AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #1 Del Skrevet 12. mai 2021 Jeg vet at kostholdet er det viktigste, men ønsker å mosjonere også. Jeg Tidligere har jeg gått lange turer på ca en times tid. Men jeg opplever at dette ikke hjelper på vekten, det virker nesten mot sin hensikt?! Etter disse turene blir jeg veldig sulten og jeg blir veldig sliten og får vondt i muskler osv. Så bruker lang tid på å hente meg inn igjen og må spise mye for å dekke sultbehovet. Føler jeg får mye vann i kroppen, fingrene er halv hovne. Får ikke gjort så mye annet i huset den dagen pga turen tar så mye energi. Er ikke det rart? Jeg er straks 39 og ellers frisk. Burde jeg heller satse på kortere økter? Heller en halvtimes gåtur eller en halvtimes joggetur? Noen med tips eller erfaringer? Anonymkode: d8775...830 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #2 Del Skrevet 12. mai 2021 Styrketrening er jo veldig effektivt for å bli slankere. Men først må du jo spise riktig så du har energi til å trene ☺️ Anonymkode: a2271...b31 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #3 Del Skrevet 12. mai 2021 30 min gåtur og litt enkel styrke er en god start. Anonymkode: 5683a...4e1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #4 Del Skrevet 12. mai 2021 Jepp. Slanking er 98% kosthold og 2% trening. Anonymkode: 64cf8...b0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #5 Del Skrevet 12. mai 2021 Hvis du begynner å loggføre kalorier, vil du se at du må trene bra mye før du kan skeie skikkelig ut. Det betyr ikke at du ikke kan gjøre det en gang innimellom, men det gjennomsnittlige kaloriinntaket ditt fra de vanlige måltidene er nesten hele jobben. Hvis du vil få mest ut av tidsbruken din, er styrketrening best. Med muskler øker du grunnforbrenningen og kroppen vil ha et økt kaloribehov. Kardiovaskulær trening vil øke utholdenhet, gi deg bedre hjertehelse og fungere utmerket til å logge en haug kalorier bort i full fart. Begge deler har bare positive sider ved seg, så gjør enten litt av begge eller hold deg til det du synes er morsomst. Anonymkode: 430df...b8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #6 Del Skrevet 13. mai 2021 Sånn umiddelbart så tenker jeg at det å mosjonere så hardt at du ikke får gjort annen hverdagsaktivitet som husarbeid virker mot sin hensikt. Høres ut som om du går for hardt ut. Jeg ville startet med kortere turer, eller roet ned tempoet. Det er bedre å være aktiv jevnlig og ofte enn å trene hardt og sjeldent, og det er ofte enklere å justere mengden aktivitet gradvis opp enn å risikere at du sliter deg ut. Nå vet ikke jeg hva slags turer du tar (tempo og terreng), men hvis det er vanlig rask/middels rask gange på vei så synes jeg det høres rart ut at du blir så sliten. Kan kanskje være verdt å snakke med lege om dersom det ikke går seg til, bare for å utelukke at det kan være noe annet som gjør at du blir så sliten. Anonymkode: 7e830...a19 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #7 Del Skrevet 13. mai 2021 For min del hjelper en kombinasjon av styrke og kondisjonstrening. Men mengden er avgjørende, lange joggeturer mellom 10-20 km, sykling eller gåing istedet for annen transport. Opptil 2 timer hver dag og mer i helgene, da forsvinner også sulten. Dette er kun min personlige erfaring. Anonymkode: 1061d...7b1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #8 Del Skrevet 13. mai 2021 Er forsket på dette med trening og forbrenning. Beste måten å trene på er korte og intense intervalltreninger. Faktisk hadde en testgruppe som syklet 2 minunnet i normal fart + 20 sekunder hvor de tok i alt de hadde for deretter 2 minutter normal fart igjen (gjøres i 3 omganger) - MER utbytte og gikk mer ned i vekt enn de som syklet i 45 minutter. Husk da selvfølgelig også på kostholdet! Anonymkode: 64cf8...b0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #9 Del Skrevet 13. mai 2021 Hva er utgangspunktet ditt nå mtp vekt? Men om du blir SÅ sliten av aktivitet ville jeg redusert det for en liten periode. Gå en halvtime og gjør noen enkle styrkeøvelser. Men synes nok at en tur til legen for å ta opp problemstillingen er på sin plass, for det høres ikke friskt ut. Har selv vært meget overvektig, 125 kg, og turer på 1,5-2 timer var likevel aldri et problem. Ble litt sliten, ja, men aldri sånn at det ødela resten av dagen min. Anonymkode: e6133...260 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #10 Del Skrevet 13. mai 2021 Trening er ikke viktig for vektnedgang, men når jeg trente intervaller (enten jogging eller f.eks tabata styrke) så hjalp det også. Det viktigste er at du finner noe du liker å gjøre, ikke tvinge deg til noe du misliker trening er viktigere for helsa generelt. Anonymkode: f5cdc...3e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #11 Del Skrevet 13. mai 2021 Jeg forstår hva du mener. Trening krever for mye av meg pga sykdom. Jeg har fått en øvelse til underkopp og en øvelse til overkopp. Også skal jeg hente posten Ellers er skal energien posjoneres ut til å holde orden hjemme etc. Men slanking går fint uten mye bevegelse. Man må spise få kalorier og får ikke noe gratis treningskalorier. Men det går. Anonymkode: a3841...183 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #12 Del Skrevet 13. mai 2021 Jeg skal gå ned ca. 10 kg og min fremgangmåte er å satse på kostholdet først og fremst (kutte ned på det søte) og trening. Hvilken trening er jeg ikke så nøye med så lenge jeg er i aktivitet og forbrenner, kontra å sitte i sofaen og innta kcal. Anonymkode: cec17...764 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smacky87 Skrevet 13. mai 2021 #13 Del Skrevet 13. mai 2021 Jeg har gått ned 6,5 kg siden februar. En typisk uke for meg kan se slik ut: Mandag: PT-time Tirsdag: Hviledag, eventuelt en kort gåtur med venninner på kvelden eller kort sykkeltur med kidsa Onsdag: Enten styrkeøkt, løping på mølle eller trappeløp Torsdag: Volleyball med venner Fredag: Samme som på onsdag Lørdag: Lang gåtur med venninne. 1-1,5 mil Søndag: Som oftest rolig før PT-time på mandag igjen. Ellers har jeg lært mye av å være mer bevist på hvor mye kalorier ulik mat inneholder. Men, jeg spiser mye mat for å gi kroppen det den trenger til trening. Det går mye i knekkebrød med kjøttpålegg, ost, lett syltetøy og alltid frukt/grønnsaker vedsiden av. Drikker også ca 1,5 liter vann om dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 13. mai 2021 #14 Del Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 12.5.2021 den 20.03): Jeg vet at kostholdet er det viktigste, men ønsker å mosjonere også. Jeg Tidligere har jeg gått lange turer på ca en times tid. Men jeg opplever at dette ikke hjelper på vekten, det virker nesten mot sin hensikt?! Etter disse turene blir jeg veldig sulten og jeg blir veldig sliten og får vondt i muskler osv. Så bruker lang tid på å hente meg inn igjen og må spise mye for å dekke sultbehovet. Føler jeg får mye vann i kroppen, fingrene er halv hovne. Får ikke gjort så mye annet i huset den dagen pga turen tar så mye energi. Er ikke det rart? Jeg er straks 39 og ellers frisk. Burde jeg heller satse på kortere økter? Heller en halvtimes gåtur eller en halvtimes joggetur? Noen med tips eller erfaringer? Anonymkode: d8775...830 Mine erfaringer igjennom flere år. tung styrke. Mye baseøvelser som markløft, knebøy, militærpress, chins etc. kombinert med høyintensiv intervalltrening. Gjerne motbakkeløping, evt sirkeltrening. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #15 Del Skrevet 14. mai 2021 at kroppen skal reagere sånn etter en times tur, som ikke egentlig er så mye, høres ikke bra ut, selv om man er utrent med dårlig kondis så burde man ikke bli så sliten, kanskje roe litt ned og få tatt en standar sjekk hos legen. å gå tur skal ikke øke sultfølelsen så mye heller så vist jeg vet. Anonymkode: 568c5...2e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #16 Del Skrevet 14. mai 2021 Takker for alle råd og tips. Jeg har alltid vært en «trøtt» person som fort blir sliten og kan sove mye, så det har ikke endret seg sånn veldig over natten. Men merker nå med småbarn og sykepleierjobb med turnus, mye natt, så blir kroppen fort sliten. Men tror faktisk at jeg kanskje spiser litt feil og litt for lite, at jeg har for lite energi før jeg går ut på tur f eks. Skal prøve å spise litt mer, riktig mat, ikke så små porsjoner og gå litt kortere turer en periode. Og takk Smacky for tips ang variasjon av trening, har ikke tenkt at jeg kunne variere trening så mye faktisk. Og skal og prøve mer styrketrening. Skal om noen uker til legen ang noe annet, så skal nevne dette her da, med mindre jeg føler ting har bedret seg. 😊 Anonymkode: d8775...830 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smacky87 Skrevet 16. mai 2021 #17 Del Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 14.5.2021 den 8.07): Takker for alle råd og tips. Jeg har alltid vært en «trøtt» person som fort blir sliten og kan sove mye, så det har ikke endret seg sånn veldig over natten. Men merker nå med småbarn og sykepleierjobb med turnus, mye natt, så blir kroppen fort sliten. Men tror faktisk at jeg kanskje spiser litt feil og litt for lite, at jeg har for lite energi før jeg går ut på tur f eks. Skal prøve å spise litt mer, riktig mat, ikke så små porsjoner og gå litt kortere turer en periode. Og takk Smacky for tips ang variasjon av trening, har ikke tenkt at jeg kunne variere trening så mye faktisk. Og skal og prøve mer styrketrening. Skal om noen uker til legen ang noe annet, så skal nevne dette her da, med mindre jeg føler ting har bedret seg. 😊 Anonymkode: d8775...830 Man kommer langt med å tenke på aktivitet i hverdagen og å få til små gode vaner. Gå/sykle til bhg eller jobb om det er mulig. Være aktiv ute i naturen med barna. Bære varer i handlekurv istedenfor handlevogn på butikken. Drikke vann til alle måltider (jeg har alltid en flaske kaldt vann stående i kjøleskapet). Få i deg mat som gir deg energi, og pøs på med frukt og grønnsaker 😊. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #18 Del Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 12.5.2021 den 20.03): Jeg vet at kostholdet er det viktigste, men ønsker å mosjonere også. Jeg Tidligere har jeg gått lange turer på ca en times tid. Men jeg opplever at dette ikke hjelper på vekten, det virker nesten mot sin hensikt?! Etter disse turene blir jeg veldig sulten og jeg blir veldig sliten og får vondt i muskler osv. Så bruker lang tid på å hente meg inn igjen og må spise mye for å dekke sultbehovet. Føler jeg får mye vann i kroppen, fingrene er halv hovne. Får ikke gjort så mye annet i huset den dagen pga turen tar så mye energi. Er ikke det rart? Jeg er straks 39 og ellers frisk. Burde jeg heller satse på kortere økter? Heller en halvtimes gåtur eller en halvtimes joggetur? Noen med tips eller erfaringer? Anonymkode: d8775...830 Går du tur på asfalt eller i terreng. Selv får jeg veldig vondt av å gå på asfalt mens i terreng er det noe helt annet da får jeg energi. Spesielt om jeg får barbeint. Går 30-60 min. Ellers gjør jeg litt pilates/yoga/enkle styrkeøvelser. Det jeg føler for og fordi det føles bra ut. Presser meg aldri og har ikke regler gjør det jeg føler for hver dag. Før trente jeg mye mer, har innsett det ikke er noe vits i kosthold viktigst og lett mosjon holder i massevis vedsiden av. Anonymkode: 78510...84a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #19 Del Skrevet 16. mai 2021 La det gå 12-14 timer mellom kvelds og frokost. Spis f.eks knekkebrød og litt frukt kl 20.30 om du legger deg 22.30, så kan du spise frokost kl 8.30-10.30 om morgenen og starte dagen med varmt vann med sitron/honning eller te før du spiset. Effektivt og enkel vane. Kroppens systemer har gått av å 'faste', det gjør at du produserer mer av hormon som gir metthetsfølelse. Anonymkode: 78510...84a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
horsey Skrevet 16. mai 2021 #20 Del Skrevet 16. mai 2021 Jeg begynnte å jogge i midten av januar, da var det mest gåing og litt jogg (pga form og kulde) samtidig som jeg kuttet ut sukker og roet ned mengdene med mat og snop (teller ikke kalorier og følger ingen diett, spiser som før bare mindre kun kuttet ut brød). Jeg har nå gått ned 28 kilo så noe må være rett iallefall disse 4 mnd. Nå jogger jeg opp i mot 1 mil ca hver tredje dag. Ellers går jeg mye men det har jeg alltid gjort uten noe resultat. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå