AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #1 Skrevet 13. mai 2021 Kjøper du kvalitetsleker eller plast og duppeditter? Hva ser du på som kvalitetsleker? Lurer på om barnet vil ha noe igjen for det når det blir voksent. Husker jo selv at jeg tenker på de lekene jeg hadde som var i god kvalitet og gode materialer som ekstra stas og ekstra magiske. Og hvor får man kjøpt kvalitetsleker? Jeg har en fetter med to unger, og et hus overfylt med plastleker i alle former og farger, og jeg blir så stresset av alt rælet som ligger rundt om. Det får meg til å bikke over mot kvalitet over kvantitet. Anonymkode: 7da27...cd7
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #2 Skrevet 13. mai 2021 Vi kjøper helst merker vi vet lager leker som tåler litt, type Fischer Price, Duplo, Brio, Playmobil, Lego og unngår typ myk, tynn og billig plast. Anonymkode: fddfd...e17 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #3 Skrevet 13. mai 2021 Vi har masse flotte treleker, som barna aldri leker med. Er gøyere med leker som har lys og lyd. Anonymkode: c2abf...7d5 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #4 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har masse flotte treleker, som barna aldri leker med. Er gøyere med leker som har lys og lyd. Anonymkode: c2abf...7d5 Men tror du de hadde blitt lekt med om dere ikke hadde hatt leker med lyd og lys? Anonymkode: 7da27...cd7 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #5 Skrevet 13. mai 2021 Her kjøper jeg leker ungene enten ønsker seg eller viser interesse for. Det kan være briotogbane eller en billig dings til 20 kr som fenger. Totalt sett så blir det likebel lite plastræl og småleker, det ender ofte med å flyte rundt. Orker ikke ha mye av det. Anonymkode: ab151...ff0 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #6 Skrevet 13. mai 2021 Hadde bare kvalitetsleker i begynnelsen. Til hun begynte å interessere seg for ting som blinker og lager lyd. Nå leker hun heller med dukker og kjøkkenet sitt, og vi har kjøpt en del billig plastræl istedet for, siden hun ofte ikke leker med det lenge av gangen 😊 jeg kjøper ikke en leke til 400 kr når hun får samme glede av noe for 40.. Anonymkode: 51873...3a4 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #7 Skrevet 13. mai 2021 Har stort sett bare kvalitetsleker. Mye treleker og tøyleker. Synes det er kjempemoro å undersøke hva som finnes på markedet. Tyske merker har mye fint. Vi har en del av merker som Brio, Lego, Le toy van, Haba, Hape, Liliputiens, Mamamemo, Djeco, Vilac, Fisher price, Lamaze. Mange nettbutikker har gode leker i tre og tøy. Av fysiske butikker er det vel Sprell som har best utvalg. Hvis man virkelig til unne seg noe fint kan jeg anbefale teltene til Haba, Quadrilla klinkekulebane og fiskespill i tre fra Vilac. Anonymkode: b7717...f4e
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #8 Skrevet 13. mai 2021 Det eneste vi har (og har hatt) i plast er Duplo, Lego og Playmobil. Anonymkode: f6b5c...106
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #9 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har stort sett bare kvalitetsleker. Mye treleker og tøyleker. Synes det er kjempemoro å undersøke hva som finnes på markedet. Tyske merker har mye fint. Vi har en del av merker som Brio, Lego, Le toy van, Haba, Hape, Liliputiens, Mamamemo, Djeco, Vilac, Fisher price, Lamaze. Mange nettbutikker har gode leker i tre og tøy. Av fysiske butikker er det vel Sprell som har best utvalg. Hvis man virkelig til unne seg noe fint kan jeg anbefale teltene til Haba, Quadrilla klinkekulebane og fiskespill i tre fra Vilac. Anonymkode: b7717...f4e Dette? Er dette gøy? Trenger å kjøpe inn 3-års gave, så kanskje jeg skal gå for dette 😊 Anonymkode: 7da27...cd7
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #10 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dette? Er dette gøy? Trenger å kjøpe inn 3-års gave, så kanskje jeg skal gå for dette 😊 Anonymkode: 7da27...cd7 Vi hadde noe lignende her til treåringen fra Djeco, og det var stas i alle fall. Ellers var kjøkkenlek og kassaapparat veldig gøy i den alderen. Anonymkode: 0027b...62b
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #11 Skrevet 14. mai 2021 Vi kjøper forresten en del kvalitetsleker selv, f.eks biler fra Bruder og Hot Wheels. Det vi har kjøpt f.eks fra Europris er også stas, men det er ikke stas lenge når hjulene detter av. Ser også at det som han leker med som vi foreldre hadde og som har holdt seg, er leker fra Brio, Fisher Price og Micki, så jeg tenker jo at man også kjøper litt for framtida og slipper å forsøple denne kloden mer enn nødvendig, det blir jammen mye søppel nok med unger. Anonymkode: 0027b...62b 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #12 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 14.5.2021 den 10.40): Dette? Er dette gøy? Trenger å kjøpe inn 3-års gave, så kanskje jeg skal gå for dette 😊 Anonymkode: 7da27...cd7 Ja, det er den typen vi har. Kanskje det mest brukte leketøyet i huset. Anonymkode: b7717...f4e 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #13 Skrevet 15. mai 2021 Jeg ønsket at mine barn fra de var små skulle ha kvalitetsleker. Kjøpte derfor leker i merket Grimms, Ostheimer, PlanToys, Holztiger og Grapat. Fordelen er at dette er leker som utfordrer fantasien og kan vokse med barnet. Disse merkene er også opptatt av at lekene skal være giftfrie. Man kan feks kjøpe herfra; https://www.gasungen.no/categories/leker Ellers har feks Lekeakademiet fine klosser/konstruksjonslek + sanselek: https://lekeakademiet.no Nå som barna er blitt litt større går det også i Duplo, Lego, Mangnatiles, litt figurer i hardplast og Playmobil. Anonymkode: 02369...f1f 1
atropos Skrevet 15. mai 2021 #14 Skrevet 15. mai 2021 Vi kjøper bare kvalitetsleker fra grimm, holtzveiler og lignende steder. Hvis vi kjøper plastleker, kommer det fra bruder eller lego. Familien min kjøper stort sett bare ræl til ungene. Så huset vårt flyter over av plastdritt🙈
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #15 Skrevet 15. mai 2021 Vi er mer opptatt av at barna skal få det de har lyst på enn at lekene skal komme fra bestemte merker. Det aner meg at du har veldig små barn siden du spør det spørsmålet. Synes jeg ser en forelder si til åtteåringen sin at hun ikke får det hun ønsker seg til bursdagen sin fordi mamma ikke synes kvaliteten er bra nok. Anonymkode: fa12b...a6b 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #16 Skrevet 15. mai 2021 Jeg klarer ikke plasræl. Har kjøpt og ønsket oss kvalitetsleker til barna (til stor misnøye hos besteforeldre, man får jo så mye plastræl for samme prisen) Anonymkode: ec087...350 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #17 Skrevet 15. mai 2021 Har 6 barn i ulike aldre, så kan mildt sagt skrive under på at det selges mye ræl til barn. Prøver så godt jeg kan å unngå å kjøpe for mye dritt til barna, men samtidig balansere det at barna får lov til å utvikle sine interesser og preferanser. Gode leker for meg handler ikke bare om selve kvaliteten/utformingen, men også at leken har lang underholdningsverdi og kan brukes på ulike måter etter hvert som barnet blir eldre. Leker som vi har vært svært fornøyde med i så måte er dukkehus, togbane, lego/duplo, dukker, lekebiler/bilbane og diverse rollespill-leker. Veldig glad for at vi tok valget da de eldste var små og investerte i noen dyrere leker av disse typene. Dette er leker som mine barn har lekt med fra ettårsalder og til preteens (enkelte av disse lekene, som f.eks. lego kan til og med tenåringen samt far i hus finne på å pusle med), det meste har lang levetid (men her er det jo forskjell på ulike typer dukker f.eks.). Har ungene gått lei av noe av dette har vi satt det i boden og etter litt tid er det stor stas å finne igjen. Og ikke minst så er mye av det i så god stand at de tåler å bli lekt med av fremtidige barnebarn også. Av mindre varige saker synes jeg at tegne-, hobby- og sportsutstyr er gode gaver til barn. Tegnesaker er forbruksvare og trengs nesten alltid. Sportsutstyr er kanskje mer individuelt, men vi har i alle fall hatt et godt forbruk av fotballer her i hus. For eldre barn er også brettspill en koselig greie. Fint å ha aktiviteter som kan gjøres som familie eller hvis man får besøk en regnværsdag. Anonymkode: e5339...eab 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #18 Skrevet 15. mai 2021 Kjøper det barnet vil ha, plast eller tre, spiller ingen rolle Anonymkode: 425d7...ba3
Amatariel Skrevet 15. mai 2021 #19 Skrevet 15. mai 2021 Jeg syns lekeakademiet.no har mye fint. Når familie og venner spør meg hva barnet ønsket seg så kommer jeg med tips her i fra. Men både jeg og barnet blir selvfølgelig glad for leker kjøpt andre steder, f.eks Extra Leker og Nille. Men det er nå en gang slik at disse lekene blir både raskere ødelagt og mister interessefaktoren raskere.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #20 Skrevet 15. mai 2021 Små spor.no !!! Kvalitet helt gjennom. Anonymkode: 979ff...41f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå