AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #1 Skrevet 13. mai 2021 Hei. Jeg har fått time til vaksinering og jeg er så usikker på om jeg skal ta den eller ikke. Ref innkallingen er jeg i risikogruppe da jeg har en moderat astma som jeg må ta daglige medisiner for å holde i sjakk. Jeg tror likevel jeg skulle taklet en koronainfeksjon ganske greit på samme måte som andre friske på min alder (30-årene). er det noen med astma her som har hatt korona? Hvordan var det? hovedproblemet mitt er at jeg har helseangst og jeg tror vaksinen kan trigge mye frykt hos meg i fremtiden med tanke på frykt for langtidsbivirkninger. Dvs at jeg kommer til å kjenne etter symptomer på bivirkninger og forvente det verste. Og ja. Jeg vet man er egoistisk dersom man ikke vaksinerer seg. hva ville dere gjort? Anonymkode: 13e0a...594
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #2 Skrevet 13. mai 2021 Jeg ville - selvsagt - tatt vaksinen. Så ville jeg søkt ordentlig hjelp for angstproblemet mitt. Anonymkode: bea82...ce6 12
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #3 Skrevet 13. mai 2021 Så du frykter langtidsbivirkninger av vaksinen som ikke engang er påvist, men du frykter ikke langtidsvirkninger av covid som mange har rapportert om? Det synes jeg hørtes veldig merkelig ut. Jeg kjenner mange som har fått vaksinen. Hos mange er det nå flere måneder siden de tok første dose, og de er alle helt friske og fine Anonymkode: fd55c...14a 7
Narad Skrevet 13. mai 2021 #4 Skrevet 13. mai 2021 Ifølge FHI så er dette kriteriet for å være i riskiogruppen Kronisk lungesykdom, inkludert alvorlig astma som har medført bruk av høydose-inhalasjonssteroider eller steroidtabletter siste året
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #5 Skrevet 13. mai 2021 Glemte å legge til, for oss som har astma. Har selv astma, bruker astmaspray morgen og kveld og vil ikke kalle min astma alvorlig og jeg er ikke i risikogruppen hos min lege, men kjenner til personer med mer moderat astma enn meg som igjen står på sin leges liste og har fått vaksine. Har hatt korona, men det er så forskjellig for hver person hvordan det er så en persons erfaring kan man ikke legge vekt på. Jeg var skamdårlig, det føltes i lang tid som det satt et menneske på brystet mitt når jeg skulle puste. Hadde problemer med pusten i måneder etterpå, men i svak grad. Er i dag, nesten 1 år etter, helt frisk. Jeg tar lett vaksinen da korona er en skummel sykdom som man ikke aner hvordan utarter seg for de forskjellige. Anonymkode: 8629b...358 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #6 Skrevet 13. mai 2021 Narad skrev (14 minutter siden): Ifølge FHI så er dette kriteriet for å være i riskiogruppen Kronisk lungesykdom, inkludert alvorlig astma som har medført bruk av høydose-inhalasjonssteroider eller steroidtabletter siste året Ja jeg vet. Ut i fra dette er jeg ikke i risikogruppa men legen har visst vurdert det annerledes Anonymkode: 13e0a...594
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #7 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så du frykter langtidsbivirkninger av vaksinen som ikke engang er påvist, men du frykter ikke langtidsvirkninger av covid som mange har rapportert om? Det synes jeg hørtes veldig merkelig ut. Jeg kjenner mange som har fått vaksinen. Hos mange er det nå flere måneder siden de tok første dose, og de er alle helt friske og fine Anonymkode: fd55c...14a Ja av den enkle grunn at jeg ikke frykter senvirkningene av en koronasmitte fordi jeg ikke er smittet. Dersom jeg blir det så vil jo situasjonen bli annerledes Anonymkode: 13e0a...594
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #8 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Glemte å legge til, for oss som har astma. Har selv astma, bruker astmaspray morgen og kveld og vil ikke kalle min astma alvorlig og jeg er ikke i risikogruppen hos min lege, men kjenner til personer med mer moderat astma enn meg som igjen står på sin leges liste og har fått vaksine. Har hatt korona, men det er så forskjellig for hver person hvordan det er så en persons erfaring kan man ikke legge vekt på. Jeg var skamdårlig, det føltes i lang tid som det satt et menneske på brystet mitt når jeg skulle puste. Hadde problemer med pusten i måneder etterpå, men i svak grad. Er i dag, nesten 1 år etter, helt frisk. Jeg tar lett vaksinen da korona er en skummel sykdom som man ikke aner hvordan utarter seg for de forskjellige. Anonymkode: 8629b...358 Takk for at du deler erfaring 😊 Anonymkode: 13e0a...594
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #9 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja av den enkle grunn at jeg ikke frykter senvirkningene av en koronasmitte fordi jeg ikke er smittet. Dersom jeg blir det så vil jo situasjonen bli annerledes Anonymkode: 13e0a...594 Dette må være det fjerneste jeg har lest. Anonymkode: a3d8c...c42 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #10 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette må være det fjerneste jeg har lest. Anonymkode: a3d8c...c42 Hehe, ja frykt er jo ikke alltid rasjonell 🤷♀️ Anonymkode: 13e0a...594
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #11 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette må være det fjerneste jeg har lest. Anonymkode: a3d8c...c42 Det er jo sikkert fordi vaksinen takker man aktivt ja til, man velger selv, og da føles det nok verre å skulle få plager, for det kunne man valgt å la vær. Mens om man blir smittet så er man mer uheldig liksom? Anonymkode: e31e1...fac
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #12 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja jeg vet. Ut i fra dette er jeg ikke i risikogruppa men legen har visst vurdert det annerledes Anonymkode: 13e0a...594 Syns det er vanskelig å vite dette selv, ifølge fhi er man ikke i risikogruppe med lett astma, mens hører om flere leger sol vurderer det ulikt.. ikke så godt å vite hva som er risiko og ikke Anonymkode: e31e1...fac
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #13 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det er jo sikkert fordi vaksinen takker man aktivt ja til, man velger selv, og da føles det nok verre å skulle få plager, for det kunne man valgt å la vær. Mens om man blir smittet så er man mer uheldig liksom? Anonymkode: e31e1...fac Akkurat 😊👍 Anonymkode: 13e0a...594
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #14 Skrevet 14. mai 2021 Det er ikke noen god idé å la frykt bestemme hva vi skal gjøre. Prøv å ta et rasjonelt valg. Hør på fagfolk. Vær modig. Det lønner seg i det lange løp. Vi kommer vel alle til å bli smittet av korona, før eller siden. Da kan vi møte det med eller uten vaksine. Anonymkode: fd605...28a 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #15 Skrevet 14. mai 2021 Jeg kjenner en i tidlig 40årene som er supersprek, og har astma. Vedkommende ble lagt inn og måtte få oksygenbehandlig, så jeg tror jeg lett hadde tatt den vaksinen hvis jeg var i noen risikogruppe. Anonymkode: aa9eb...a06 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #16 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg kjenner en i tidlig 40årene som er supersprek, og har astma. Vedkommende ble lagt inn og måtte få oksygenbehandlig, så jeg tror jeg lett hadde tatt den vaksinen hvis jeg var i noen risikogruppe. Anonymkode: aa9eb...a06 Jeg kjenner da flere som er lagt inn og ikke kommet ut av sykehuset igjen. Døde av viruset uten å ha underliggende sykdom og mye yngre en 40. Ikke her i Norge da men man har da ingen garanti for at ting går bra bare fordi man er yngre eller ikke er i risikogruppe. Anonymkode: 404b7...625 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #17 Skrevet 14. mai 2021 Takk for svar. Jeg endte opp med å ta den. Både fordi risikoen ved å få korona er for høy for meg og fordi jeg skal være med på å bidra til at det blir en ende på denne pandemien. Anonymkode: 13e0a...594 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå