Gå til innhold

Har så lust, men hvor er pengenne??


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei Alle sammen! Nå er det lenge siden jeg har vert her , ble plutseleg så lei av alt brydlaup snakk, det er jo sikkert fordi meg og min samboar er så klar for og gifte oss men har ikkje råd, men planlegger det gjer vi, for vi har jo eit håp da .... jeg tror vi er litt redd for og sette en dato, der vi ikkje vet om pengenne er der til den tid, og nå var jeg i tre brydlaup i sommer der alle fikk det betalt av foreldrenne sine ( såå mesunneleg) Vi har jo lyst og lage eit skikkeleg bryllaup , vi har nesten alt klart til og me , gjestelisten , tror jeg har funnrt kjolen, hvordan vi skal pynte,ovs. alle går og maser om vhor når vi skal gifte oss , det forstår jeg att dei gjer for eg snakker jo om dette brydlaupet vårt hele tiden . Er det noen andre som har det slik eller er jeg bare unormal...? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og hopp! Om jeg kjenner meg igjen da. Vi hadde tenkt å gifte oss alt i 2000, men så så vi det at pengene ikke strakk til. Nå derimot går vi mot bryllup om litt under ett år, og vi har IKKE spart en krone for å få det til. Vi har funnet ut at om vi kjøper inn alt vi trenger etterhvert - bruker ca 1000 kroner pr mnd på bryllupssaker - så får vi ikke noen megaregning da. Dessuten må man ikke gjøre det så utrolig dyrt for å få det stilig. Vi skal ikke ta oss opp lån iallefall. Istedet velger vi å ha bare 30 av våre nærmeste til middag, og ca 130 til kaffe. Kaffe og alkohol koster jo litt, men det er ikke så dyrt som middagen uansett - og kaker får man lage på dugnad. Vi pynter lokalet med det vi måtte finne i naturen - heldigvis er jeg litt kreativt anlagt - og vi prøver å kutte ned på kostnadene der det går. Jeg skal kjøpe kjole i Sverige for en billig penge, og istedet for å leie dyrt antrekk til min tilkommende skal vi investere i ny dress til han. Den kan han jo ha glede av senere også. Brudepikekjolene kjøpte vi til 100 kr pr stk (under halv pris) på salg og tiaraene deres har jeg laget selv. Vi låner våre foreldres venner til servitører, og har leid inn en duo til å spille på festen til bare 3500 kroner. Uansett kommer vi nok ikke under 40 000 kroner, men der kommer feriepenger godt med. Og da er det godt å vite at vi allerede har spart omtrent 10 000 fordi vi handla inn etterhvert. Vi skal også lage vinen vi trenger selv og det sparer vi masse på. Lykke til med planleggingen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg. Vi var så heldige at vi ble litt sponset av foreldre, fikk 15000 av mine og 15000 av hans foreldre. Og de forsvant fort gitt. Totalt kom vel bryllupet vårt på opp mot 100.000, men vi klarte faktisk å spare en god del (utrolig hva en får til når en vil og må). Vi var 50 gjester hadde alle til middag og ingen flere til kaffe. Totalt kom regningen for middagen på 53000, dette inkluderer drikke til maten og åpen bar, i tillegg til serveringsfolk, blomsteroppsatser, bryllupskake. Det som faktisk kan bli ganske dyrt er fotografen, her betalte vi nok opp mot 20000. Går fort mye penger her når en skal ha takkekort, forstørrelser ol. (vel vi har no vertfall julegaver til foreldre og besteforeldre).

Føler virkelig med deg og skjønner at det ikke kan være lett når ikke pengene strekker til, ville anbefalt deg/dere å opprettet en "bryllupskonto" og spart 1-2 år, det gjorde vi. Hver måned satt vi av det vi hadde til overs. Når dere har nok penger så er det bare å hoppe i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg er overrasket over hvor mye penger folk bruker på bryllup og hvor overdådige mange av dem er. Det er å bli kvalm av når man tenker på at andre steder har man ikke mat, medisiner og husly.

Når det er sagt har man jo selvsagt lyst til å ha en morsom bryllupsfest, og det er mange måter å få en bra fest og fint bryllup uten at det skal koste for mye. Dropp den tradisjonelle middagen og tenk alternativt. Be om hjelp - i gamle dager gjorde man virkelig mye på dugnad, så det er sikkert mange som stiller opp av venner og familie. Alkoholen må faktisk heller ikke være gratis, gi en bong eller to og sett pris på drinkene som folk må betale.

Og så er det jo faktisk lov til å ønske seg penger i gave, så kanskje det ikke gjør noe om det blir noen kostnader.

Jeg synes ikke penger skal hindre dere i å gifte dere, man må ikke være rik for å gifte seg og ha en skikkelig fest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis det er det å være gift som betyr noe og få mannen du elsker har du råd til å gifte deg i morgen den dag. Men er det all stæsjen rundt med drømmekjole, drømmeblomster, drømmemat etc. etc. som er det viktige så må du nok spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig godt igjen her. Kampen om kronene. Jeg tror faktisk at vi ville få støtte av foreldrene våre, men vi ønsker ikke å annonsere bryllup med det som en forutsetning.

For oss løste det seg litt av seg selv. Vi var i flere store bryllup, og ble litt lei. Så nå går vi for et lite og intimt bryllup. Vielse på tinghuset etterfulgt av middag for foreldre,søsken og forlovere, ca 15 stk. Vurderer å ha middagen hjemme hos oss. Bestiller hovedrett, lager forrett og dessert selv. Skal også bake kake selv, og kjøper vin i Sverige og konjakk og likør på Taxfree (reiser en del i jobben). Regner med å kjøpe brukt kjole. Lager brudebukett og oppsatser selv. Tror dette blir både billig og veldig koselig. Vi har rett og slett ikke råd eller lyst til å bruke 50-100 000 på bryllup, har så mye annet vi trenger pengene til. Tror ikke vi får noe dårligere bryllup likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!!

Jeg tror vi jenter spesielt er veldig opptatt av alt rundt bryllupet - ikke selve handligen, men at man skal ha det så og så fint og at man skal ha den kjolen til 30 000 osv osv....

Det er da ikke derfor man gifter seg, selvom det er et viktig tilbehør!!

Selv er jeg helt i mot det overdådige som er nå til dags, jeg syns det blir rent feil med tanke på hvordan folk har det resten i verden!!

Det blir da ikke noe bedre bryllup om det koster 100 000 enn om det koster 30 000?? Også må man jo ikke be alle man kjenner, man kan velge ut de man kjenner godt og de andre kan man innvitere en annen kveld til en intim feiring. Selv har jeg opplevd å bli bedt til noen jeg knapt kjenner for de skal ha så og så mange gjester .Patetisk.

Dessuten er det mye fint du kan lage selv av både mat og pynt og andre ting. Bare bruk fantasien du så får du det til!!!

LYKKE TIL MED PLANLEGGING OG GI BESKJED OM DATOEN BLIR SATT!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verkar som om många är mer upptagna av storlek och ting i kring att få ett stort bröllop än själva vigseln och giftemålet.

Det finns många sätt att gifta sig utan att det behöver kosta 100 tusentals kronor, och ändå få det fint och vackert och speciellt. Vi fick lite hjälp och bidrag från våra mödrar, utan att ha bett om det. Totalt tror jag vårt bröllop gick på omkring 20 000 kr inklusive mat, kläder, ringar, bröllopsnatt, resa, fotografering mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Imax - hvor mye penger man bruker avhenger jo av inntekt også da! Vi har en familieinntekt på over 1,5 mill. i året, og da er det klart vi har råd og kan laget et bryllup som er mer kostbart enn noen som tjener en tredjedel av den lønnen (uten at jeg da mener at det også blir mye bedre enn alle andres). Pengene hadde jo allikevel ikke gått til Afrika, kanskje dyrere møbler, enda dyrere leilighet. Hva du bruker av summer kan jo ikke være hva det akseptable er, mens dersom man bruker mer så er det kvalmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes uansett at det er kvalmt at vi her i Norge kan bruke så vannvittig mye penger på EN FEST. At pengene dere bruker på fest uansett ikke ville gått til Afrika er en annen diskusjon, og selv om jeg har veldig mange sterke meninger om det også. Forstår jo at hvis dere har mye penger at man bruker mye penger på et bryllup også, men at jeg synes det er RIKTIG er en helt annen sak (og likegyldig for deg, ikke sant?). Dessuten kan man bruke mye penger på et bryllup uten at det nødvendigvis tar av. Eks. er kakebordene folk har diskutert her inne, med kaker nok til 300 personer. Så når alle har spist er ikke kakene halvspist en gang. Det synes jeg er kvalmt.

PS! Jeg synes du skal logge deg på som bruker jeg, gjest, og ikke skjule deg bak anonymitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig i at det er en smule overflod av penger når det er snakk om bryllup....men vil vi ikke alle ha en perfekt dag? Noen velger selv å bruke masse, men andre synes de får det de ønsker for mindre. Det er ikke nødvendigvis noe dårligere fordi om det koster mindre - eller mer. Vi holder oss sånn midt på treet synes vi, med et budsjett på omkring 40 000. Dette er penger vi ikke har spart opp, men kan avse litt etterhvert som vi handler inn det vi trenger. Men når riktig dyre ting, som kjole, skal kjøpes må feriepengene til pers. Vi hadde nok fått et flott bryllup selv om vi hadde valgt å gjøre det billigere, men det er dette vi vil. Vi er derimot invitert til bryllup i Stockholm i jula der de virkelig slår på stortromma. 450 personer til middag med påfølgende fest. (Fordi de har rike foreldre som tydeligvis synes de kan ta seg råd til dette) Likevel er det ikke sikkert det blir et bedre bryllup enn et vi var i litt tidligere i år. Der var det brudepar, forlovere og søsken/besteforeldre på en intim middag. Det var kjempeflott......Hovedsaken er vel uansett at man får hverandre og at man skal leve sammen med den man elsker?

(Flere som føler at jeg rota meg litt bort i mine skriverier? :hoho: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt sjokkert over hvor mye penger folk legger i bryllup.

Har man lyst til å gifte seg går det jo an å finne en billig løsning.

Dette kan bli like fint som et stort og dyrt bryllup.

I fjor var jeg i et bryllup der brudeparet hadde spart maksimalt på ting. De hadde ganske mange gjester også (vet ikke HVOR mange).

De hadde fått låne en slags "gymsal" gjennom jobben til en av foreldrene. Der var det bord og stoler fra før.

Bryllupet begynte med vielse i en kirke. Bruden hadde en enkel hvit kjole som hun hadde sydd selv og var utrolig flott. Brudgommen hadde på seg en lånt smoking.

Etter vielsen var det en laaang pause. Og på kvelden samlet de alle sine nærmeste venner og familie i denne salen de hadde lånt. Det var laget en slags gryterett av elg (som brudgommen selv hadde skutt) og ris. Dette sto i store kjeler på kokeplater. Det var også hjemmebakte rundstykker og litt tilbehør. Så forsynte alle seg selv. Serviset var fra her og der. Litt tilhørte lokalet, det andre var lånt av foreldre, venner osv. Alle har jo noe stående.

Etter at alle hadde spist hadde de noen taler og dans. Kakene var hjemmebakte og i overflod.

Synes at dette var et enestående bryllup jeg. Ikke stivt og krampeaktig liksom. Alle fikk en mulighet til å snakke med alle de andre og det var livlig stemning.

I stedet for gaver ønsket paret seg penger. De dro på en 2 mnd (!) lang ferie/bryllupsreise like etterpå. Dette hadde de råd til ettersom bryllupet kostet svært lite og pga pengene de fikk. Det skal nevnes at de hadde penger igjen etter turen også.

Hvis du vil gifte deg, så gjør det av de rette grunnene. Et billig bryllup blir da like spesielt som et dyrt. Og jeg er sikker på at familie og venner gladelig baker kaker, pynter og vasker opp for å hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:roll:

Klart dere har råd til å gifte dere ?

Det er bare å ringe presten, så ordner han alt.

Det dere selv må ordne er to forlovere.

Ingen andre enn forloverne trenger å vite det. Gift dere så fort som mulig.

Ingen andre trenger å komme i kirka.

Det eneste dere da trenger å betale er for eks. fire middager på en kafe etterpå. Eller for den sagt skyld en middag hjemme.

Så når det er gjort skriver dere i avisa.

" Vi giftet oss" da og da .

Så kommer presangene strømmende.

Og en fest for slektninger og venner kan dere vel holde om noen år hvis dere får økonomi til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...