AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #1 Skrevet 17. mai 2021 Jeg har en valp på 4 md. som er ekstremt avhengig av meg, og nå innser jeg jo at jeg kanskje har gjort meg selv en bjørnetjeneste med å ikke starte hjemme alene-treningen før. Snart må jeg tilbake på jobb i noe større grad, etter å ha hatt hjemmekontor fram til nå. Kan noen gi meg helt konkrete tips om hvordan jeg går fram? Jeg har jo lest om hjemme alene-trening, men jeg syns faktisk det er vanskelig å få til innimellom tisseturer og Zoom-møter hele dagen Hvor begynner jeg? Hva gjør jeg? Hvor ofte? Hvor raskt kan man øke? Gjør det noe at valpen piper? Har jeg da gått for fort fram? Tingen er at om jeg gir den en slikkematte, så bryr han seg ingenting om han er alene den tiden det tar å spise opp den, men så begynner han å pipe. Er det noe annet jeg ikke har tenkt på som jeg kan gjøre for å tilrettelegge? Anonymkode: 8690f...79d
Tabris Skrevet 17. mai 2021 #2 Skrevet 17. mai 2021 Du kan starte med å gå ut døren, lukke den og så gå inn igjen med en gang. Ikke gjør noe ut av det, bare fortsett med dagen som vanlig. Gjenta 10-15 ganger om dagen. Når valpen ikke lenger bryr seg om at du går ut døren så kan du vente 1-2 sekunder, så gå inn og lukke døren og fortsette med dagen som vanlig. Øk veldig, veldig gradvis. Det er mot en valps natur å være alene på den måten, derfor er det viktig at vi i begynnelsen går frem så sakte at valpen aldri rekker å få noen negative assosiasjoner med å være hjemme alene. Det er ikke anbefalt å gå fra valpen når den er opptatt med noe (f.eks slikkematte eller fylt kong) i begynnelsen, siden det da bare er ren avledning og valpen kan bli usikker når den plutselig finner ut at den er alene og får da en negativ erfaring. Slike ting er lurt å innføre senere, når valpen kan være hjemme alene 10-15 minutter uten først. 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #3 Skrevet 18. mai 2021 Tusen takk for tips! Må prøve å gå ut døra oftere, da. Kjenner bare på at jeg syns det er fryktelig vanskelig å vurdere hvordan man skal gå fram her. Og som vanlig, 10-15 år siden forrige valp, så det husker jeg jo selvfølgelig ingenting av... Anonymkode: 8690f...79d
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #4 Skrevet 20. mai 2021 Vi begynte ganske forsiktig med å la henne være alene litt kortere, kanskje mens vi ordnet noe i garasjen. Så tok vi litt kortere turer på butikken. Hadde kamera så vi kunne se hvordan det gikk. Så dro vi ut en dag i et par timer, og hun bare la seg og sov. Nå sover hun hver gang hun er alene. Hun er alene opp til fire timer et par-tre ganger i uka. Vi begynte også relativt sent. Hun var ikke alene i et par timer før hun var seks måneder. Jeg trodde hun var svært avhengig av oss, men hun ser ikke ut til å bry seg noe særlig når vi drar. Anonymkode: 02cd5...7f8
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #5 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi begynte ganske forsiktig med å la henne være alene litt kortere, kanskje mens vi ordnet noe i garasjen. Så tok vi litt kortere turer på butikken. Hadde kamera så vi kunne se hvordan det gikk. Så dro vi ut en dag i et par timer, og hun bare la seg og sov. Nå sover hun hver gang hun er alene. Hun er alene opp til fire timer et par-tre ganger i uka. Vi begynte også relativt sent. Hun var ikke alene i et par timer før hun var seks måneder. Jeg trodde hun var svært avhengig av oss, men hun ser ikke ut til å bry seg noe særlig når vi drar. Anonymkode: 02cd5...7f8 Så bra. Her har jeg en som er svært avhengig av meg, og kommer til døra og begynner å pipe etter kort tid. Ingen tegn til å roe seg på egenhånd. Men han er liten enda, og vi har ikke bråhast, så vi får begynne med babysteg. Anonymkode: 8690f...79d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå