Gå til innhold

Er El-motor bedre enn fossil-motor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
11 minutter siden, ABM said:

Opptøyene kommer! Oljebruken har allerede endre det globale klimaet og ungdommen kommer IKKE til å sitte stille mens vi tar fra de framtiden med fossilbilene våre.. ( for ordens skyld, jeg har kjørt elbil i mange år)

Hvis man vil ha engasjert ungdom, må man et halvt århundre tilbake i tid; ungdommen idag er så utrolig opptatt av miljøet at de ønsker seg en ny mobil så snart en nyere modell kommer ut, og gir blanke f*** i hva dette gjør med miljøet.

Anonymkode: 240e1...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man vil ha engasjert ungdom, må man et halvt århundre tilbake i tid; ungdommen idag er så utrolig opptatt av miljøet at de ønsker seg en ny mobil så snart en nyere modell kommer ut, og gir blanke f*** i hva dette gjør med miljøet.

Anonymkode: 240e1...f8a

Vi får se hvem som får rett av oss når Coviden er over. Alt tyder på at det 10 året vi er inne i blir det uroligste 10året ever med mest voldelige opptøyer og en sosial uro uten sidestykke i moderne tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.5.2021 den 12.57):

Hva skal vi med V6, V8 og V12 med 600hk, når vi kan få EL-biler med 600+ hk?

Bortsett fra lyden, hva skal vi med fossile motorer som yter svært mange hk når vi kan få el-biler som yter det samme?

Jeg ønsker gjerne argumenter for og imot.

Anonymkode: c4993...6e1

Er bråk en fordel egentlig? Kan absolutt ikke si at jeg savner lyden fra min fossilbil. Elsker lydløs akselerasjon!

Du glemte forresten lukta! Eksos og bensin stinker

Anonymkode: 671a5...b18

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er bråk en fordel egentlig? Kan absolutt ikke si at jeg savner lyden fra min fossilbil. Elsker lydløs akselerasjon!

Anonymkode: 671a5...b18

Det kommer jo helt an på hva du er ute etter. Min V6 står i en limousin, og bilen er for det meste stillere enn elbilen vår. Men når jeg trykker hardt på gassen, levner lyden ingen tvil om at dette er en stor og sterk motor. Det gir meg glede. YMMV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er bråk en fordel egentlig? Kan absolutt ikke si at jeg savner lyden fra min fossilbil. Elsker lydløs akselerasjon!

Du glemte forresten lukta! Eksos og bensin stinker

Anonymkode: 671a5...b18

Enig eksos stinker!

Som en liten funfact om akselrasjon,  som så mange andre patetiske menn lot jeg meg rive med av 50års krisa..og byttet inn en helt grei elbil i en med...jeg tror rundt 800 hk:) Når jeg trykker pedalen i bunn fra sakte fart eller stående kjennes det som om tarmene og innmaten byttet plass:) blir skikkelig uvel, hadde jeg tatt 3 rivstarter på rad hadde jeg trolig kastet opp .Mulig vi nærmer oss den praktiske grensen for akselrasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er bråk en fordel egentlig? Kan absolutt ikke si at jeg savner lyden fra min fossilbil. Elsker lydløs akselerasjon!

Du glemte forresten lukta! Eksos og bensin stinker

Anonymkode: 671a5...b18

Holdningen til elbil eiere stinker også, når de tror de kan redde verden med å kjøre elektrisk. Skam dere!

Anonymkode: cd520...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Holdningen til elbil eiere stinker også, når de tror de kan redde verden med å kjøre elektrisk. Skam dere!

Anonymkode: cd520...e5e

All bilkjøring er dårlig for miljøet, men fossilbiler er i en litt annen liga når det kommer til miljøsvineri

Anonymkode: 671a5...b18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Alterego666 skrev (På 14.5.2021 den 12.49):

Jeg mener Tesla helt har kuttet serviceintervaller (...) bremsevæske må byttes etter 10 år.

Dette er en Tesla-myte.

Bremsevæske bør byttes ut omtrent annethvert år for å sikre at bremsene virker optimalt. Spesielt på en svært tung høyytelsesbil som Tesla. Tesla bruker samme type bremsevæske som alle andre og har ikke funnet opp hjulet på nytt her. Teknisk sett er faktisk bremsene til Tesla ganske dårlige sammenlignet med biler som har tilsvarende ytelser.

Det gjør ikke Tesla noe dårlig, men viktig å ikke spre feilinformasjon.

Anonymkode: 61248...839

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 13.5.2021 den 19.17):

Hva skal vi med elmotor som allerede er utdatert? Bilprodusentene er allerede i gang med å finne på noe annet, enn ren el. Fordi verdens befolkning har ikke tilgang til egne stikkontakter som vi har her til lands. Bare se på de som parkerer på gaten, de må betale like mye pr.km som en med bensindrift. Mange land har ikke tilgang på nok el som vi har. Vi ser kun oss selv i denne galskapen med å kjøre elektrisk, som er sterkt subsidierte. Ja det er det, i form av avgiftsfritak og momsfritt, enn så lenge.

Anonymkode: cd520...e5e

Merkelig nok kom du aldri med dette ander du påstår har gjort elmotor utdatert. Hvorfor det tro?

Og verdes befolkning har ikke tilgang til egne stikkontakter?! De fleste har tilgang til strøm jo. Og har de ikke det, har de sannsynligvis ikke bil heller.

Du er kunnskapsløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.5.2021 den 2.42):

I USA hater de alt som har med El-bil å gjøre.

Hahahahaha, du følger åpenbart ikke med i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.5.2021 den 18.11):

Dette er en Tesla-myte.

Bremsevæske bør byttes ut omtrent annethvert år for å sikre at bremsene virker optimalt. Spesielt på en svært tung høyytelsesbil som Tesla. Tesla bruker samme type bremsevæske som alle andre og har ikke funnet opp hjulet på nytt her. Teknisk sett er faktisk bremsene til Tesla ganske dårlige sammenlignet med biler som har tilsvarende ytelser.

Det gjør ikke Tesla noe dårlig, men viktig å ikke spre feilinformasjon.

Anonymkode: 61248...839

Tesla har ikke dårlige bremser sammenlignet med andre. Regenerering gjør uansett at man bruker bremsene mye sjeldnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorene er selvsagt bedre, problemet er at batteriene er tidkrevende å fylle, tunge og dyre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jabx skrev (7 timer siden):

Merkelig nok kom du aldri med dette ander du påstår har gjort elmotor utdatert. Hvorfor det tro?

Og verdes befolkning har ikke tilgang til egne stikkontakter?! De fleste har tilgang til strøm jo. Og har de ikke det, har de sannsynligvis ikke bil heller.

Du er kunnskapsløs.

Kunnskapløsheten ligger hos deg. Du snudde nok bare på hodet og så ei stikkontakt hjemme hos deg, og fant ut at "alle" har det, men nei, de har nok ikke det. Hvor vanskelig er det å forstå det? Når de ikke har stikkontakt har de neppe bil? Herlighet for en utsagn! 

Ikke lenge siden jeg deltok på en samling hvor nettopp dette var et tema. Transportbransjen ser heller ikke på batteri for å kunne ta seg fremover. De ser på bio og hydrogen som to muligheter, enn så lenge. Men det er kanskje litt vondt for deg å forstå at batterier er tunge, som går på bekostning av lasteevne og kort rekkevidde? Elektriske motorer har vert i bruk i noen tiår allerede, men med andre kilder enn et utdatert batteri som kilde for å drive den.

Anonymkode: cd520...e5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kunnskapløsheten ligger hos deg. Du snudde nok bare på hodet og så ei stikkontakt hjemme hos deg, og fant ut at "alle" har det, men nei, de har nok ikke det. Hvor vanskelig er det å forstå det? Når de ikke har stikkontakt har de neppe bil? Herlighet for en utsagn! 

Ikke lenge siden jeg deltok på en samling hvor nettopp dette var et tema. Transportbransjen ser heller ikke på batteri for å kunne ta seg fremover. De ser på bio og hydrogen som to muligheter, enn så lenge. Men det er kanskje litt vondt for deg å forstå at batterier er tunge, som går på bekostning av lasteevne og kort rekkevidde? Elektriske motorer har vert i bruk i noen tiår allerede, men med andre kilder enn et utdatert batteri som kilde for å drive den.

Anonymkode: cd520...e5e

Når skal du svare på hva du mener vil gjøre elmotor utdatert?

Hvilke andre kilder vil gjøre batteri utdatert?

Hydrogen? Hahahahahahahahahaha... hydrogen har vært pushet i mange tiår og har feilet totalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jabx skrev (2 timer siden):

Når skal du svare på hva du mener vil gjøre elmotor utdatert?

Hvilke andre kilder vil gjøre batteri utdatert?

Hydrogen? Hahahahahahahahahaha... hydrogen har vært pushet i mange tiår og har feilet totalt.

Hvor ikke prøve å oppdatere deg selv? Du er jo helt akterutseilt på det som det satses på.

Anonymkode: cd520...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (På 17.5.2021 den 2.42):

Verden er også mye mer enn bare Norge. I USA hater de alt som har med El-bil å gjøre. I Russland og India er det nok liten sjanse for at de vil ta til seg El-biler på veldig mange år. Ikke la meg engang starte med Afrika / Midt-Østen og Latin-Amerika. Ikke stor sjanse for El-biler der heller på en gooooooood stund. 

Glemmer du ikke én ting:

Elbiler er nå like billige å produsere som fossilbiler, og premiummerkene faser ut fossilmotorer.

Kundene vil velge elbiler fordi det objektivt sett er et bedre produkt til samme eller lavere pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kunnskapløsheten ligger hos deg. Du snudde nok bare på hodet og så ei stikkontakt hjemme hos deg, og fant ut at "alle" har det, men nei, de har nok ikke det. Hvor vanskelig er det å forstå det? Når de ikke har stikkontakt har de neppe bil? Herlighet for en utsagn! 

Ikke lenge siden jeg deltok på en samling hvor nettopp dette var et tema. Transportbransjen ser heller ikke på batteri for å kunne ta seg fremover. De ser på bio og hydrogen som to muligheter, enn så lenge. Men det er kanskje litt vondt for deg å forstå at batterier er tunge, som går på bekostning av lasteevne og kort rekkevidde? Elektriske motorer har vert i bruk i noen tiår allerede, men med andre kilder enn et utdatert batteri som kilde for å drive den.

Anonymkode: cd520...e5e

Transport ser vel først og fremst på hydrogen og ammoniakk. 
Dette er bedre enn fossil, men vi snakker fremdeles om systemeffektivitet ned mot samme nivå som fossile motorer. Derfor vil elmotorer vinne der det er praktisk/øonomisk gjennomførbart, og det skjer nå i personbilmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fossil-motor blir nok i minst 100år til.

Anonymkode: 5cfcb...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så handler ikke valget mellom El og fossil om motor/ytelse.

Det handler om pris/utvalg. Derfor er EL uaktuelt en så lenge. 

Av Elbil som møter de krav jeg har til bil, så er det kanskje en eller to varianter på markedet. De koster mer en det dobbelte av tilsvarende med bensin/diesel. Derfor ble det nå nylig kjøp av bensinbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...