AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #1 Skrevet 13. mai 2021 Jeg vil begynne å trene intervaller og har funnet et egnet sted. Er en fin tur for meg og hunden til stedet, men det passer nok ikke at hunden løper med meg. Har dere noen tips til hva hunden kan gjøre i mens? F.eks ro-trening? Har tenkt på godbitsøk, ha med en fylt kong, grave ned godbiter. Men er det noe annet dere kommer på? Anonymkode: d5388...65c
Troyamin Skrevet 13. mai 2021 #2 Skrevet 13. mai 2021 Være hjemme?! Ser ikke helt hvorfor du ikke kan ha med deg hunden på intervalltrening? Mener du virkelig at du forventer en rolig hund som er bundet mens du løper fram og tilbake? Det vil jo bli enormt urettferdig for hunden. Så enten må du kjøre enormt med lydighet; les sett krav bak at den skal sitte der alene. Eller så bør du la hunden være hjemme. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #3 Skrevet 13. mai 2021 Troyamin skrev (8 timer siden): Være hjemme?! Ser ikke helt hvorfor du ikke kan ha med deg hunden på intervalltrening? Mener du virkelig at du forventer en rolig hund som er bundet mens du løper fram og tilbake? Det vil jo bli enormt urettferdig for hunden. Så enten må du kjøre enormt med lydighet; les sett krav bak at den skal sitte der alene. Eller så bør du la hunden være hjemme. Fordi der er en veldig grei tur til og fra stedet. Har ikke bil så det vil si at hunden må være mer alene. Den er ikke ulydig, men tenkte mer på tidsfordriv for hunden mens jeg trener. Og da tenkte jeg kanskje noe som roer ned. Ikke nødvendigvis noe som stresser den opp (feks pipeleker som hunden blir "gal" av og klarer ikke stoppe). Anonymkode: d5388...65c
Troyamin Skrevet 13. mai 2021 #4 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fordi der er en veldig grei tur til og fra stedet. Har ikke bil så det vil si at hunden må være mer alene. Den er ikke ulydig, men tenkte mer på tidsfordriv for hunden mens jeg trener. Og da tenkte jeg kanskje noe som roer ned. Ikke nødvendigvis noe som stresser den opp (feks pipeleker som hunden blir "gal" av og klarer ikke stoppe). Anonymkode: d5388...65c Du setter hunden i lydighet og forventer at den skal være stille. Med andre ord så er du ganske urettferdig mot hunden. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #5 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fordi der er en veldig grei tur til og fra stedet. Har ikke bil så det vil si at hunden må være mer alene. Den er ikke ulydig, men tenkte mer på tidsfordriv for hunden mens jeg trener. Og da tenkte jeg kanskje noe som roer ned. Ikke nødvendigvis noe som stresser den opp (feks pipeleker som hunden blir "gal" av og klarer ikke stoppe). Anonymkode: d5388...65c Men kan ikke hunden løpe intervall med deg? Det er jo flott trening for hund. Anonymkode: e869f...772 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #6 Skrevet 13. mai 2021 Troyamin skrev (51 minutter siden): Du setter hunden i lydighet og forventer at den skal være stille. Med andre ord så er du ganske urettferdig mot hunden. Jeg har ikke skrevet noen steder at hunden er ulydig eller lager lyd. Det gjør den ikke. Hunden kan fint sitte i ro og bare se på meg, men tenker jo det er litt kjedelig for den. Derfor jeg ønsker forslag. Den holder seg alltid rolig. Anonymkode: d5388...65c
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #7 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Men kan ikke hunden løpe intervall med deg? Det er jo flott trening for hund. Anonymkode: e869f...772 Den har litt kroppslige problemer og er anbefalt at han ikke går på asfalt. Er asfaltplass jeg har funnet til å løpe på. Anonymkode: d5388...65c
Troyamin Skrevet 13. mai 2021 #8 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg har ikke skrevet noen steder at hunden er ulydig eller lager lyd. Det gjør den ikke. Hunden kan fint sitte i ro og bare se på meg, men tenker jo det er litt kjedelig for den. Derfor jeg ønsker forslag. Den holder seg alltid rolig. Anonymkode: d5388...65c Du misforstår. Det kalles å sette fra seg hunden i lydighet når du setter den fra deg og forventer at den skal forholde seg rolig når du skal gjøre noe morro uten den. Du kan jo plastre dårlig samvittighet med en kong, men det beste for hunden er å trene sammen med den. I stedet velger du et sted den ikke får være med. Kun se på. Da har den det bedre hjemme. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #9 Skrevet 13. mai 2021 Mitt beste tips er ikke å stille hunde-relaterte spørsmål på KG eller være svært selektiv med hvem du lytter til. Stort sett blir trådene bombet av ett par brukere som har svært spesielle meninger rundt hundehold. Anonymkode: f9a34...02b 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #10 Skrevet 13. mai 2021 Ville nok bare gjort det enkelt og tatt med et tyggeben til hunden. Evt en kong fylt med godbiter, men da må den bindes så den ikke kommer utenfor rekkevidde for hunden -dét er i hvert fall frustrerende for hunden😅 Jeg har ofte bundet hunden til et tre imens jeg er i aktivitet selv, sammen med andre mennesker, hunder eller barneaktiviteter. Det er ikke synd på hunden slik andre antyder, men en del av livet at de ikke skal være i hælen på eieren hele tiden. Helt uproblematisk. Kjempeflott at du vil ta med hunden på fin tur istedenfor å la den ligge hjemme😊👍 Anonymkode: fd7a1...ab4 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #11 Skrevet 13. mai 2021 Troyamin skrev (2 timer siden): Du misforstår. Det kalles å sette fra seg hunden i lydighet når du setter den fra deg og forventer at den skal forholde seg rolig når du skal gjøre noe morro uten den. Du kan jo plastre dårlig samvittighet med en kong, men det beste for hunden er å trene sammen med den. I stedet velger du et sted den ikke får være med. Kun se på. Da har den det bedre hjemme. Herregud. Den er rolig fra før. Forventer ingenting. Hadde han vært urolig, bjeffet, dratt i båndet osv så ville jeg heller latt han bli hjemme. Men å la han bli hjemme alene vil nå jeg si er kjedeligere for han enn å bli med meg på tur og en kort stund være bundet mens han får noe å gjøre på. Anonymkode: d5388...65c
Troyamin Skrevet 14. mai 2021 #12 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Herregud. Den er rolig fra før. Forventer ingenting. Hadde han vært urolig, bjeffet, dratt i båndet osv så ville jeg heller latt han bli hjemme. Men å la han bli hjemme alene vil nå jeg si er kjedeligere for han enn å bli med meg på tur og en kort stund være bundet mens han får noe å gjøre på. Anonymkode: d5388...65c Igjen, du misforstår. Begynner å tro det er med vilje. 1
Tabris Skrevet 14. mai 2021 #13 Skrevet 14. mai 2021 Hvis han er rolig fra fø og vil synes det er greit, så ville jeg tatt med en kong eller et tyggebein, bundet hundet et egnet sted (kanskje tatt med et teppe?) og latt den være der. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #14 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Den har litt kroppslige problemer og er anbefalt at han ikke går på asfalt. Er asfaltplass jeg har funnet til å løpe på. Anonymkode: d5388...65c Da forstår jeg. Jeg ville tatt med en fryst kong eller tyggebein, og kanskje et pledd den kan ligge på 🙂 Anonymkode: e869f...772
Kokosmakron Skrevet 15. mai 2021 #15 Skrevet 15. mai 2021 Tabris skrev (På 14.5.2021 den 10.09): Hvis han er rolig fra fø og vil synes det er greit, så ville jeg tatt med en kong eller et tyggebein, bundet hundet et egnet sted (kanskje tatt med et teppe?) og latt den være der. Enig i dette. Tenker også du bør kunne se hunden hele tiden mens du trener, slik at du har kontroll på evt forbipasserende. Trapp opp varigheten på intervalltreningen/tiden hunden må vente på deg gradvis, sørg for å avslutt mens det går bra. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå