AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #1 Skrevet 17. mai 2021 Under samtale med min 10.klassing i går kommer det fram at flere av vennene lyver for sine foreldre om hvor de er, hva de gjør (det drikkes alkohol), de sier de er på overnatting og sniker seg ut om natta osv. Et par av disse mødrene kjenner jeg veldig godt fordi barna har vært venner i mange år. 10.klassingen sier også at det er vanskelig å vite at disse blir løyet for fordi foreldrene er noen 10.klassingen står nær. Samtidig føler 10.klassingen seg ensom fordi så mange andre er ute sammen og gjør slike ting. Og før noen kommer og sier at denne tenåringen også driver sånn, så er det ikke praktisk mulig, da denne alltid er hjemme. Vi bor et sted med enormt smittetrykk så jeg har ikke tenkt så mye over det, men det viser seg jo at andre ikke har tatt det så på alvor. Jeg tenker at jeg hadde villet vite dersom dette var min 10.klassing. Jeg skjønner at det er normalt å teste ut og ikke alltid informere om alt man gjør. Men jeg føler meg i en skvis ettersom dette er foreldre jeg har et godt forhold til, og det føles veldig rart å vite dette som jeg vet at de ikke vet. Samtidig kan jeg ikke gjøre sånn at min egen 10.klassing får stempel som "sladrehank", de er ikke akkurat nådige vil jeg tro, og jeg ønsker å bevare denne åpenheten så lenge som mulig. Dere som skjønner problemstillingen, som ikke må slenge ut at det er normalt at ungdom tester ut og lignende, hva ville dere valgt? Hva hadde dere villet hvis noen visste noe om deres ungdom? Anonymkode: d32ee...428
rampeguri Skrevet 17. mai 2021 #2 Skrevet 17. mai 2021 Vil tro det er en grunn din 10.klassing har fortalt det til deg, så jeg syns du skal fortelle det videre. Er det småting det juges om er en ting, men drikking (og hvor de er på kvelds/natterstid?) er noe helt annet. 10
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #3 Skrevet 17. mai 2021 Ja, det synes jeg . Min gutt røyket hasj når han var ca 16 år. Vi fant det ut, men da hadde det gått ei stund. Hørte senere at noen andre foreldre viste dette, men ingen sa noe. Har holdt avstand til disse foreldre etter det Anonymkode: 5a772...f67 19
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #4 Skrevet 17. mai 2021 Du bør ikke bryte tilliten din tenåring har til deg, ved å fortelle dette. Informerer du foreldrene, så vil det slå tilbake tenker jeg. Anonymkode: 12262...a60 25
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 17. mai 2021 Her ville jeg snakket med en nøytral 3.person, eksempelvis lærer eller helsesykepleier, som kunne tatt det opp med foreldrene. Dette er for viktig til å ignoreres, men samtidig er det like viktig at din ungdoms tillit ikke blir misbrukt, og at h*n blir syndebukken midt oppe i det hele. Anonymkode: e0897...e36 68
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #6 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her ville jeg snakket med en nøytral 3.person, eksempelvis lærer eller helsesykepleier, som kunne tatt det opp med foreldrene. Dette er for viktig til å ignoreres, men samtidig er det like viktig at din ungdoms tillit ikke blir misbrukt, og at h*n blir syndebukken midt oppe i det hele. Anonymkode: e0897...e36 Dette er det beste forslaget, si hva du har hørt til en 3. part og be om at du og 10.klassingen din blir holdt utenfor. Anonymkode: 62d9f...114 22
Menemen Skrevet 17. mai 2021 #7 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her ville jeg snakket med en nøytral 3.person, eksempelvis lærer eller helsesykepleier, som kunne tatt det opp med foreldrene. Dette er for viktig til å ignoreres, men samtidig er det like viktig at din ungdoms tillit ikke blir misbrukt, og at h*n blir syndebukken midt oppe i det hele. Anonymkode: e0897...e36 Dette. 8
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #8 Skrevet 17. mai 2021 Jeg er sikkert helt på viddene her, men dette er ganske vanlig. Jeg tror kanskje ditt barn skulle ønske hen kunne vært med, men er ikke inkludert. For å få en slutt på dette, sier hen i fra til deg.... Jeg tenker litt regelbryting er bra, men ikke vanking med eldre ungdommer, og at de kommer hjem/blir hentet av foreldre, og er flinke til å ta vare på hverandre. Hilsen en mor som har vært alt for streng, og når har en snart 18 åring som sitter hjemme med oss, mens kompisene nok har festet i natt. Det er litt sårt, og jeg skulle ønske han turte å slippe seg litt løs. 😕 Anonymkode: 94a21...e5c 16
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #9 Skrevet 17. mai 2021 Tilliten din datter viser deg ved å fortelle må du ikke miste. Det gjør du ved å gå til de andre foreldrene. Jeg har det på samme måte med mine tenåringer. Kun en gang gikk jeg videre med det da det var mer alvorlig enn litt smugdrikking. Jeg snakket først med tenåringen og forklarte hvorfor jeg ville ta det videre. Vi hadde en prat rundt situasjonen. På den måten fikk jeg fortsatt tillit fra tenåringen. Anonymkode: d3e73...03b 7
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #10 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er sikkert helt på viddene her, men dette er ganske vanlig. Jeg tror kanskje ditt barn skulle ønske hen kunne vært med, men er ikke inkludert. For å få en slutt på dette, sier hen i fra til deg.... Jeg tenker litt regelbryting er bra, men ikke vanking med eldre ungdommer, og at de kommer hjem/blir hentet av foreldre, og er flinke til å ta vare på hverandre. Hilsen en mor som har vært alt for streng, og når har en snart 18 åring som sitter hjemme med oss, mens kompisene nok har festet i natt. Det er litt sårt, og jeg skulle ønske han turte å slippe seg litt løs. 😕 Anonymkode: 94a21...e5c Jeg er til en viss grad enig med deg. Her er det eldre ungdommer som skaffer alkohol, til en viss grad også foreldre(!). I tillegg vet ingen hvor de er, så de hentes ikke. Håper jo de er flinke til å ta vare på hverandre, de er det ofte ellers, men jeg vet ikke hvordan de er med alkohol innabords. Ungdommen her har valgt selv å ikke bli med. Hadde vært inkludert hvis ønsket om drikking var tilstede. H*n sier selv at h*n ikke vil drikke, men at det er kjipt å være den eneste som ikke vil. H*n ønsker å fortelle det når h*n begynner å drikke og ha en åpenhet rundt det. Kommer ikke til å være kjempestreng rundt dette, åpenhet er det viktigste. Problemet nå er å vite noe som andre ikke vet. At ungdom eksperimenterer og bryter regler er ikke noe nytt, det skjønner jeg at foregår. Anonymkode: d32ee...428 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #11 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du bør ikke bryte tilliten din tenåring har til deg, ved å fortelle dette. Informerer du foreldrene, så vil det slå tilbake tenker jeg. Anonymkode: 12262...a60 Jeg er også redd for det. Og det ønsker jeg ikke. Anonymkode: d32ee...428
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #12 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tilliten din datter viser deg ved å fortelle må du ikke miste. Det gjør du ved å gå til de andre foreldrene. Jeg har det på samme måte med mine tenåringer. Kun en gang gikk jeg videre med det da det var mer alvorlig enn litt smugdrikking. Jeg snakket først med tenåringen og forklarte hvorfor jeg ville ta det videre. Vi hadde en prat rundt situasjonen. På den måten fikk jeg fortsatt tillit fra tenåringen. Anonymkode: d3e73...03b Jeg er helt enig. Og dersom jeg skulle sagt noe ville jeg informert om det. Åpenhet begge veier. Men i det store bildet er det selvfølgelig viktigere for meg personlig å opprettholde tilliten enn å informere de andre foreldrene. Jeg vet ikke om noe mer enn at de lyver om hvor de er, sniker seg ut og drikker i smug. Dukker det opp noe mer alvorlig blir det jo en annen problemstilling. Anonymkode: d32ee...428 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #13 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Her ville jeg snakket med en nøytral 3.person, eksempelvis lærer eller helsesykepleier, som kunne tatt det opp med foreldrene. Dette er for viktig til å ignoreres, men samtidig er det like viktig at din ungdoms tillit ikke blir misbrukt, og at h*n blir syndebukken midt oppe i det hele. Anonymkode: e0897...e36 Det er ikke så dumt. Takk. Det skal jeg vurdere, selv om jeg kjenner at jeg sliter litt med å stole på at det tas opp på en måte som gjør at ingen skjønner hvem det kommer fra. Min tenåring er jo en av få som ikke er med på dette, og tenåringene legger jo gjerne raskt sammen to og to. Anonymkode: d32ee...428 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #14 Skrevet 17. mai 2021 rampeguri skrev (27 minutter siden): Vil tro det er en grunn din 10.klassing har fortalt det til deg, så jeg syns du skal fortelle det videre. Er det småting det juges om er en ting, men drikking (og hvor de er på kvelds/natterstid?) er noe helt annet. Betroelsen kom i et øyeblikks følelse av "ensomhet". Jeg fikk ikke beskjed om å ikke si noe, jeg tror det tas som en selvfølge at ting som sies til meg blir hos meg. Ønsker ikke å bidra til at det blir enda mer ensomhet og alenefølelse ved at tenåringen blir utstøtt som sladrer... Anonymkode: d32ee...428 7
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #15 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ja, det synes jeg . Min gutt røyket hasj når han var ca 16 år. Vi fant det ut, men da hadde det gått ei stund. Hørte senere at noen andre foreldre viste dette, men ingen sa noe. Har holdt avstand til disse foreldre etter det Anonymkode: 5a772...f67 Nettopp derfor er dette vanskelig. Tror kanskje forslaget om å informere via tredjepart er den beste mellomtingen her. Anonymkode: d32ee...428
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #16 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke så dumt. Takk. Det skal jeg vurdere, selv om jeg kjenner at jeg sliter litt med å stole på at det tas opp på en måte som gjør at ingen skjønner hvem det kommer fra. Min tenåring er jo en av få som ikke er med på dette, og tenåringene legger jo gjerne raskt sammen to og to. Anonymkode: d32ee...428 Hvis alle unntatt noen få gjør dette er det desto enklere, da kan alle foreldre kalles inn til samtale fordi det har blitt levert inn bekymringsmelding til skolen. Ingen nevnt, ingen mistenkeliggjort. 😊 Anonymkode: e0897...e36 7
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #17 Skrevet 17. mai 2021 Du risikerer kjapt at ditt barn blir VELDIG syndebukk her - så ta det heller opp med skolen. Anonymkode: 9bf3a...875 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #18 Skrevet 17. mai 2021 Jeg synes de høres ut som helt vanlige tenåringer. Jeg og vennene mine gjorde hvert fall akkurat det samme for 20 år siden. Vi havna aldri i trøbbel, utrolig nok. Det var kanskje flaks, men for de fleste går det greit. Usikker på akkurat dette med å si det videre. Spørs om det vil føre noe godt med seg. Jeg ser skvisen du selv i. Samtidig er din lojalitet først og fremst til barnet ditt. Tror jeg støtter forslag med å helle sende ballen videre til skolen så kan de informere foreldrene om dette. Anonymkode: bdbb8...d77 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #19 Skrevet 17. mai 2021 Høres ut som meg og vennene mine da vi gikk på ungdomsskolen. Vi løg om hvor vi var, drakk oss fulle, hadde fester hjemme da foreldrene var bortreist, røyka hasj, osv osv. Jeg vet at foreldrene mine skjønte det, det har de sagt nå mange år senere. Men det gikk aldri for langt, og det tror jeg de skjønte også. De hadde jo prater med oss om hvordan alkohol funka og sånn. Har nå blitt folk av oss. Samtidig ville jeg ikke blitt glad om mine barn holdt på sånn, haha. Vi var litt gærne og holdt på med mye rart. Angående det folk skriver om å kontakte skolen: Det har da ikke de noe med. Jeg er selv lærer, og hadde blitt oppgitt av å få en telefon om at JEG må fortelle sånt videre. Foreldre har selv ansvar for å følge med på sånt. Samtidig skjønner jeg at det er et dilemma for deg. Jeg tenker det viktigste er at du prater med ditt barn om hvordan forholde seg til dette, at ditt barn tar de riktige valgene. Plutselig står du der og vet om 5 andre som drikker når de er under 18, og hva skal du gjøre da? En lærer kan heller ikke sitte i planleggingstida si og ringe hjem til halve klassen om noe som foreldrene bør ta ansvar for selv. Anonymkode: 880c3...25e 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #20 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er sikkert helt på viddene her, men dette er ganske vanlig. Jeg tror kanskje ditt barn skulle ønske hen kunne vært med, men er ikke inkludert. For å få en slutt på dette, sier hen i fra til deg.... Jeg tenker litt regelbryting er bra, men ikke vanking med eldre ungdommer, og at de kommer hjem/blir hentet av foreldre, og er flinke til å ta vare på hverandre. Hilsen en mor som har vært alt for streng, og når har en snart 18 åring som sitter hjemme med oss, mens kompisene nok har festet i natt. Det er litt sårt, og jeg skulle ønske han turte å slippe seg litt løs. 😕 Anonymkode: 94a21...e5c Selvfølgelig henger de med eldre ungdom. Alkoholen kommer garantert fra noen som er eldre. Synes det er skremmende at voksne folk synes det er greit at 14/15 juger om hvor de er,sniker seg ut om natta,drikker alkohol osv Anonymkode: fbe7c...c18 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå