Gå til innhold

Grusom pms. Erfaringer og hjelp?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Jeg har tatt ut hormonspiralen pga.fikk hyppigere cyster. Men nå har pms kommet tilbake for fullt. Hadde glemt den😏 

Jeg får migrene fire dager før mensen og blir helt grusom person å leve med. Kjefter og gråter, blir paranoid og krass. Svetter og føler meg som i en boble, såvidt jeg klarer å jobbe, og må kontrollere meg på jobb fordi jeg er så ustabil. Etter mensen er jeg utslitt, som om jeg har blitt kjørt over av en veivals. 

Ekteskapet kan ryke av dette. Og barna mine må jo merke det, selv om jeg strever hardt med å skjule det. 

Kan noen hjelpe? Leser masse tips på nett, men har noen erfaringsbaserte råd? Jeg kan ikke sette inn hormonspiral, men prøver gjerne annet. 

Setter enormt pris på konstruktive tilbakemeldinger. 

Anonymkode: b2572...8df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Annen hormonbasert prevensjon.

Anonymkode: 21c42...008

AnonymBruker
Skrevet

For meg hjelper det å akseptere at jeg er "månesyk" disse dagene. Da unngår jeg oppdrag, konfrontasjoner eller det som kan skape stress, sinne, frustrasjon. Man kan aldri fjerne alt, men man kan som regel redusere. 

Trening hjelper masse. En god rutine gjør at plagene ved månedlig syklus reduseres på lang sikt. Det samme gjør redusert inntak av sukker. 

KUTT sukker! 

Anonymkode: 6f357...b82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Efexor hjelper meg 100%. 

Anonymkode: a807c...b3d

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bruker du ikke bare annen prevensjon? P piller? P stav? P ring? 

Hvis du blir såpass ille at du ødelegger harmonien i familien, så skjønner jeg ikke hva som kan være verre med f eks P stav. Hvorfor bruker du ikke det?

Anonymkode: 72e57...3f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanndrivende tabletter hjalp meg, spørr lege. Jeg googla mye, ikke så mange leger som vet om det, men jeg fikk det. 

Anonymkode: c938a...f8b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Efexor hjelper meg 100%. 

Anonymkode: a807c...b3d

Gikk du ikke opp i vekt??

Anonymkode: 9b70b...a86

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vanndrivende tabletter hjalp meg, spørr lege. Jeg googla mye, ikke så mange leger som vet om det, men jeg fikk det. 

Hva er vanndrivende tabletter? 

Anonymkode: 9b70b...a86

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo enten forsøke en annen hormonprevansjon, eller (hvis du er ferdig med barn) operere vekk hele livmoren. 

Anonymkode: 1d313...3ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

eller (hvis du er ferdig med barn) operere vekk hele livmoren. 

Anonymkode: 1d313...3ac

Det vil sannsynligvis ikke påvirke PMS i det hele tatt.

Å fjerne eggstokker vil gjøre det, siden disse styrer hormonnivåene, men medfører gjerne en del kjipe bivirkninger i form av for tidlig overgangsalder.

Hormontilskudd av ulike slag kan hjelpe, det samme kan hormonell prevensjon. Antidepressiva noen dager i måneden fungerer for noen. 

Anonymkode: 44370...a32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hjelper det på psyken/utmattelse osv også?!

jeg har ganske lik pms som Ts, og har også følelsen av mye opphopning av vann, så hørtes fristende ut..

Anonymkode: 1b023...1a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...