Pølsevann Skrevet 18. mai 2021 #21 Skrevet 18. mai 2021 Begynner med pysj og sånt 18.30, legger 19.00 og da leser vi bok på senga. Sovner 19.15-19.30 ca. Hvis vi legger senere enn det blir hun overtrøtt og sovner 21.30
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #22 Skrevet 18. mai 2021 Vi legger treåringen ca. 19. Det varierer litt hvor fort hun sovner. Noen ganger sover hun før jeg er ferdig med å synge "byssan lull". Ofte ligger hun i sengen og prater og synger ei stund etter at jeg har gått ut, men sovner uten at vi trenger å gå inn igjen. Og noen ganger kommer hun ut, eller dunker i veggen slik at det vekker lillesøsteren eller har tusen grunner til å ikke sove (må på do, det er lyst ute så det kan ikke være natt, vil ha vann, er redd for dinosaurer, må ha på en annen pysj osv.). På slike går vi inn og gjentar at nå er det natta, i morgen skal vi leke mere, eller følger henne inn. De siste kveldene har det fungert å løfte henne opp og gi henne en klem, legge ned og pakke inn i dyna og gå ut, da har jeg ikke trengt å gå inn flere ganger (altså, det har vel fungert tre kvelder, ikke sikkert det går i morra 😅). Anonymkode: 2fe1d...693
Gjest Chroma Skrevet 18. mai 2021 #23 Skrevet 18. mai 2021 Kveldsmat kl 18, går på badet 18.30 og er i seng til ca 18.50. Ligger med han til han sovner, han sovner stort sett rundt 19. Står opp igjen mellom 7 og 7.30. Forslaget om å låse døren håper jeg du ikke hører på.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #24 Skrevet 18. mai 2021 18.30-19.00. Unntak er spesielle dager så får barnet være våken så lenge det ønsker det. Ender med at det spør om å få legge seg ved 20-tiden. Sjelden tull, men så har vi vært strenge med legging siden babytiden. Aldri behov for å sitte å vente på at barnet sovner. leser litt i en bok hver kveld. Blir det tull blir det ikke noe eventyr. Anonymkode: cb568...966
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #25 Skrevet 18. mai 2021 Vår treåring er samme typen, sover godt om morran - sovner tregt om kvelden. Ville sluttet å være der inne, for de må finne ut av det selv, og vår sovner vesentlig tregere om vi er der og kan være publikum for alskens påfunn. Pleier å sitte utenfor døra hans til han roer seg ned, for det er noe med å kunne "ta han" i de høye utbruddene slik at han skjønner at det er helt lov å prate med og synge for bamsen, men helt uaktuelt å forsøke å sparke hull i veggen eller rope så høyt at naboene lurer på om ungene har flytta hjem igjen Ellers tror jeg dessverre det bare er sånn at noen unger er B-mennesker akkurat som oss foreldre, og selv om det er nydelig i helga så er det irriterende når de skal opp og i barnehagen.. Anonymkode: 180ae...148
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #26 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vår treåring er samme typen, sover godt om morran - sovner tregt om kvelden. Ville sluttet å være der inne, for de må finne ut av det selv, og vår sovner vesentlig tregere om vi er der og kan være publikum for alskens påfunn. Pleier å sitte utenfor døra hans til han roer seg ned, for det er noe med å kunne "ta han" i de høye utbruddene slik at han skjønner at det er helt lov å prate med og synge for bamsen, men helt uaktuelt å forsøke å sparke hull i veggen eller rope så høyt at naboene lurer på om ungene har flytta hjem igjen Ellers tror jeg dessverre det bare er sånn at noen unger er B-mennesker akkurat som oss foreldre, og selv om det er nydelig i helga så er det irriterende når de skal opp og i barnehagen.. Anonymkode: 180ae...148 Vår legger seg forøvrig 19/19.15 og sovner som regel senest 20. Våkner mellom 7 og 8.30 en gang (hjemmekontoret gjør at han kan sove ut, blir verre når pendlinga starter igjen 😮 ) Anonymkode: 180ae...148
Ny Bruker Skrevet 18. mai 2021 #27 Skrevet 18. mai 2021 Starter legging etter 19. Sover alltid til kl. 06. Så forstår ikke problemstillingen
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 18. mai 2021 #28 Skrevet 18. mai 2021 Du må bare være streng og konsekvent. Når barnet står opp og går ut av senga/rommet, så følger du ham/henne tilbake, sier nå er det natta, du må sove, og går ut igjen. Gjenta helt til ungen sovner. Det er en tålmodighetsprøve, men du må bare stå i det for at det skal bli bedre. Hvis dere er to kan dere jo bytte på. Minst mulig oppmerksomhet når barnet står opp igjen er viktig, slik at han/hun ikke får "belønning" for å stå opp. Når man skal legge barnet kommer an på om han/hun sover på dagtid. Hvis barnet ikke sover på dagtid, er det lurt å legge rundt 19. Sover han/hun fortsatt på dagen, er det ikke noe i veien for å legge kl 20 dersom det fungerer bedre.
