AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #1 Skrevet 14. mai 2021 Hei, Jeg og samboer har eid bolig i 6 år og deler 50/50. Det er samboer som får skattelette for å eie boligen vår, og jeg har ikke ofret det en tanke før i år. Ønske også å få min skattelette, og lurer på hvordan man egentlig regner det ut? Vil se tilbake i tid også hva jeg har «tapt» 🤪 Anonymkode: 7045e...6d8
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #2 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hei, Jeg og samboer har eid bolig i 6 år og deler 50/50. Det er samboer som får skattelette for å eie boligen vår, og jeg har ikke ofret det en tanke før i år. Ønske også å få min skattelette, og lurer på hvordan man egentlig regner det ut? Vil se tilbake i tid også hva jeg har «tapt» 🤪 Anonymkode: 7045e...6d8 Sikter du til fradragene for rentekostnader, eller? Anonymkode: 88b62...5f0 4
Muscae Skrevet 14. mai 2021 #3 Skrevet 14. mai 2021 Jeg er ikke helt oppdatert på reglene nå for tiden, men sist jeg eide bolig og hadde huslån (2010), så lønte det seg veldig at jeg, som lavtlønnet, fikk skattefradraget på rentene. Nå for tiden betaler en jo knapt rente, så fradragene er vel ikke så store. Vi delte summen jeg fikk igjen for rentene, og det gikk ofte en god sum av det til å dekke hans restskatt. Dere er jo samboere med felles gjeld, så det er en selvfølge at det han får i skattefradrag på gjelda skal deles mellom begge. Her er forresten en kalkulator du kan regne ut hvor mye skattelette du ville fått, men den er ikke helt presis nå, siden det er seks år du skal regne ut. Ta utgangspunkt i skattemeldingen til begge to, og legg inn tallene, så får du i alle fall et lite estimat på det du kunne fått. https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/3480-skatteberegning-2020 Når det er sagt så bør du ta en prat med samboeren din, og få han til å forstå at et skattelette på et felles boliglån, selvfølgelig skal fordeles mellom dere. 1
Muscae Skrevet 14. mai 2021 #4 Skrevet 14. mai 2021 Så lenge begge er registrert på lånet, så går det helt fint å dele 50/50 på skattemeldingen. Altså at han fører opp halve summen for gjeld og renter, og at du setter 50% av det på din skattemelding. Dette bør dere regne på og finne ut hvordan dere samlet sett får mer skattelette. Før var det i alle fall slik at den som betaler minst skatt - altså den med lavest inntekt - får mer i skattelette.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #5 Skrevet 14. mai 2021 40 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, Jeg og samboer har eid bolig i 6 år og deler 50/50. Det er samboer som får skattelette for å eie boligen vår, og jeg har ikke ofret det en tanke før i år. Ønske også å få min skattelette, og lurer på hvordan man egentlig regner det ut? Vil se tilbake i tid også hva jeg har «tapt» 🤪 Anonymkode: 7045e...6d8 Så han har mer eller mindre svindlet deg for din del av skattelettet? Anonymkode: 7a7cc...b62 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #6 Skrevet 14. mai 2021 Jeg regner med at du mener renteutgifter. Gjeld og renter blir innberettet på en person fra banken til skatteetaten selv om begge står på lånet. Samboere skal fordele gjeld og renter slik som beskrevet på skatteetaten.no: "Samboere/medlåntakere med felles lån Når samboere/medlåntakere har lån sammen og banken har rapportert beløpet kun på den ene, må begge endre sine skattemeldinger. De må fordele fradraget for gjelden og gjeldsrentene etter det reelle ansvarsforholdet. Det er uten betydning hvem av samboerne/medlåntakerne som faktisk har betalt rentene." Anonymkode: a80b7...c2a
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #7 Skrevet 14. mai 2021 Oisann 🙈 Her har du gått glipp av litt penger, ja. Det samme skjedde med oss det første året fordi min samboer står som medlånetaker, så all gjeld blir ført på meg. Hvert år må vi manuelt inn og endre rentekostnadene på begge to for at det skal bli riktig. Anonymkode: 788e3...6c5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #8 Skrevet 14. mai 2021 Man kan gå glipp av penger, men det kan til en viss grad løses privat av dere i mellom ved å regne ut et gjennomsnitt av årsinntekten deres, trekke fra fradraget og fordele mellom dere ut fra det. Neste år bør dere begge registerere gjeld og renteutgifter på hver deres selvangivelse. Anonymkode: 88fa9...af5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #9 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man kan gå glipp av penger, men det kan til en viss grad løses privat av dere i mellom ved å regne ut et gjennomsnitt av årsinntekten deres, trekke fra fradraget og fordele mellom dere ut fra det. Neste år bør dere begge registerere gjeld og renteutgifter på hver deres selvangivelse. Anonymkode: 88fa9...af5 Det er ikke for sent å endre årets og fjorårets skattemeldinger. Skattemeldingen kan endres i 3 år etter innleveringsfristen. Anonymkode: a80b7...c2a 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #10 Skrevet 14. mai 2021 Takk for svar alle sammen. Det er rentefradraget jeg tenker på ja! La oss si vi betaler 50 000 i renter på boliglånet i året og 22% fradrag. Vil det da bli 11 000 kr totalt i fradrag i året? Han har ikke svindlet meg, han visste egentlig om hvor mye det gjaldt han heller. Nå har vi barn som har startet i barnehagen i år, så tenkte at jeg skulle ta det fradraget de neste 5-6 årene for å se om det går «opp i opp», men ønsker å regne på hvor mye penger det er snakk om 😊 TS Anonymkode: 7045e...6d8 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #11 Skrevet 14. mai 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar alle sammen. Det er rentefradraget jeg tenker på ja! La oss si vi betaler 50 000 i renter på boliglånet i året og 22% fradrag. Vil det da bli 11 000 kr totalt i fradrag i året? Han har ikke svindlet meg, han visste egentlig om hvor mye det gjaldt han heller. Nå har vi barn som har startet i barnehagen i år, så tenkte at jeg skulle ta det fradraget de neste 5-6 årene for å se om det går «opp i opp», men ønsker å regne på hvor mye penger det er snakk om 😊 TS Anonymkode: 7045e...6d8 Korreksjon: det heter vel foreldrefradrag! Skjønner jeg har mye å lære om skattemeldingen! Anonymkode: 7045e...6d8
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #12 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke for sent å endre årets og fjorårets skattemeldinger. Skattemeldingen kan endres i 3 år etter innleveringsfristen. Anonymkode: a80b7...c2a Ok, det er jo nyttig å vite Anonymkode: 88fa9...af5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #13 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar alle sammen. Det er rentefradraget jeg tenker på ja! La oss si vi betaler 50 000 i renter på boliglånet i året og 22% fradrag. Vil det da bli 11 000 kr totalt i fradrag i året? Han har ikke svindlet meg, han visste egentlig om hvor mye det gjaldt han heller. Nå har vi barn som har startet i barnehagen i år, så tenkte at jeg skulle ta det fradraget de neste 5-6 årene for å se om det går «opp i opp», men ønsker å regne på hvor mye penger det er snakk om 😊 TS Anonymkode: 7045e...6d8 Det stemmer. Du må huske på at skatteprosenten har endret seg. I 2018 var den 23 %, i 2017 var den 24 % og i 2016 og tidligere var den 25 %. Så hvis dere har hatt lån så lenge må det hensyntas. Anonymkode: a80b7...c2a
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #14 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det stemmer. Du må huske på at skatteprosenten har endret seg. I 2018 var den 23 %, i 2017 var den 24 % og i 2016 og tidligere var den 25 %. Så hvis dere har hatt lån så lenge må det hensyntas. Anonymkode: a80b7...c2a Rettelse: 27 % i 2015 og 28 % i 2014 og tidligere. Anonymkode: a80b7...c2a
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #15 Skrevet 14. mai 2021 Takk for svar. Ser på årsoppgaven, og det er to punkt: -renter/omk.fradragsber. -renter/omk. betalt Er det den øverste man skal forholde seg til? Fradragsberettigede? Anonymkode: 7045e...6d8
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #16 Skrevet 14. mai 2021 Shit, har sett ca 4 år tilbake og har gått glipp av 30 000 kr i fradrag som samboer har fått 🤯 Anonymkode: 7045e...6d8
Brunello Skrevet 14. mai 2021 #17 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Shit, har sett ca 4 år tilbake og har gått glipp av 30 000 kr i fradrag som samboer har fått 🤯 Anonymkode: 7045e...6d8 Bare husk på at det ikke alltid er urettferdig at den ene får fradraget. Eksempel: Samboer A tjener 400 000,- i året og samboer B tjener 600 000 i året. Ferier og litt annet finansieres av samboer B sin inntekt. Samboer A klager på at samboer B får 20 000 i skattefradrag. Samboer B blir irritert og gidder ikke betale mer enn samboer A. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #18 Skrevet 14. mai 2021 2 minutter siden, Brunello said: Bare husk på at det ikke alltid er urettferdig at den ene får fradraget. Eksempel: Samboer A tjener 400 000,- i året og samboer B tjener 600 000 i året. Ferier og litt annet finansieres av samboer B sin inntekt. Samboer A klager på at samboer B får 20 000 i skattefradrag. Samboer B blir irritert og gidder ikke betale mer enn samboer A. Ja, det er godt poeng bare at vi deler alt 50/50. Samboer tjener 300 000 mer enn meg, og jeg har 400 000 i årslønn. Han betaler bilen sin, som jeg kun får bruke når den er ledig og betaler selv drivstoff og hjelper til med reparasjon. Prøver å tenke hva som er rettferdig. Anonymkode: 7045e...6d8
Brunello Skrevet 14. mai 2021 #19 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er godt poeng bare at vi deler alt 50/50. Samboer tjener 300 000 mer enn meg, og jeg har 400 000 i årslønn. Han betaler bilen sin, som jeg kun får bruke når den er ledig og betaler selv drivstoff og hjelper til med reparasjon. Prøver å tenke hva som er rettferdig. Anonymkode: 7045e...6d8 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er godt poeng bare at vi deler alt 50/50. Samboer tjener 300 000 mer enn meg, og jeg har 400 000 i årslønn. Han betaler bilen sin, som jeg kun får bruke når den er ledig og betaler selv drivstoff og hjelper til med reparasjon. Prøver å tenke hva som er rettferdig. Anonymkode: 7045e...6d8 Jeg skjønner ikke at folk gidder å ha separat økonomi når de bor sammen og har barn. Jeg tjener vesentlig mer enn kona, men alt går i felleskassa. Vi har imidlertid en del dyre vaner det er jeg som liker best. 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #20 Skrevet 14. mai 2021 Brunello skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner ikke at folk gidder å ha separat økonomi når de bor sammen og har barn. Jeg tjener vesentlig mer enn kona, men alt går i felleskassa. Vi har imidlertid en del dyre vaner det er jeg som liker best. Og jeg kunne aldri tenkt meg å ha felles økonomi med samboer. Folk er forskjellige og det som passer for noen passer ikke for andre. Anonymkode: a80b7...c2a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå