AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #21 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg klarer ikke å følge med på alle røddager, når butikken stenger osv. Kan noen si noe om når butikkene er stengt fremover? Kun i morgen og på 17. mai? Anonymkode: bb813...e75 Klarer ikke følge med?? Har du ikke hørt om kalender??? Makan til tullball! Blir så irritert på sånne som ikke vet hva en rød dag er og "klarer ikke følge med" - du får skaffe deg en almanakk eller kalender der det er markert røde dager. Dagens folk er jaggu uvitende! Anonymkode: 2a2f1...9e7 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #22 Skrevet 12. mai 2021 Jdz skrev (6 timer siden): Kanskje du ikke skal uttale deg så skråsikkert om ting du ikke har peiling på? I kommuner som definerer seg som turiststed, har butikker lov til å holde åpent på søndager og helligdager. Dette gjelder for eksempel Røros: Og si at "alle butikkene i kommunen" er åpne, er jo feil. Mange Kiwi har søndagsåpent og har derfor også åpent røde dager. Men jeg gjetter de fleste matbutikker også i Røros er stengt. Anonymkode: d3409...3fe 1
Jdz Skrevet 13. mai 2021 #23 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Og si at "alle butikkene i kommunen" er åpne, er jo feil. Mange Kiwi har søndagsåpent og har derfor også åpent røde dager. Men jeg gjetter de fleste matbutikker også i Røros er stengt. Anonymkode: d3409...3fe Det stemmer. Alle butikker er ikke nødvendigvis åpne, men de fleste er det. I henhold til Lov om helligdager og helligdagsfred - Lovdata skal butikker holde stengt på søndager og helligdags. Det finnes imidlertid noen unntak. Et av unntakene er den såkalte "Brustadbua", som gjør at butikker på under 100m2 areal kan holde åpent. Et annet unntak (og det er her Røros kommer inn) er "utsalgssteder på områder som etter vedtak av fylkesmannen regnes som typiske turiststeder". Dette er et untak som Røros og rundt 80 andre kommuner i Norge har benyttet seg av. Her er det ingen begrensninger i forhold til hvor stor butikken kan være. Når det gjelder akkurat Røros holder 3 av 4 (KIWI, Rema 1000 og COOP Prix) sine vanlige butikker åpen i dag, så det er feil at de fleste matbutikker på Røros er stengt. Dersom du fortsatt ikke tror meg, kan du lese mer om dette her Hundrevis av butikker er allerede søndagsåpne (aftenposten.no)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå