AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #1 Skrevet 13. mai 2021 Hei. Et merkelig og ukomfortabelt dilemma har oppstått og jeg søker nå tips fra dere. Selv om det kanskje kan høres ut som vi er veldig unge her, så har vi faktisk bikket 30 år med hver vår familie. Meg og Silje er bestevenninner og har vært det i nærmere 10 år. Vi har alltid vært mye med hverandre, hatt mye til felles, kan alltid snakke med hverandre om alt, er hverandres trygghet og hvis det er noe så ringer vi alltid hverandre. Selvsagt har det vært perioder her og der vi ikke alltid har møttes så ofte, men vi har likevel vært hverandres bestevenninner. Vi har begge venninner utenom hverandre, men har aldri blitt så nær disse som hverandre. Vi har studert sammen, jobbet sammen osv. Dere ser tegningen 😊 Så har det seg slik at det har kommet en ny jente i byen med navn Maiken, som Silje kjente litt fra tidligere studietider flere år tilbake. Maiken har flyttet hit og kjenner ikke en sjel i denne byen bortsett fra Silje. Det har naturligvis ført til at Maiken har satt sine klør i Silje. Det er veldig tydelig at Maiken prøver å få Silje som si bestevenninne. Hun spør Silje flere ganger i uken om å møtes, og er ikke sørlig interessert i å inkludere med andre enn henne. Jeg og Silje har også felles venninner sammen, og Silje har faktisk inkludert med Maiken et par ganger slik at hun kan ha flere å være sammen med. At vi alle skal kunne være en vennegjeng. Men så har det seg slik at Maiken aldri inviterer meg eller oss andre tilbake. Kun Silje. Som sagt så prøver hun å treffe Silje flere ganger i uken, som er svært ofte mtp. at vi er voksne og har jobb, familie ol. i hverdagen. Jeg prøvde faktisk for noen måneder siden å inkludere Maiken med en kveld vi skulle møtes. Dette var jo koselig, men jeg har som sagt ikke blitt invitert tilbake. Nå føler jeg faktisk at det begynner å bli irriterende. Det føles som at Maiken kommer til byen her å «stjeler» mi bestevenninne. Silje må jo selvsagt få være med hvem hun vil, men jeg føler det er så tydelig at Maiken vil «kapre» Silje som sin egen. Hun forstyrrer vårt vennskap og vår venninnegjeng når hun ikke inkluderer andre. Vi har alle travle liv med jobb og familie, så det er begrenset hvor ofte vi får tid til å være sosial, og når hun tar all tid Silje har i hverdagen så frykter jeg at jeg sakte men sikkert faller bort. Altså.. vet ikke helt hva jeg vil med dette. Kjenner jeg bare er irritert når en annen person kommer her og bare kaster seg over mi bestevenninne og ikke viser interesse for å inkludere meg eller andre også. Jeg har også merket at meg og Silje har gått i fra å ringes ofte til å ringes mye sjeldnere, og dette er jo sikkert fordi Silje nå får dekket mye av sitt sosiale behov igjennom Maiken som er så «på» hele tiden. Jeg har ikke sagt noe til Silje om dette for jeg vil ikke virke som en «sjalu kjæreste» 😅 What to do? Anonymkode: 49a9d...568 5
Menemen Skrevet 13. mai 2021 #2 Skrevet 13. mai 2021 Venner kommer og venner går. Du må vel bare akseptere at Silje trives med Maiken og at dere kanskje ikke forblir like nære som før. 24
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #3 Skrevet 13. mai 2021 Lag avtaler i forveien med din veninne Anonymkode: 94406...b0f 3
punkyB Skrevet 13. mai 2021 #4 Skrevet 13. mai 2021 Tja , siden dere er over 30 så får man kanskje velge venner selv ? Tror ikke du kan gjøre annet enn å fortsatt være en god venninne for Silje - vil hun ikke være venn med deg mer kan du vurdere å kutte henne ut. 16
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #5 Skrevet 13. mai 2021 Man har dessverre ikke fus på venner. Anonymkode: a41db...1f7 8
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #6 Skrevet 13. mai 2021 Du må vel være litt mer «på» du også da? Kanskje du kan utfordre Maiken til duell? Vinneren tar Silje? Eller kanskje du må la Silje bestemme selv...? Siden dere er bestevenner har du vel snakket med Silje om dette, og fortalt hvordan det oppleves for deg? Anonymkode: 935e9...c10 11
Raven.Writingdesk Skrevet 13. mai 2021 #7 Skrevet 13. mai 2021 Om din venninne finner glede i en annen så vær glad på hennes vegne? Du fremstår veldig kontrollerende og usikker i innlegget ditt... - Er din relasjon til Silje blitt dårligere på noen som helst måte fordi Silje tilbringer mer tid med en annen? Er du ekskludert om du hadde bedt deg selv med på en aktivitet de hadde planlagt ? Måten du skriver om Maiken («setter klørne sine i Silje») gjør at det kan oppfattes slik at du har antipati imot Maiken. Kanskje dette er merkbart når dere er sammen? Du skriver dere er en vennegjeng, og Maiken har ingen. For alt du vet kan Maiken slite med ting bare Silje kjenner til, og det gjør at disse to tilbringer en del tid sammen? Mitt beste råd er at du må faktisk heve deg over dette. Inviter med Maiken mer, men ha også samtaler alene med Silje som før, om du har behov for å føle trygghet og nærhet av Silje. Du kan jo invitere med Silje på en telttur, overnatting utendørs, ettelerannet hvor dere to får en god dose «alenetid», også kan du jo invitere vennegjengen pluss Maiken på middag en dag. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Du kan trygge deg selv på at din relasjon til Silje står trygg samtidig som at du kan være voksen og inkludere en annen uten å føle deg truet eller usikker. Lykke til 16
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #8 Skrevet 13. mai 2021 Er klar over at jeg ikke kan bestemme over Silje, men synes det er slemt av Maiken å trekke Silje ut av vennegruppen og spesielt fra meg, for seg selv. Hun vet at vi er bestevenninner. 🙈 TS Anonymkode: 49a9d...568 2
AllahBallah Skrevet 13. mai 2021 #9 Skrevet 13. mai 2021 (endret) Dette syntes jeg ikke er greit, syntes det bør lyse en rød varsellampe her. Det som ikke er greit, er hvordan du reagerer. Disse følelsene må du heve deg over. Du reagerer som om Silje er mannen eller kjæresten din, som har fått «så god kontakt med ei ny kvinnelig kollega». At man skal kontrollere venner, og venners venner, er rett og slett ikke greit. Silje har faktisk lov til å foretrekke Maiken. Og om hun gjør det, er det et naturlig valg du må akseptere. Det er i såfall ikke Maiken sin skyld. Slik du beskriver det virker det jo heller ikke som Silje foretrekker Maiken. Kanskje det hele ender opp med at Silje går lei av Maiken. Endret 13. mai 2021 av AllahBallah 21
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #10 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er klar over at jeg ikke kan bestemme over Silje, men synes det er slemt av Maiken å trekke Silje ut av vennegruppen og spesielt fra meg, for seg selv. Hun vet at vi er bestevenninner. 🙈 TS Anonymkode: 49a9d...568 Vet Silje at dere er bestevenner? Ut fra det du skriver så virker det som om Silje er mer "på" Maiken. Kanskje de har en spesiell kjemi sammen som gjør at det blir noe annet å være med henne? Eller kanskje du skal ta en prat med Silje? Hvis dere er bestevenner så bør det da være mulighet for å gi beskjed at du føler deg usikker for tiden. Anonymkode: 48609...469 7
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #11 Skrevet 13. mai 2021 Raven.Writingdesk skrev (10 minutter siden): Om din venninne finner glede i en annen så vær glad på hennes vegne? Du fremstår veldig kontrollerende og usikker i innlegget ditt... - Er din relasjon til Silje blitt dårligere på noen som helst måte fordi Silje tilbringer mer tid med en annen? Er du ekskludert om du hadde bedt deg selv med på en aktivitet de hadde planlagt ? Måten du skriver om Maiken («setter klørne sine i Silje») gjør at det kan oppfattes slik at du har antipati imot Maiken. Kanskje dette er merkbart når dere er sammen? Du skriver dere er en vennegjeng, og Maiken har ingen. For alt du vet kan Maiken slite med ting bare Silje kjenner til, og det gjør at disse to tilbringer en del tid sammen? Mitt beste råd er at du må faktisk heve deg over dette. Inviter med Maiken mer, men ha også samtaler alene med Silje som før, om du har behov for å føle trygghet og nærhet av Silje. Du kan jo invitere med Silje på en telttur, overnatting utendørs, ettelerannet hvor dere to får en god dose «alenetid», også kan du jo invitere vennegjengen pluss Maiken på middag en dag. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Du kan trygge deg selv på at din relasjon til Silje står trygg samtidig som at du kan være voksen og inkludere en annen uten å føle deg truet eller usikker. Lykke til Det er bare i det siste jeg har følt det slikt mot Maiken. Jeg har vært åpen og imøtekommende for Maiken siden dag en og gledelig sagt ja til at hun kan være med oss. Men når hun åpenbart ikke gjør det samme tilbake og bare skal være med Silje som er mi bestevenninne så blir man til slutt noe irritert. Er ikke hun inkluderende og interessert i å være med meg eller oss andre så blir reaksjonene slik. Hadde jeg vært Maiken som kom hit alene så hadde jeg selvsagt prøvd å kommet meg inn i en vennegjeng. Vært ydmyk og ikke bare plukket ut den ene jeg kjente fra tidligere fra de andre, spesielt hvis de prøvde å være inkluderende med meg. TS Anonymkode: 49a9d...568
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #12 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er klar over at jeg ikke kan bestemme over Silje, men synes det er slemt av Maiken å trekke Silje ut av vennegruppen og spesielt fra meg, for seg selv. Hun vet at vi er bestevenninner. 🙈 TS Anonymkode: 49a9d...568 Er dere ti år eller over tredve? Anonymkode: d1196...11f 15
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #13 Skrevet 13. mai 2021 Det jeg lurer på er hvir lang tid det har gått fra hun kom til byen og til nå? Anonymkode: 10868...988
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #14 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er dere ti år eller over tredve? Anonymkode: d1196...11f Å utelukke andre gjentatte ganger er frekt enten man er ti eller tredve. Anonymkode: 49a9d...568 7
Menemen Skrevet 13. mai 2021 #15 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å utelukke andre gjentatte ganger er frekt enten man er ti eller tredve. Anonymkode: 49a9d...568 Utelukke andre? Det høres litt ekstremt ut å kalle dette ekskludering. Maiken vil henge med Silje og tar kontakt med henne. Om TS burde være skuffet over noen er det vel heller Silje, som ikke tar initiativ til at TS skal være med når de henger sammen. 15
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #16 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er bare i det siste jeg har følt det slikt mot Maiken. Jeg har vært åpen og imøtekommende for Maiken siden dag en og gledelig sagt ja til at hun kan være med oss. Men når hun åpenbart ikke gjør det samme tilbake og bare skal være med Silje som er mi bestevenninne så blir man til slutt noe irritert. Er ikke hun inkluderende og interessert i å være med meg eller oss andre så blir reaksjonene slik. Hadde jeg vært Maiken som kom hit alene så hadde jeg selvsagt prøvd å kommet meg inn i en vennegjeng. Vært ydmyk og ikke bare plukket ut den ene jeg kjente fra tidligere fra de andre, spesielt hvis de prøvde å være inkluderende med meg. TS Anonymkode: 49a9d...568 Nei, "man" blir ikke det, DU blir det. Det er da absolutt ingen selvfølge at alle vil prøve å komme inn i en vennegjeng? Jeg har ikke og har aldri hatt noen vennegjeng, men jeg har mange og nære venner, som bare ikke har noe med hverandre å gjøre. Anonymkode: 935e9...c10 17
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #17 Skrevet 13. mai 2021 Høres mer ut som om dere er barn. Det er livet som skjer deg. Etterhvert som tiden går endrer vennskap seg. Synes «bestevenninne» høres så rart ut mår man er voksen. Fra en eller to besyevenninner som barn til vennskap når man er voksen. Noen tette, andre mer diffuse Tror jeg ville brukt energien på andre ting. Kan være så enkelt at Maiken ikke trives med deg/dere. Anonymkode: e841d...5c3 12
Menemen Skrevet 13. mai 2021 #18 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hadde jeg vært Maiken som kom hit alene så hadde jeg selvsagt prøvd å kommet meg inn i en vennegjeng. Vært ydmyk og ikke bare plukket ut den ene jeg kjente fra tidligere fra de andre, spesielt hvis de prøvde å være inkluderende med meg. Dette er da ikke så selvsagt. Om jeg kjenner en person og har god tone med denne betyr ikke dette at jeg på død og liv vil inn i hennes vennegjeng. 8
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #20 Skrevet 13. mai 2021 MonaSunde skrev (11 minutter siden): Utelukke andre? Det høres litt ekstremt ut å kalle dette ekskludering. Maiken vil henge med Silje og tar kontakt med henne. Om TS burde være skuffet over noen er det vel heller Silje, som ikke tar initiativ til at TS skal være med når de henger sammen. Enig i dette. Det er Silje som burde inkludere TS og resten av gjengen når hun og Maiken henger sammen. Det er hun som burde si til Maiken at "vi skal ikke invitere de andre også da, de har jo invitert deg med på ting, og synes sikkert det er koselig å bli invitert tilbake, da kommer du lettere inn i gjengen også". Hvis jeg hadde vært TS hadde jeg spurt Silje rett ut jeg, om det var noen grunn til at TS og resten av gjengen ikke ble invitert tilbake, og om Silje ikke skulle prøvd å legge litt til rette for det slik at Maiken kan bli skikkelig inkludert i gjengen. Anonymkode: b2b86...33d 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå