Gå til innhold

Erfaringer med Mysimba

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal starte på Mysimba i morgen. Gruer meg litt for jeg hører om masse negative bivirkninger. Noen som har lyst å dele sine erfaringer her? 

Anonymkode: 9af43...8b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er på min 6 dag, ikke hatt noen bivirkninger. Gleder meg til å øke dosen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at det påvirket matlyst (mindre) og at man kan  kjenne seg noe kvalm. Anbefaler å trappw opp jevnt over 4 uker, start med en pille på kvelden, alltid med mat, en uke senere øker du til en på kvelden og en på morgenen, sånn fortsetter du til 2 piller 2 ggr om dagen :)

Anonymkode: 0af87...61a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Håpløse skrev (1 time siden):

Jeg er på min 6 dag, ikke hatt noen bivirkninger. Gleder meg til å øke dosen.

Har du noen virkning da? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk umiddelbar virkning en time etter første tablett, dvs mindre matlyst. Jeg fikk avslag på blå resept, har derfor valgt å ikke øke dosen, siden jeg fremdeles har så god virkning av en tablett om dagen. 
Bivirkninger har vært munntørrhet om natta, og jeg går sjeldnere på do. 
Har gått ned over 3 kg på snart en mnd. Utrolig deilig å slippe appetitten, har en mye større ro over måltidene og spiser til jeg er mett. Og mett blir jeg mye fortere nå. 

Anonymkode: 3a236...acb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min erfaring er at det påvirket matlyst (mindre) og at man kan  kjenne seg noe kvalm. Anbefaler å trappw opp jevnt over 4 uker, start med en pille på kvelden, alltid med mat, en uke senere øker du til en på kvelden og en på morgenen, sånn fortsetter du til 2 piller 2 ggr om dagen :)

Anonymkode: 0af87...61a

Bedre å starte med en pille rett etter frokost, så man får virkningen ut over dagen. Det er også en del som får søvnproblemer, så det anbefales ikke å ta dem om kvelden. 

Jeg har gått på mysimba i 16 dager, gått ned 3 kg. For min del har det vært superviktig å ta pillen rett etter frokost, hvis jeg tar den før eller underveis blir jeg dårlig. Ingen bivirkninger om den tas rett etter. 

Jeg elsker mysimba! Har slitt med tvangsspising og overspising i mange år, den første pillen var som å skru på en bryter. Alt bare forsvant. Jeg håper dette kan vare..

Anonymkode: 6f243...cf3

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har du noen virkning da? 

Ja, spiser mindre og ikke så fysen, men litt. Smug gått på vekta ned 2,3 kg. Vet masse er vann ol. Men i det siste jeg har gått på vekta har den uansett gått oppover. Så jeg er positiv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bedre å starte med en pille rett etter frokost, så man får virkningen ut over dagen. Det er også en del som får søvnproblemer, så det anbefales ikke å ta dem om kvelden. 

Jeg har gått på mysimba i 16 dager, gått ned 3 kg. For min del har det vært superviktig å ta pillen rett etter frokost, hvis jeg tar den før eller underveis blir jeg dårlig. Ingen bivirkninger om den tas rett etter. 

Jeg elsker mysimba! Har slitt med tvangsspising og overspising i mange år, den første pillen var som å skru på en bryter. Alt bare forsvant. Jeg håper dette kan vare..

Tar du bare på morgen fortsatt? Merker du noe til søvnproblemer? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tar du bare på morgen fortsatt? Merker du noe til søvnproblemer? 

Tar rett etter frokost, 1 pille. Føler jeg har så god effekt at jeg venter med en eventuell økning. Ifølge legen (på fedmepol) så burde jeg ved første eventuelle økning legge til en på ettermiddagen, slik at jeg også fikk god effekt på kvelden.

Har ikke merket noen søvnproblemer eller noe, så lenge jeg tar den rett etter frokost 😊

AnonymBruker
Skrevet

Skal begynne på dette selv om blodprøvene ser fine ut, opptrapping over 4 uker, fikk på blå resept, veldig takknemlig for det ellers ville det ikke gått 😊
Fikk beskjed om å ta de med mat, samt at jeg tar kveldsdosen til middag i stedet i forhold til det med søvnvansker. 

Anonymkode: 27bbb...298

AnonymBruker
Skrevet

Hvor dyrt er det om man ikke får blå resept?

Anonymkode: b6d66...4cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor dyrt er det om man ikke får blå resept?

Anonymkode: b6d66...4cd

1000 kr for 120 tabl. Dvs full dose med 2 morgen og 2 kveld varer en mnd. 

Anonymkode: 3a236...acb

AnonymBruker
Skrevet

Hvor vanskelig er det å få denne egentlig? Fikk den ikke av min forrige lege, men vurderer å spørre min nye lege. 

Anonymkode: 2a4a4...240

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor vanskelig er det å få denne egentlig? Fikk den ikke av min forrige lege, men vurderer å spørre min nye lege. 

Det var vel forresten Reductil jeg ikke fikk, det er så mange år siden at Mysimba ikke eksisterte.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har nylig fått den etter legens forslag da vi snakket om løsninger for vektnedgang. Det eneste hun trengte var vekt, høyde og midjemål. Tipper noen leger kanskje har nølt fordi det har vært litt "nytt", men ville bare spurt. For å kunne søke om blå resept er det litt ekstra krav.

Anonymkode: e856b...cc5

Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Som tillegg til kalorifattig kosthold og økt fysisk aktivitet for vektreduksjon hos voksne (≥18 år) med innledende kroppsmasseindeks (BMI/KMI) på ≥30 kg/m2 (fedme) eller ≥27-30 kg/m2 (overvekt) samt én eller flere vektrelaterte risikofaktorer (f.eks. diabetes type 2, dyslipidemi eller kontrollert hypertensjon).

https://www.felleskatalogen.no/medisin/mysimba-orexigen-642598

Du får regne ut din BMI. Andre risikofaktorer kan være mye hjertesykdom i familien, høyt blodtrykk med mere.

Endret av ops2
Endret noen ord for å klargjøre
AnonymBruker
Skrevet

Dere som tar/har tatt Mysimba, har dere vært borti Saxenda før? Det er en litt mer tungvinn løsning, men virker ikke som det er i nærheten av like mange bivirkninger, og ikke like mange alvorlige bivirkninger. Hvorfor bruker man Mysimba i stedet for?

Jeg tenkte å spørre legen om jeg kunne få Mysimba, men så leste jeg om Saxenda. Sliter med fedme og overspising.

Anonymkode: 99e4c...923

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere som tar/har tatt Mysimba, har dere vært borti Saxenda før? Det er en litt mer tungvinn løsning, men virker ikke som det er i nærheten av like mange bivirkninger, og ikke like mange alvorlige bivirkninger. Hvorfor bruker man Mysimba i stedet for?

Jeg tenkte å spørre legen om jeg kunne få Mysimba, men så leste jeg om Saxenda. Sliter med fedme og overspising.

Anonymkode: 99e4c...923

Tror mange leger vil at mann må prøve ut mysimba først, men vet ikke

AnonymBruker
Skrevet
ops2 skrev (1 time siden):

https://www.felleskatalogen.no/medisin/mysimba-orexigen-642598

Du får regne ut din BMI. Andre risikofaktorer kan være mye hjertesykdom i familien, høyt blodtrykk med mere.

Jeg har "bare" BMI på 30,5. Da jeg ba om Reductil for mange år siden hadde jeg BMI på 38 og fikk ikke. Derfor jeg lurer på hvor vanskelig den er å få. Har ingen slike sykdommer i familien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...