AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #1 Skrevet 17. mai 2021 Hei! Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe meg kattunge nå, leveringsklare i starten på juni. Men...så leste jeg en tråd her inne om kattunger/lufting/sommersol osv. Jeg tenker at jeg utsetter det å kjøpe kattunge til etter sommeren, da der ikke er naturlig at baklongdører/vinduer står åpen. Men hvordan er det å få kjøpt kattunge på denne årstiden? Er det kattunger «året rundt»? Anonymkode: 168b8...b27
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #2 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei! Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe meg kattunge nå, leveringsklare i starten på juni. Men...så leste jeg en tråd her inne om kattunger/lufting/sommersol osv. Jeg tenker at jeg utsetter det å kjøpe kattunge til etter sommeren, da der ikke er naturlig at baklongdører/vinduer står åpen. Men hvordan er det å få kjøpt kattunge på denne årstiden? Er det kattunger «året rundt»? Anonymkode: 168b8...b27 Dyrebeskyttelsen her jeg bor har som regel kattunger året rundt men bor i storby. Det er jo flere kattunger på sommeren, men det fødes jo ellers på året og. Det er jo ganske mange katter ute hvert år som føder kattunger som tar litt tid å fange inn, det er og mange som reiser fra katter på ferie, og som dumper kattungekull. Derfor er det som regel alltid kattunger på dyrevernsorganisasjoner. Da tenker jeg altså på 12-6 mnd (selv om kattunge betegnes som 0-1 år) Anbefaler å adoptere, du får hjelp til å finne en som passer til deg(spesielt om du velger en litt eldre katt, da vet man på forhånd om den er kosete/leken osv), jeg liker veldig godt de kattene som er litt ville for da tar det innsats og tid å knytte bånd, det blir sterkere bånd og man får verdens beste følelse når de endelig får tillit til deg, men du kan også si at du ønsker en tam katt. Det er også billigere enn gratis katter da de kommer ferdig kastrert, helsesjekket, id merket og vaksinert. Anbefaler deg også å lese deg opp på fordelene ved å kjøpe to kattunger samtidig. Med mindre du har små barn er det egentlig ikke et problem å få kattunge nå heller, det beste er jo i sommerferien når man har tid til å bli kjent med katten(kattunger skal helst ikke være så lenge alene med mindre de er to) da det finnes mange forskjellige nettinger/rister osv som man enkelt kan henge opp slik at vinduene fungerer som normalt. Dører er enkelt å passe på om man har litt eldre barn. Er man i hagen mye kan man lære katten å gå i bånd og så ha den på langline i hagen, evt kjøpe et billig «hønsebur.» Anonymkode: c45ee...26b 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #3 Skrevet 17. mai 2021 12 uker til 6 mnd altså ** Anonymkode: c45ee...26b
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #4 Skrevet 17. mai 2021 Det er i utgangspunktet kattunger å få tak i året rundt ja, men det er færre i vinterhalvåret. Sjekk Dyrebeskyttelsen for eksempel. De har også flotte, voksne katter som venter på et hjem. Anonymkode: 14a03...48c
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #5 Skrevet 17. mai 2021 Jeg tenker å kjøpe to kattunger, også inspirert av en annen tråd her inne! sist jeg hadde katt, kjøpte jeg av dyrebeskyttelsen, hun var voksen. Det er en stund siden, så husker ikke alt rundt det, men den katta bodde det første året nede på et rom, før hun etterhvert våget seg opp. Ville ikke være sammen med mennesker. Ble litt feil ettersom jeg kjøpte meg katt for selskapets skyld, da jeg er alene ☺️ Vet jo at kattunger også kan bli sky og vil være alene, men tenker at det er større sjanse for at de vil holde meg med selskap når de vokser opp sammen med meg 🙂 Anonymkode: 168b8...b27
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #6 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tenker å kjøpe to kattunger, også inspirert av en annen tråd her inne! sist jeg hadde katt, kjøpte jeg av dyrebeskyttelsen, hun var voksen. Det er en stund siden, så husker ikke alt rundt det, men den katta bodde det første året nede på et rom, før hun etterhvert våget seg opp. Ville ikke være sammen med mennesker. Ble litt feil ettersom jeg kjøpte meg katt for selskapets skyld, da jeg er alene ☺️ Vet jo at kattunger også kan bli sky og vil være alene, men tenker at det er større sjanse for at de vil holde meg med selskap når de vokser opp sammen med meg 🙂 Anonymkode: 168b8...b27 Så bra 🥰 Det er noe som dyrebeskyttelsen kan fortelle deg om på forhånd med noen av kattene, de vet som regel om kattene er ekstremt sky eller vandt med mennesker, det står jo ofte på sidene deres litt info om katten også, men en trygg katt kan selvfølgelig bli utrygg et snnet sted osv. Det er ingen skam i å ønske seg en trygg katt om man ikke har kunnskap/tid/ork til å trygge en katt. Høres jo ut som du fikk en ekstreeemt sky katt. Det er heller ikke noen skam i å ønske seg kattunger. Der kan det være litt vanskelig å vite på forhånd hva man får da de ofte endrer/utvikler mer personlighet når de er noen måneder. Men da er det viktig å si til oppdretter/dyrebeskyttelsen/eier på forhånd hva dine ønsker er og å møte kattene slik at man danner seg et bånd og inntrykk på kattene. Da har man iallefall et godt utgangspunkt. Kanskje du kan sjekke på nettsiden til dyrebeskyttelsen i nærheten av deg om de har hjertevenn? De i min nærhet har det og det er to katter som har funnet hverandre og er så glad i hverandre at de selges sammen. Har ofte sett unge katter der. Ville sjekket ut litt forskjellige måter å feste nett på osv, dobbeltdør, grind osv (mange gode løsninger om man googler på engelsk)for å se om det kanskje er en løsning. Uansett hva du velger så lykke til!! Anonymkode: c45ee...26b
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #7 Skrevet 17. mai 2021 Etter et kjapt søk på dyrebeskyttelsen sine sider, er det voksne katter som er tatt inn, som har levd ute. De beskrives som sky, men at de har kommet seg mer og mer. Jeg vet ikke om jeg er så interessert i den type katter, jeg... Anonymkode: 168b8...b27
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #8 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Etter et kjapt søk på dyrebeskyttelsen sine sider, er det voksne katter som er tatt inn, som har levd ute. De beskrives som sky, men at de har kommet seg mer og mer. Jeg vet ikke om jeg er så interessert i den type katter, jeg... Anonymkode: 168b8...b27 Bor du på et lite sted? Jeg har 3 store organisasjoner i nærheten og jeg synes ofte det veldig mye mangfold der, både kattunger, vennepar, innekatter/utekatter, katter med FIV, sky, trygge osv. Men det er sikkert mindre på mindre steder. Det er litt mindre akkurat nå for tiden da det har vært en enorm interesse for kattunger i korona perioden, kattunge sesongen har nettopp begynt for fullt så er ikke store nok kattunger enda, vanligvis hadde det vært det men nå skal jo alle ha kattunge. Så det kan jo faktisk være at du vil slite mer når sommeren er ferdig, men jeg tror nok du alltids skal få tak i. Usikker på når den «korona katte perioden gir seg». Vil nok bli en økning av hjemløse katter og kattunger når jo mer man åpner for altiviteter/reising osv. Anonymkode: c45ee...26b
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #9 Skrevet 17. mai 2021 Ja, bort på et lite tettsted ☺️ Anonymkode: 168b8...b27
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå