AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #1 Skrevet 12. mai 2021 Jeg har fått time neste uke for å sette inn spiral. Skal enten ha Gynefix eller Ballerine, det er ikke helt avgjort. Jeg gruer meg noe ekstremt, da jeg alltid får blodtrykksfall i lege-situasjoner som blod- og celleprøver. Smerter tskler jeg, men blir fort kvalm av følelsen av å ha noe inni meg/under huden. Hva kan jeg forvente meg og hvordan forbereder jeg meg best? Anonymkode: 371c1...0ce
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #2 Skrevet 12. mai 2021 Gynefix!? Når du er redd for smerter!? Hvorfor velger du den typen prevensjon? Ikke for å være slem, men du kommer til å få vondt. Det kommer til å være helt jævlig. Spørsmålet er om du syns det er verdt det. Du kan egentlig ikke forberede deg så mye annet enn å akseptere at det kommer til å gjøre veldig vondt... Vanlig spiral gjør vondt for mange - men ikke alle. Gynefix gjør nok vondt for absolutt alle da den festes i livmoren og ikke i selve halsen. Lykke til sier jeg bare.... Jeg har erfaring med vanlig spiral, kommer aldri til å gjøre det igjen. Gynefix frister, men på grunn av smertene ved innsetting velger jeg å ikke gjøre det. Anonymkode: 6a608...e44 2
Crema Skrevet 12. mai 2021 #3 Skrevet 12. mai 2021 Jeg har hormonspiral (kyleena) og den var helt grei å sette inn. Smertemessig vil det kjennes likt ut som menskramper. Enten intense kramper eller moderate til lette. Om du har hatt plager med mye smerter under menstruasjon tror jeg det er omtrent den følelsen du kan forvente deg. Ellers for det psykiske - bruk en gynekolog som du føler deg trygg på og kommuniser åpent med dem om at du er redd. Istedenfor å kjempe mot redselen, kjenn på den, fortell deg selv at du er redd men at du er trygg. Bruk pusteteknikker fra yogatrening. Minn deg selv på at uansett hvor ubehagelig det blir at dette er en kontrollert situasjon og at det vil være raskt overstått. Lykke til!! 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #4 Skrevet 12. mai 2021 Brukte hormonspiral i mange år, og syns ikke det var vondt å sette inn/ta ut. Går jo fort 🙂. Pleide alltid å få litt "menssmerter" med en gang etterpå, så tok paracet rett før legetime. Anonymkode: 7fc60...12f 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #5 Skrevet 12. mai 2021 Hvis det står mellom gynefix og ballerine, vil sistnevte selvfølgelig være bedre for deg. Er du klar over hvordan man setter inn gynefix egentlig? Anonymkode: 299c6...d76
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #6 Skrevet 12. mai 2021 Jeg satt in spiral på fredagen, gruet meg noe voldsomt. Jeg opplevde ingen smerte eller blodtrykksfall. Helt smertefritt både fysisk og psykisk! Anonymkode: 6332c...b7e
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #7 Skrevet 12. mai 2021 Jeg opplever sterke smerter og blodtrykksfall ved innsetting. Jeg har hormonspiral. Nå har jeg lavt blodtrykk fra før, så dette er de oppmerksom på. De er også nøye på hvordan du responderer i etterkant (i alle fall med meg). Så bare fortell dem dette. Det går nok bra. Anonymkode: 6a37a...e37
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #8 Skrevet 12. mai 2021 Grudde meg veldig da jeg skulle sette inn spiral (mirena). Tok en ibux og paracet og håpet på å ikke besvime😅 Konsentrette meg om å spenne av i kroppen og puste rolig. Det gikk SÅ fint!! 2 sekund med litt ubehag, max. Jeg lo da jeg skjønte at "det var det"! Anonymkode: 0b7df...a76
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #9 Skrevet 12. mai 2021 Jeg også gruet meg, men det gikk såå fint! ❤️Fort gjort og jeg kjente mindre da enn når jeg tar celleprøver. Frykten er verst - det går nok veldig fint 😊 (Ta evnt en Paracet og Ibux i forkant så du slapper av nedentil) Anonymkode: a04c8...be7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #10 Skrevet 12. mai 2021 Hatt hormonspiral i mange år. Tar ca 30 sek å sette inn, 2 sek å fjerne. Ikke hatt noe smerter i det hele tatt. Menssmerter senere på dagen, men bare milde. Anonymkode: d57a1...cbf
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #11 Skrevet 12. mai 2021 Kjente ingenging, virkelig. 0. Har to unger da, kanskje derfor. Anonymkode: 3a674...e02
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #12 Skrevet 13. mai 2021 20 hours ago, AnonymBruker said: Gynefix!? Når du er redd for smerter!? Hvorfor velger du den typen prevensjon? Ikke for å være slem, men du kommer til å få vondt. Det kommer til å være helt jævlig. Spørsmålet er om du syns det er verdt det. Du kan egentlig ikke forberede deg så mye annet enn å akseptere at det kommer til å gjøre veldig vondt... Vanlig spiral gjør vondt for mange - men ikke alle. Gynefix gjør nok vondt for absolutt alle da den festes i livmoren og ikke i selve halsen. Lykke til sier jeg bare.... Jeg har erfaring med vanlig spiral, kommer aldri til å gjøre det igjen. Gynefix frister, men på grunn av smertene ved innsetting velger jeg å ikke gjøre det. Anonymkode: 6a608...e44 TS sier at hun ikke er redd for smerter. Synes det er dumt å fortelle andre (særlig noen man tror er redd for smerte!) at det kommer til å være "helt jævlig". Hvordan er det ikke å være slem? For det første så kan du ikke vite hvor vondt det vil gjøre og for det andre vil noen som er redd da grue seg enda mer. Det er et stikk og det tar 2 sekunder. Gynefix gjør mindre vondt enn andre spiraler i ukene og månedene etterpå. Nettopp det er hovedgrunnen til at man velger Gynefix. Anonymkode: 8de50...c78 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #13 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): TS sier at hun ikke er redd for smerter. Synes det er dumt å fortelle andre (særlig noen man tror er redd for smerte!) at det kommer til å være "helt jævlig". Hvordan er det ikke å være slem? For det første så kan du ikke vite hvor vondt det vil gjøre og for det andre vil noen som er redd da grue seg enda mer. Det er et stikk og det tar 2 sekunder. Gynefix gjør mindre vondt enn andre spiraler i ukene og månedene etterpå. Nettopp det er hovedgrunnen til at man velger Gynefix. Anonymkode: 8de50...c78 Det var ment slik at trådstarter kan forberede seg på at det vil være vondt. Da slipper hun å bli sjokkert når hun får satt den inn, mulig hun heller blir positivt overrasket fordi hun så for seg at det var verre enn det er. Det ER vondt å sette inn Gynefix spiral, jeg anbefaler deg å google hvordan det gjøres. Jeg vrir meg bare av tanken. Vanlig hormonspiral derimot varierer det fra person til person om de får vondt eller ikke. Jeg fikk kjempe vondt, men f.eks min mor kjente ingenting. Så det varierer fra kvinne til kvinne. Så jo, jeg vet hvor vondt det er med vanlig spiral, det er det mest smertefulle jeg har opplevd. Gynefix spiral... Det sier sitt. Der er ingen som har satt inn Gynefix som ikke har fått vondt. Igjen, jeg anbefaler deg å lese hvordan den settes inn.... Det er ikke bare et stikk, nei... Anonymkode: 6a608...e44
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #14 Skrevet 13. mai 2021 Just now, AnonymBruker said: Det var ment slik at trådstarter kan forberede seg på at det vil være vondt. Da slipper hun å bli sjokkert når hun får satt den inn, mulig hun heller blir positivt overrasket fordi hun så for seg at det var verre enn det er. Det ER vondt å sette inn Gynefix spiral, jeg anbefaler deg å google hvordan det gjøres. Jeg vrir meg bare av tanken. Vanlig hormonspiral derimot varierer det fra person til person om de får vondt eller ikke. Jeg fikk kjempe vondt, men f.eks min mor kjente ingenting. Så det varierer fra kvinne til kvinne. Så jo, jeg vet hvor vondt det er med vanlig spiral, det er det mest smertefulle jeg har opplevd. Gynefix spiral... Det sier sitt. Der er ingen som har satt inn Gynefix som ikke har fått vondt. Igjen, jeg anbefaler deg å lese hvordan den settes inn.... Det er ikke bare et stikk, nei... Anonymkode: 6a608...e44 Du har hatt en ille opplevelse, men det er ikke helt likt for alle. Jeg har lest hvordan den settes inn, det beskrives som et stikk og det er et stikk. Det er forskjell på hvordan ulike stikk oppleves. Myggstikk, vaksine, vanlig blodprøve, veneflon eller blodprøve for å måle blodgass er alle stikk som antagelig vil oppleves ganske ulikt. TS har sagt at hun takler smerte, det er andre ting hun behøver hjelp til. Du hevder at du prøver å hjelpe til å løse et problem, men problemet du prøver å løse eksisterer ikke. Det handler nok mest om at du ville fortelle om hvor fælt du hadde det, men dette er ikke riktig sted å gjøre det på. Anonymkode: 8de50...c78
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå