Gå til innhold

Sperre mot alkohol med foreldre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har aldri drukket alkohol med moren min, jeg er i 20-årene. Drikker normalt med venner i sosiale sammenhenger. Har blitt tilbudt alkohol flere ganger fra moren min, typisk vin, men har alltid takket nei.

Har noen opplevelser fra sen barndom/tenårene som gjør at jeg tror at jeg har blitt slik. Vet ikke om hun var alkoholiker, det tror jeg ikke, men det var flere tilfeller der hun drakk såpass mye på kveldene at hun ikke «var moren min». Følte at hun ikke var den omsorgspersonen jeg skulle hatt og at hun ble veldig lite logisk og usammenhengende. Synes det var ubehagelig, selv om hun ikke gjorde noe dumt eller fælt. Dette var etter en skilsmisse og det var også litt bråk i hjemmet mitt pga. et søsken som er mildt psykisk utviklingshemmet. 

Jeg skal til moren min på 17.-mai. Pleier å være med venner denne dagen, men det går ikke i år. Hun fortalte meg at hun har kjøpt inn litt drikke til oss to. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal takle det siden jeg ikke ønsker dårlig stemning. Her har hun kjøpt inn noe bare til oss for at det skal være koselig. Men jeg føler jeg blir sendt tilbake til den tiden der jeg som tenåring bodde hjemme med en mor som av og til ikke var brukbar til noe som helst, pga. drikken.

Føler altså ikke at jeg kan takke nei, men jeg vet heller ikke helt hvordan jeg kan takke ja .
 

 

Anonymkode: 0aefb...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg så igjen i følelsen du beskriver. Mine foreldre var ikke alkoholikere, men tok seg ofte en fest i ferier, på hytteturer etc. Da drakk de mye og jeg husker fortsatt den utrygge følelsen. Husker jeg ikke fikk sove pga bråk fra de voksne, husker lukten av alkohol og foreldre som ikke var seg selv når jeg våknet på kvelden av mareritt (noe jeg av og til gjorde og vanligvis fikk trøst og sov videre).

Husker når jeg hadde lagt meg og stemmene ble høyre og høyere, og at jeg fikk med meg voksensnakk som jeg nok ikke skulle få med meg.

Aldri opplevd noe farlig, vold eller noe. Bare voksne i «lystig lag». Likevel var det en utrygghet.

Jeg takler heller ikke å drikke med mine foreldre den dag i dag (er snart 30). Det jeg bruker å gjøre er å takke nei eller en sjelden gang ta ett glass vin som jeg bruker lang tid på for så å gå og legge meg tidlig, typisk dersom vi er sammen på hytteturer, grillkvelder eller ferier den dag i dag.

Kanskje du kan gjøre noe lignende? Drøye det lengst mulig med å åpne det hun har kjøpt inn, ta ett glass og si du er sliten og vil legge deg tidlig? Eller er dette på dagtid kanskje?

Anonymkode: a7153...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...