Gå til innhold

Norsk politiker: – En hån mot norske og kristne verdier

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg synes det er helt sprøtt at folk kan ta så på vei for at en religiøs høytid mange i Norge feirer får litt oppmerksomhet. Til og med AP-politikere har kastet seg på bølgen.

Som ateist har jeg lite til overs for alle typer religioner, men har ikke problem med å ønske folk hverken god jul eller eid mubarak. Norge blir ikke hverken mer eller mindre kristent eller sekulært av at man ønsker hverandre en god høytid. Og hvem i alle dager feirer Kristi himmelfart uansett, jeg har aldri hørt om en feiring i forbindelse med denne dagen.

Endret av Riju
  • Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Scriptor skrev (25 minutter siden):

Sier du at vi skal begynne å praktisere skolefri under Id, samt dagene rundt også? 

Ja, jeg er enig i at det er stor forskjell på å ha flere uker fri for en høytid, og å sende ut en tekstmelding. 

Det er ikke urimelig om vi etterhvert revurderer hvilke dager som skal være fri på skolen. 

Hvor mange har en faktisk religiøs markering av Kristi himmelfartsdag? Men tiden er neppe moden. 

Poenget mitt er at skolen har ingenting med å sende ut meldinger om god jul eller eid mubarak. Det virker merkelig at skolen gjør det. Men da forventer jeg at de ønsker elevene god pinse neste helg. 

• Liker 7
Gjest Trynefaktor
Skrevet

Jeg synes det er helt fint at id nevnes med slike meldinger. Id er en viktig og hyggelig høytid for mange. 

Samtidig synes jeg at andre høytider også skal nevnes på samme måte,det er rart mange er så flaue over egen kultur og feiringer. 

Gjest Jon Are
Skrevet
Scriptor skrev (58 minutter siden):

Jeg vet ikke hvem det hva som sendte ut meldingen, men det er irrelevant. Folk som ikke er på samme tog som Breivik og Manshaus burde ikke ha noe problem med at minoriteter ønskes en god høytidsfeiring, selv om de er annerledes og skumle. 

Typisk venstresiden å dra AB kortet når en ikke har noe vettug  å si. Islam kan ALDRI integreres i vesten. Det vil bli mer og mer opptøyer etterhvert nå som årene går. Ingen som ser parallellen med det som foregår o Israel? 

Joda , politikerne våre gjør det og er livredde for borgerkrig. Noe som er sannsynlig i Frankrike og også etterhvert i Norge. Derfor blir skylden lagt på Israel ( for å få oss til å tro at så lenge vi ikke er så "onde" spm de vil multi kultur fungere)  derfor blir islam framstilt som fredens religion og muslimer blir hyllet på NRK. Det er frykten som snakker. For innerst inne skjønner de at de har ødelagt landet med masseinnvandring.

Skrevet

Hvem feirer Kristi Himmelfart? Vi sier god jul og god påske, men de færreste feirer Kristi Himmelfart. Da vinner kristendommen 2-1. 

• Liker 2
Skrevet

"På Kristi himmelfartsdag sendte NRK en gudstjeneste på PI+ og på NRK 2 ble alle episoder av dokumentarserien «På sporet av Jesus fra Nasaret» sendt."

Synes det er bra at NRK dekker begge religionens høytidsdager, de skal tross alt være en kringkaster for alle.

• Liker 2
Skrevet (endret)
herzeleid skrev (17 timer siden):

Jeg tenker i utgangspunktet at når vi først har fått en ny stor religiøs minoritet er det viktig å inkludere denne i samfunnet. Samtidig illustrerer jo saker som denne hvordan Islam, i en periode med voldsom sekularisering av samfunnet for øvrig, har vokst til en veldig viktig faktor i det norske samfunnet. Dette i en periode der vi ikke bare beveger oss vekk fra kristen kulturarv, men også der vi ser en prosess i mange vestlige land der en tar avstand fra sin egen kultur og historie. 

For få tiår siden var Islam noe helt fremmed og muslimer en sjeldenhet i Norge. I dag har vi situasjonen gjengitt over. Det skal bli interessant å se tilstanden om noen få tiår. 

