AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #1 Skrevet 18. mai 2021 Velger russen farge på rusedressene selv nå? Er det ikke forskjell på blå- og rødruss lenger? Lurer fordi ei jente jeg vet går på ambulanselinje har blå dress og det har jo ingenting med økonomifag å gjøre. Anonymkode: 76ddd...eed
Minime94 Skrevet 18. mai 2021 #2 Skrevet 18. mai 2021 Når jeg gikk ut av skolen i 2013 etter 3 år som da skal tilsvare rødruss så valgte halve klassen min å kjøpe blå russebukse i stedet.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #3 Skrevet 18. mai 2021 Man kan velge nå. Det er så teit, og hele meningen med forskjellige farger er borte. Da burde man heller gå over til bare rød eller kuttet ut dressene fullstendig. Anonymkode: dd6f2...c5a 8
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #4 Skrevet 18. mai 2021 På min skole var det både blå og rød. Vi tok bare den vi likte best. De fleste tok blå. Anonymkode: b535f...073
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #5 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man kan velge nå. Det er så teit, og hele meningen med forskjellige farger er borte. Da burde man heller gå over til bare rød eller kuttet ut dressene fullstendig. Anonymkode: dd6f2...c5a Hadde vært fint om man kunne velge blant regnbuens farger, egentlig Anonymkode: b535f...073 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #6 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hadde vært fint om man kunne velge blant regnbuens farger, egentlig Anonymkode: b535f...073 I alle andre situasjoner ville jeg vært enig, men å velge blant alle regnbuens farger ødelegger hele poenget her. Fargene er for å fortelle hvilken linje en har gått, ikke for å fortelle hva en liker best. Det kan man gjøre på en haug andre måter. Anonymkode: dd6f2...c5a 2
Floater Skrevet 18. mai 2021 #7 Skrevet 18. mai 2021 Det er ikke noen fasitsvar på hvilken farge man skal være, selv om det finnes tradisjoner. Noen velger å bli blåruss fordi man har gått et yrkesfaglig utdanningsprogram. Rødruss er elever som oppnår generell studiekompetanse enten det er studiespesialisering, idrettsfag osv
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #8 Skrevet 18. mai 2021 I de småbyene jeg kjenner til i Nordland er det lenge siden blå betydde økonomi - her har rødt betydd tre år/studiekomptanse og blått betydd yrkesfag i alle fall i femten år, trolig lengre. Anonymkode: d5c6c...537 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #9 Skrevet 18. mai 2021 Trodde rød var vanlig VGs, blå realfag og svart var yrkesfag. Er vel festen som betyr noe. 🙈 Anonymkode: f79fe...f42 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #10 Skrevet 18. mai 2021 jeg valgte svart dress, siden jeg likte den best og pga. kler musikksmaken min :P (black metal) Anonymkode: ec9f1...58a
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #11 Skrevet 18. mai 2021 Egentlig skal man jo ikke være russ hvis man har gått yrkesfag- russetiden er egentlig en feiring av oppnådd examen artium (som man altså ikke har, hvis man har gått yrkesfag). Men jeg husker likevel fra min barndom at man en sjelden gang kunne påtreffe svartruss, og dette var russ som hadde gått yrkesfag. At det nå tydeligvis er blitt helt vanlig å være russ selv om man går yrkesfag, må jeg si er svært spesielt. Både fordi de faktisk ikke har tatt artium, og fordi de har helt andre forpliktelser enn de som er skoleelever. De som går yrkesfag er jo i lære i en bedrift hver dag de to siste årene på videregående - er det virkelig greit for arbeidsgiverne deres at de drikker og fester hver dag i ukesvis, kommer bakfulle på jobb, etc??? Anonymkode: f81c7...6f1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #12 Skrevet 18. mai 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Egentlig skal man jo ikke være russ hvis man har gått yrkesfag- russetiden er egentlig en feiring av oppnådd examen artium (som man altså ikke har, hvis man har gått yrkesfag). Men jeg husker likevel fra min barndom at man en sjelden gang kunne påtreffe svartruss, og dette var russ som hadde gått yrkesfag. At det nå tydeligvis er blitt helt vanlig å være russ selv om man går yrkesfag, må jeg si er svært spesielt. Både fordi de faktisk ikke har tatt artium, og fordi de har helt andre forpliktelser enn de som er skoleelever. De som går yrkesfag er jo i lære i en bedrift hver dag de to siste årene på videregående - er det virkelig greit for arbeidsgiverne deres at de drikker og fester hver dag i ukesvis, kommer bakfulle på jobb, etc??? Anonymkode: f81c7...6f1 Svartrussen er russ etter to år på videregående. De slipper dermed å komme bakfull på jobb, du kan slappe helt av Anonymkode: cf707...7d5 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #13 Skrevet 18. mai 2021 Er vel lenge siden den ordningen ble utvannet? Jeg var rødruss i 09, gikk økonomi. Tror ikke jeg har sett en blåruss siden tidlig 2000. Svartruss er yrkesfag, som er ferdige med to års videregående og skal videre ut i 2 år som lærling. Synes de fortjener det like mye som oss andre. Anonymkode: 71a02...fd5 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #14 Skrevet 18. mai 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Egentlig skal man jo ikke være russ hvis man har gått yrkesfag- russetiden er egentlig en feiring av oppnådd examen artium (som man altså ikke har, hvis man har gått yrkesfag). Men jeg husker likevel fra min barndom at man en sjelden gang kunne påtreffe svartruss, og dette var russ som hadde gått yrkesfag. At det nå tydeligvis er blitt helt vanlig å være russ selv om man går yrkesfag, må jeg si er svært spesielt. Både fordi de faktisk ikke har tatt artium, og fordi de har helt andre forpliktelser enn de som er skoleelever. De som går yrkesfag er jo i lære i en bedrift hver dag de to siste årene på videregående - er det virkelig greit for arbeidsgiverne deres at de drikker og fester hver dag i ukesvis, kommer bakfulle på jobb, etc??? Anonymkode: f81c7...6f1 Og forresten heter det studiekompetanse nå. Anonymkode: cf707...7d5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #15 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og forresten heter det studiekompetanse nå. Anonymkode: cf707...7d5 Gidameg. Anonymkode: f79fe...f42
Amatariel Skrevet 18. mai 2021 #16 Skrevet 18. mai 2021 Dette er store forskjeller fra landsdel til landsdel og fra skole til skole. Der jeg kommer i fra var rødruss alltid studiekompetanse-russen, og man gikk 3 år for å få den fargen. Blåruss var yrkesfag hvor man gikk 2 år. Nå bor vi i en annen landsdel og her er det helt annerledes. Datteren min går studiekompetanse, men på skolen hennes er alle blå! Blir helt feil for meg 😆 Hun sier de har rød på noen andre skoler for det samme. Så ja, fargene går helt i surr nå.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #17 Skrevet 18. mai 2021 Amatariel skrev (Akkurat nå): Dette er store forskjeller fra landsdel til landsdel og fra skole til skole. Der jeg kommer i fra var rødruss alltid studiekompetanse-russen, og man gikk 3 år for å få den fargen. Blåruss var yrkesfag hvor man gikk 2 år. Nå bor vi i en annen landsdel og her er det helt annerledes. Datteren min går studiekompetanse, men på skolen hennes er alle blå! Blir helt feil for meg 😆 Hun sier de har rød på noen andre skoler for det samme. Så ja, fargene går helt i surr nå. Ikke noe system på det. Anonymkode: f79fe...f42
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #18 Skrevet 18. mai 2021 Jeg så en tenåring med rosa russedress (som er ment for barnehagebarn) 🙄 Anonymkode: d4fc9...cc0 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #19 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Og forresten heter det studiekompetanse nå. Anonymkode: cf707...7d5 Examen artium GIR studiekompetanse. Examen artium ER ikke studiekompetanse. Anonymkode: f81c7...6f1
Perelandra Skrevet 18. mai 2021 #20 Skrevet 18. mai 2021 (endret) Jeg var russ for over 30 år siden. Da var det rødruss for allmennfag, blåruss for handel og kontor, svartruss for yrkesfag og grønnruss for gartner/landbruksfag. De fleste som var russ, var enten rød eller blå. De som tok yrkesfag gikk ofte ut i lære og ble aldri russ. Alle på min skole var rødruss. Jeg gikk på det som tidligere het gymnas, og som fortsatt ble kalt for det, selv om det offisielt het videregående skole. Blårussen gikk på det det som tradisjonelt hadde blitt kalt handelsskole. Kan legge til at jeg var russ på Sørlandet. Endret 18. mai 2021 av Perelandra 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå