Gå til innhold

Erfaringer med Mysimba

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt Mysimba i 2,5 mnd nå. Jeg hadde mange bivirkninger de første par tre ukene. Kvalme, hard mage, søvnløshet, svimmelhet og synsforstyrrelser. Disse er stort sett borte nå, sliter fortsatt med at jeg våkner midt på natten. Jeg bruker full dose. Jeg er mye mindre sulten enn før, dermed er det enklere å følge en diett. 

Jeg er av den mening at overvekten min er mye mer skadelig for meg enn hva bivirkningene av tablettene er. 

Anonymkode: aaa43...e80

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har "bare" BMI på 30,5. Da jeg ba om Reductil for mange år siden hadde jeg BMI på 38 og fikk ikke. Derfor jeg lurer på hvor vanskelig den er å få. Har ingen slike sykdommer i familien.

Anonymkode: 2a4a4...240

Jeg hadde en BMI på 31 da jeg startet. Skal ned totalt 21 kilo ca. På 2,5 mnd er jeg nå nesten halvveis. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg hadde en BMI på 31 da jeg startet. Skal ned totalt 21 kilo ca. På 2,5 mnd er jeg nå nesten halvveis. 

Oi, så flink du har vært! Tror jeg må skaffe legetime og i hvert fall spørre, i verste fall koster det meg prisen på legetimen. 

Jeg trenger å gå ned rundt 15 kilo, men det føles så uoverkommelig akkurat nå. Føler at jeg har prøvd alt mellom himmel og jord og vekta går bare oppover. Er jo så redd for å havne der jeg var da jeg hadde BMI på 38. 

Gjest Jon Are
Skrevet

Er det noen som vet om det er helt umulig for noen med 8 kg for mye å få den? Jeg skulle åå gjerne ha hatt den medisinen.  Jeg tenker hver dag på å spørre legen min, men er redd jeg får avslag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Oi, så flink du har vært! Tror jeg må skaffe legetime og i hvert fall spørre, i verste fall koster det meg prisen på legetimen. 

Jeg trenger å gå ned rundt 15 kilo, men det føles så uoverkommelig akkurat nå. Føler at jeg har prøvd alt mellom himmel og jord og vekta går bare oppover. Er jo så redd for å havne der jeg var da jeg hadde BMI på 38. 

Jeg har aldri vært så tung som jeg var da jeg startet. 90 kilo. Høyt blodtrykk, problemer med ei hofte, snorking ++. 

Mysimba er ingen mirakelkur, men de har gitt meg det dyttet jeg trengte for å starte. Den første måneden var alt superenkelt.. Nå er det litt tyngre for tablettene gir meg ikke like mye metthetsfølelse som i starten. Men jeg prøver å logge det jeg spiser i Lifesum og holde meg under 1500 kcal om dagen. 

Jeg har ikke rørt en sjokoladebit siden i mars. Søtsaker og overspising er min utfordring. Men, jeg har et par tre utskeielser i form av for mye til middag. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Tok første tablett i går. Fikk ingen bivirkninger på dagen. Følte meg fortere mett, så der var jo fint. Men jeg sov veldig dårlig i natt. Trenger jo ikke ha noen sammenheng, men ser flere har erfart oppvåkninger på natta og dårlig nattesøvn så nå er jeg veldig i tvil på om jeg skal fortsette. Har sliti med søvnproblemer før og har ikke lyst på det igjen😳 Skal gi det noen dager til. 

Anonymkode: 9af43...8b9

AnonymBruker
Skrevet
Jon Are skrev (17 timer siden):

Er det noen som vet om det er helt umulig for noen med 8 kg for mye å få den? Jeg skulle åå gjerne ha hatt den medisinen.  Jeg tenker hver dag på å spørre legen min, men er redd jeg får avslag.

slik jeg har skjønt det så er det slik at du MÅ ha en BMI over 30 for å bli vurdert i det hele tatt. Over 35 kan du få den, men må gjerne betale selv, (med mindre du har vektrelaterte sykdommer). Over 40 så får man den på bli resept. 

Jeg har gått på den siden 1.september - gikk raskt ned 15 kilo (halvannen månede) - men har siden stått stille.(Men ikke gått opp igjen heller!) Veldig lite bivirkninger. Litt ekstra svette en periode. Tror de fleste ikke får så kraftige bivirkninger, det er iallefall mitt inntrykk i en Facebookgruppe jeg er med i. 

Man må gjerne prøve mysimba før saxenda, med mindre det er grunner til at man ikke kan ta mysimba (f.eks tidligere depresjoner, eller at man er avhengig av å ta smertestillende mot smerte - av opioder - da mysimba reduserer effekten). 

Anonymkode: 7c92e...632

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

slik jeg har skjønt det så er det slik at du MÅ ha en BMI over 30 for å bli vurdert i det hele tatt. Over 35 kan du få den, men må gjerne betale selv, (med mindre du har vektrelaterte sykdommer). Over 40 så får man den på bli resept. 

Jeg har gått på den siden 1.september - gikk raskt ned 15 kilo (halvannen månede) - men har siden stått stille.(Men ikke gått opp igjen heller!) Veldig lite bivirkninger. Litt ekstra svette en periode. Tror de fleste ikke får så kraftige bivirkninger, det er iallefall mitt inntrykk i en Facebookgruppe jeg er med i. 

Man må gjerne prøve mysimba før saxenda, med mindre det er grunner til at man ikke kan ta mysimba (f.eks tidligere depresjoner, eller at man er avhengig av å ta smertestillende mot smerte - av opioder - da mysimba reduserer effekten). 

Jeg har bmi over 40 og betalte over 1000 for å få den.. Er det egentlig ikke riktig? Kunne jeg fått den gratis? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har bmi over 40 og betalte over 1000 for å få den.. Er det egentlig ikke riktig? Kunne jeg fått den gratis? 

Det er vel snakk om å få den på blå resept, og ikke gratis?

Noen som vet hvor lenge man går på Mysimba?

Anonymkode: 1946c...897

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er vel snakk om å få den på blå resept, og ikke gratis?

Noen som vet hvor lenge man går på Mysimba?

Ok, har bare fått inntrykk av at de som er innafor kravene og får den på blå resept ikke trenger å betale. Forstår ikke helt dette🙈 Men den er kanskje enda dyrere uten blå resept.. 

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har "bare" BMI på 30,5. Da jeg ba om Reductil for mange år siden hadde jeg BMI på 38 og fikk ikke. Derfor jeg lurer på hvor vanskelig den er å få. Har ingen slike sykdommer i familien.

Det kan jo være at du har en lege som er en kødd, og som har et nedlatende syn på overvektige. Som mener alt er et spørsmål om viljestyrke og latskap. Jo, helsevesenet har nok av slike.... selv om de ikke sier det på samme måte som anonyme brukere på KG! 🤨

Har du samme lege nå, som nektet deg Reductil?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, da skal du ha krav på den på blå resept. Noen leger skriver den ut og lar pasienten prøve den for å se om man har effekt før de skriver den ut på blå, men i utgangspunktet skal du heller ikke behøve det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ok, har bare fått inntrykk av at de som er innafor kravene og får den på blå resept ikke trenger å betale. Forstår ikke helt dette🙈 Men den er kanskje enda dyrere uten blå resept.. 

På blå resept betaler du egenandel, helt til du har nådd en viss sum - så er det gratis etter det. ("gratis" - staten betaler det jo for deg). 
Men om du har det på blå så skal du få et vedtak som du må vise fram hver gang du henter. 

Skrevet (endret)
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Du betaler 39% av prisen når du får innvilget blå resept. Det kalles din egenandel. Men du betaler aldri mer enn 520 kroner, det er max grense for egenandel.

Egenandel innegår i frikort, det vil si at når utgifter til lege og medisiner overstiger 2460 kroner, så får du frikort.

Beløp er for 2020, vet ikke om det er endringer for 2021.

Endret av ops2
la til siste setning
  • Liker 1
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker said:

På blå resept betaler du egenandel, helt til du har nådd en viss sum - så er det gratis etter det. ("gratis" - staten betaler det jo for deg). 
Men om du har det på blå så skal du få et vedtak som du må vise fram hver gang du henter. 

Med elektronisk resept står det om du skal ha blå resept, alt er registrert med data.

Endret av ops2
Endret noen ord for å klargjøre
AnonymBruker
Skrevet
ops2 skrev (2 minutter siden):

Med elektronisk resept står det om du skal ha blå resept, alt er registrert med data.

ok, jeg har mått vist fram vedtaket hver gang, med mindre jeg har hentet på samme apotek før - da har de det registrert. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ok, jeg har mått vist fram vedtaket hver gang, med mindre jeg har hentet på samme apotek før - da har de det registrert. 

Hvor mye har du betalt for denne på blå resept da? 

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Åja, jeg vet ikke reglene fra by til by, men det høres merkelig ut. Jeg hentet ut 1 mnd forbruk på Sykehusapoteket. Viste ikke noe papirer, det var registrert. I løpet av den måneden fikk jeg frikort. Neste måned hentet jeg på et Vitus-apotek i en annen del av byen. Både blå resept og frikort lå inne på data.

Endret av ops2
endret et ord
AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg bestilt legetime. Må bare innse at jeg må ha hjelp i denne prosessen. 

AnonymBruker
Skrevet

Gikk ned 20 kg på 1 år. Mindre matlyst, bedre kontroll over mat, og mer energi. Slutta for 1 mnd siden, ikke gått opp i vekt. Lykke til :)

Anonymkode: 38090...cba

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...