Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Etternavn, moderne familie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vårt første felles barn. Hvordan gjøre det med etternavn? Hans etternavn er av flere grunner uaktuelt da han har en hel del å ønsker ikke å velge. 

Vi får mange kommentarer at vi må tenke på bonusbarna mtp etternavn.. Hittil har vi måttet tenkt mye på bonus å tatt valg som jeg/vi ellers ikke hadde tatt valgt. Må vi virkelig gi navn etter fortid og bonusbarn? 

Er vi fæle om vi velger det vi føler er rett og ikke bare fortsetter i fortidens tradisjon? Dette gjelder dåp, kirke osv.  

Vi har etter vi har blitt mer voksne mindre tro og jeg orker ikke å lyve mer i kirken. Jeg ønsker navnefest for vårt barn. 

Føler meg som verdens værste når alle kommer med sin mening og hvor stakkars det er for bonusbarna som ikke evt blir døpt i samme kirke. 

For ordens skyld så har jeg behandlet de som sånn jeg tror jeg hadde behandlet mine egne. Jeg er veldig opptatt av å ikke forskjellsbehandle, i hverdagen og generelt ellers. Vil noen av bonusen bryte ut av trosetningen eller ha samme etternavn som felles, ingen problem. 

Anonymkode: 333d7...ee5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke forstå at bonusbarna vil ha noe problem med at det nye søskenet har et annet etternavn enn dem selv eller ikke blir døpt i kirken. I så tilfelle ville det være fordi disse andre voksne stadig påpekte det og ga inntrykk av at det var rart eller problematisk.

Jeg skjønte ikke det med at far har «en hel del» etternavn? Man kan bare ha ett etternavn.

Anonymkode: 0ecef...36c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har bonusbarna fars etternavn? 

Jeg forstod heller ikke hva du mener med at fars etternavn er uaktuelt fordi han har "en del". Merkelig skrevet.. Har han flere etternavn? 😅

Anonymkode: d9346...2d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beklager dårlig formulert. Ja, barnefar har flere etternavn, både etter biologiske foreldre og steforeldre. Han synes det er vanskelig å velge. Han føler heller ingen tilhørighet med navnene. Det gjør forsåvidt ikke jeg heller med mitt. 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Beklager dårlig formulert. Ja, barnefar har flere etternavn, både etter biologiske foreldre og steforeldre. Han synes det er vanskelig å velge. Han føler heller ingen tilhørighet med navnene. Det gjør forsåvidt ikke jeg heller med mitt. 

Jeg forstår fremdeles ikke helt. Hva ønsker dere da å gjøre? Velge et nytt etternavn? Jeg trodde dere ønsket å bruke ditt etternavn.

Anonymkode: d9346...2d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er å lete etter problemer.

Dere er foreldrene og gjør det dere mener er riktig. 

Kan ikke se for meg at dine bonusbarn vil anklage dere for dette senere. 

Hadde du vært bio mor så hadde der vært snålt med et annet etternavn på et av søsken, men det er du ikke og da er det klart at det blit anderledes.

I dag er ett fornavn og ett etternavn en kuriositet, så vil dere ha det enkelt gå for det. Kid med så mange navn er jo bare å skape problemer senere når alle vil ha med sine etternavn. 

Anonymkode: fda37...06c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er litt vanskelig å forstå hva du mener, Ts. Men er det noe à la dette: 

far heter Per Jonsen-Olsen Skogsgård

mor heter Anne Hansen Ytrenes

barna heter Hansen-Skogsgård

du heter Lise Berg

og så ønsker du at babyen skal hete Baby Berg, mens folk rundt dere mener at det bør være Baby Skogsgård Berg eller til og med Baby Jonsen-Olsen Berg Skogsgård?

Har jeg forstått situasjonen sånn omtrentlig riktig?

Anonymkode: 3a5df...b0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi ønsker rett og slett å finne vårt ege etternavn å hete kun det. 

Så gå fra Peder Jansen Olafsen Vidar esse Blåkål 

Og meg  Petrine Jensine 

Til Peder og Petrine Hageklump, inkl felles Olger Hageklump. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...