Gå til innhold

Aldri valp igjen - en rant

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg føler meg litt lurt. Av alle snappene fra venner med valp, alle reklamene, de søte videoene på nettet. Og jeg er ikke alene.

Det blir alltid fremstilt som at valpen er en søt kosebamse som sover eller spiser, eller kanskje hopper litt forsiktig i gresset. Snappene er alltid av sovende valper eller valper som tygger på en leke, helt uskyldig i hjørnet.

Det er ingen som filmer når valper biter en i beina og nekter å slippe, blir vill i blikket og glefser og bjeffer, samme hva man gjør. Man hører ikke så mye om søvnløsheten eller alt pisset på gulvet, eller at når man prøver å vaske det opp vil valpen bade i det/fange kluten og plutselig har du en drakamp om en urindynket klut så det sprer seg overalt, etterfulgt av at valpen biter igjen. Så setter man seg for første gang på flere timer, man har jo akkurat vært ute og luftet valpen, matet den og vasket, lest litt i hundebøkene, men nå har valpen et nytt behov, og den bjeffer skarpt og høyt i flere minutter uten at du klarer å tolke hva den vil, før den får raptus og slenger seg veggimellom, løper frem og tilbake før den endelig legger seg ned, for å gnage på listene til det blir dype merker i dem.

Jeg er glad i valpen min, og fast bestemt på å trene positivt og være tålmodig, men det hadde hjulpet veldig hvis folk var mer åpne om dette. Valpen romantiseres noe enormt i stort sett alle kanaler, og det er ikke en god ting. 

Det er alltid "ååå, så søøøt!", og det er klart de er søte. De er nydelige. Men de er også i mange tilfeller like mye jobb som en baby. 

Det er veldig vanlig å ikke få kontakt med valpen i begynnelsen, kanskje lenge. Det er også vanlig å ikke føle seg knyttet til den, lenge, og det er mange som innerst inne ikke en gang liker valpen sin. Det er i grunn ikke så rart! Og det må normaliseres. Samtidig som man selvfølgelig har forpliktet seg til å ta vare på dette dyret, og skal gjøre så godt man kan. 

Hvis flere var klar over, jeg mener, virkelig klar over, hvor enormt krevende det er å ha en valp, være hjemme med den 24/7 og miste all frihet, så tror jeg ikke vi ville sett den uheldige valpeeksplosjonen under pandemien, som helt garantert kommer til å ende i masse omplasseringshunder. 

Og før jeg blir kalt umoden eller "ikke forberedt" - jeg var så forberedt som en som aldri har hatt valp før kunne bli. Jeg leste om ulike raser i to år før jeg begynte å vurdere å kjøpe hund. Så leste jeg alle bøkene jeg ble anbefalt av den lokale hundetreneren. Så spurte jeg alle jeg kjente som hadde hund om jeg kunne passe dem. Det tok lang tid før jeg i det hele tatt ringte en oppdretter.

Da valpen kom var huset valpesikret og klart, jeg tok meg fri fra jobb i lang tid. Jeg visste at det ville bli mye jobb, og tok utfordringa på strak arm. Likevel er det nå en gang sånn at vi ikke kan forberede oss på alt, det går ikke. Man kan ikke lese seg til, eller spørre seg til eller tenke seg til alt. Så skjedde det: Jeg ble overveldet av hvor lite hyggelig det kan være å ha valp. Og jeg synes det er utrolig viktig å ikke skamme seg over disse følelsene. Man kan fort bli møtt med "ja, men du har valgt det selv", og det er jo sant, men man vet ikke alltid hva man går til, det er helt menneskelig.

Dette er ikke en tekst om at det er synd på meg, men om at jeg skulle ønske flere kunne være mer åpne om hvor tøff denne tiden er. Hvis du googler "puppy blues" får du opp vanvittig mange treff med folk som skammer seg over å ikke ha glede av valpen sin, enda de står på for den døgnet rundt og "gjør alt etter boka", trener positivt og har gledet seg lenge. De er skuffet, slitne, irritable. Dette er sånt man bør lese FØR man ringer oppdretteren. 

Tenker det er flere som bør få seg et annet dyr, eller ingen dyr, eller kanskje en eldre omplasseringshund. Jeg skal i hvert fall ikke gjøre dette igjen. 

Anonymkode: eb57b...bb0

• Liker 26
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hørt noen med hund påstå at valpetiden var særlig gøy. Men man legger ikke ut bilder og videoer av kjipe ting, det gjør man ikke av seg selv eller barn heller. Vi legger ut det som er gøy og søtt og sjarmerende. I majoriteten av tråder her inne om valper så kommer det innlegg der det snakkes om at det er hardt. 

Anonymkode: 0ebb7...385

• Liker 26
Skrevet

Valp er noe dritt, kun søte når de sover. Og vet du hva det teite er, det er glemt etter to tre år og du får en ny😂

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
OppNedPåAlt skrev (7 minutter siden):

Valp er noe dritt, kun søte når de sover. Og vet du hva det teite er, det er glemt etter to tre år og du får en ny😂

Haha, det klarer jeg ikke å tro! Jeg vil mye heller ha en voksen hund neste gang... 😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Føler sååååå med deg. Følte meg som en mor med fødselsdepresjon 😂 helt utrolig slitsomt å ha valp, det var jobba 24/7. Angret helt sykt. Nå er hunden 4,5 år heldigvis, men husker hvor lyst jeg hadde til å gi den bort.

Anonymkode: fdfdf...bab

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Føler sååååå med deg. Følte meg som en mor med fødselsdepresjon 😂 helt utrolig slitsomt å ha valp, det var jobba 24/7. Angret helt sykt. Nå er hunden 4,5 år heldigvis, men husker hvor lyst jeg hadde til å gi den bort.

Ja, vi er flere! Hehe. Kan du huske når de følelsene forsvant?

Skrevet

Haha! Enig i at dette må normaliseres. Men ditt tilfelle høres kanskje litt ekstremt ut, men hva vet jeg. Det er kanskje normalt. Jeg har hatt valp, men en rase som er kjent for å være rolig, og det var ikke slik du beskriver. Kan jeg spørre hvilken rase?☺️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Billiebi skrev (1 minutt siden):

Haha! Enig i at dette må normaliseres. Men ditt tilfelle høres kanskje litt ekstremt ut, men hva vet jeg. Det er kanskje normalt. Jeg har hatt valp, men en rase som er kjent for å være rolig, og det var ikke slik du beskriver. Kan jeg spørre hvilken rase?☺️

Skjønner! Ja, jeg hører fra folk med ulike erfaringer. Noen slipper billigere unna, og andre har det mye verre enn meg. Min sover i det minste alene om natten nå, det er jo ikke alle forunt. Jeg har en Golden retriever.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også valp nå, og mulig jeg sier dette fordi jeg har hatt valp mange ganger før, men jeg synes det er mye snakk om hvor vanskelig valpetiden er jeg. 
Type «dette må du huske/gjøre» artikler, det blir skrevet opp og ned om hvor viktig den første tiden er og alt man må øve på eller tilvenne. Det er masse hunde og valpe programmer på tv, og alle beskriver jo valp som «det er som å få en baby i hus» eller «det er en ny sjef nå».

Men ja - det er vanvittig slitsomt og mye jobb! Men jeg synes absolutt denne perioden også har sin sjarm, og det er verdt all innsatsen når ender opp med et veltilpasset familiemedlem. 

Anonymkode: 0d45b...c40

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har også valp nå, og mulig jeg sier dette fordi jeg har hatt valp mange ganger før, men jeg synes det er mye snakk om hvor vanskelig valpetiden er jeg. 
Type «dette må du huske/gjøre» artikler, det blir skrevet opp og ned om hvor viktig den første tiden er og alt man må øve på eller tilvenne. Det er masse hunde og valpe programmer på tv, og alle beskriver jo valp som «det er som å få en baby i hus» eller «det er en ny sjef nå».

