AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #1 Del Skrevet 16. mai 2021 Jeg er knyttet til mitt navn, han er knyttet til sitt. Men han mener at fordi han er enebarn bør hans navn føres videre, mens jeg som har to søsken kan få mitt videreført via nieser og nevøer (som ikke finnes ennå). Jeg mener det er irrelevant hvor mange søsken jeg har, poenget er jo at jeg ønsker å ha samme navn som mine egne barn, ikke ev nieser/nevøer. Derfor synes jeg vi bør trekke om etternavn sånn at det blir rettferdig. Han mener at hans bør velges som etternavn, mitt som mellomnavn. Jeg har fått trumfet gjennom at vi skal bruke begge, han ønsker egentlig å bare bruke ett (sitt) fordi det er "enklere når ungen skal få unger". Synes ikke det er så enkelt, jeg da, vi har bare ett slektsnavn hver og har nok av problemer med valg av navn. Hva synes dere? Er det rettferdig at mitt etternavn teller mindre enn hans bare fordi jeg har søsken? Anonymkode: 4fbb0...17c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #2 Del Skrevet 16. mai 2021 Bruk begge, så kan barnet velge hva som føres videre når h*n får egne barn. Det er jo da ikke deres problem. Anonymkode: 963fd...158 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #3 Del Skrevet 16. mai 2021 Bruk begge eller lag dere ett nytt etternavn. Anonymkode: c2953...0a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #4 Del Skrevet 17. mai 2021 Bruk hans. Anonymkode: 7fe09...250 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #5 Del Skrevet 17. mai 2021 Trekk 🌞 Anonymkode: 8a4c0...6ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 19. mai 2021 #6 Del Skrevet 19. mai 2021 Bruk begge. Ditt som mellomnavn, hans som etternavn. Eller bindestrek fra ditt til hans. Angående å videreføre etternavn, hva mener han med det? Hvis det er snakk om et beskytta etternavn så forstår jeg han veldig godt, og holder en stor knapp på det. Ellers blir jo navnene videreført likevel, selv om det ene skulle stå som mellomnavn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #7 Del Skrevet 19. mai 2021 Begge velger det eller de navnene de ønsker. Det er ikke noe å "trumfe gjennom". Så får en komme til enighet på et vis om eventuelle barns navn. Anonymkode: fe3e7...e91 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #8 Del Skrevet 19. mai 2021 Bruk ditt! Mamma trumfet gjennom at jeg fikk hennes og i dag er jeg veldig stolt av å ha en mor som gikk litt imot det som var vanlig. Heldigvis blir det mer og mer vanlig at barna tar mors etternavn OG at far tar mors, hvorfor kan ikke det være familiens felles etternavn når så mange menns etternavn blir familienavnet? Anonymkode: 19bfe...ba1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #9 Del Skrevet 19. mai 2021 Ditt eller begge med ditt som etternavn og hans som mellomnavn. Våre unger har mitt etternavn. Gammeldags å nesten på automatikk bytte til mannens etternavn og la ungene få hans. Anonymkode: fac72...62e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #10 Del Skrevet 19. mai 2021 Vi har mitt på første ungen og hans på andre 🤷🏻♀️ Anonymkode: 7cae9...0af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #11 Del Skrevet 19. mai 2021 Vi har brukt hans, men dog er sjeldent navn man må søke om å få bruke. Ellers er jeg desverre litt gammeldags, og vil at barna skal bruke fars navn. Men om du vil at barna skal bruke ditt, så står du på det. Anonymkode: 902d1...574 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #12 Del Skrevet 19. mai 2021 Eldste her har mitt etternavn og farens som mellomnavn. Yngste har farens etternavn og mitt som mellomnavn. Anonymkode: 7bd5d...1cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #13 Del Skrevet 19. mai 2021 Ser ingen grunn til at noen av dere to skal bytte etternavn. Angående eventuelle barns etternavn kan de være 1)bindestreksnavn (helst med ditt til slutt, menn har hatt monopol på dette så lenge at nå er det vår tur. 😁) 2) Guttebabyer får mors etternavn, jentebabyer fars, eller motsatt, og det bestemmes selvsagt før man vet kjønn på barn. (Det går helt fint i 2021 å ha ulike etternavn i familien. Med femti prosent skilsmisser vet man jo heller ikke hva som skjer i neste runde) 3) førstefødte får mors etternavn, nr to får fars, eller motsatt, trekk lodd om rekkefølgen. 4) den som bestemmer etternavn har null og niks å si når det gjelder fornavn. Anonymkode: 0b630...106 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 20. mai 2021 #14 Del Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 16.5.2021 den 14.13): Jeg er knyttet til mitt navn, han er knyttet til sitt. Men han mener at fordi han er enebarn bør hans navn føres videre, mens jeg som har to søsken kan få mitt videreført via nieser og nevøer (som ikke finnes ennå). Jeg mener det er irrelevant hvor mange søsken jeg har, poenget er jo at jeg ønsker å ha samme navn som mine egne barn, ikke ev nieser/nevøer. Derfor synes jeg vi bør trekke om etternavn sånn at det blir rettferdig. Han mener at hans bør velges som etternavn, mitt som mellomnavn. Jeg har fått trumfet gjennom at vi skal bruke begge, han ønsker egentlig å bare bruke ett (sitt) fordi det er "enklere når ungen skal få unger". Synes ikke det er så enkelt, jeg da, vi har bare ett slektsnavn hver og har nok av problemer med valg av navn. Hva synes dere? Er det rettferdig at mitt etternavn teller mindre enn hans bare fordi jeg har søsken? Anonymkode: 4fbb0...17c "Enklere når ungen skal få unger" 😅 Dummeste jeg har hørt. Når ungen skal få unger, så er det ikke besteforeldrene som skal bestemme. Da er den ungen som har fått unger så absolutt god nok til å bestemme selv 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå