Gå til innhold

Offentlige dødsfall-registre. Hvor kan man søke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som vet hvor man kan søke blant dødsfall? Mener at dødsfall er offentlig informasjon her i landet og skulle gjerne vite hvor offentlig register finnes så man kan søke?

Anonymkode: c7647...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hadde du skrevet "dødsfallregister" i søkefeltet på google istedenfor på kvinneguiden så hadde du vært et skritt nermere å finne det ut helt på egen hånd

Anonymkode: 6bfdb...c19

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde du skrevet "dødsfallregister" i søkefeltet på google istedenfor på kvinneguiden så hadde du vært et skritt nermere å finne det ut helt på egen hånd

Takk! Visste ikke at det var et ord og har søkt dødsfall og offentlig, men ikke funnet noe klart. Kom opp noe mer forståelig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Takk! Visste ikke at det var et ord og har søkt dødsfall og offentlig, men ikke funnet noe klart. Kom opp noe mer forståelig nå.

Værsågod!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Våre minnesider hos Jølstad feks. 

Anonymkode: 76559...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Værsågod!

Men digitalarkivet viser kun frem til 2014. Trodde det fantes offentlige publiseringer av alle dødsfall også siste tiden? Vet du eller andre noe om dette? Synes ikke det var så enkelt å finne ut likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Søker på ulike minnesider, men ingen med det navnet er døde på tiden jeg har fått opplyst. Trodde det var et offentlig oppdatert register for sånt uten at jeg behøver å føle at jeg snoker for mye. Vil ikke snoke akkurat heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor dere som bare svarer med "søk på google" gidder å ta dere bryet med å svare. Du kunne like gjerne latt det være.

Anonymkode: bb4fd...513

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Søker på ulike minnesider, men ingen med det navnet er døde på tiden jeg har fått opplyst. Trodde det var et offentlig oppdatert register for sånt uten at jeg behøver å føle at jeg snoker for mye. Vil ikke snoke akkurat heller.

Vet ikke om du får opplysninger der, men det er de lokale tingretten og Oslo byfogdembete som har oversikten. Det er ikke noe søkbart register for nyere dødsfall. 

Anonymkode: 589b4...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vet ikke om du får opplysninger der, men det er de lokale tingretten og Oslo byfogdembete som har oversikten. Det er ikke noe søkbart register for nyere dødsfall. 

Anonymkode: 589b4...477

Takk for info. Da ser det ut til at jeg ikke finner ut av dette på noen år. Jeg kommer ikke til å ringe noe sted da jeg vil være anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Noen som vet hvor man kan søke blant dødsfall? Mener at dødsfall er offentlig informasjon her i landet og skulle gjerne vite hvor offentlig register finnes så man kan søke?

Hva er problemstillingen? Hva er det du ønsker å finne ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for info. Da ser det ut til at jeg ikke finner ut av dette på noen år. Jeg kommer ikke til å ringe noe sted da jeg vil være anonym.

Prøvde du det jeg skrev lenger opp? Alle dødsannonser på våre minnesider via Jølstad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøvde du det jeg skrev lenger opp? Alle dødsannonser på våre minnesider via Jølstad. 

Ja, prøvde det. Navnet kom ikke opp. Takk for tips likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
mannor skrev (2 minutter siden):

Hva er problemstillingen? Hva er det du ønsker å finne ut? 

Vil ikke utdype her, men det er viktig for meg å finne ut av dette. Og jeg vil finne ut av det anonymt. Trodde dødsfall var offentlig informasjon (ikke årsaken, men faktum at man er død), men er det ikke det må jeg bare avfinne meg med ikke å få svar enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vil ikke utdype her, men det er viktig for meg å finne ut av dette. Og jeg vil finne ut av det anonymt. Trodde dødsfall var offentlig informasjon (ikke årsaken, men faktum at man er død), men er det ikke det må jeg bare avfinne meg med ikke å få svar enda. 

Det er ikke alltid man finner ut hva dødsårsaken er ved å se på en dødsannonse/minneside... Du kan søke etter dødsannonser på begravelsesbyråer sine nettsider, men det er ikke dermed sagt at du finner den dødsannonsen du er ute etter. Ei heller at det står noe på en minneside om hva dødsårsaken er. Da er det bedre å spørre noen andre, uten å være flau av den grunn. Er det noe du ikke vet, men som er viktig for deg å vite, er det bedre å være ærlig og spørre enn å være flau av å snoke.  Jeg finner mammas onkel som døde naturlig i 2003 ved å søke på nettsidene til begravelsesbyråer, men min egen onkel som døde av kreft i 2012 finner jeg ikke. Så det kan være noen av begravelsesbyråene fjerner dødsannonsene tidligere enn andre gjør. En annen mulighet er at det ikke publiseres dødsannonse i det hele tatt

Hvis du går inn på f.eks. https://jolstad.no/ for å lete. Gå der det står "Minnesider | Bestill blomst | Gi minnegave". Da kommer du til en side hvor du kan søke. Velg da enten dødsfall hos byrået, eller dødsfall nasjonalt. Eller søk mer avansert, slik det også er mulig å gjøre. 

Anonymkode: e1b49...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.5.2021 den 9.42):

Det er ikke alltid man finner ut hva dødsårsaken er ved å se på en dødsannonse/minneside... Du kan søke etter dødsannonser på begravelsesbyråer sine nettsider, men det er ikke dermed sagt at du finner den dødsannonsen du er ute etter. Ei heller at det står noe på en minneside om hva dødsårsaken er. Da er det bedre å spørre noen andre, uten å være flau av den grunn. Er det noe du ikke vet, men som er viktig for deg å vite, er det bedre å være ærlig og spørre enn å være flau av å snoke.  Jeg finner mammas onkel som døde naturlig i 2003 ved å søke på nettsidene til begravelsesbyråer, men min egen onkel som døde av kreft i 2012 finner jeg ikke. Så det kan være noen av begravelsesbyråene fjerner dødsannonsene tidligere enn andre gjør. En annen mulighet er at det ikke publiseres dødsannonse i det hele tatt

Hvis du går inn på f.eks. https://jolstad.no/ for å lete. Gå der det står "Minnesider | Bestill blomst | Gi minnegave". Da kommer du til en side hvor du kan søke. Velg da enten dødsfall hos byrået, eller dødsfall nasjonalt. Eller søk mer avansert, slik det også er mulig å gjøre. 

Han døde i 2011 🙈 

Det var den andre broren som døde i 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...