Gå til innhold

Veien til 30


Fluvia

Anbefalte innlegg

Ny bruker, nytt liv? Målet er BMI 30. Har egentlig en annen bruker her inne, men laget ny for å unngå å bli gjenkjent.

Jeg har vært overvektig hele livet, og kan ikke se for meg meg selv som normalvektig. Jeg har egentlig ikke lyst til å bli normalvektig heller, og ville nok vært mest komfortabel rundt 110 kg. Likevel må jeg forbi det for å nå målet, tallet 30. Til tross for at man ved BMI 30 fremdeles har fedme på BMI-skalaen, virker det nesten som en magisk grense der man må være under for å ikke få trøbbel med å skaffe livsforsikring, IVF-forsøk osv. Selv om ingen av delene er nødvendig nå, vil jeg komme til et sted i livet der vekten ikke skal være et hinder.

Jeg har tidligere hatt et større vekttap gjennom kaloritelling og trening fra BMI 46,7 til 31,7. Etter det endret livsomstendighetene mine seg, alt av faste rammer i hverdagen forsvant og det ble vanskelig å opprettholde de gode rutinene. Så i løpet av noen år, og med et boost under korona, er jeg tilbake på start og forbi det. Ny start-BMI er 50,6.

Grunnen til at jeg vil starte opp igjen med livsstilsendring nå er at livet mitt er på vei ut i en mer stabil fase igjen, og jeg tror det vil være lettere å etablere gode rutiner igjen nå. Jeg og samboer har dessuten snakket om å prøve å få barn om et års tid, og da går det ikke an å ha så stor kropp som jeg har nå. 

Til slutt en disclaimer. Jeg synes BMI er en tulleskala og et utdatert verktøy å bruke. Likevel har jeg altså denne gangen satt meg et BMI-mål som følge av grunnene nevnt over. Så får vi se hva som eventuelt skjer emd målet på veien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dag 2 av livsstilsendringen er i gang. Egentlig hadde jeg tenkt til å utsette start noen uker fordi jeg er i en travel periode nå, men det er jo ikke noe vits å utsette det når man allerede har bestemt seg.

For å nå målet mitt har jeg gått for kaloritelling, og nå i starten har jeg et daglig kaloribudsjett på 2000. Det er 1000 i underskudd for meg. En ting jeg synes er vanskelig, er å tillate meg å spise hele kaloribudsjettet. Jeg landet nok på rundt 1700 i går, og har foreløpig med dagens meny bare lagt opp til rundt 1400 kcal i dag. Det er jo for lite! Jeg har meldt meg inn i Vektklubb.no igjen, som jeg hadde god erfaring med sist. Der kan jeg se nøyaktig hva jeg spiste forrige nedgang, og jeg ser at jeg også da ofte spiste for lite. Jeg kan huske at jeg første uke forrige runde gikk ned 3 kg, og selv om det trolig var en del vannvekt i det, var det en skikkelig boost å starte med. Jeg er spent på hva vekten vil vise mandag morgen, både fordi jeg faktisk ikke har veid meg på min egen vekt enda (har veid hos legen), og fordi jeg først begynte på onsdag. Målet mitt er 1 kg i uken, og jeg merker at jeg har veldig lyst til å nå målet også første uken.

En annen ting jeg tenker mye på er at det er 17. mai på mandag. Jeg skal på champagnefrokost, og har allerede bestemt meg for å ikke telle kalorier den dagen. Jeg er veldig glad i 17. mai, og vil kunne kose meg skikkelig. Jeg skal likevel prøve å ta gode valg, lytte til kroppen og stoppe å spise når jeg er mett. Jeg vet jo at kaloribudsjettet for dagen sprenges av de flytende kaloriene jeg skal drikke, men én dag pause må være lov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, jeg fant frem vekten og tenkte jeg skulle se hva den lå på. Selv om det ikke var morgenvekt eller mandag. Satt i nytt batteri, gikk på og fikk ERROR lysende mot meg. Vekten går ikke så høyt som jeg veier. Jeg er 6 kg for tung. Det var sårt. Usikker på om jeg skal kjøpe ny vekt nå eller vente, holde kostplanen min og bare tåle å ikke få vite ukens resultater frem til 6 kg er borte. Føler jo at den ukentlige feedbacken på innsatsen er veldig viktig nå i starten, men så kjipt å kjøpe ny vekt som jeg forhåpentligvis bare vil trenge i noen uker. Æsj.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ny vekt på meg, og jeg gikk på for første gang i dag tidlig. Resultatene ser foreløpig veldig lovende ut (godt over 1kg ned), men jeg må ta høyde for at dette er en annen vekt og at jeg faktisk har veid meg med klær hos legen. Det lover likevel godt for mandag, og gleden over tallet på vekten var god motivasjon og prisen for ny vekt kjennes allerede ut som de var verdt det. Kjenner meg ivrig etter å komme i gang med fysisk aktivitet også. Jeg har utsatt å begynne med det til juni fordi perioden jeg er i nå er så travel (jeg skal levere masteroppgave om 2 uker). Jeg skjønner jo at jeg egentlig kunne begynt nå, ettersom jeg ikke jobber med masteren i alle døgnets timer, men det føles mer riktig å vente.

I går våknet jeg og var veldig umotivert for dette opplegget og hadde generelt en dårlig dag. Da jeg gikk ned i vekt forrige gang hadde jeg en større nysgjerrighet knyttet til det, og spesielt i starten hadde jeg lite forventninger. Hadde en mentalitet som var mer "nå prøver jeg dette og så ser jeg hvor det bærer". Da var det mer som et prosjekt, og jeg ble fascinert og motivert av endring og utprøving av nye matvarer og kombinasjoner for å nå det daglige kalorimålet. Denne gangen har jeg i mye større grad en tydelig forventning om ukentlig progresjon og vektnedgang, og jeg kjenner at det er en tankegang jeg må jobbe med å bli kvitt, for den gjør dette mindre trivelig.

Forrige gang jeg gikk ned bodde jeg også for meg selv, og jeg synes det var mye lettere å spise kalorifattig når det bare var meg som skulle ha mat. Nå har jeg en samboer som er velsignet med god forbrenning og en stor kjærlighet for kaloririk mat, og det oppleves som en ekstra utfordring. I dag blir det for eksempel hjemmelaget pizza til middag, og selv om jeg har "råd" til 2 pizzastykker i kaloribudsjettet er jeg spent på om det vil være nok til å bli mett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger deg og heier på deg! Ser ut som vi har mange av de samme utfordringene, kanskje vi kan backe hverandre opp på veien? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (19 minutter siden):

Følger deg og heier på deg! Ser ut som vi har mange av de samme utfordringene, kanskje vi kan backe hverandre opp på veien? :)

Tusen takk. Og ja, det hadde vært flott. Hjelper masse med støtte 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stolt av meg selv! Klarte å spise bare 2 stykker pizza til middag, og ble faktisk helt passe mett av det. Det føltes som en stor seier! Jeg la også inn hele oppskriften i kalorikalkulatoren, og den var litt mindre kaloribombe enn ventet. Hadde egentlig lagt inn en tilfeldig oppskrift som indikerte at 2 stykker ville over 800 kalorier, men med den faktiske oppskriften ble det "bare" 650 kcal (50 mer enn dagsplanen tilsier til middag). Det er jeg godt fornøyd med. Ligger med andre ord godt an til nok en dag med overholdt matplan. Hurra!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på samme reise som deg!

Hadde Bmi på 51 når jeg begynte min reise, nå har jeg 37.

Følger deg gjerne videre!

Dette klarer du! ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har også en lignende reise som deg, bare at jeg startet med en BMI på litt over 40. Nå nærmer den seg 35. Det er tungt å snu tankene, og målet ditt virker langt borte nå.

Anbefaler deg å sette deg mindre delmål som du når raskere. Hvis ikke høres det uoverkommelig ut.

Vær glad for hver enkelt utfordring du kommer deg gjennom, og ikke straff deg selv hvis du plutselig ramler ut en dag. Det er ikke over for det.

Anbefaler deg også å bruke målbånd for å se fremgangen. For meg har det vært det som har hjulpet meg videre når jeg syns at vekten går alt for sakte ned.

Du klarer dette 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (På 15.5.2021 den 19.45):

Bra jobba! :)

Tusen takk! ❤️

 

261010 skrev (På 17.5.2021 den 14.14):

Jeg er på samme reise som deg!

Hadde Bmi på 51 når jeg begynte min reise, nå har jeg 37.

Følger deg gjerne videre!

Dette klarer du! ❤️ 

Takk skal du ha! Godt at det er flere som har vært i samme situasjon, og du har jo virkelig kommet en lang vei. Skal ta meg en titt i dagboken din. Helt ned til 37 er jo knallbra jobbet!
 

Wit skrev (3 timer siden):

Hei.

Jeg har også en lignende reise som deg, bare at jeg startet med en BMI på litt over 40. Nå nærmer den seg 35. Det er tungt å snu tankene, og målet ditt virker langt borte nå.

Anbefaler deg å sette deg mindre delmål som du når raskere. Hvis ikke høres det uoverkommelig ut.

Vær glad for hver enkelt utfordring du kommer deg gjennom, og ikke straff deg selv hvis du plutselig ramler ut en dag. Det er ikke over for det.

Anbefaler deg også å bruke målbånd for å se fremgangen. For meg har det vært det som har hjulpet meg videre når jeg syns at vekten går alt for sakte ned.

Du klarer dette 👍

Tusen takk for innspill og inspirasjon. Må definitivt få satt meg noen delmål, for du har rett i at reisen nå bare virker veldig lang. Skal absolutt prøve å få målt litt, har bare registrert midjen til nå, men vet jo at det er fint å følge utviklingen på hele kroppen, spesielt når jeg ikke nødvendigvis ser det selv eller merker det på vekten. Lykke til videre på din reise også, godt jobbet ned til 35! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en liten oppdatering herfra.

17. mai ble fridag fra kaloritelling. Jeg sprengte nok kaloribudsjettet pga alkoholinntak, men synes jeg tok gode valg under måltidene og er fornøyd med det. I dag har jeg kjent gårsdagens alkoholinntak ganske greit, og jeg hag hatt ekstra lyst på all mulig drittmat, men holdt meg unna. Det er jo i alle fall en liten seier.

Jeg har av gammel vane veiedag på mandager, og gårsdagen ble ingen skuffelse. Jeg har jo i hovedsak skrevet i BMI her, helt ærlig fordi jeg synes det er så fælt å skrive det faktiske tallet. Men dette er dagboken min, og BMI'en skjuler jo ikke akkurat hvor stor jeg er. Så here it goes.

Jeg veide meg for noen uker siden hos legen og fikk en vekt på 155.9. Var tilbake 3 uker senere (5.5) og var da på 155.6, og det er den vekten jeg tar utgangspunkt i som startvekt. I går viste vekten 153.2. Hurra! Det må legges til at dette nå er målt på min egen vekt, og at jeg i tillegg hadde på et lett antrekk da jeg veide meg hos legen, men jeg har ikke giddet å gjenskape antrekket for å sjekke faktisk vekt enda. Skal få gjort det, men inntil da er jeg uansett superfornøyd med første uke! Hurra!

Inspirert av Wit har jeg satt meg noen delmål til å starte med:
149.9 - Lett nok for min gamle vekt😄
145.1 - 10 kg ned!
142.5 - Min forrige startvekt
136.1 - 20 kg ned
126.1 - 30 kg ned
122 - BMI 39.8 (alvorlig fedme) Ned én BMI kategori!
116.1 - 40 kg ned
108.6 - 47 kg ned, samme vektnedgang som før jeg stoppet forrige runde.
107 - BMI 34.9 (Fedme)
106.1 - 50 kg ned
97 - Forrige minstevekt (og straks 60 kg ned)
91 - BMI 29,7, overvekt! (Dagbokens navn indikerer jo riktignok at 30 er målet, men vil jo helst nå BMI-kategorien overvekt, som tross alt bare er 1 kg under BMI 30).

Kommer helt sikkert til å fylle på mange flere delmål etterhvert og ha litt datoer å forholde meg til, men dette er altså den overordnede planen. Det er motiverende å føle at første mål ikke er så langt unna, selv om det føles veldig lenge til jeg er i mål. I følge vektklubb skal jeg kunne nå 91 kg innen 26.7.22. Det er jo ikke sikkert at det går så knirkefritt eller at jeg klarer det, men det føles samtidig ikke alt for lenge til. Forrige gang jeg gikk ned i vekt var jeg ganske tidlig ute sammenlignet med vektklubbs anslag om måldato, så det blir spennende å se hvordan det går nå. Prøver å ikke sammenligne alt for mye.

Endret av Fluvia
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flotte delmål, @Fluvia


Flott at du greide å ta gode valg ang maten i går, og at du har stått imot drittmaten i dag. Jeg må innrømme at jeg frykter litt den dagen korona er over og vi kan ta oss en fest igjen, jeg tror nok ikke jeg klarer å la være å spise junk dagen derpå, nei. 😂
Men slike dager er jo unntaket, det er hverdagen som teller!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra du har satt deg mange delmål 👏 Så finner du små belønninger for deg selv etterhvert som du klarer dette. Og belønningene skal selvsagt ikke være mat 😊 Det kan være Spa, nye joggesko, en ny kjole osv 😊

Bra du klarte å unngå drittmat. Det er en viktig endring 👏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (På 18.5.2021 den 17.37):

Det er flotte delmål, @Fluvia


Flott at du greide å ta gode valg ang maten i går, og at du har stått imot drittmaten i dag. Jeg må innrømme at jeg frykter litt den dagen korona er over og vi kan ta oss en fest igjen, jeg tror nok ikke jeg klarer å la være å spise junk dagen derpå, nei. 😂
Men slike dager er jo unntaket, det er hverdagen som teller!

Tusen takk! Og haha, ja. Jeg hadde min forrige vektnedgang i en tid der jeg var i jobb, og så ble jeg student igjen, og med alle fester, alkoholinntak osv. endte jeg opp med å slutte å passe på, og til slutt her igjen 😄 Nå er jeg straks ferdigutdannet, og håper at bare det å komme i fast jobb vil gjøre denne prosessen litt lettere pga rutinene som kommer med. Håper i alle fall det!
 

Wit skrev (På 19.5.2021 den 7.53):

Så bra du har satt deg mange delmål 👏 Så finner du små belønninger for deg selv etterhvert som du klarer dette. Og belønningene skal selvsagt ikke være mat 😊 Det kan være Spa, nye joggesko, en ny kjole osv 😊

Bra du klarte å unngå drittmat. Det er en viktig endring 👏

Takk! Ja, jeg tror det er lurt med litt belønninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uken går det ikke så veldig bra. Jeg har veldig liten matlyst, føler jeg blir fort mett når jeg spiser, og strever med å få i meg nok mat. Jeg føler meg heller ikke helt på topp formmessig, og har vært plaget med hodepine på kveldene. Jeg regner med at det skyldes lite mat, og har googlet meg frem til flere mulige forklaringer på det med hodepinen.

Det har vært sånn her siden tirsdag, og i dag kjenner jeg at jeg er litt lei meg for det. Jeg har svært få dager i mitt liv hatt lite matlyst, og jeg skjønner ingenting av hva som skjer. Et tydelig mønster i spisingen min (tidligere) er at jeg ofte har spist et fast antall med X av vane (f.eks. brødskiver) eller ofte spist til det er tomt (f.eks middag for å unngå å kaste mat). Metthetsfølelse er noe jeg jobber med å bli kjent med og lytte til, og noe jeg ønsker å bli god på. Men nå som jeg får i meg så lite skjønner jeg ikke hvordan jeg skal forholde meg til det. I går hadde vi f.eks. planlagt en mager fiskemiddag, og jeg hadde veid opp og notert hvor mye jeg skulle ha i forkant. Jeg hadde bare fått i meg noen rugsprø tidligere på dagen, og tenkte at middagen var viktig. Men så følte jeg meg mett allerede halvveis i retten, men ga jeg meg der ville jeg gå glipp av viktige kalorier som jeg burde få i meg. Så da ble jeg sittende med dilemmaet om å lytte til mettetsfølelsen eller spise for å få i meg nok (mer), og ingen av alternativene føltes ut som gode alternativer egentlig.

Jeg er helt i innspurten av skriving av masteroppgave, og håper litt at stress er forklaringen. Men kjenner likevel at dette gjør at jeg føler meg litt mislykket. Tenker at dette kommer til å føre til ekstremsult når sulten kommer tilbake, og at jeg ikke vil klare å fortsette. Jeg vet jo ikke, men det kjennes ikke bra.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har også perioder der jeg blir veldig fort mett. For meg er det allikevel viktig å få i meg den "planlagte" maten, for hvis ikke vet jeg at ulvehungeren plutselig kommer. Det er heller ikke sunt for min nedgang å komme for langt ned i antall kalorier pr dag.

MEN, hvis du sliter med hodepine, så kan kanskje dette også skyldes at du får i deg for lite vann gjennom dagen? Jeg sliter ihvertfall veldig med hodepine hvis kroppen ikke får nok væske.

Jeg har også slitt med dette rundt metthetsfølelse. Tidligere spiste jeg ALT for mye. Stoppet ikke før jeg var alt for mett. Nå begynner jeg å skjønne at metthetsfølelsen kommer etter maten når jeg har spist det jeg skal. 

Ikke føl deg mislykket, kroppen reagerer på forskjellige måter på endringer. Og stress i forbindelse med oppgaveskriving gjør det ikke bedre 🌹

Hvis hodepinen ikke gir seg ville jeg kanskje sjekket ut om det kan ligge noe annet bak, men stress kan også gi kraftig hodepine. Særlig hvis du sitter mye og skriver om dagen og kanskje i tillegg strammer nakke og skuldre på grunn av stresset.

Du er flink selv om kroppen ikke helt spiller på lag nå 😘

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende kroppen ikke trenger så mye mat akkurat nå? Bare synsing fra min side altså, men det er vel vanlig å ha perioder hvor man er mer eller mindre sulten? 

Jeg skjønner hvordan du har det, det er veldig vanskelig å prøve å lytte til kroppen når man ikke er vant til det. 

Tror det er lurt som Wit sier å prøve å drikke nok vann, og prøve så godt du kan å ikke stresse (ikke så lett, men du skjønner hva jeg mener). 😅

Heier fortsatt på deg, dette klarer du! 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppmuntringen @Wit og @Luka_S ❤️ Trengte det nok i går, og det hjalp. Gjorde som du sa du pleier Wit, spiste måltid til oppsatt tid og det virket nesten som at det gjorde at det løsnet litt, så endte ikke for dårlig i går. Og ellers har dere nok rett i at mye sikkert kan forklares med stres og at kroppen kanskje ikke alltid trenger så mye mat, og så skal jeg være flinkere til å drikke nok fremover.

Fikk også en opptur på slutten av dagen i går, jeg fikk telefon om at jeg har fått jobb! Å nærme seg ferdig med utdannelsen og ikke helt vite hvor jeg skal etterpå har nok også vært en ekstra stressor, så det er deilig at det falt på plass. Jobben er også i en helt ny by, så det blir spennende med flytting i løpet av sommeren. En stor fordel er at jeg er helt ukjent i byen, så det blir rom for masse gåing til å utforske byen og det blir et godt insentiv for å bevege på seg. I tillegg er jeg veldig glad i å svømme, og her jeg bor nå lar ikke det seg gjøre, men jeg har allerede funnet ut at det blir gode muligheter for det på det nye stedet 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...