Gå til innhold

Hjelp til et hundeproblem

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noe jeg har hatt "problemer" med en stund. Jeg har to hunder, en Rottweiler tispe, som er snart 12 år (veldig sprek og slik for alderen)  og en chihuahua tispe som er 4 . Chihuahuaen er 2 kg og er sjefen(!) i huset. Rottweileren tørr nesten ikke gå forbi henne engang,, om hun skal til matfatet sitt, eller noe annet .Chihuahuaen bjeffer og prøver da å bite Rottweileren i føttene??? Når dette skjer sender jeg chihuahuaen rett på plassen sin, å hun må ligge på teppet sitt. Slik har jeg gjort fra dag en, men det blir jo ikke bedre. Man ser det liksom når Rottweileren går omkring så følger den lille hunden med konstant, hun blir sånn at man kommer nesten ikke inn til henne, om noen skjønner, ikke alltid, men mange ganger. Blir liksom litt paralysert ??Spesielt om Rottweileren leker/styrer. Når vi er ute på tur er det helt annet igjen , da bryr ikke Rottweileren seg i det hele tatt og kan nesten gå ned Chihuahuaen. Samboeren min mener at de skal ordne opp selv, men den ser ikke jeg i det hele tatt iom at den lille hunden er så liten , og at hun fort kan bli skadet. Dessuten begynner den gamle hunden å bli litt sær. Eller særere .Men hvordan kan jeg fikse at chihuahuaen ikke sjefer over den gamle hunden ? 

Anonymkode: f4d2c...66b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke tenk på chihuauhuaen som 'sjef'. Det er en grunn til at den reagerer som den gjør. Kanskje er det fra redsel/usikkerhet. Kanskje den beskytter ressurser eller er bøllete. Det er ikke greit at rottweileren må gå på eggeskall hjemme. Og en dag kan rottweileren bestemme seg for at 'nå er det nok'. Da kan det gå dårlig.

Det er umulig for oss å si noe konkret når vi ikke har mer informasjon. Det kan være en god idé å føre dagbok over når utfallene skjer. Når på dagen, hvor i huset osv:

Skjer utfallene i trange områder/hjørner? F.eks ganger, døråpningen, nært hjørner osv? Da er det mulig at chihuauhuaen krever mer plass og ikke liker når den andre hunden kommer for nært.

Skjer utfallene nær ressurser som deg/samboeren, liggeplasser, mat, leker? Da kan den ha et ressursforsvar.

Det kan være en god idé å høre med en adferdsspesialist. En rottweiler kan gjøre stor skade på en chihuahua når den blir presset til det. 

Anonymkode: a375d...d3f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

.Men hvordan kan jeg fikse at chihuahuaen ikke sjefer over den gamle hunden ? 

Anonymkode: f4d2c...66b

Du skiller hundene. Dette er ugrei oppførsel som jeg nesten kan garantere ikke ender bra for chihuahuaen. For plutselig er det nok for den eldre hunden. Dette er en ting du som eier skulle ha stoppet for lenge siden. Derfor har du ingen andre valg enn å skille hundene fram til rottisen er død. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...