AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #1 Skrevet 12. mai 2021 Hvordan kan man forklare kompleks ptsd på en idiotsikker måte? For min del er det så innvikla at jeg sliter fortsatt med og bli kjent med det bare selv. Og skjønner ikke åssen jeg skal klare forklare det til noen på en enkel og rask måte. Anonymkode: 08e34...6c8
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #2 Skrevet 12. mai 2021 Grovt forklart oppstår C PTSD når man er utrygge hos dem man skal være trygg hos, altså omsorgspersoner. Når verden rundt et lite barn bygges opp av usikkerhet, utrygghet og traumatiske opplevelser som bidrar til at du som barn aldri kan være helt trygg. Dersom episoder er så graverende at de befester seg som traumer som påfører skjevutvikling som feks en overaktivert amygdala ( aktiverer fight, flight or freeze respons). Blir også gjerne referert til som utviklingstraumer. Oppstår når årsaken til PTSD ikke har oppstått som følge av én enkeltepisode men flere og vedvarende hendelser, altså traumene er sammensatte og komplekse som feks både traumatiske hendelser og følelsen av utrygghet. Når foreldre er en god og varm omsorgsperson i det ene øyeblikket men i neste kan være skremmende og truende feks, ustabilt og utrygt over tid. Anonymkode: 94030...b70 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå