Gå til innhold

Kassiopeia og to tette


Kassiopeia8

Anbefalte innlegg

Da har vi bestemt oss for å prøve på nummer to! Her inne vil jeg skrive om prosessen, og mine tanker underveis i prøvingen. 

Litt om meg: jeg er 27 år gammel og har ett barn fra før på 10 måneder. Forrige svangerskap gikk som smurt og jeg var i god form hele veien. Fødselen var noe tøff syns jeg, men ikke avskrekkende for å skulle gjennom det samme på nytt. Forrige gang brukte vi fire prøveperioder før spiren satt! 

Jeg har gått mange runder på om jeg ønsker rundt 2 års forskjell, eller om jeg heller skal la det bli 3. Men jeg har kommet fram til at de vil få veldig stor glede av hverandre som tette søsken, og at jeg gjerne vil få unnagjort disse slitsomme årene på litt kortere tid. Hvis jeg våkner tidlig med en, kan jeg jo like gjerne våkne med to. 

De første månedene skal vi ta det litt som det kommer, og ikke stresse sånn med prøvingen. Droppe prevensjon og bare kose oss når vi føler for det (og rekker det i det hektiske småbarnslivet...). Så ser vi om det klaffer i løpet av sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I gang med PP1! 

Det er noen dager siden mensen var ferdig, og denne uka tenkte jeg at jeg skulle prøve å ta noen eggløsningstester for å bli litt mer kjent med syklusen min.

Mensen kom tilbake for 5 måneder siden (etter forrige fødsel), men har vært noe uregelmessig de siste månedene. 

Syklusene har vært på henholdsvis 35, 32, 34 og 31 dager. Så det er stor variasjon. Før graviditeten varierte det mellom 31 og 32 dager. Det blir med andre ord spennende å se hvor lang denne syklusen blir. FF og Flo tror EL blir 22. eller 23. mai, så det blir med andre ord i pinsehelgen. Det passer jo forsåvidt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første prøveuke er i gang, og vi har fått lagt inn en aksje allerede. I følge Flo har jeg sjanse for å bli gravid disse dagene, men eggløsningstestene viser ingen stigning av LH ennå. Så vi får se når eggløsningen skjer! Forhåpentligvis blir det til helga, så satser på vi får utnytta langhelga godt 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD18, og jeg merker at dette blir nok en ustabil syklus. I følge Flo skulle jeg hatt EL i dag, og i følge FF skal den komme i morgen. Men EL-testene har ingen antydning til stigning, og er hvertfall langt i fra positive. Så da får vi bare se når de slår ut. Dersom jeg har lang syklus denne gangen også så vil jo sannsynligvis EL komme senere også. Får satse på at testene stiger snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens eggløsningstest. Mulig den har steget noe siden den jeg tok i går, men langt fra positiv. Jeg kjenner det irriterer meg sånn at syklusen er ustabil. Det er ikke det at det er krise om jeg ikke skulle bli gravid med en gang, men det er bare greit å vite at man har kroppen på lag. 

99A62A94-D12C-4910-9CB0-728E623E31D8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen hit 😊 

Så spennende å prøve på nr 2 såpass raskt etter fødsel, det vil sikkert bli veldig fint for barna å ha liten aldersforskjell! 🥰 hvor lenge prøvde dere på første? Jeg regner med det tar litt tid før syklusen stabiliserer seg etter fødsel, men synes heller ikke at variasjon på 31-35 dager er så veldig ille. Jeg har variasjon på 29-34 😊 har du loggført EL med el-tester før? For hvis ikke så kan det jo være at du har lutealfase på 10-12 dager og dermed har EL rundt CD23 (på en syklus på 35 dager) :) bare fortsett å teste så kommer nok EL snart 🤞🏻😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nilci skrev (5 minutter siden):

Hei og velkommen hit 😊 

Så spennende å prøve på nr 2 såpass raskt etter fødsel, det vil sikkert bli veldig fint for barna å ha liten aldersforskjell! 🥰 hvor lenge prøvde dere på første? Jeg regner med det tar litt tid før syklusen stabiliserer seg etter fødsel, men synes heller ikke at variasjon på 31-35 dager er så veldig ille. Jeg har variasjon på 29-34 😊 har du loggført EL med el-tester før? For hvis ikke så kan det jo være at du har lutealfase på 10-12 dager og dermed har EL rundt CD23 (på en syklus på 35 dager) :) bare fortsett å teste så kommer nok EL snart 🤞🏻😃

Ja, det er veldig spennende! Det blir nok noen hektiske år, men jeg tror det blir fint med liten aldersforskjell for barna, pluss at man blir raskere ferdig med de slitsomme åra.

Forrige gang prøvde vi i fire prøveperioder, og jeg brukte eggløsningstester og tempet den siste prøveperioden, som også sannsynligvis var derfor vi fikk det til å klaffe. Den prøveperioden jeg ble gravid hadde jeg EL på CD18.

Men det er jo tydelig at syklusen fremdeles er litt på bærtur. Og før graviditeten hadde jeg kortete sykluser enn nå. Så det kommer nok! Og så lenge jeg tester er jeg jo i forkant vil jeg tro 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles ingen utslag på el-testene, men har merket forandringer i utfloden de siste par dagene. Det har økt i mengde, og den er nå veldig våt, og en blanding mellom klissete og kremete. Den er fremdeles hvit i fargen. Dermed indikerer det jo at noe er på gang. Er i dag på CD20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Positiv eggløsningstest. Har aldri før opplevd å gå fra at det knapt kommer strek på testene, til at det dagen etter er knallsterk strek, men jeg er bare happy for at jeg får eggløsning!

Eggløsning er dermed fire dager senere enn først antatt, og kommer på CD22. Det blir da spennende å se hvor lang syklusen min blir totalt (med mindre jeg blir gravid da!), for å kunne finne ut hvor lang lutealfasen min nå er.

37E34389-618A-4FD5-9A12-DC02CAD3883F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg to dager DPO. De siste dagene har flydd unna, og jeg rekker ikke tenke på testing og symptomer og alt det der. Er annerledes å prøve på nummer to enn nummer en gitt. Ellers har jeg hatt noe magesmerter, «livmorsmerter», i dag. Så vet ikke helt hva det kan bety. Blir spennende å se om tante rød dukker opp eller ikke om knappe to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 DPO i PP1. Har hatt flere dager med magekramper og oppblåsthet. Syns det virker rart på dette tidspunktet, egentlig både om jeg skulle vært gravid og om jeg ikke skulle vært det. Slik pleier jeg jo å være før menstruasjon. Dette får meg til å lure på om jeg kunne hatt eggløsning tidligere likevel? Samtidig var jo testen uten tvil positiv på CD21. Så ikke vet jeg.

Tenkte å ta en test i helga, rundt 10DPO. Ved forrige graviditet fikk jeg svakt positiv test allerede 8 DPO, så jeg vil tro det er mulig å få utslag på dette tidspunktet skulle jeg være gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne syklusen fortsetter å overraske med sin ustabilitet. I en syklus der jeg får eggløsning først på CD22, så får jeg da mensen 10 DPO. Jeg har altså hatt en lutealfase på bare 10 dager. Er ikke det veldig kort? Når eggløsningen forskjøv seg slik skulle man trodd at mensen også gjorde det, men neida. Dermed ble også denne syklusen 32 dager lang, som jo ikke er så uvanlig.

Nå nærmer ferien seg, så da får vi se om vi får det til i neste syklus i stedet for! Med litt vin og late sommerkvelder er det jo hvertfall duket for god stemning. Jeg skal fortsette å teste etter eggløsning neste syklus også, da det er interessant om den fortsetter å komme så sent i syklusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP 2 - her kommer vi. 
Nå er mensen ferdig, og vi er klare for å starte prøvingen etter hvert når eggløsningen melder sin ankomst.

Flo anslår EL 24.06, mens FF anslår ikke EL før 28.06. Nå har jeg jo hatt ustabil syklus lenge, og dette er nok et resultat av det. Jeg tenker i alle fall å starte testing etter EL nå til søndag. Da vil jeg være på CD15. I en vanlig syklus vil jo eggløsning skje rundt da, men jeg hadde jo veldig sein eggløsning sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Denne prøveperioden har jeg skrevet lite her inne, også fordi det har vært lite å melde. Vi har rett og slett hatt det så travelt denne måneden, at PP2 utsettes til juli! Ikke har jeg testet etter eggløsning, men jeg antar jeg har den nå i disse dager. 

Til motsetning fra sist prøveperiode kjenner jeg det er deilig å ikke føle sånn på at det «haster» å få barn. Med nummer en hadde jeg hatt en drøm om barn i årevis, og endelig passet det. Da var det utrolig utfordrende å vente de månedene det tok før det gikk. Nå har jeg jo mitt første barn, og det er liksom ikke så nøye om det blir litt under to år eller litt over to år i mellom dem. Jeg føler meg klar, men jeg nyter også tiden som ikke gravid. 

Vi får se om late feriedager i juli gjør at det klaffer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøveprosjektet utsatt! 

Det er med blandede følelser at vi har bestemt oss for å utsette prøvingen noen måneder. Jeg har fått innkalling til koronavaksine, og siste dose skal tas i september. Vi har avveid fordeler og ulemper med å ta vaksine opp mot hvor mye det «haster» å få barn, og kommet fram til at vi synes det er viktigere å kunne leve mer som normalt, og ikke minst å slippe nok et svangerskap med bekymringer for å få korona.

Dermed blir det som muligens ble to tette nå mindre tette, men det går fint. Vi har hele tiden tenkt at pluss minus to års forskjell er fint, og hvis det klaffer for oss i oktober eller november blir det sånn akkurat to år. Blir det ikke klaff på første forsøk blir det mer, men det gjør jo ingenting.

Å ha et barn fra før gjør at jeg har mye mindre hast med å få nummer to akkurat etter planen, og det er jo fint, for det er vanskelig å planlegge med barn!

Sjekker inn her i oktober for en ny PP1☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...