Gå til innhold

Norsk politiker: – En hån mot norske og kristne verdier


Gjest AthenaRavenLuna

Anbefalte innlegg

Gjest AthenaRavenLuna

På Kristi Himmelfartsdag ble 950 elever ved en videregående skole vekket av denne meldingen på mobilen: “Vi ønsker alle muslimer en fin id-feiring”, etterfulgt av et smilefjes og to hjerter. Skolens rektor mener det er helt greit at den kristne helligdagen ikke ble nevnt med et ord. https://idag.no/nyheter/samfunn/kristenliv/kun-pa-nett/norsk-politiker-en-han-mot-norske-og-kristne-verdier/19.36194?fbclid=IwAR1u1UhfIKNOvVK1MSey3PCIzx9Mv0IYZyeECITpknyiREwO8eeEUaUlpjQ

Jeg syns ikke dette er greit, vår norske kultur blir trampet på, mens islam hylles. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker i utgangspunktet at når vi først har fått en ny stor religiøs minoritet er det viktig å inkludere denne i samfunnet. Samtidig illustrerer jo saker som denne hvordan Islam, i en periode med voldsom sekularisering av samfunnet for øvrig, har vokst til en veldig viktig faktor i det norske samfunnet. Dette i en periode der vi ikke bare beveger oss vekk fra kristen kulturarv, men også der vi ser en prosess i mange vestlige land der en tar avstand fra sin egen kultur og historie. 

For få tiår siden var Islam noe helt fremmed og muslimer en sjeldenhet i Norge. I dag har vi situasjonen gjengitt over. Det skal bli interessant å se tilstanden om noen få tiår. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker i utgangspunktet at når vi først har fått en ny stor religiøs minoritet er det viktig å inkludere denne i samfunnet. Samtidig illustrerer jo saker som denne hvordan Islam, i en periode med voldsom sekularisering av samfunnet for øvrig, har vokst til en veldig viktig faktor i det norske samfunnet. Dette i en periode der vi ikke bare beveger oss vekk fra kristen kulturarv, men også der vi ser en prosess i mange vestlige land der en tar avstand fra sin egen kultur og historie. 

For få tiår siden var Islam noe helt fremmed og muslimer en sjeldenhet i Norge. I dag har vi situasjonen gjengitt over. Det skal bli interessant å se tilstanden om noen få tiår. 

Ingen muslimer ønsker å integrere seg. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Der er jeg faktisk enig i ts. En ting er at majoriteten er ikke troende. Men vi skal ikke skyve vår egen kultur, verdier og tradisjoner under teppet, og unnskylde oss for at vi er til.

Hadde vært bedre å ikke si noe i det hele tatt. Muslimer bryr seg katta uansett.

Endret av Villfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva skolen har med dette å gjøre? Sender skolen ut julehilsen også? 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Scriptor skrev (2 minutter siden):

Hvem i alle dager ønsker hverandre god Kristi Himmelfart? 

Hvem i alle dager ønsker hverandre god id-feiring i norge?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lister skrev (Akkurat nå):

Hvem i alle dager ønsker hverandre god id-feiring i norge?

Muslimer. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med rektoren her. Det er flere som har kjennskap til ramadan i forhold til kristi himmelfart dag i Norge idag.

De fleste vet ikke hva Kristi himmelfartsdag er og hvorfor vi har det. Det er bare èn fridag for oss alle.

Scriptor skrev (4 minutter siden):

Hvem i alle dager ønsker hverandre god Kristi Himmelfart? 

Akkurat godt poeng.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scriptor skrev (Akkurat nå):

Muslimer. 

Hva det muslimer som sendte ut meldingen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lister skrev (12 minutter siden):

Hvem i alle dager ønsker hverandre god id-feiring i norge?

Hele det offentlige Norge og alle som kjenner muslimer gjør det. Jeg selv er ikke muslim, men sendte en hilsen til alle mine muslimske venner.

Det samme gjorde jeg når det er jul. Selvom jeg ikke er kristen heller.

Endret av Visum
Skrivefeil
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lister skrev (3 minutter siden):

Hva det muslimer som sendte ut meldingen?

Jeg vet ikke hvem det hva som sendte ut meldingen, men det er irrelevant. Folk som ikke er på samme tog som Breivik og Manshaus burde ikke ha noe problem med at minoriteter ønskes en god høytidsfeiring, selv om de er annerledes og skumle. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Scriptor skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hvem det hva som sendte ut meldingen, men det er irrelevant. Folk som ikke er på samme tog som Breivik og Manshaus burde ikke ha noe problem med at minoriteter ønskes en god høytidsfeiring, selv om de er annerledes og skumle. 

Desverre opplever jeg at det er endel nasjonalkonservative på KG her. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (15 minutter siden):

Skjønner ikke hva skolen har med dette å gjøre? Sender skolen ut julehilsen også? 

Norsk skole tar jo bare 2 ukers juleferie, så man kan vel trygt si at den høytiden blir forbigått i stillhet ja...

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Id er muslimers største høytid.

Så godt som ingen kristne bryr seg om himmelspretten.

De aller fleste nordmenn er ikke engang kristne.

Jeg liker ikke at statlige/kommunale organisasjoner som skolen markerer religion av noe slag, men dette var svært lite opprørende.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Scriptor skrev (7 minutter siden):

Norsk skole tar jo bare 2 ukers juleferie, så man kan vel trygt si at den høytiden blir forbigått i stillhet ja...

Sender skoler ut hilsen til elever på julaften? Påskeaften? Det har jeg aldri hørt om før. 

Flott at folk feirer id men skolen skal håndtere denne religiøse høytiden på samme måte som andre. 

Det er litt forskjell på å ta en lovlig ferie og sende ut tekstmeldinger. Du skjønner det, ikke sant? 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så vanskelig for enkelte å forstå at å ønske noen en god id-feiring rett og slett er en hyggelig gest som vi burde utøve overfor alle mennesker rundt oss? De fleste muslimer er ikke terrorister eller konservative som ønsker å utslette kristendommen som religion. De fleste er mennesker som har kommet til Norge på grunn av et ønske om et bedre liv. Alle ønsker et så godt liv som mulig for seg selv og familien sin, det skulle bare mangle. Prøv å snu litt på det. Dersom kristne nordmenn var de som reiste fra landet sitt for å skape en bedre framtid for barna sine, hadde det ikke vært utrolig koselig om skolen anerkjente barna og ønsket dem en god jul? 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (4 minutter siden):

Sender skoler ut hilsen til elever på julaften? Påskeaften? Det har jeg aldri hørt om før. 

Flott at folk feirer id men skolen skal håndtere denne religiøse høytiden på samme måte som andre. 

Det er litt forskjell på å ta en lovlig ferie og sende ut tekstmeldinger. Du skjønner det, ikke sant? 

Sier du at vi skal begynne å praktisere skolefri under Id, samt dagene rundt også? 

Ja, jeg er enig i at det er stor forskjell på å ha flere uker fri for en høytid, og å sende ut en tekstmelding. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner virkelig ikke at dette er noe å gnåle over. Hyggelig at høytiden Eid blir forklart og opplyst om, den er kommet for å bli. Det er en familiefeiring, ingenting å få panikk over. At noen skal lage sak av at Kristi himmelfartsdag ikke får nok oppmerksomhet er helt absurd.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...