Gå til innhold

Sosialisering og miljøtrening

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 10-uker-i-morgen gammel valp som er ganske skvetten av seg. Vi har for det meste holdt oss i bakgården til blokka for nå, der skvetter han de få gangene det kommer folk, og farer sammen hvis det smeller i en bildør. Sistnevnte begynner å bli litt mindre skummelt, og han går lenger og lenger unna meg 🖖🏻

På torsdag har han vært her en uke, og jeg synes det er på tide at vi kommer oss litt mer ut i verden. Hva tenker hundevante her inne om å sette seg på en benk med valpen på fanget og bare se litt på livet? Trikk og buss, biler og folk mens han får en jevn strøm av godbiter? Han er håpløs å ha i bånd enda - herre, han er jo en baby. Det advares så mye om å bekrefte nervøs adferd, det jeg vil er å sørge for at han forbinder bylivet med noe positivt.

På forhånd takk for innspill! 😁

Anonymkode: b987a...160

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ut ifra hva du beskriver ville jeg istedenfor å sette meg på en benk heller ha satt meg på bakken sammen med ham. Tatt med et picknikteppe eller noe sånt, noen leker, vannskål og godbiter, og rett og slett bare funnet meg en litt tilbaketrukken plass der dere kan sitte i fred samtidig som valpen får observere valpen sammen med deg. 
Hvis bånd er et problem ville jeg ha benyttet meg av en valpegård i stoff feks. 
Regner med du bruker sele?

Men ja, tiden er absolutt inne for den type miljøtrening og jeg ville ikke ha utsatt det en dag lenger. Vinduet til valper lukkes ofte mellom 12-16 uker.

Lykke til❤️

Anonymkode: 20cbb...154

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en 10-uker-i-morgen gammel valp som er ganske skvetten av seg. Vi har for det meste holdt oss i bakgården til blokka for nå, der skvetter han de få gangene det kommer folk, og farer sammen hvis det smeller i en bildør. Sistnevnte begynner å bli litt mindre skummelt, og han går lenger og lenger unna meg 🖖🏻

På torsdag har han vært her en uke, og jeg synes det er på tide at vi kommer oss litt mer ut i verden. Hva tenker hundevante her inne om å sette seg på en benk med valpen på fanget og bare se litt på livet? Trikk og buss, biler og folk mens han får en jevn strøm av godbiter? Han er håpløs å ha i bånd enda - herre, han er jo en baby. Det advares så mye om å bekrefte nervøs adferd, det jeg vil er å sørge for at han forbinder bylivet med noe positivt.

På forhånd takk for innspill! 😁

Anonymkode: b987a...160

Jeg har ikke helt skjønt hva folk mener med å bekrefte nervøs adferd, jeg. Min opplevelse med valp, som riktignok bare er noen få uker eldre enn din, er at så lenge jeg er rolig, og han får tid på seg, venner han seg utrolig raskt til de utroligste situasjoner. 

Hos meg får han en ganske jevn strøm av godbiter for å ta kontakt med meg. Jeg tror dette er med å bidra til at han også gjør dette når han er redd noe, selv om han egentlig ikke vil ha godbit. Og så får han ros og godbiter når han konkluderer med at noe ikke er farlig og har undersøkt det.

Så lenge jeg er trygg og ikke blir nervøs/utrygg/redd, men snakker til ham helt rolig og gjerne ignorerer det han er redd for, takler han stadig nye ting som han har vært redd/nervøs/usikker på tidligere.

Anonymkode: 2e947...03d

Skrevet

Min var veldig lik som liten. Hun skvatt første gang jeg poppet popcorn liksom 😅 Veldig trygg med folk og dyr, men oppvokst på landet og syns biler, sirener osv var skummelt. Jeg tok bare på bikkja sele og gikk på tur i alle miljøer, hun lærte seg fort at det ikke var noe farlig. Husk å holde øktene korte og positive, 10 min i et nytt miljø kan være mer enn nok i starten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta den absolutt med ut 🙂 Ta med et pledd og sett dere i parken. Oppfordre til kontakt med deg og gi godbiter ved hver kontakt. Du kan også lære inn et markørord (bra eller yes!). Dette kan læres inn inne ved at du gir en godbit og sier markørord et akkurat når den tar godbiten. Gjør det flere ganger, også kan du begynne å si markørordet ett eller to sekunder før du gir godbiten. Hjernen vil få en strøm av 'pleasure' stoffer hver gang den hører markørordet, siden den assosierer det med godbit (som gir gode følelser). Det tar ikke lang tid å lade opp et markørord. Du kan gjøre det på 10 minutter inne. 

Når dere har gjort det, ta den med en plass ute hvor dere setter dere. Ta med noe digg (pølsebiter kanskje?). Akkurat når valpen ser på f.eks en bil, si markørordet og gi godbit. Vær kjapp til å si markørordet etter at den har sett noe som potensielt kan være skummelt, men før den rekker å reagere med frykt. Den vil da få positive assosiasjoner til biler fordi den hørte markørordet akkurat når den så på bilen. Gjør det samme når den ser folk osv.

10-15 minutter miljøtrening bør være nok til en liten valp. Velg et nytt sted å sette dere hver eneste dag, og pass på at dere har det fint og trivelig 🙂

Anonymkode: 7aeae...6dc

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...