Gå til innhold

Overreagerer læreren?

Fremhevede innlegg

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

😬😳

Jeg hadde vel mest orientert rektor, dette er LANGT over enhver normal strek tenker nå jeg 🤷‍♀️ Læreren asså. 

Endret av Fnuggolina
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tviler ikke på at dette er sant! Hørt så mange historier nå om foreldre som blir meldt på de tynneste grunnlag.

Spar på den tekstmeldingen. Også klager du til rektor og skolesjefen.

Dette kan læreren faktisk ikke tillate seg! 

Anonymkode: b8efa...6a2

Dette! Klag til rektoren, du.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Haha, barnevernet og foreldrekurs hadde nå blitt oversvømt av folk hvis man skulle bekymre seg for at barn for være oppe så lenge de vil når de har fri.:ler: Man må bo langt borti gokk for ha et barnevern som har så lite å gjøre at de oppretter sak basert på en slik bekymringsmelding.

De aller fleste barn i den alderen for være oppe så lenge de vil når de har overnattingsbesøk og de aller fleste sovner faktisk i 1-2 tiden, stolte av seg selv for de tror de har døgna.:fnise:

Jeg hadde for øvrig sagt at dette ikke var noe lærer trengte å legge seg opp i for du har full tiltro til at far klarer å ivareta barnets behov ved samvær. Hadde nok og tatt en prat med rektor om dette, greit man skal følge med men dette blir helt feil av lærer å legge seg opp i.

Endret av FrøkenMånestråle
La til noe... :)
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her går barna på en aktivitet, og der har de overnatting to ganger i året, og det er snakk om nesten 100 barn i alderen 6-16 ca. Da er det om å gjøre å døgnan(?), de siste holder ut til 04-05 en gang. De er helt skutt når de kommer hjem, men de snakker lenge om den overnattingen😅 Lurer på hva denne læreren hadde sagt til dette😂

Anonymkode: 9e4c3...651

• Liker 5
Gjest Albbas
Skrevet

Dette hadde jeg tatt opp med rektor. Så utrolig uprofesjonelt!! Når læreren uttaler seg sånn er det ikke vits i å diskutere med læreren, da trenger læreren tilbakemelding fra en overordnet. 

Skrevet

Er dette for real?! Snakk med inspektør/rektor! Dette er langt over grensen og du må ta det videre. Du kan seriøst ikke tillate læreren å gjøre sånn..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle barn døgner 😆 Det ville jeg sannelig skrevet til læreren også. "Nå er det faktisk sånn at de fleste barn døgner i løpet av sine barndomsår, og ikke noe jeg oppfordrer eller oppmuntrer til, men som jeg tenker at er en fase av det å være et utforskende barn, som tester egne grenser for hva han klarer. Denne gangen var det døgning, neste gang er det kanskje hvor mange skiver han klarer å spise på et kvarter? Nå er det også slik at dette hendte på en fridag/ferie, og ikke noe som går utover hans skolehverdag og lekser".

Er læreren barnløs? Har han ikke vært barn selv? Høres så rart ut å reagere på den måten.

Anonymkode: 60fd1...fa5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (3 timer siden):

Haha, barnevernet og foreldrekurs hadde nå blitt oversvømt av folk hvis man skulle bekymre seg for at barn for være oppe så lenge de vil når de har fri.:ler: Man må bo langt borti gokk for ha et barnevern som har så lite å gjøre at de oppretter sak basert på en slik bekymringsmelding.

De aller fleste barn i den alderen for være oppe så lenge de vil når de har overnattingsbesøk og de aller fleste sovner faktisk i 1-2 tiden, stolte av seg selv for de tror de har døgna.:fnise:

Jeg hadde for øvrig sagt at dette ikke var noe lærer trengte å legge seg opp i for du har full tiltro til at far klarer å ivareta barnets behov ved samvær. Hadde nok og tatt en prat med rektor om dette, greit man skal følge med men dette blir helt feil av lærer å legge seg opp i.

Må ikke så veldig ut i gokk... Her hadde de nok åpna sak basert på "manglende grensesetting", og dessuten "manglende fokus på barnet" hvis foreldre klager. 

Vet du hva, ts, jeg tror faktisk ikke at jeg hadde turt å klage. Vet du åssen forhold rektor har til denne læreren? Ikke ta det for gitt at rektor forholder seg profesjonelt. Kan hende støtter rektor læreren...

Jeg synes definitivt at lærer overdriver. Dette er ingen sak for bv, og det vil være brudd på taushetsplikten hvis skolen melder. 

Hilsen mor som er noe fanatisk opptatt av rutiner og leggetider. 

Anonymkode: 5a9d0...601

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om hendelsesforløpet og ordlyden var akkurat sånn som du beskriver, er dette ren og skjær trakassering fra lærerens side, og grunn til skriftlig advarsel i forhold til oppsigelse.

Anonymkode: 9b1e7...b12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg hadde svart læreren med at h*n er hjertelig velkommen til å sende inn en bekymringsmelding på dette grunnlaget, men at du ikke ønsker å gjøre det på vegne av h*n. På den måten får du sagt at du ikke synes dette er bekymringsfullt, og læreren tenker seg kanskje om og innser at det er helt håpløst å skulle melde til barnevernet om dette. Ville også sendt korrespondansen til rektor og gitt foreslått at de endrer på rutinene sine ifht å instruere foreldre om å sende bekymringsmeldinger på vegne av lærere. 

Anonymkode: 4b8ee...813

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men i alle dager, hvorfor svarte du på den meldingen? Jeg ville videresendt til far, med kopi lærer og kommentert tørt at dette fikk de kommunisere om seg i mellom (og kanskje noe om sannhetsgestalt og ferie og kanskje far kunne få klarhet i hva som var lærerens problem med dette?). 

Anonymkode: 0732d...1ba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må ikke så veldig ut i gokk... Her hadde de nok åpna sak basert på "manglende grensesetting", og dessuten "manglende fokus på barnet" hvis foreldre klager. 

Vet du hva, ts, jeg tror faktisk ikke at jeg hadde turt å klage. Vet du åssen forhold rektor har til denne læreren? Ikke ta det for gitt at rektor forholder seg profesjonelt. Kan hende støtter rektor læreren...

Jeg synes definitivt at lærer overdriver. Dette er ingen sak for bv, og det vil være brudd på taushetsplikten hvis skolen melder. 

Hilsen mor som er noe fanatisk opptatt av rutiner og leggetider. 

Det hadde de ikke gjort her, det har de faktisk ikke ressurser til, herlighet. De hadde jo ikke hatt mulighet til å følge opp noe slikt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er heldigvis rektor eller inspektør som melder til barnevernet på vegne av skolen, lærere pleier ikke å gjøre dette selv. Hvis denne læreren går til ledelsen med begrunnelsen om at barna døgnet, kommer de til å le høyt - saken blir aldri sendt BV, så slapp av med det i hvert fall. Uansett ville jeg tatt en telefon til læreren og hørt om det var noe mer som lå til grunn for bekymring, for det høres jo helt merkelig ut å ville melde noen til BV på bakgrunn av en (egentlig positiv og morsom) hendelse.

Endret av Unika
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Unika skrev (4 minutter siden):

Det er heldigvis rektor eller inspektør som melder til barnevernet på vegne av skolen, lærere pleier ikke å gjøre dette selv. Hvis denne læreren går til ledelsen med begrunnelsen om at barna døgnet, kommer de til å le høyt - saken blir aldri sendt BV så slapp av med det i hvert fall. Uansett ville jeg tatt en telefon til læreren og hørt om det var noe mer som lå til grunn for bekymring, for det høres jo helt merkelig ut å ville melde noen til BV på bakgrunn av en (egentlig positiv og morsom) hendelse.

Tja, meldeplikten er tross alt personlig, og vi kjenner ikke læreren. Hvis han er av den oppfatning at en noe utglidende døgnrytme hører hjemme i kategorien alvorlig omsorgssvikt, eller hvis han ikke har fått opplæring i meldeplikt og tror at tasushetsplikten ikke gjelder, så kan man ikke føle seg for sikker...

Lurt å snakke med læreren ja. Kanskje har han ikke forstått hva meldeplikten innebærer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja, meldeplikten er tross alt personlig, og vi kjenner ikke læreren. Hvis han er av den oppfatning at en noe utglidende døgnrytme hører hjemme i kategorien alvorlig omsorgssvikt, eller hvis han ikke har fått opplæring i meldeplikt og tror at tasushetsplikten ikke gjelder, så kan man ikke føle seg for sikker...

Lurt å snakke med læreren ja. Kanskje har han ikke forstått hva meldeplikten innebærer. 

Det skulle være taushetsplikt, herlighet 😄

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Så lurer jeg på?? Er det egentlig lov? Hun skal vell ikke fortelle deg om ting som skjer i hjemmet til far og omvendt? Og om hun virkelig hadde ment det var en sak for bv så skulle hun sendt bekymringsmelding der, man går jo ikke gjennom den andre forelderen, det høres helt rart ut. Ville tatt meg en prat med avdelingsleder/rektor jeg.

Anonymkode: 0fe24...4e0

Enig. Jeg reagerer like mye på fremgangsmåten til læreren her, som det læreren uttrykte. Det "fine" nå, er jo at nå har du bevis som du kan vise til avdelingsleder/rektor. Det kunne man ikke gjort om læreren bare ringte deg muntlig.

Anonymkode: 70c64...927

Skrevet

Altså.. slike alvorlige beskjeder tas ikke på sms. Da ringer man og snakker med foreldrene om det. 
mat et barn har døgnet med en venn er ikke bv sak. Så her må det være mye annet i tillegg vil jeg tro. Om det isolert sett handler om døgningen må lærer være «gal» meldte hun det andre barnet også til bv? 
snakk med rektor 

AnonymBruker
Skrevet

Da burde de kommet til oss også da jeg var barn /ungdom med overnattingsgjest hjemme. Alle barn/ungdom døgner vel avogtil i ferien når de har en overnattingsgjest.

Anonymkode: 8a323...323

Skrevet (endret)

Du får høre med rektor om dette er vanlig praksis blant rektors stab. En melding til barnevernet, som er gitt i rollen som lærer, er uansett skolens ledelse som skal sende videre. 

..jeg tenker at vedkommende får seg et lite kurs i hva som prioriteres i forhold til slike meldinger. 

Endret av absinthia
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Læreren burde ta seg en bolle og jeg ville ha sagt ifra at det er ikke greit å blande seg på denne måten.  

Anonymkode: bb24c...ab6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...