Det er lett å forutse tilstanden. Når islam tar større og større plass i det norske samfunnet har vi islamisering av landet. Spørsmålet er hvor går smertegrensen før folk sier ifra på en klar måte at norsk kultur og historie er viktigere. 

Det rette her ville vært å markere begge høytidene, men man ser at også i media generelt og NRK er det mye større fokus på muslimenes høytider mens kristne er nesten fraværende. Sekulariseringen av samfunnet ved å gå bort fra kristendommen går over til at kristendommen sakte erstattes med en annen religion som tar like mye plass grunnen økende andel av befolkningen som har denne religionen. Når vippepunktet nås stopper sekulariseringen og det er flere sider ved islam som er svært problematiske når det gjelder menneskerettigheter, likestilling, osv.

P.S. Et veldig interessant for meg spørsmål er: Hvorfor flytter muslimer i så stor skala fra muslimske land over til vestlige ikke-muslimske land mens ikke-muslimer knapt flytter fra sine ikke-muslimske land over til muslimske land? Hvorfor finner ikke muslimer på flyttefot til andre muslimske land som er geografisk nærmere enn Europa for eksempel? Jeg har min teori.

Endret av Drizzt
  • Liker 3
Skrevet
Tistelblad skrev (17 timer siden):

Hvorfor er det så vanskelig for enkelte å forstå at å ønske noen en god id-feiring rett og slett er en hyggelig gest som vi burde utøve overfor alle mennesker rundt oss? De fleste muslimer er ikke terrorister eller konservative som ønsker å utslette kristendommen som religion. De fleste er mennesker som har kommet til Norge på grunn av et ønske om et bedre liv. Alle ønsker et så godt liv som mulig for seg selv og familien sin, det skulle bare mangle. Prøv å snu litt på det. Dersom kristne nordmenn var de som reiste fra landet sitt for å skape en bedre framtid for barna sine, hadde det ikke vært utrolig koselig om skolen anerkjente barna og ønsket dem en god jul? 

Utrolig naivt. Muslimer bygger muslimske "land" innenfor vestlige land. De ønsker ikke integrering. Bare se på Oslo Øst og Fjell i Drammen. Der fortsetter de sin destruktive kultur, men sharialover og streng sosial kontroll. Gjenger og vold sprer seg. Og siden de får flere barn enn etniske nordmenn og i tillegg importerer ektefeller fra hjemlandet, vokser disse områdene raskt.

• Liker 6
Skrevet

Kjenner jeg faktisk ikke er så stor fan av det. I ly av å bygge et sekulært samfunn, så blir en rigid religion mer og mer akseptert i det samme sekulære samfunnet,  en religion der mange mener det er bedre å sende barna på skole i det landet de en gang flyktet fra, men med skoler de mener lærer bort de riktige holdninger og normer, som de ikke lærer i norske skoler. Den norske skole viser en slags misforstått forståelse av inkludering 

• Liker 4
Skrevet
Catalina Culès skrev (21 timer siden):

På Kristi Himmelfartsdag ble 950 elever ved en videregående skole vekket av denne meldingen på mobilen: “Vi ønsker alle muslimer en fin id-feiring”, etterfulgt av et smilefjes og to hjerter. Skolens rektor mener det er helt greit at den kristne helligdagen ikke ble nevnt med et ord. https://idag.no/nyheter/samfunn/kristenliv/kun-pa-nett/norsk-politiker-en-han-mot-norske-og-kristne-verdier/19.36194?fbclid=IwAR1u1UhfIKNOvVK1MSey3PCIzx9Mv0IYZyeECITpknyiREwO8eeEUaUlpjQ

Jeg syns ikke dette er greit, vår norske kultur blir trampet på, mens islam hylles. 

Indignert?

Personlig synes jeg slutten på en måneds (eller noe) faste ikke kan sidestilles med "himmelspretten", det blir vel mer som påske eller jul. Skoler sender som regel ut noe i inngangen til slike høytider, som God Jul/Påske. 

• Liker 3
Skrevet

Innsikt gir visdom. Det er det som er tanken bak programmet. Dessverre er vår innsikt i vår egen kristne kulturarv så uthulet at vi ikke vet hvorfor og hvordan vi skal feire våre egne høytider. Vi har latt handelstanden bestemme når vi skal feire og hvordan vi skal feire. Vi innleder julen etter Halloween og avslutter før resten av den kristne verden har begynt. Det samme gjelder påsken. Kristi himmelfart og pinse vet få hvorfor vi feirer, og St Hans er kun grill og drikk. Butikkene forteller oss hvordan vi skal pynte oss og hjemmet vårt, og hva vi skal spise. Det er det alt dreier seg om, og det kunne kanskje blitt god tv? Hva vet jeg? 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Drizzt said:

Det er lett å forutse tilstanden. Når islam tar større og større plass i det norske samfunnet har vi islamisering av landet. Spørsmålet er hvor går smertegrensen før folk sier ifra på en klar måte at norsk kultur og historie er viktigere. 

Det rette her ville vært å markere begge høytidene, men man ser at også i media generelt og NRK er det mye større fokus på muslimenes høytider mens kristne er nesten fraværende. Sekulariseringen av samfunnet ved å gå bort fra kristendommen går over til at kristendommen sakte erstattes med en annen religion som tar like mye plass grunnen økende andel av befolkningen som har denne religionen. Når vippepunktet nås stopper sekulariseringen og det er flere sider ved islam som er svært problematiske når det gjelder menneskerettigheter, likestilling, osv.

P.S. Et veldig interessant for meg spørsmål er: Hvorfor flytter muslimer i så stor skala fra muslimske land over til vestlige ikke-muslimske land mens ikke-muslimer knapt flytter fra sine ikke-muslimske land over til muslimske land? Hvorfor finner ikke muslimer på flyttefot til andre muslimske land som er geografisk nærmere enn Europa for eksempel? Jeg har min teori.

Nå er du på bærtur. I konfliktområdet er det alltid nabolandene som tar den største støyten av flyktninger. https://www.unhcr.org/figures-at-a-glance.html Noen kjappe fakta fra UNHCR sin side.

• Liker 3
Skrevet
Lister skrev (19 timer siden):

Hvem i alle dager ønsker hverandre god id-feiring i norge?

Vi ønsker hverandre god jul. Id-feiring kan sammenlignes med vår julehøytid.

• Liker 6
Skrevet
Perleugla skrev (1 minutt siden):

Vi ønsker hverandre god jul. Id-feiring kan sammenlignes med vår julehøytid.

Nei, det kan det ikke.

• Liker 1
Skrevet
Lister skrev (2 minutter siden):

Nei, det kan det ikke.

Jo.

• Liker 6
Skrevet
Tanuki skrev (57 minutter siden):

Nå er du på bærtur. I konfliktområdet er det alltid nabolandene som tar den største støyten av flyktninger. https://www.unhcr.org/figures-at-a-glance.html Noen kjappe fakta fra UNHCR sin side.

På hvilken måte er jeg på bærtur konkret?

Skrevet
Lister skrev (20 timer siden):

Hvem i alle dager ønsker hverandre god id-feiring i norge?

Veldig mange. 
mine muslimske naboer fikk i år en oppmerksomhet fra oss (blomster) i forbindelse med sin id-feiring. Jeg fikk en del nydelig «fest mat» av dem. Blitt en riktig så hyggelig tradisjon.

• Liker 5
Gjest Alterego666
Skrevet

Jeg ønsker folk god jul og jeg ønsker folk Eid Mubarak. Selv bryr jeg meg pøkk om religion, men er glad i fridager og feiringer. Himmelspretten er jeg ute på sjøen.

Gjest Alterego666
Skrevet (endret)
Catalina Culès skrev (På 15.5.2021 den 10.12):

Skolens rektor mener det er helt greit at den kristne helligdagen ikke ble nevnt med et

Den kristne helligdagen er nevnt i skoleplanen med en fridag for alle. Det samme er julaften og første og andre juledag, skjærtorsdag, langfredag og andre påskedag, samt andre pinsedag. 

Hvor mange muslimske, jødiske, buddhistiske eller taoistiske helligdager finner du i skoleplanen eller på listen over offentlige helligdager?

Vi er marinert i den kristne kulturarven på tross av at det kun er et lite fåtall mennesker som er aktivt troende.

Alarmismen du bedriver her vitner om et lavt refleksjonsnivå.

Endret av Alterego666

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...