tweet Skrevet 18. mai 2021 #29 Skrevet 18. mai 2021 Har det med alderen å gjøre eller? Min treåring er skikkelig "fjasete" for tiden. Her sover han inne hos meg, og det synes jeg er helt greit, men nå nekter han å sovne uten meg der. Akkurat nå orker jeg ikke den kampen da jeg nettopp ble alenemor og treåringen opplever nok forandringer pga det. Men det er virkelig slitsomt med alt tullet han finner på på kvelden 🥵
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #30 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tanken har slått meg, men føles ikke riktig. Tror hen hadde blitt redd for rommet sitt da. Drømmer mye, og henger seg veldig opp i skumle opplevelser. Anonymkode: 7043e...f10 Håper virkelig ikke du velger å låse døra. Det du skriver sist her er nok grunnen til at leggingen er vanskelig for tiden. Et barn som drømmer mye synes gjerne det er skummelt å legge seg. Og et engstelig barn blir ikke mindre engstelig av å stenges inne eller av at man er streng og "viser hvem som er sjefen". Min hadde også mye drømmer og mye uro rundt 3 år. Hver eneste gang han ble urolig ved leggetid spurte jeg "er du redd for å sove?". Han svarte som regel ja, da trøstet jeg, forklarte at mamma passer på og at drømmene bare er i hodet. Da sovnet han på flekken. Dette er en forbigående fase, og jeg tror absolutt man kommer vinnende ut at det ved å støtte og trygge barnet gjennom det i stedet for å gjøre det til en maktkamp. Snakk mye om følelsene og drømmene, så blir de lettere å håndtere og det blir lettere for barnet å sette ord på frykten. Anonymkode: c9d32...462 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #31 Skrevet 18. mai 2021 Mi på 3 trenger mye søvn. Må sove innen 12t siden hun sto opp så hun får 12t om natta. Pleier være ca 19-07. Legges hun litt for sent blir det bare tull. Men begynner å bli veldig flink å si at hun vil gå å legge seg og det stemmer, kommer ca 11t etter hun sto opp. Da kjenner hun det selv. Anonymkode: d8729...3a3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #32 Skrevet 18. mai 2021 Ungen din er jo overtrøtt. Ikke rart den ikke sovner og heller fjaser. Den er trøtt! Her legges barnet mitt ca 18.30-18.45. Nettop fylt 3 år. Vi la senere flr, men da var hun tullete, gren, ville ikke osv. var en kamp å legge. Begynte megge tidligere og det hjalp på dagen. Anonymkode: 001a7...13b 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #33 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ungen din er jo overtrøtt. Ikke rart den ikke sovner og heller fjaser. Den er trøtt! Her legges barnet mitt ca 18.30-18.45. Nettop fylt 3 år. Vi la senere flr, men da var hun tullete, gren, ville ikke osv. var en kamp å legge. Begynte megge tidligere og det hjalp på dagen. Anonymkode: 001a7...13b Det er akkurat da vi også legger 🤦♀️ Anonymkode: 7043e...f10
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå