Gå til innhold

Alkoholikere og fornektelse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hatt oppfatningen at alkoholikere sin fornektelse går på at de ikke vil innse at de har et problem. Før de får en vekkelse fra kroppen. Men at de når leger og kropp sier at de er det, så innrømmer de det, men klarer likevel ikke å slutte på egenhånd. Og ofte vil de heller ikke ha hjelp fordi avhengigheten er så sterk. 

men nå har jeg et familiemedlem som alle har sett at er alkoholiker i noen år. Det drikkes ren sprit og kroppen sier så innmari stopp! Kronisk bukspyttkjertelbetennelse, diabetes, må ha enzymer for å fordøye maten riktig osv. sykehusinnleggelsene står i kø med betennelse som sprer seg i kroppen og et par tilfeller av sepsis/blodforgiftning på toppen. 

legene er veldig klare på at det er alkoholen som er årsaken. De har gjentatte ganger bedt vedkommende om å slutte, men hen tar det som en personlig fornærmelse at de tror hen drikker. Etter siste innleggelse nå, hvor det var så vidt vedkommende ikke døde av blodforgiftning, så har legene nok en gang sagt NULL alkohol. Da vil vedkommende dø relativt kjapt. Hyppigheten i innleggelsene var økt betraktelig det siste året.  Be om hjelp. Men her er det rett hjem for å drikke mer mens hen forteller rundt at legene ikke finner årsaken til alle plagene. 

er dette normalt? Er det en normal fornektelse? Ektefellen er like ille. Skjønner ikke alvoret i det hele tatt. 

Anonymkode: ef808...23e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei noen er i langt større fornektelse enn andre. De vet det nok innerst inne, men avhengigheten er så sterk at selv motivasjon for å ikke dø ikke er godt nok. Dessverre er det mange som dør hvert år av alkohol. Det er faktisk verstingen når det gjelder rusmidler. Altså ja mange dør av overdoser på heroin og slikt, men dødstallene for alkoholisme er svært høy de også. Selv om det er en mer langsom død, med mindre de drikker på seg akutt alkoholforgiftning. I tillegg kan abstinenser på alkohol være livsfarlig. Derfor bør de som er sterkt avhengig slik ditt familiemedlem er, legges inn for legemiddelassistert avrusning. Vedkommende vil ikke klare det alene når det er så ille. 

Derfor er det jo rart hvis hn ikke har fått tilbud om dette fra helsevesenet? Eller kanskje hn har det, men sagt nei til det også? 

Det er dessverre ikke så mye noen kan gjøre så lenge vedkommende ikke vil det selv. Det skal svært mye til for å legges inn på tvunget avrusning. Det har jeg blitt selv, men det var det flere grunner til. Ikke bare misbruket i seg selv, men alt som skjedde i kjølvannet av det. 

Uansett havnet jeg utpå igjen et par måneder etter jeg kom hjem. Men fem måneder senere oppsøkte jeg selv behandling og det var da jeg var motivert nok. Har hatt noen sprekker på rusen etterpå riktig nok, men bare i max ti dager de gangene det har skjedd. Og jeg er fullt klar over at jeg har et problem. Feks innså jeg for noen uker siden at jeg hadde begynt å drikke litt for mye igjen. Det vil si 3-4 øl tre ganger i uken. Så nå har jeg tatt grep igjen for å unngå videre eskalering. 

Nå har jo jeg hatt et misbruk av multiple stoffer, men mekanismen bak avhengigheten er den samme enten det er amfetamin eller alkohol. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

Nei noen er i langt større fornektelse enn andre. De vet det nok innerst inne, men avhengigheten er så sterk at selv motivasjon for å ikke dø ikke er godt nok. Dessverre er det mange som dør hvert år av alkohol. Det er faktisk verstingen når det gjelder rusmidler. Altså ja mange dør av overdoser på heroin og slikt, men dødstallene for alkoholisme er svært høy de også. Selv om det er en mer langsom død, med mindre de drikker på seg akutt alkoholforgiftning. I tillegg kan abstinenser på alkohol være livsfarlig. Derfor bør de som er sterkt avhengig slik ditt familiemedlem er, legges inn for legemiddelassistert avrusning. Vedkommende vil ikke klare det alene når det er så ille. 

Derfor er det jo rart hvis hn ikke har fått tilbud om dette fra helsevesenet? Eller kanskje hn har det, men sagt nei til det også? 

Det er dessverre ikke så mye noen kan gjøre så lenge vedkommende ikke vil det selv. Det skal svært mye til for å legges inn på tvunget avrusning. Det har jeg blitt selv, men det var det flere grunner til. Ikke bare misbruket i seg selv, men alt som skjedde i kjølvannet av det. 

Uansett havnet jeg utpå igjen et par måneder etter jeg kom hjem. Men fem måneder senere oppsøkte jeg selv behandling og det var da jeg var motivert nok. Har hatt noen sprekker på rusen etterpå riktig nok, men bare i max ti dager de gangene det har skjedd. Og jeg er fullt klar over at jeg har et problem. Feks innså jeg for noen uker siden at jeg hadde begynt å drikke litt for mye igjen. Det vil si 3-4 øl tre ganger i uken. Så nå har jeg tatt grep igjen for å unngå videre eskalering. 

Nå har jo jeg hatt et misbruk av multiple stoffer, men mekanismen bak avhengigheten er den samme enten det er amfetamin eller alkohol. 

Hvorfor kan ikke vedkommende tvangsinnlegges når hen kommer til å dø uten? Blir vel ikke verre enn det?

Anonymkode: accc8...8b5

Gjest Lambino
Skrevet

Derfor er dette så farlig, den syke er ute av stand til å hjelpe seg selv, de går rett i graven pga sin ruspersonlighet som har fått ta fullstendig over.

Det sies at kun 10% slutter og man slutter ikke før man får nok, dvs at smerten må bli så stor at personen selv vil ut av det. Det er veldig fortvilende og grusomt. Samtidig som de avhengige lider så blir de også sett ned på av mange folk, dette gjør at de ikke våger å kjempe seg ut av det men velger å forbli i rusen. Jeg ønsker mer åpenhet og forståelse for rusavhengige!

Gjest Lambino
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor kan ikke vedkommende tvangsinnlegges når hen kommer til å dø uten? Blir vel ikke verre enn det?

Ja tvang kan brukes, men vil personen selv slutte når det blir brukt tvang tror du? Tvang fremmer ikke vilje til langvarig endring, det gir kun en pause. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi det er mer som skal til. Mange dør av rusmisbruk hvert år. Hadde man bare kunne lagt de inn på tvang så hadde man jo gjort det. Det skal veldig mye til. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke forbudt å dø. Så lenge man anses å være samtykkekompetent så er det ens eget valg.

Anonymkode: dc10f...6d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Lambino skrev (33 minutter siden):

Ja tvang kan brukes, men vil personen selv slutte når det blir brukt tvang tror du? Tvang fremmer ikke vilje til langvarig endring, det gir kun en pause. 

Purple_Pixiedust skrev (24 minutter siden):

Fordi det er mer som skal til. Mange dør av rusmisbruk hvert år. Hadde man bare kunne lagt de inn på tvang så hadde man jo gjort det. Det skal veldig mye til. 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er ikke forbudt å dø. Så lenge man anses å være samtykkekompetent så er det ens eget valg.

Anonymkode: dc10f...6d6

Hva med alle de som blir tvangsinnlagt pga rus da? Beklager for avsporing, siste innlegg fra meg! 

Gjest Lambino
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva med alle de som blir tvangsinnlagt pga rus da? Beklager for avsporing, siste innlegg fra meg! 

Ja de får en pause.

Hva ønsker du å oppnå? Endring krever vilje, som kjent kommer den sjelden ved tvang, det kan skje men det å slutte å ruse seg er veldig langt bort fra tvang.

Jeg har selv sluttet og mener kun en annen tørrlagt alkoholiker kunne redde meg. Det å samhandle med de ga meg håp om at det nyttet selvom jeg syntes det virket håpløst, de kjenner også til hva som må til i det første året uten rus, på den måten er de støtten og svarer underveis.

Vil familien ha tvang må det vel tas opp med lege, han kan hjelpe hvis dere ønsker å få det vurdert.

Endret av Lambino
AnonymBruker
Skrevet

stygt å si det.. men slike har grav sin egen grav.

Anonymkode: 34c52...aec

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke hjelpe en som ikke vil ha hjelp. Vis de ikke ønsker og er motivert selv er det ikke mye en får gjort. De fleste vet selv de har store problemer, men prøver likevel å overbevise seg selv at de ikke har det eller legger lokk på det. 

Anonymkode: 10f0d...b0b

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg ble tvangsinnlagt i rusbehandling. På grunn av et veldig plutselig rusmisbruk med flere overdoser, interaksjon med politiet, havnet i forhold med en tung, voldelig kriminell osv. Bekymringsmeldinger haglet inn fra flere hold og det ble sett på som både akutt fare for liv, men også stor mulighet for bedring da jeg kun hadde vært ett år i uføre. Plutselig stod det to stk på døren min for å fortelle at jeg ble tvangsinnlagt for avrusning. Slik intervensjon gjøres ikke når det er snakk om et mangeårig rusmisbruk uten at man ser stort potensiale til bedring. Slik jeg har forstått det. Jeg var den eneste som var på tvang der jeg ble sendt, og de slet med å finne plass etter endt avrusning da de fleste rusbehandlinger ikke tar inn pasienter som er på tvang. 

Jeg vet ikke akkurat lovhjemmelen rundt dette, men det skal visst ganske mye til. Og da jeg havnet utpå igjen og var i fortsatt stor fare, så var det ikke lenger noen som grep inn. Men da klarte jeg å ta grep selv til slutt. 

De som blir tvangsinnlagt på vanlig akuttpsykiatri blir det vanligvis pga rusutløst psykose. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir som de menneskene som står i timesvis i kø utenfor polet nå midt i coronaen. 

De har et problem med alkohol, men gjemmer seg bak at det er helt normalt.

Synd for den du kjenner, men mange som drikker seg ihjel.

Anonymkode: a153d...39e

• Liker 2
Gjest Lambino
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Blir som de menneskene som står i timesvis i kø utenfor polet nå midt i coronaen. 

De har et problem med alkohol, men gjemmer seg bak at det er helt normalt.

Synd for den du kjenner, men mange som drikker seg ihjel.

Anonymkode: a153d...39e

Neida, alkoholikere er så opptatt av å ha nok å drikke at de har kjøpt inn mengder i fare for å havne i en slik kø, det er for risikabelt for det kan være mulig man ikke får kjøpt det man skal. Avhengige planlegger innkjøp og forbruk til fingerspissene. 
Forøvrig så kan man bestille alkohol på nett å få levert det hjem.

Gjest Lambino
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

stygt å si det.. men slike har grav sin egen grav.

Det er en sykdom med en diagnose på lik linje med alle andre typer sykdommer, ofte er det faktisk genetisk og medfødt og ikke minst dødelig.

AnonymBruker
Skrevet

Det som er trist er at det er så mange fordommer mot alkoholikere. Det er en av grunnene en alkoholiker ofte ikke deler problemet sitt eller innrømmer for andre, ei heller ber om hjelp. Ikke alle alkoholikere er de du ser ravende rundt og ser forferdelige ut. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det som er trist er at det er så mange fordommer mot alkoholikere. Det er en av grunnene en alkoholiker ofte ikke deler problemet sitt eller innrømmer for andre, ei heller ber om hjelp. Ikke alle alkoholikere er de du ser ravende rundt og ser forferdelige ut. 

Vil vel si at de fleste alkoholikere ikke gjør det. 

AnonymBruker
Skrevet

Vet om en som er alkholiker som har diabetes og ereksjonsproblemer. Dama hans er sammen med han pga. at hun ikke får drømme mannen. Bruker alkohol kjæresten som tidsfordriv. Så hun driver å ligger rundt med andre menn mens han her ligger "druknet" i sin egen sprit på kveldene. Ingen som forstår noe av dette opplegget.

Gjest Lambino
Skrevet

Vet om en som er alkholiker som har diabetes og ereksjonsproblemer. Dama hans er sammen med han pga. at hun ikke får drømme mannen. Bruker alkohol kjæresten som tidsfordriv. Så hun driver å ligger rundt med andre menn mens han her ligger "druknet" i sin egen sprit på kveldene. Ingen som forstår noe av dette opplegget.

Drikking er det dysfunksjonelle. Drikking gir problemer, problemer gir grunn til å drikke, drikkingen lager enda flere problemer, problemene blir så store at man ihvertfall må drikke. Det er ruspersonligheten væremåte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...