Gå til innhold

Kan man bare be om blodprøve?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går aldri til legen, er stort sett ved god helse, så jeg har faktisk aldri møtt fastlegen min, og er derfor litt usikker på hvordan ting fungerer.

I det siste har jeg vært veldig deprimert og har mistet veldig mye hår. Jeg kan ikke forklare det på noen måte, men det slo meg plutselig at det kanskje kunne skyldes mangler i blodet? Er det sånn at jeg kan kontakte fastlegen og be om å få sjekket nivåene av ting i blodet sånn uten å måtte utbrodere noe ytterligere, eller er det noen kriterier for å ta en slik blodprøve?

Anonymkode: f2b4a...2ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta en generell prat med legen du, om helsetilstanden din. Det er vanlig å ta blodprøve i forbindelse med slik utredning, og du kan defiintivt be om det :)

Anonymkode: 137a6...67f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja du kan det, men det normale er jo at du går til legen og beskriver symptomene og spør om de kan ta blodprøver og undersøkelser for å se om det er noe fysisk galt. Du har jo tydligvis et helseproblem siden du føler deg dårlig og mister hår og da er det helt normalt å ta turen til fastlegen som da kan ta blodprøver som er relevante. 

Anonymkode: 908dd...50e

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke tatt de blodprøvene som du ønsker. Det er legen din som må rekvirere disse først.

Anonymkode: 6132e...ef4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan alltids spørre, men det er jo legens avgjørelse? Og jeg (er langt fra lege altså, bare resonnerer) ville nok ikke sagt ja til en random blodprøve uten å vite noe mer. De skal jo stå inne for avgjørelser faglig sett. Er du helsepersonell selv? Kanskje legen ved å høre om dine symptomer faktisk vet bedre hva type blodprøver som er aktuelle og nødvendige?

Anonymkode: e614b...29f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Du får ikke tatt de blodprøvene som du ønsker. Det er legen din som må rekvirere disse først.

Jo da, jeg pleier å si til legen min hva hun skal ta blodprøve for.

Anonymkode: 9eed2...f69

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg får litt forskjellige svar av dere, så skjønner at det kanskje ikke er så lett å bare svare på. Jeg hører stadig om folk snakke om å sjekke D-vitaminnivåer og sånt, så tenkte kanskje det var noe som var enkelt og greit å be om, men kanskje ikke. Da ser jeg heller an en stund til, kan jo være naturlige variasjoner hos meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo da, jeg pleier å si til legen min hva hun skal ta blodprøve for.

Anonymkode: 9eed2...f69

Du kan ikke troppe opp på legesentert og kreve blodprøver uten legens rekvisisjon.

• Liker 1
Skrevet

Gå til legen, beskriv symptomene og si at du mister hår og føler deg litt nedenfor og lurer på om det kan skyldes noe vitaminmangel. Legen vil garantert ta noe blodprøver for å sjekke, det er det letteste å starte med. Det vil uansett være første skritt før man begynner å tenke mer utredning av det psykiske. Det somatiske blir nok utelukket først.

Om du opplever å gå til legen, beskrive symptomene og hen ikke vil ta blodprøver, da er det noe rart med legen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du kan ikke troppe opp på legesentert og kreve blodprøver uten legens rekvisisjon.

Merkelig måte å ordlegge seg på. Jeg er ganske sikker på at jeg har brukt langt høfligere språk enn du tillegger meg her.

AnonymBruker
Skrevet
missmcbeal skrev (Akkurat nå):

Gå til legen, beskriv symptomene og si at du mister hår og føler deg litt nedenfor og lurer på om det kan skyldes noe vitaminmangel. Legen vil garantert ta noe blodprøver for å sjekke, det er det letteste å starte med. Det vil uansett være første skritt før man begynner å tenke mer utredning av det psykiske. Det somatiske blir nok utelukket først.

Om du opplever å gå til legen, beskrive symptomene og hen ikke vil ta blodprøver, da er det noe rart med legen.

Takk for beskrivelse :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS her.

Jeg får litt forskjellige svar av dere, så skjønner at det kanskje ikke er så lett å bare svare på. Jeg hører stadig om folk snakke om å sjekke D-vitaminnivåer og sånt, så tenkte kanskje det var noe som var enkelt og greit å be om, men kanskje ikke. Da ser jeg heller an en stund til, kan jo være naturlige variasjoner hos meg.

Ta deg en tur til legen. Du skal ikke ha det sånn! ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Legen trenger nok å vite hva han skal sjekke. Du kan f.eks si du har følt deg sliten og hatt lite energi i det siste og ønsker å sjekke om du har det du trenger av næringsstoffer eller om du mangler noe. Trenger ikke legge ut mer enn det.

Anonymkode: 4c660...9d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Legen trenger nok å vite hva han skal sjekke. Du kan f.eks si du har følt deg sliten og hatt lite energi i det siste og ønsker å sjekke om du har det du trenger av næringsstoffer eller om du mangler noe. Trenger ikke legge ut mer enn det.

Anonymkode: 4c660...9d6

Tror nok du må fortelle mye mer om deg selv til legen. 

Anonymkode: 7b8e4...87c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til lege, og sa at jeg går så lite til legecat jeg vet ikke hva jeg får lov til å be om. Han svarte at jeg har lov til å be om akkurat det jeg vil, men at vi snakker om det sammen, og kommer frem til en løsning. Jeg sa bla. om vi kunne kjøre på med utvidet blodprøve for å sjekke ut det meste. Dette sa han ja til. Han lurte også på om jeg trengte en sykemelding, og da sa jeg at jeg var ikke sikker, men at jeg følte akkurat der og da at jeg ikke maktet tanken på å gå på jobb. Da fikk jeg 1ukes sykemelding, og ny time hos legen dagen før sykemeldingen gikk ut. Måtte starte opp på noen medisiner, og fikk deretter 2 og 2 uker med sykemelding om gangen. Alltid ny legetime før den gikk ut. Jeg ble bedre, og kunne begynne å jobbe gradert. Så tilslutt var jeg tilbake for fullt.

Anonymkode: 761b4...9cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...