Gå til innhold

Overreagerer læreren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg fikk en melding av læreren til sønnen min i går ettermiddag. Han hadde overhørt en samtale mellom sønnen min og kameraten hans når de pratet om "døgninga" de hadde gjort i påskeferien. Da hadde de vært hos faren til sønnen min. Men uansett så hadde læreren hørt prat om det, å mener jeg skal gi beskjed til barnefar og barnevernet om at barnefar må på kurs for å lære hvordan man skal ta vare på et barn. Jeg falt nesten av stolen da jeg fikk den meldingen, for jeg må jo innrømme at jeg og mine venninner ofte døgna i den alderen (vi sovnet mest sannsynlig innen 1-2 på natten som jeg tror sønnen min også gjorde). Jeg er jo absolutt ikke for at barn skal døgne, å oppfordrer selvsagt ikke sønnen min og overnattingsbesøket at de skal gjøre det. Men jeg syns heller ikke det skader om de gjør det en gang i blant. 
hva tenker dere? 
De er 10-11 år. 
Takk for svar 🌸

Anonymkode: 5dacf...ff8

Videoannonse
Annonse
Gjest Skogsalv
Skrevet

Det var ferie. Ser ikke problemet . Alle unger har vel døgna.  Jeg synes lærer overreagerer. 

Skrevet (endret)

Ja, læreren overdriver😂 Når jeg var på samme alder gjorde vi sport i å "døgne" når vi overnattet sammen med venner. At dette skjer en gang innimellom kan umulig være et problem!

Endret av MiaHI
  • Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Jøye meg🤪 Jeg jobber som lærer og det kunne ikke falle meg inn å sende en slik melding. med mindre barnet til stadighet døgnet i hverdagen så har ikke en sånn fin ferieopplevelse noe hos barnevernet å gjøre. 

Anonymkode: 743b5...ae4

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Høres rart ut. Be læreren om å ringe deg, og be han forklare hva han mener. Om det kun handler om døgning er det veldig spesielt. Som lærer selv har jeg ikke tid til å bry meg om at barn døgner (døgning er bare moro). 

Anonymkode: 6030a...ddd

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svarene. Det er godt å høre at jeg ikke er alene om å føle at dette var å overreagere. 

Han er flink på skolen, gjør alt han skal osv. Legger seg til fast tid i ukedagene og er aldri for sen på skolen. Det har aldri vært noe problem med han når det kommer til skolen, derfor syns jeg den meldingen var veldig rar og at den kom helt ut av det blå. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan vel hende at det var dråpen som fikk begeret til å flyte over?

Anonymkode: 07009...4a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres rart ut. Be læreren om å ringe deg, og be han forklare hva han mener. Om det kun handler om døgning er det veldig spesielt. Som lærer selv har jeg ikke tid til å bry meg om at barn døgner (døgning er bare moro). 

Anonymkode: 6030a...ddd

Det var bare om den døgninga. For jeg svarte han på meldingen, å nevnte da kameraten også. At de hadde gjort det sammen for gøy. Fikk da beskjed om at jeg ikke skulle bry meg om hva kameraten får lov til eller ikke, men tenke over hvordan sønnen min har det hos faren sin. Jeg skjønner ærlig talt ingenting, for kameraten var jo også med til barnefar, derfor er det naturlig for meg å nevne begge to. 

jeg vil jo ikke si dette til bf, for jeg vet jo at jeg selv hadde blitt såret om noen mente jeg ikke var skikket til å ta vare på barnet mitt. Jeg kommer jo selvfølgelig ikke til å melde han til bv heller, men hva burde jeg gjøre nå i forhold til læreren? 

jeg føler samtalen på en måte ble ferdig, uten noen egentlig konklusjon, men det frister veldig å bare la det ligge og late som det ikke har skjedd. Men syns det er litt ubehagelig at han tenker sånn om familien til sønnen min, uten egentlig noen grunn.

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan vel hende at det var dråpen som fikk begeret til å flyte over?

Anonymkode: 07009...4a7

Ja men det har ikke vært noe problem ift skolen eller noe sånn, derfor jeg ikke forstår hva problemet er sånn egentlig. Han er alltid opplagt og gjør det kjempe godt faglig på skolen, han har mange venner og er høflig med de voksne. Jeg har alltid fått gode tilbakemeldinger fra tidligere lærere. 

hadde han slitt med skolen, vært trøtt og kom ofte for sen så hadde jeg forstått problemet, men nå skjønner jeg egentlig ingenting. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på skole og enkelte av de gammeldagse strenge damene kan jeg tenke meg kanskje hadde himlet litt med øynene og slengt litt dritt til andre kollegaer. Men de fleste tviler jeg på hadde tenkt over det i det hele tatt og aldri sendt melding. Hva er det å sende melding om? Barnevern?  Vanligvis går jeg ofte i forsvar for lærere for vet at ting ofte misforståes osv, men denne læreren hørtes bare syk ut.

Så lurer jeg på?? Er det egentlig lov? Hun skal vell ikke fortelle deg om ting som skjer i hjemmet til far og omvendt? Og om hun virkelig hadde ment det var en sak for bv så skulle hun sendt bekymringsmelding der, man går jo ikke gjennom den andre forelderen, det høres helt rart ut. Ville tatt meg en prat med avdelingsleder/rektor jeg.

Anonymkode: 0fe24...4e0

• Liker 17
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hei, jeg fikk en melding av læreren til sønnen min i går ettermiddag. Han hadde overhørt en samtale mellom sønnen min og kameraten hans når de pratet om "døgninga" de hadde gjort i påskeferien. Da hadde de vært hos faren til sønnen min. Men uansett så hadde læreren hørt prat om det, å mener jeg skal gi beskjed til barnefar og barnevernet om at barnefar må på kurs for å lære hvordan man skal ta vare på et barn. Jeg falt nesten av stolen da jeg fikk den meldingen, for jeg må jo innrømme at jeg og mine venninner ofte døgna i den alderen (vi sovnet mest sannsynlig innen 1-2 på natten som jeg tror sønnen min også gjorde). Jeg er jo absolutt ikke for at barn skal døgne, å oppfordrer selvsagt ikke sønnen min og overnattingsbesøket at de skal gjøre det. Men jeg syns heller ikke det skader om de gjør det en gang i blant. 

Jeg synes det var ganske mye galt her, nesten så jeg tviler på hele saken (dvs. at en lærer kan opptre slik):

- Hvis man skal gripe inn såpass alvorlig som å melde noen til barnevernet, bør det skje i en samtale, ikke tekstmelding på kveldstid, uten å høre foreldrenes versjon først

- Hva gutter i den alderen sier til hverandre privat, kan være såpass langt fra sannheten at utenforstående bør sjekke litt nærmere før de anbefaler drastiske tiltak. Jeg mener ikke at gutten løy, men det var jo bare kompisprat, ikke noe han fortalte til læreren eller i timen.

- Påskeferien er lang, lærere får leve med at man kanskje "skeier ut" litt med kosthold, leggetider o.a. i en ferie. Herlighet - det er pandemi, de går glipp av mye annen moro. 

- Hvis man vil lage en "sak" med en av foreldrene, skal det vel ikke gjøres via den andre? Å oppfordre én av foreldrene til å melde den andre til barnevernet, høres helt fjernt ut. I verste fall kan det føre til langt verre ting enn litt forstyrrede søvnvaner. 

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

hva tenker dere? 

Jeg mener han ikke bare overreagerer, han reagerer på noe han ikke har noe med, og reagerer helt feil og trolig langt unna alt som har med korrekte rutiner å gjøre. 

Endret av baldrian
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Læreren overreagerer selvsagt, læreren har heller ingenting med det gjør

Anonymkode: e2c51...3ec

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tviler ikke på at dette er sant! Hørt så mange historier nå om foreldre som blir meldt på de tynneste grunnlag.

Spar på den tekstmeldingen. Også klager du til rektor og skolesjefen.

Dette kan læreren faktisk ikke tillate seg! 

Anonymkode: b8efa...6a2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Veldig sært.

Men, døgning betyr jo at man er oppe hele natta uten å sove - altså være våken i et døgn eller mer, ikke bare å være oppe litt lenge. 

Anonymkode: b5239...a29

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

hva tenker dere? 
De er 10-11 år. 
Takk for svar 🌸

Overdrivelse og ikke greit at læreren indirekte "truer" med barnevernet.  Ville ha satt opp et møte med læreren og tatt dette opp. 

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet

😂😂😂😂

Hadde bedt den læreren om å våkne opp fra oldingkoma👀🧐

Barnevern fordi et par unger prøvde å døgne🙈

AnonymBruker
Skrevet

Først av alt; en mannlig lærer hadde ALDRI reagert på den måten, så at denne læreren skulle være mann tror jeg ingenting på.

95% av kvinnelige lærere hadde heller ikke reagert på denne måten. Men når det er sagt, så var det definitivt en kvinnelig lærer som reagerte. 

Hvis denne historien er sann er det bare å himle med øynene tilbake. Lagre meldingen så du kan dokumentere hvor urimelig lærerinnen er. Dette kommer godt med i en eventuell barnevernsak senere 👍

Anonymkode: 934ad...cb6

• Liker 2
Skrevet

Ja, læreren overreagerer så det holder og blander seg virkelig opp i saker han eller hun ikke har noe med. Er sikkert en sånn regelrytter-forelder selv, så hun klikka vel når hun hørte at barn hadde "ureglementert moro"!

Sønnen min har også døgnet flere ganger, riktignok ikke så tidlig som 10-11 år, men det er helt normalt at unger og ungdom gjør det når de har fri. Skulle foreldrene til alle disse rent ned dørene og tatt "kurs" hos barnevernet ville det blitt et sabla mas og sprengt kapasitet!

• Liker 2
Skrevet

Min gutt er 12 å bruker også å "døgne" av og til. Jeg har kjennskap til barnevernet gjennom en jobb jeg hadde tidligere å var borti en del "skumle" folk.  Det er ikke rart at barnevernet i Norge er kjent i hele verden! 

Jeg mener du skal klage inn læreren, gjerne prat med andre foreldre i klassen å hør hvor mange som sier at de lar barna døgne i den alderen.  Kontakt rektoren ! Dette er sykt og skummelt synes jeg

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...