Men ja - det er vanvittig slitsomt og mye jobb! Men jeg synes absolutt denne perioden også har sin sjarm, og det er verdt all innsatsen når ender opp med et veltilpasset familiemedlem. 

Anonymkode: 0d45b...c40

Interessant å høre andre perspektiver. 
Ja, det blir nok verdt det! Ellers ville vel ingen ha gjort dette. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker hunder, men valpetiden er noe herk! Var mye frustrert, og den var vanskelig å oppdra. For meg løsnet dette da den ble mer husren, og kunne gå fremover i band. Etterhvert kom kontakten mellom oss og det ble en lydig hund. Var meget bestemt på at jeg aldri skulle ha valp igjen. Nå digger jeg hunden min, og snart kommer det valp i huset igjen😂

Anonymkode: 0abb4...ebd

• Liker 1
Skrevet

Jeg er både enig og uenig i det du skriver. Det ER mye jobb med valp, og jeg er også enig i at når man ikke har hatt hund før er det naturlig nok vanskelig å se for seg omfanget av det på forhånd. 

Min erfaring er imidlertid at når vi som begynner å ha en del erfaring med hunder og valpetid skriver om hvor mye jobb det er, og at det å ha en valp i hus på mange måter kan sammenlignes med å ha baby i hus, blir vi fnyst av, og det påstås ofte at det er en overdrivelse og at valp og baby på ingen måte kan sammenlignes. Vel, jeg har hatt begge deler opptil flere ganger, og vil påstå at det er en del paralleller som kan trekkes. Når det diskuteres hvor mye tid som må/bør investeres i en valp, og også i en voksen hund, er ofte tilbakemeldingene at da er det ingen med jobb og familie som kan ha hund, for kravene er så høye. Så jo, det snakkes om. Kanskje ikke nok, men når det snakkes om opplever jeg at mye blir avfeid og at det himles med øynene over disse hysteriske hundefolkene som mener hunder kun er for overmennesker som dem selv. 

Men ja, jeg er helt enig i at valpetiden kan være veldig slitsom og krevende. Det blir bedre, så hold ut :)

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, vi er flere! Hehe. Kan du huske når de følelsene forsvant?

Det blir gradvis bedre og bedre. Husk at hunden blir voksen fortere enn mennesker. Roer seg mer og mer. Du er i en annen situasjon om en mnd!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Den første valpen jeg skaffet holdt på å gjøre meg gal! Angret på at jeg hadde skaffet den i 1 år. Det var dammer og innsjøer på gulvet hver eneste dag.. noen ganger kabler også. Har nå en på 10 mnd., og jeg gruet meg sånn til valpetiden pga. tidligere erfaring. Ja, det har vært mye arbeid, men denne gangen har valpetiden vært utrolig fin! Hunden har lært veldig fort. 

Har jeg vært usikker på hvordan jeg skal håndtere enkelte utfordringer, har jeg spurt de som har peiling og/eller brukt YouTube. Ligger veldig mye bra på nett hvor de trener positiv 😊 

Valpetiden er bare en liten periode av hundens liv.. Ting blir bedre! Min eldste hund er en fantastisk flott liten dame som jeg er takknemlig for å ha i hus. Hun er snill og god som dagen er lang, og helt stueren fortsatt 😅

Anonymkode: eecc3...399

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hehe TS jeg er ganske sikker på at du glemmer det om ikke så lenge og mimrer om hvor liten og søt valpen var.

Men må bare lure...har du aldri hatt noe som helst med valper å gjøre?? 

Jeg har ikke hatt valp sånn, teknisk sett selv. Men har mange i nærmeste familie som driver med hund og har drevet med hund og valper i 30+ år. Var med i hundeklubb via familie og hjalp med utstilling, vokste opp med (voksne) hunder i hus osv, passet hunder og valper, vært med på fødsel og oppvekst... Teknisk sett aldri hatt selv. Men jeg kjenner igjen alt du beskriver. 

Så jeg bare lurer på, har du ikke for eks passet valpet før? Holdt på med valper i noen grad før? 😳 Trodde det var allmennkunnskap at valper er spinnville og slitsomme når de er våkne.

Anonymkode: f9d26...aba

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også golden, husker ikke valgperioden som slitsom før hun kom i puberteten da hun var 6-7 måneder, men mulig det er fortrengt nå som hun har bikka to år🤣

Anonymkode: ba838...c39

• Liker 1
Skrevet

Det kan være beintøft med valp. Slitsomt og frustrerende. Og når valpetiden er over så kommer den herlige ungdomstiden.

Men klarer man å stå i alt fra pirayatenner til hormontåke mellom ørene, og fortsetter å trene jevnlig med fokus på mestring og tålmodighet, så vips! En dag dukker det plutselig opp en voksen hund som faktisk har fått med seg det som du har forsøkt å si, og dere kan nyte de nesten 15 årene sammen. :)

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt to hunder før, begge fra de var valp. Får snart ny valp og har hørt fra flere at det er jo som å få en baby og sååååå mye jobb. Men jeg kjenner meg ikke igjen en plass! Joda, selvfølgelig krever valper mye men de var ikke rabiate heller, og jeg brukte mye tid på å trene, aktivisere, solsialiere osv. Hadde alltid en plan A, B, C, D og E. Ikke så mye dill.

Nå mener jeg ikke at du/dere diller, men jeg opplever at mange gjør det, og problematiserer og styrer unødvendig i mange situasjoner.

Rase tror jeg også har mye å si. Retrievere tror jeg er taie, har passet en retriever valp og hun var veldig annerledes og mye mer krevende enn hva jeg var vant til (pluss at jeg syntes eierne dullet unødvendig mye med henne).

Blir spennende når valpen kommer her snart, men jeg tror ikke at jeg har «glemt» hvor ille det var med de andre, for det var det faktisk ikke.

Anonymkode: 9a317...9fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var helt klar på at det ville bli som du beskriver da vi fikk valp for noen år siden, men her hadde vi en annen opplevelse. Hun ble husren på 123, sov godt fra starten av og etter få uker sov hun natta gjennom med oss. Hun har ødelagt 1 lader i valpetiden og aldri noe mer. Så jeg løy aldri da jeg la ut idyllen på sosiale medier. Det var slik det var for oss. 

Noen i kullet til frøkna mi følte det veldig likt som det, men det gikk over etter hvert og hun har også fått en veldig fin og god hund. Hold ut! 

Anonymkode: c88fa...a3a

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har hatt to hunder før, begge fra de var valp. Får snart ny valp og har hørt fra flere at det er jo som å få en baby og sååååå mye jobb. Men jeg kjenner meg ikke igjen en plass! Joda, selvfølgelig krever valper mye men de var ikke rabiate heller, og jeg brukte mye tid på å trene, aktivisere, solsialiere osv. Hadde alltid en plan A, B, C, D og E. Ikke så mye dill.

Nå mener jeg ikke at du/dere diller, men jeg opplever at mange gjør det, og problematiserer og styrer unødvendig i mange situasjoner.

Rase tror jeg også har mye å si. Retrievere tror jeg er taie, har passet en retriever valp og hun var veldig annerledes og mye mer krevende enn hva jeg var vant til (pluss at jeg syntes eierne dullet unødvendig mye med henne).

Blir spennende når valpen kommer her snart, men jeg tror ikke at jeg har «glemt» hvor ille det var med de andre, for det var det faktisk ikke.

Anonymkode: 9a317...9fd

Jeg tror det er veldig forskjellig fra rase til rase (og fra individ til individ). Noen valper er "født enkle", andre kan være et mareritt.

Min nåværende hund var enkel som valp. Jeg har hatt valp før og var innstilt på katastrofeutrykninger og ting ødelagt av valpetenner. Men han var mye enklere enn jeg hadde trodd og ting gikk så og si smertefritt - så kom tenårene, og han ble et mareritt. 😛

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...