Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Poster dette på Graviditet fordi jeg antarat flere vet dette her enn på Prøvere:

Vi forsøker å få barn, har prøvd lenge og skal snart til utredning.

Samtidig planlegger vi en ferie i januar/februar, ser for oss et par uker enten i India, Vietnam, Thailand eller noe sånt.

Hvis jeg skulle bli gravid innen den tid (fryd og glede), er det uklokt å reise til Østen da?

Og hvis jeg har bestilt flyreise nå som jeg ikke er gravid, vil jeg få dette dekket av reiseforsikringen hvis jeg ikke kan reise? Graviditeten vil jo være planlagt, ikke noen "akutt sykdom" som inntreffer.

Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Siden vi allerede har forsøkt en stund, tar jeg det ikke for gitt at jeg blir gravid med det første. Og da vil det sikkert bli ekstra sårt i januar/februar verken å være gravid eller ha noen ferie å reise på - en ferie man valgte bort fordi man muligens kunne bli gravid... Man kan jo ikke sette livet på vent selv om man er en prøver.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen reiseforsikring eller avbestillingsforsikring som dekker avbestilling på grunn av graviditet.

Skrevet

Men dersom man kjøper en ekstra avbestillings-forsikring, så skal jo den dekke andre årsaker til at reisen avlyses enn de vanlige godkjennte tilfellene (dødsfall i familien og slikt)? Dersom graviditet hindrer en i å reise på ferie burde vel det dekkes av en slik ekstra forsikring? (ellers vil jeg nesten påstå at en slik ekstraforsikring ikke er noe poeng i)

Hva med å ringe et forsikrings-selskap å spørre hva avbestillingsforsikringen dekker?

Gjest prestekrage
Skrevet

Men skjønner ikke helt; hvorfor ikke reise på ferie og være gravid samtidig? Ettersom du ikke er gravid enda vil du jo ikke ha kommet lengere enn max 4-5 mnd i jan/feb. Ser ingen grunn til å ikke kunne reise da. Flyforbud gjelder jo sjeldent før den siste mnd. Bare være litt mere obs på hva man spiser (be om ekstra godt stekt kjøtt- kokte grønnsaker etc).

Reiseforsikring vil ikke dekke avbestilling pga svangerskap. (med mindre det oppstår komplikasjoner slik at du blir syk. Men da gjelder avbest. pga sykdommen- ikke svangerskapet)

Gjest meg bare!
Skrevet

He he! Bestill deg reise og ta sjansen, ellers blir du kanskje ikke gravid!

Bare en tanke.. men dersom du setter livet ditt på "Pause" i tilfellet du blir gravid, kan du bli så psykisk stresset at dere ikke får det til.

Så min oppfordring er, bestill reise... blir du gravid reiser du bare, flytur er ikke farlig, maten der kan du tilpasse, og blir du så dårlig at du ikke kan reise får du vel sykemelding fra legen som gir deg avbestillingsgrunnlag, det er ofte god nok grunn til avbestilling av reiser ... eller er det ikke. ..

Kjør på!

Lykke til! :)

Skrevet

Jeg reiser snart på en rundtur til Thailand, Laos, Vietnam og Kambodsja.

Legen jeg var til for å få vaksinasjon sa (uoppfordret.. jeg nevnte ikke temaet.. ) at jeg ikke burde tenke på å bli gravid før etter minst 6 mnd etter den type ferie.

Skrevet

Det går fint an å reise på ferie som gravid. Men man må se det an! Kanskje blir man kjempedårlig av det ene eller det andre - og verken orker eller bør reise.

Det finnes visst ett selskap som forsikrer gravide på reise. Jeg husker ikke hvilket. Europeiske dekker ikke i alle fall. Men innenfor EU/EØS mener jeg at du er garantert behandling ved offentlig sykehus (som medlem av norske folketrygden - med eget bevis for dette). Europeiske dekker dog de utgiftene man har ved avbestilling dersom man må det pga. ekstreme graviditetsplager (bare fram til uke 36 eller noe). Jeg fikk det - uten problemer - i fjor. Var kvalm og gikk ned mange kilo. Fikk bekreftelse på dette av legen og fikk igjen de 1500,- som var egenandelen for avbestillingen (avbestilte et par uker før avreise).

Jeg mener også at det er flere flyselskap som er svært restriktive mtp. på å ta med seg gravide. Mens andre har standardregel 4 uker innenlands og 6 uker utenlands.

Vi har akkurat vært en tur i Syden og det gikk finfint fra ende til annen. Er i uke 28 nå. Men dette er en reise som først ble bestilt når vi visste om jeg var i form til å klare en slik tur eller ikke.

Skrevet

Som sagt (!!!!) ble jeg (uoppforderet!!) frarådet å bli gravid før etter minst 6 måneder ETTER en slik ferie!!

Skrevet
Som sagt (!!!!) ble jeg (uoppforderet!!) frarådet å bli gravid før etter minst 6 måneder ETTER en slik ferie!!

Ja, nettopp det har jeg tenkt litt på. Kanskje ikke så lurt å dra til eksotiske strøk. Uansett, jeg skal til spesialist i oktober (hersens ventelister!), så da kan jeg rådføre meg litt med henne.

Samtidig, som det ble nevnt, er det jo dumt å sette livet på pause - tenk om jeg ikke blir gravid, men at jeg hele tiden tar hensyn til at jeg kan bli det, og så lever jeg liksom i en limbotilværelse hvor jeg verken er gravid og må ta hensyn, men legger begrensninger på meg selv i tilfelle jeg kan bli det... Skjønner?

Tror det er nettopp det som gjør ihuga prøvere så stressa - det er liksom verken det ene eller det andre. Jeg er glad jeg ikke har kommet dit ennå. Takk for svar :)

Skrevet

Du kan jo bare ringe til f.eks kommunens "vaksinasjonkontor". Der sitter det mennesker som er eksperter på hvilke sykdommer osv man utsettes for i ulike deler av verden. Og de tar "telefonkonsultasjoner" på bestemte tider på døgnet.

Da kan du i alle fall få fastslått om det i det hele tatt er aktuelt å dra et slikt sted i eller like før en graviditet.

(det var på dette kontoret jeg ble uoppfordret advart fra å bli gravid før etter flere mnd etter hjemkomst fra den turen jeg snart skal på)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...