Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en snart femåring, som har slitt med refluks hele livet. Det siste halve året har oppstøtene roet seg, men han svelger feil HELE tida! Alt fra spytt til mat og drikke går feil. Flere ganger om dagen. Jeg begynner rett og slett å bli nervøs av dette. Han hoster til han brekker seg uten å få opp det som setter seg fast. Vi dunker og hjelper så godt vi kan uten hell. Han kan hoste opp til 15-20 minutter etter han har satt noe fast. Han har spydd flere ganger og likevel fortsetter det. Er det noen som har vært borti noe lignende? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere fått sjekket tungebåndet av noen som kan det?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sånn fortsatt, og jeg er 45... Ikke har jeg reflux heller. Jeg aner virkelig ikke hva det kommer av, men det er både ubehagelig og farlig. Jeg kan for eksempel ikke kjøre bil pga det jævla styret her, jeg ville jo vært livsfarlig i trafikken 😐 Jeg kommer til å følge denne tråden i håp om at noen kan gi deg noen hjelpsomme svar på hva dette er og eventuelt hva som kan gjøres med det. 

Anonymkode: 3f614...318

Skrevet

Jeg var også sånn da jeg var barn. De endte med å fjerne mandlene mine. Det viste seg at de var så store at jeg slet med å svelge ordentlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Regner med det er blitt tatt gastroskopi og at mandlene er sjekket?

Anonymkode: 01261...75e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Skogkløver skrev (18 minutter siden):

Barnet mitt kunne ikke en gang svelge klumper som var i babymat før tungebåndet ble klippet. Så kan faktisk være et så enkelt svar. Finnes en fin facebook gruppe "Norsk støttegruppe for stramt tungebånd" Ytre problemstillingen og legg med bilder der så kan du kanskje få gode svar :)

Anonymkode: ee70a...c28

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kom dere til legen og be om vurdering hos logoped, og henvisning til videofluoroskopi. 

Anonymkode: 52639...938

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Har vært der. 

Fikk fjernet polypper og klippet tungebpnd. Det hjalp litt. 

Ble sendt til logoped og gjorde masse lydøvelser. Det hjalp mer

Til slutt møtte jeg en spesialist som kunne konkludere med dysfagi. 

Anonymkode: 0e866...538

Skrevet
Jadzia skrev (2 timer siden):

Jeg har en snart femåring, som har slitt med refluks hele livet. Det siste halve året har oppstøtene roet seg, men han svelger feil HELE tida! Alt fra spytt til mat og drikke går feil. Flere ganger om dagen. Jeg begynner rett og slett å bli nervøs av dette. Han hoster til han brekker seg uten å få opp det som setter seg fast. Vi dunker og hjelper så godt vi kan uten hell. Han kan hoste opp til 15-20 minutter etter han har satt noe fast. Han har spydd flere ganger og likevel fortsetter det. Er det noen som har vært borti noe lignende? 

Dunker? Dere må trykke i mellomgulvet, ikke dunke i ryggen. 

Sjekk tungebånd, mandler og polypper. Løsningen kan kanskje ligge der

Skrevet
Skogkløver skrev (50 minutter siden):

Nei. Jeg tenkte på det da han var baby, før han fikk refluksdiagnosen. Men nærmeste er flere timer unna og svindyr privatlege. Så det går ikke økonomisk 😩

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Regner med det er blitt tatt gastroskopi og at mandlene er sjekket?

Aldri blitt tatt gastroskopi. Fikk beskjed om at de ikke utsetter små barn for det hvis det ikke er absolutt nødvendig. Han har hatt et par halsbetennelser, og da har de ikke kommentert mandlene

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kom dere til legen og be om vurdering hos logoped, og henvisning til videofluoroskopi. 

Anonymkode: 52639...938

Nå spør jeg dumt muligens, men går ikke logoped ut på språk og uttale? Han har et avansert ordforråd og klar uttale. Han ligger langt foran de andre femåringene i barnehagen språklig. 

• Liker 2
Skrevet
Millimani skrev (21 minutter siden):

Dunker? Dere må trykke i mellomgulvet, ikke dunke i ryggen. 

Sjekk tungebånd, mandler og polypper. Løsningen kan kanskje ligge der

Begge vi var på førstehjelpskurs da eldste var baby, og der fikk vi beskjed om å «snu de opp ned» og dunke i ryggen fram til de var nærmere ungdomsskolealder

AnonymBruker
Skrevet
Jadzia skrev (2 minutter siden):

Nei. Jeg tenkte på det da han var baby, før han fikk refluksdiagnosen. Men nærmeste er flere timer unna og svindyr privatlege. Så det går ikke økonomisk 😩

Du går til fastlegen og ber om henvisning. Jeg hadde krevd videre undersøkelser og ikke stoppet før de fant noe som hjalp guttungen! 

Anonymkode: 5cb44...47d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du går til fastlegen og ber om henvisning. Jeg hadde krevd videre undersøkelser og ikke stoppet før de fant noe som hjalp guttungen! 

Anonymkode: 5cb44...47d

Vi har hatt oppfølging av barnelege pga refluks og allergier, men han har aldri nevnt noe. Vet ikke om han er flink med tungebånd heller. 

AnonymBruker
Skrevet
Jadzia skrev (9 minutter siden):

Aldri blitt tatt gastroskopi. Fikk beskjed om at de ikke utsetter små barn for det hvis det ikke er absolutt nødvendig. Han har hatt et par halsbetennelser, og da har de ikke kommentert mandlene

De får jo narkose, så jeg skjønner ikke helt hvorfor det skulle være et problem.

Anonymkode: e6fc2...459

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
40 minutter siden, Jadzia said:

Stramt tungebånd medfører jo ofte refluks. 

Finnes jo noen få offentlige leger som klipper bra, og det er fritt sykehusvalg. Ville begynt å undersøke litt på den nevnte gruppa. 

Mandlene bør jo også vurderes. Hva sier fastlegen? 

Gjest Skogsalv
Skrevet
Jadzia skrev (12 timer siden):

Det kan være en feil i svelgefunksjonen hans. Datteren min måtte få kartlagt det på Sunnaas.  Brukte kontrastvæske, så de så hvordan hun svelget flytende i forskjellige tykkelser.  Jo tynnere væske,  jo vanskeligere er det for henne å svelge riktig.  Det finnes fortykningsmidler man kan  blande i vann og annen drikke. 

Skrevet (endret)
Jadzia skrev (15 timer siden):

Du har all rett til å kreve det, om du så må mase deg til det. Så små barn blir jo lagt i narkose for en sånn undersøkelse. 

Jadzia skrev (15 timer siden):

Begge vi var på førstehjelpskurs da eldste var baby, og der fikk vi beskjed om å «snu de opp ned» og dunke i ryggen fram til de var nærmere ungdomsskolealder

Beklager, jeg tenkte litt feil. Du kan vel også trykke i mellomgulvet, Heimlich grep. Men da jeg var liten var jo normen "opp med armene, dunk i ryggen". Så jeg tenkte det var det du mente..., men "snu de opp ned" er noe annet og mer riktig ja

Endret av Millimani
AnonymBruker
Skrevet
Jadzia skrev (11 timer siden):

Så at barnet ditt nærmest blir kvelt til hvert måltid og kan ende om med problemer med mat det er greit men ikke en gastroskopi..? Det hadde ikke jeg akseptert, barnet må jo utredes.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...