Kvinne30norway Skrevet 14. mai 2021 #1 Skrevet 14. mai 2021 Hei, jeg har blitt henvist til psykomotorisk fysioterapi pga ms. Kan noen fortelle meg hva det går ut på? Har lest man må kle av seg alt. Stemmer det ?
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #2 Skrevet 14. mai 2021 Eh... Det måtte ikke jeg iallefall. Den typen fysioterapi handler jo mer om hvordan psyken og kroppen henger sammen. Jeg dro dit for utredning av adhd pga man da har flere stramminger i noen av musklene. Hadde en samtale, og deretter noen øvelser. Hun la seg oppå/over ryggen min på et tidspunkt for å kjenne på musklene og måten de jobbet på, men hun spurte om det først og følte jo ikke det var på et uprofesjonelt nivå. Vet ikke helt hvordan det går med ms og denne typen fysioterapi da jeg ikke har erfaring med det, men de kjenner som regel på musklene for å finne ut hvor det strekker og er sårt, om øvelser hjelper på smerter og slik. Mange har samtaler og øvelser om hverandre. Så nei, ingen avkledning nødvendig. Anonymkode: 8772d...675
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #3 Skrevet 14. mai 2021 Kvinne30norway skrev (37 minutter siden): Hei, jeg har blitt henvist til psykomotorisk fysioterapi pga ms. Kan noen fortelle meg hva det går ut på? Har lest man må kle av seg alt. Stemmer det ? Psykomotorisk fysioterapi er jobbing med kroppen og mas om gamle traumer. Øvelsene er greie nok, men det maset er ikke helt det store. Iallfall ikke for slike som meg som ikke har noe "uoppgjort", er bare kroppen som ikke klarer å slappe av, men det er en annen sak. Du trenger ikke å kle av deg men det er lettere for hen å jobbe med kroppen din når klærne er av, da slipper hen å bruke så mye energi. Blir stress med klær på, synes jeg iallfall, massasje er best uten klær. Anonymkode: df72b...a96 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #4 Skrevet 14. mai 2021 Har alltid klær på men det bør være type tights enten bomull eller treningstights og en singlet. Det er pga de må kjenne på musklene på en helt annen måte enn ved vanlig fysio. Jeg opplever psyk.mot mere skånsomt og undersøkende enn vanlig fysio. Det er mye samtaler og bevissthet på hvilke gamle mønster man har. Feks må jeg jobbe med å puste for det glemmer jeg. Anonymkode: 19366...52f
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #6 Skrevet 15. mai 2021 Det mest intime under min behandling hos psykomotorisk fysio, var at hun maserte meg lett ved nakke/skulder -utenpå singleten jeg hadde på, men under genseren. Men ellers lite berøring. Hun lærte meg lette bevegelsesøvelser og fokus på pust, samt å finne de små gledene i hverdagen. Veldig pjuskete behandling som bestod mye i prat og lite konkret fysisk behandling. Var ikke noe for meg, men andre har kanskje nytte av sånt, Anonymkode: 4326a...f96
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #7 Skrevet 15. mai 2021 Kvinne30norway skrev (8 timer siden): Ok, men kan det bli intimt? Dersom du har problemer med intimitet/det å bli tatt på så kan du si fra om dette. Du trenger ikke fortelle for mye hvorfor, men at du sliter med det. Anonymkode: 8772d...675
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #8 Skrevet 15. mai 2021 Herregud det der høres virkelig ikke ut som en fin behandling. Mange har rådet meg til det fordi jeg er en så anspent tørrfisk, men det er bare personligheten min. Anonymkode: 03442...68c
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #9 Skrevet 15. mai 2021 Jeg går i grupper. Der går vi ikke inn på traumer. Det er mer å bli kjent med kroppen og lette øvelser. Anonymkode: 36a82...41b
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #10 Skrevet 15. mai 2021 Jeg måtte aldri kle av meg, de første gangene hadde jeg ytterjakke og sko på til og med. Etter en stund var det greit med en tights, t-skjorte/genser og sokker, var aldri snakk om å ta av noe mer. Jeg har angst, så var veldig greit for å lære noen avspenningsteknikker og litt slikt. Anonymkode: 03e95...fb9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #11 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Eh... Det måtte ikke jeg iallefall. Den typen fysioterapi handler jo mer om hvordan psyken og kroppen henger sammen. Jeg dro dit for utredning av adhd pga man da har flere stramminger i noen av musklene. Hadde en samtale, og deretter noen øvelser. Hun la seg oppå/over ryggen min på et tidspunkt for å kjenne på musklene og måten de jobbet på, men hun spurte om det først og følte jo ikke det var på et uprofesjonelt nivå. Vet ikke helt hvordan det går med ms og denne typen fysioterapi da jeg ikke har erfaring med det, men de kjenner som regel på musklene for å finne ut hvor det strekker og er sårt, om øvelser hjelper på smerter og slik. Mange har samtaler og øvelser om hverandre. Så nei, ingen avkledning nødvendig. Anonymkode: 8772d...675 Kan du si noe mer spesifikt om det med adhd? Anonymkode: 7d8a9...27e
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #12 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan du si noe mer spesifikt om det med adhd? Anonymkode: 7d8a9...27e Man gjør litt øvelser f.eks hoppe på et ben i ruter frem og tilbake, vrir på hendene frem og tilbake flere ganger (skal kun vri en om gangen), gå på innsiden av føttene og så utsiden (indre og ytre fotsåle), holde hånda med håndflaten opp og strekke tommel helt ut, før du prøver å ta den tupp mot tupp med resten av fingrene, og helt ut med tommelen mellom hver fingertupp. Ligge på ryggen og ligge på magen og strekke hendene oppover (tror jeg). Husker ikke alt, men var vel en del aha-opplevelser underveis. Med forklaringer om dobbelt-strammere muskler og noe sånt. Her står det mer i en artikkel om muskulære reguleringsvansker hos folk som har adhd. Sliter du med stramminger i kroppen har denne forskeren også laget treningsøvelser for de med adhd. Ligger på YouTube, søk etter liv larsen Stray. https://www.adhdnorge.no/artikkel/muskulaere-reguleringsvansker-hos-barn-og-voksne-med-adhd Anonymkode: 8772d...675
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #13 Skrevet 15. mai 2021 Kvinne30norway skrev (23 timer siden): Hei, jeg har blitt henvist til psykomotorisk fysioterapi pga ms. Kan noen fortelle meg hva det går ut på? Har lest man må kle av seg alt. Stemmer det ? Nei. Du må ikke kle av deg noe hvis du ikke vil. Anonymkode: 14775...baa
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #14 Skrevet 16. mai 2021 Har gått til psykomotorisk av og på i sju år snart. Aldri opplevd å måtte kle av meg. Vi jobber mest med øvelser og vi snakker sammen. Anonymkode: 6a254...7c4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #15 Skrevet 16. mai 2021 Psykomotorisk fysio på grunn av MS? Skeptisk. Anonymkode: ec143...317
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #16 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 15.5.2021 den 0.29): Psykomotorisk fysioterapi er jobbing med kroppen og mas om gamle traumer. Øvelsene er greie nok, men det maset er ikke helt det store. Iallfall ikke for slike som meg som ikke har noe "uoppgjort", er bare kroppen som ikke klarer å slappe av, men det er en annen sak. Du trenger ikke å kle av deg men det er lettere for hen å jobbe med kroppen din når klærne er av, da slipper hen å bruke så mye energi. Blir stress med klær på, synes jeg iallfall, massasje er best uten klær. Anonymkode: df72b...a96 Det var ikke noe for meg som hadde store traumer heller. Og så skulle jeg lære å puste. Viste seg flere år senere at det var ubehandlet astma som gjorde det vanskelig å puste… Hadde mye mer nytte av en helt vanlig fysioterapeut med idrettserfaring. Anonymkode: ec143...317
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #17 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Man gjør litt øvelser f.eks hoppe på et ben i ruter frem og tilbake, vrir på hendene frem og tilbake flere ganger (skal kun vri en om gangen), gå på innsiden av føttene og så utsiden (indre og ytre fotsåle), holde hånda med håndflaten opp og strekke tommel helt ut, før du prøver å ta den tupp mot tupp med resten av fingrene, og helt ut med tommelen mellom hver fingertupp. Ligge på ryggen og ligge på magen og strekke hendene oppover (tror jeg). Husker ikke alt, men var vel en del aha-opplevelser underveis. Med forklaringer om dobbelt-strammere muskler og noe sånt. Her står det mer i en artikkel om muskulære reguleringsvansker hos folk som har adhd. Sliter du med stramminger i kroppen har denne forskeren også laget treningsøvelser for de med adhd. Ligger på YouTube, søk etter liv larsen Stray. https://www.adhdnorge.no/artikkel/muskulaere-reguleringsvansker-hos-barn-og-voksne-med-adhd Anonymkode: 8772d...675 Tusen takk. Veldig interessant. Dette var nytt for meg. Anonymkode: 7d8a9...27e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå