. Tror jeg sist heklet i Nepal, det var jeg fornøyd med.

Anonymkode: 88f56...6cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Absolutt ull :)

Ikke alpakka da, det siger. Ville valgt noe med 80% ull og 20% nylon for lang holdbarhet. Tror jeg sist heklet i Nepal, det var jeg fornøyd med.

Siger alpakka mye? Oppfører alpakkaen seg anderledes i blanding med ull (slik som i Nepal)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Siger alpakka mye? Oppfører alpakkaen seg anderledes i blanding med ull (slik som i Nepal)? 

Det var kanskje litt dumt skrevet av meg :) 
images?q=tbn:ANd9GcRrnXqOq63KIUZIeTq-8tx

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har du bestemt deg for oppskrift?

Dette er nydelig:

91963_omslag_web_a4.jpg

Oppskrift kan lastes ned gratis her:
https://www.jarbo.se/no/oppskrifter/interior/91963-flora-virkad-plad.html

Flere interiørting her: https://www.jarbo.se/no/oppskrifter/interior.html?garnkvalite=1852&metod=1836&p=2

Sååå nydelig. Har ikke bestemt meg ennå...kikker litt på nettet. Ser litt vanskelig ut å hekle sammen? ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sååå nydelig. Har ikke bestemt meg ennå...kikker litt på nettet. Ser litt vanskelig ut å hekle sammen? ts

Selges Jarbogarn bare på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke det er så vanskelig å hekle sammen, det ser ut som noen ganske alminnelige heklemasker, men heklet slik at de kommer oppå skjøten i stedet for mellom.

Forøvrig helt enig i at det er nydelig, med friske farger i gode kombinasjoner. Jeg liker også at den sekskantede varianten av  bestemorruter gir blomster, det blir så herlig sommerlig!

Anonymkode: 1f462...238

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hihi, artig med alpakkaen ;)

Alpakka vil generelt sige, og er noe man må være obs på når man f.eks lager gensere. De strekker seg gjerne 10 cm + fra original lengde. Kan godt hende det går greit med et teppe, men det er noe å være obs på :) Jeg tenker helst på rene alpakka garn her, med blanding skal det nok gå greit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hihi, artig med alpakkaen ;)

Alpakka vil generelt sige, og er noe man må være obs på når man f.eks lager gensere. De strekker seg gjerne 10 cm + fra original lengde. Kan godt hende det går greit med et teppe, men det er noe å være obs på :) Jeg tenker helst på rene alpakka garn her, med blanding skal det nok gå greit.

Tusen takk!  💐  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg skulle til å hekle en liten blekksprut til min nyfødt, i bomullsgarn, og den var så ekkel å hekle, at aldri igjen. 

men jeg striket en stor sjal i alpakka garn, og den er jeg veldig fornøyd med. Det er sikkert 10 år siden, men den hold seg bra, og jeg bruker den litt hver vinter. Striket på 

Og ei venninne av meg heklet en babypledd i alpakka, den bruker vi fortsatt nå til ungen som er 7, som liten pledd i bilen f.eks, den er veldig myk og god, men ja, blir litt strekking, så kanskje ikke hekle noe med mønster i alpakka. Vi har også fått et babypledd i ull/polyester blanding fra tanta mi, og det pleddet holdt seg mye bedre i form, samtidig som det har vært så tung og for varm, så det ble nesten ikke brukt heller. Så for min del, alpakka anytime framfor ullpledd. 🙈

Anonymkode: 17db4...517

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...