Gå til innhold

Hvordan trene/mosjonere for å gå ned i vekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Smacky87 skrev (På 13.5.2021 den 22.17):

Jeg har gått ned 6,5 kg siden februar. En typisk uke for meg kan se slik ut:

Mandag: PT-time 

Tirsdag: Hviledag, eventuelt en kort gåtur med venninner på kvelden eller kort sykkeltur med kidsa 

Onsdag: Enten styrkeøkt, løping på mølle eller trappeløp 

Torsdag: Volleyball med venner 

Fredag: Samme som på onsdag 

Lørdag: Lang gåtur med venninne. 1-1,5 mil 

Søndag: Som oftest rolig før PT-time på mandag igjen. 

 

Hvis du gidder: Kan du fortelle litt om hvordan PT-timene fungerer? Hvor dere er, hva dere gjør, hvordan din og hans/hennes rolle er i forhold til hverandre, etc.? Jeg har aldri vært hos PT, men vurderer sterkt å begynne med det, så det hadde vært litt nyttig å høre.

Anonymkode: 1507c...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om alle sier det motsatte så har jeg alltid brukt trening, og ikke kosthold når jeg skal ned i vekt. Det er rett og slett det letteste for meg, og da slipper jeg å styre med kosten. Trener allerede regelmessig og har gjort det i 10 år, men ikke noen store mengder, øker jeg mengdene går jeg ned i vekt, spesielt om løpevolumet kommer over 50 km per uke.

Når jeg skal ned i vekt så legger jeg opp planen noe sånn: 

Mandag - styrke 1 time

Tirsdag  - Løpe 12 km, sone 2-3

Onsdag - Intervalltrening, 4x4 eller bakkeintervaller

Torsdag - styrke 1 time

Fredag - Løpe 12 - 18 km, rolig langtur

Lørdag - Turer i skog og mark med familien, helt rolig sone 1 restitusjonstrening

Søndag - Løpe 12-18 km, rolig langtur eller intervalltrening

Anonymkode: dad4d...83a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du gidder: Kan du fortelle litt om hvordan PT-timene fungerer? Hvor dere er, hva dere gjør, hvordan din og hans/hennes rolle er i forhold til hverandre, etc.? Jeg har aldri vært hos PT, men vurderer sterkt å begynne med det, så det hadde vært litt nyttig å høre.

Anonymkode: 1507c...3f0

Selvfølgelig! Det første man gjør er jo å booke en samtaletid med PT. Da snakker man om hvorfor man ønsker en PT, forventninger, om man har trent noe før, skader som PT må ta hensyn til osv. For min del var jeg sykemeldt pga utbrenthet og hadde rast opp i vekt med helt elendig selvbilde og dårlig form, så jeg måtte bare ta tak. 
Vi er på treningssenteret hver gang, men jeg vet noen også har utetimer om kunden ønsker det. 
Vi fokuserer mye på øvelser som styrker kjernemuskulaturen og hvor man bruker store muskelgrupper av gangen. Jeg har elendig koordinasjon, så i begynnelsen trengte jeg enkle og helt basic øvelser med kun kroppsvekt, før jeg kunne gå over til å legge på mer vekt og å ha flere bevegelser samtidig i en øvelse. 
I forhold til han sin rolle, så er det jo å gi meg treningsglede, og det å finne en balanse mellom mestringsfølelse men også det at han pusher meg litt. 
Forrige time sa jeg at jeg nå ønsket å fokusere mer på muskler i overkroppen, og da la han opp øvelsene utifra det. Han er god på å finne øvelser som kroppen fysisk mestrer, men også slenge på nok vekt til at jeg må jobbe for det 😉
Pt-timer er jo dyrt, og for 20 timer har jeg nå brukt 13 000 kr (fra januar-juli). Men, det er en investering for helsen min, og har gitt meg en helt ny hverdag. Hadde gjort det igjen uten å blunke. Jeg tror mange tenker at en PT kun er en som «lærer» deg å trene, men jeg bruker min som litt hobbypsykolog i tillegg. Vi har en god tone og snakker mye sammen mellom øvelsene 
 

Dette ble langt, men men 😅
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.5.2021 den 8.02):

Går du tur på asfalt eller i terreng. Selv får jeg veldig vondt av å gå på asfalt mens i terreng er det noe helt annet da får jeg energi. Spesielt om jeg får barbeint. Går 30-60 min. Ellers gjør jeg litt pilates/yoga/enkle styrkeøvelser. Det jeg føler for og fordi det føles bra ut. Presser meg aldri og har ikke regler gjør det jeg føler for hver dag. Før trente jeg mye mer, har innsett det ikke er noe vits i kosthold viktigst og lett mosjon holder i massevis vedsiden av.

Anonymkode: 78510...84a

Jeg går på asfalt, men prøver å gå uti grøften, er litt mykere der. Men har og en tredemølle, er det kanskje litt bedre for kroppen? Takk for tips forøvrig, skal slutte å presse meg og heller gjøre litt enkel aktivitet. Gjør også yoga for meg selv, men skal fokusere mer på å gjøre øvelsene riktig, tøye og puste, og ikke bare peise gjennom for å få gjort mest mulig 😊

Anonymkode: d8775...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.5.2021 den 8.08):

La det gå 12-14 timer mellom kvelds og frokost. Spis f.eks knekkebrød og litt frukt kl 20.30 om du legger deg 22.30, så kan du spise frokost kl 8.30-10.30 om morgenen og starte dagen med varmt vann med sitron/honning eller te før du spiset. Effektivt og enkel vane. Kroppens systemer har gått av å 'faste', det gjør at du produserer mer av hormon som gir metthetsfølelse.

Anonymkode: 78510...84a

Takk for tips, skal prøve dette her med «fasting». 😊

Anonymkode: d8775...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det viktig å trene noe som gir meg noe utover det å forbrenne kalorier.

Jeg går tur i skogen med musikk på øret & det er godt for kropp & sjel. Er jeg sliten, så går jeg en korte runde i rolig tempo. Har jeg en god dag, så går jeg lenger og i raskere tempo. Jeg koser meg med turene og det gir meg godt med påfyll av energi 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått ned 12 kg siden mai, ved å gå turer og legge om kostholdet. Kanskje det kan være noen tips her for deg i forhold til hvordan jeg har gjort det. Jeg var i elendig form. Hele kroppen verket når jeg satte igang å gå rolige turer, og jeg ble andpusten og fikk høy puls av å gå en halvtime selv i flatt terreng. Hadde BMi på 31. Begynte med turer på en halvtime, prøvde å gå så rask gange jeg maktet, men var nok ikke særlig raskt til å begynne med.

Tenk at den første måneden skal være en myk start. Bare du kommer deg ut på tur hver dag, så er det bra nok den første måneden. Først etter en måned kan du øke lengden på turene til en time, tvinge deg til raskere gange eller legge inn jogging, og legge inn et par turer i uka hvor du går i motbakker. Etter to måneder kan du være strengere med deg selv, legge inn jogging eller motbakker fast annenhver dag, og øke turene i flatt terreng til varighet 1,5 - 2 timer.

Så er det kostholdet. Det er viktig å spise faste måltider, minst tre om dagen: Frokost, lunsj og middag. Helst fire måltider. Og her må du legge om til sunnere vaner. Bytt ut brød med knekkebrød, samme hvilke, jeg kjøper de billigste wasa husmann knekkebrødene. Bruk mindre mengde smør. Bruk foreksempel én skive ost istedenfor to, eller én salamiskive istedenfor to per knekkebrød. Kutt ut majones på salamien. Bruk heller agurk og paprika som tilbehør til frokosten og lunsjen.

Til middag så tar du én potet istedenfor to, og forsyner deg bare en gang. To spiseskjeer med ris, eller 50 gram pasta. Tanken er å holde litt igjen på karbohydratene en periode, til du har kommet deg ned i vekt. Pøs heller på med mer grønnsaker, og spis normal mengde kjøtt/fugl/fisk. Hold tilbake på sauser. Lag lette middager som suppe flere dager i uka, gjerne annenhver dag. Blomkålsuppe med ekstra blomkål&brokkoli oppi, tomatsuppe med egg, fiskesuppe med ekstra grønnsaker og fisk, grønnsakssuppe med masse grønnsaker. Du kan ha flatbrød inntil suppene, uten smør, men ikke brødskiver eller baguetter.

Blir du sulten mellom måltidene, så spiser du gulerøtter, blomkål eller evt lager deg en salat uten dressing (eller maks én spiseskje dressing). Drikk kun vann, masse vann, ikke saft/brus/juice. Og kaffe og te uten sukker. Begrens kaker og godteri til én liten porsjon pr uke, f eks et kakestykke på lørdag hvis du absolutt må, eller en liten porsjon popcorn. Ikke spis kveldsmat, blir du skikkelig sulten på kvelden så ta deg ett knekkebrød uten smør, f eks med en tynn skive ost.

Blir du lei av knekkebrød så kan du lage deg havregrøt isteden, men da kun 100 gram/1 dl havregryn kokt med vann. Bruk en liten teskje honning som søtning, ikke sukker. Og evt et par tre hakkede mandler og litt kanel. 

Ikke spis frukt denne perioden, pga fruktsukkeret. Spis heller grønnsaker. Lykke til, dette er hvertfall mine tips. 

Anonymkode: 6f28f...cf4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har gått ned 12 kg siden mai, ved å gå turer og legge om kostholdet. Kanskje det kan være noen tips her for deg i forhold til hvordan jeg har gjort det. Jeg var i elendig form. Hele kroppen verket når jeg satte igang å gå rolige turer, og jeg ble andpusten og fikk høy puls av å gå en halvtime selv i flatt terreng. Hadde BMi på 31. Begynte med turer på en halvtime, prøvde å gå så rask gange jeg maktet, men var nok ikke særlig raskt til å begynne med.

Tenk at den første måneden skal være en myk start. Bare du kommer deg ut på tur hver dag, så er det bra nok den første måneden. Først etter en måned kan du øke lengden på turene til en time, tvinge deg til raskere gange eller legge inn jogging, og legge inn et par turer i uka hvor du går i motbakker. Etter to måneder kan du være strengere med deg selv, legge inn jogging eller motbakker fast annenhver dag, og øke turene i flatt terreng til varighet 1,5 - 2 timer.

Så er det kostholdet. Det er viktig å spise faste måltider, minst tre om dagen: Frokost, lunsj og middag. Helst fire måltider. Og her må du legge om til sunnere vaner. Bytt ut brød med knekkebrød, samme hvilke, jeg kjøper de billigste wasa husmann knekkebrødene. Bruk mindre mengde smør. Bruk foreksempel én skive ost istedenfor to, eller én salamiskive istedenfor to per knekkebrød. Kutt ut majones på salamien. Bruk heller agurk og paprika som tilbehør til frokosten og lunsjen.

Til middag så tar du én potet istedenfor to, og forsyner deg bare en gang. To spiseskjeer med ris, eller 50 gram pasta. Tanken er å holde litt igjen på karbohydratene en periode, til du har kommet deg ned i vekt. Pøs heller på med mer grønnsaker, og spis normal mengde kjøtt/fugl/fisk. Hold tilbake på sauser. Lag lette middager som suppe flere dager i uka, gjerne annenhver dag. Blomkålsuppe med ekstra blomkål&brokkoli oppi, tomatsuppe med egg, fiskesuppe med ekstra grønnsaker og fisk, grønnsakssuppe med masse grønnsaker. Du kan ha flatbrød inntil suppene, uten smør, men ikke brødskiver eller baguetter.

Blir du sulten mellom måltidene, så spiser du gulerøtter, blomkål eller evt lager deg en salat uten dressing (eller maks én spiseskje dressing). Drikk kun vann, masse vann, ikke saft/brus/juice. Og kaffe og te uten sukker. Begrens kaker og godteri til én liten porsjon pr uke, f eks et kakestykke på lørdag hvis du absolutt må, eller en liten porsjon popcorn. Ikke spis kveldsmat, blir du skikkelig sulten på kvelden så ta deg ett knekkebrød uten smør, f eks med en tynn skive ost.

Blir du lei av knekkebrød så kan du lage deg havregrøt isteden, men da kun 100 gram/1 dl havregryn kokt med vann. Bruk en liten teskje honning som søtning, ikke sukker. Og evt et par tre hakkede mandler og litt kanel. 

Ikke spis frukt denne perioden, pga fruktsukkeret. Spis heller grønnsaker. Lykke til, dette er hvertfall mine tips. 

Anonymkode: 6f28f...cf4

Skulle stå at jeg har gått ned 12 kilo siden mars, ikke siden mai 😊

Anonymkode: 6f28f...cf4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har gått ned 12 kg siden mai, ved å gå turer og legge om kostholdet. Kanskje det kan være noen tips her for deg i forhold til hvordan jeg har gjort det. Jeg var i elendig form. Hele kroppen verket når jeg satte igang å gå rolige turer, og jeg ble andpusten og fikk høy puls av å gå en halvtime selv i flatt terreng. Hadde BMi på 31. Begynte med turer på en halvtime, prøvde å gå så rask gange jeg maktet, men var nok ikke særlig raskt til å begynne med.

Tenk at den første måneden skal være en myk start. Bare du kommer deg ut på tur hver dag, så er det bra nok den første måneden. Først etter en måned kan du øke lengden på turene til en time, tvinge deg til raskere gange eller legge inn jogging, og legge inn et par turer i uka hvor du går i motbakker. Etter to måneder kan du være strengere med deg selv, legge inn jogging eller motbakker fast annenhver dag, og øke turene i flatt terreng til varighet 1,5 - 2 timer.

Så er det kostholdet. Det er viktig å spise faste måltider, minst tre om dagen: Frokost, lunsj og middag. Helst fire måltider. Og her må du legge om til sunnere vaner. Bytt ut brød med knekkebrød, samme hvilke, jeg kjøper de billigste wasa husmann knekkebrødene. Bruk mindre mengde smør. Bruk foreksempel én skive ost istedenfor to, eller én salamiskive istedenfor to per knekkebrød. Kutt ut majones på salamien. Bruk heller agurk og paprika som tilbehør til frokosten og lunsjen.

Til middag så tar du én potet istedenfor to, og forsyner deg bare en gang. To spiseskjeer med ris, eller 50 gram pasta. Tanken er å holde litt igjen på karbohydratene en periode, til du har kommet deg ned i vekt. Pøs heller på med mer grønnsaker, og spis normal mengde kjøtt/fugl/fisk. Hold tilbake på sauser. Lag lette middager som suppe flere dager i uka, gjerne annenhver dag. Blomkålsuppe med ekstra blomkål&brokkoli oppi, tomatsuppe med egg, fiskesuppe med ekstra grønnsaker og fisk, grønnsakssuppe med masse grønnsaker. Du kan ha flatbrød inntil suppene, uten smør, men ikke brødskiver eller baguetter.

Blir du sulten mellom måltidene, så spiser du gulerøtter, blomkål eller evt lager deg en salat uten dressing (eller maks én spiseskje dressing). Drikk kun vann, masse vann, ikke saft/brus/juice. Og kaffe og te uten sukker. Begrens kaker og godteri til én liten porsjon pr uke, f eks et kakestykke på lørdag hvis du absolutt må, eller en liten porsjon popcorn. Ikke spis kveldsmat, blir du skikkelig sulten på kvelden så ta deg ett knekkebrød uten smør, f eks med en tynn skive ost.

Blir du lei av knekkebrød så kan du lage deg havregrøt isteden, men da kun 100 gram/1 dl havregryn kokt med vann. Bruk en liten teskje honning som søtning, ikke sukker. Og evt et par tre hakkede mandler og litt kanel. 

Ikke spis frukt denne perioden, pga fruktsukkeret. Spis heller grønnsaker. Lykke til, dette er hvertfall mine tips. 

Anonymkode: 6f28f...cf4

Du er helt rå :) Planen din ser veldig bra ut. Jeg skal prøve å få lagt inn litt mer tur selv. Tok å sendte en melding til venninne om hun blir med for da er det litt mer kjekt. Ble litt inspirert. Jeg kan tenke meg ned de siste 5, men de sitter helt fast. Det er nok økt aktivitet som skal til, for kosten min er slik den bør.

Anonymkode: a3841...183

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...