Gå til innhold

Plagsom gutt..

Fremhevede innlegg

Skrevet

I slutten av sommerferien var det en gutt som begynte å plage datteren vårs, pluss noen nabojenter og..

Han skulle banke henne, sa at sykkelen hennes ikke VAR hennes, men hans, og at hun hadde stjålet den fra han..

Derfor skulle hun få bank..

Jentungen vårs var livredd, men kom ikke fra.. Tilslutt ble gutten skremt av stemmen til min mann, som var ute og lette etter datteren vårs..

Hun fortalte da gråtende og helt på styr hva som hadde hendt..

Men hun visste ikke hva han het, eller hvor han bodde..

Jeg hadde mine anelser.. Og da jeg dagen etter så han+ en kammerat, visste jeg at det var han som hadde plaget jenta vårs..

Vi spurte han da hvorfor han hadde sakt at han skulle banke henne.. Hvorfor han sa at det var hans sykkel.. osv..

Han forsvarte seg så godt han kunne.. Sa at han ikke hadde truet med bank.. Han ville bare låne sykkelen..

Vi ga klar beskjedom at han har egen sykkel- bruk den!!

Så kom nabodamen, fly forbanna.. Det viste seg at gutten hadde tatt kvelertak på en av jentene hennes..

Nabodama kjeppjagde dem da avgårde..

Vi trodde og håpte at de kanskje vill gi seg da..

Men... Så begynte jenta vårs på skole nå..

Og denne uken fortalte hun meg at han fortsatte med denne plagingen..

"Hvis han så henne på skolen EN eneste gang til, skulle hun få bank"

"Hun får ikke gå på denne veien han gikk på"

osv..

På fredag var 1. og 2. klasse på tur sammen, og han går i 2.

Da hadde han begynt igjen..

:frustrert:

Hun måtte gå hjem, hadde han sakt.. Han skulle banke henne..

osv..

Jeg vet jo egentlig at han ikke kommer til å banke henne.. Men det er det at han bruker det ordet.. Han skremmer jo jenta vårs..

Så nå skal vi si ifra.. Men til hvem.. Skolen eller moren hans??

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde tatt det opp med både skolen og hjemmet hans.

Det er mulig det er mest effektivt å ta det opp med skolen, og at de setter i gang tiltak. Skolen skal ta på alvor hvis barna ikke føler seg trygge på skolen eller skoleveien, og de må gjøre noe med dette!

Det kan være guttens hjem ikke har noen forståelse for dette. Men allikevel burde de få vite dette.. noe jeg regner med de vet fra før av. Kanskje det er lettere for deg/dere at skolen tar det opp med foreldre, da mange andre føler seg truet. Da er det ikke din datter som har "sladret". Det er kanskje mer effektivt ovenfor foreldrene.

Skrevet

Vi har en "sånn" gutt i gata her og datteren min nektet å gå hjem fra sfo på samme tid som han gikk. Vi tok det opp med både skolen og sfo så de visste hvor landet lå. De har vært flinke til å følge med og ta tak i ting når de har sett det. Snakket til han osv. Og nå ser det endelig ut til å bedre seg litt. Så jeg anbefaler å snakke med skolen og få frem deres side. De kan sikkert hjelpe til litt.

Håper det ordner seg. Ikke noe moro å være ny på skolen og få en slik start.

Skrevet (endret)

slettet

Endret av Lillie
Skrevet

Ta kontakt med både skolen og hjemmet så de begge blir involvert fra begynnelsen. I min tid fantes det ikke noen anti-mobbekampanjer så vi måtte ta oss av jævelungene på egen hånd.

Skrevet

Som de andre sier;

ta det opp med skole og hjemmet til gutten - og vær åpen ovenfor begge "instanser" med hvem du involverer.

Uhørt!

Skrevet

Denne gutten har en unormal oppførsel. Tipper det ligger noe bak som gjør at denne gutten er så aggresiv. Muligens han trenger jenta deres til å få dette ut på.

Jeg vet ikke, men det virker som om gutten her trenger hjelp, og kanskje noen egentlig er slem med han.

Bare en tanke....... :forvirret:

Gjest Violetta
Skrevet
Denne gutten har en unormal oppførsel. Tipper det ligger noe bak som gjør at denne gutten er så aggresiv. Muligens han trenger jenta deres til å få dette ut på.

Jeg vet ikke, men det virker som om gutten her trenger hjelp, og kanskje noen egentlig er slem med han.

Bare en tanke....... :forvirret:

Akkurat derfor bør man kontakte skolen, så kan de gå videre med saken om de mener det er nødvendig.

Skrevet (endret)

Vi var hos en kammerat i dag, og han kjenner moren til denne gutten..

Hun sliter visst fælt med han.. Og barnevernet er nå kobblet inn..

Jeg pratet også med tanten til mannen min, hun er lærer i klassen til janta vårs.

Vi fortalte henne hvordan det lå an, og hun skulle ta det opp med guttens lærer..

Jeg tror vel egentlig ikke denne her gutten kommer til å slutte..

Han er et problembarn.. Og moren har gitt han opp..

Derfor tror jeg ikke at det nytter at vi går til moren hans..

Endret av Uri
Skrevet

Gutten går i 2.klasse og er gitt opp av moren....? stakkar!

Huff, denne gutten kan ikke ha det lett. En 7 åring er bare et barn.

Det ligger nok masse bak som ikke dere/skolen vet om. Jeg tror ikke det lureste er å ta det opp med moren, men med skolen. Så kan de vurdere hva som må gjøres.

Håper situasjonen blir bedre for din datter og denne gutten :)

Gjest porselen
Skrevet

Jeg tenkte det samme, en 7 åring som allerede er gitt opp av mor. Tragisk. Han hevner seg på andre barn for å få utløp for sin frustrasjon og for å få oppmerksomhet. Skolen bør man snakke med allikevel for å få han inn i et system som vil hjelpe både han og de barna han mobber på lang sikt.

Skrevet

Vond lesing.

Håper gutten får hjelp, og at datteren deres slipper plagingen.

Skrevet

Vær glad for at du er en ressursterk mor som hjelper datteren din.

Det har kanskje ikke denne gutten...

Synes aller mest synd på gutten jeg. :tristbla:

Mayamor

Skrevet

Uff... Håper virkelig han får hjelp!

Når det er sagt; husker kusinen min og jeg ble plaget av noen gutter som var tenåringer, vi gikk et av de første årene på barneskolen. Disse guttene plaget oss masse hcer gang de så oss og vi var dritredde for de. Så en kveld var vi invitert opp på middag til et vennepar av mor og far. Jeg glemmer ikke det synet da jeg så guttene og ropte til pappa at "der er de!!!". Pappa hoppet ut av bilen i lang, sort frakk og raste avgårde mot de og skjelte de ut etter noter! Hvis de så mye som SÅ på hans datter igjen skulle de få så bank osv!!! :ler:

De turte aldri snakke til oss ogjen :ler:

Men det er klart, trådstarter; det ville jo være litt dumt om du skulle følge min fars eksempel... Men tror det kan funke på større ungdommer :Nikke:

Skrevet

Jeg tror vel egentlig ikke denne her gutten kommer til å slutte..

Jeg tror virkelig denne gutten ikke har det godt. Dermed hans oppførsel. Gutten får antageligvis stadige tilbakemeldinger fra samfunnet/familien at han er et "problembarn". Det kan bli en ond sirkel av det. Kanskje han oppfører seg slik samfunnet forventer at han skal oppføre seg. (selvoppfyllende profeti?)

Men det er kjemebra at naboer og kjente SER barnet. Og bryr seg om å gjøre konkrete tiltak for å hjelpe gutten. Jeg vet at det verste for barn er å ikke bli sett når de har det vondt.

Jeg håper mammaen til denne jenta som blir plaget, tar kontakt med skolen, barnet selv, foreldrene, BUP(barne og ungdompsykiatri) eller barnevernet.

Jeg får vondt inni meg av å tenke på at et lite barn er gitt opp av sin egen mor :tristbla: Både moren og barnet trenger hjelp. Hjelp de å ta imot hjelp. Tror BUP er et perfekt hjelpetiltak.

Skrevet

De turte aldri snakke til oss ogjen :ler:

Men det er klart, trådstarter; det ville jo være litt dumt om du skulle følge min fars eksempel... Men tror det kan funke på større ungdommer :Nikke:

Jeg tror ikke det er rette måten å gjøre det på i dette tilfelle nei..

Tror bare det har motsatt virkning..

Gjest Violetta
Skrevet

Synes dere er nokså snar med å dømme moren til denne gutten. Det å ha gitt opp kan bety så mangt, blant annet at hun nå har bedt andre om å hjelpe...

Hun har gjerne gjort alt det hun kunne selv.

Skrevet

Jeg tror nå at læreren til denne gutten har fått beskjed om hvordan det ligger an..

Gutten har vært rolig til i dag..

Men nå klarte han ikke å holde seg lengre..

Og ville igjen banke henne opp..

Dette skjer når datteren vårs er på vei ut fra skolen, og han på vei inn til SFO.

SFO er i det bygget 1. klasse holder til..

Jeg sa til jenta vårs at hun bare skulle overse han..

Hun trenger ikke stoppe opp eller se på han, eller gjøre

noe som helst..

Bare gå!!

Hun takkler det heldigvis veldig godt nå, hun virker ikke redd

ut engang lengre..

Det har liksom blitt en vane for henne..

Det er ikke bare vårs jente det går ut over..

Noen små har tatt det mer innpå seg enn vårs..

Utrolig dumt at det skal være sånn..

Det er ganske slitsomt..

Jeg vet nå hvor han bor henn, men jeg får meg ikke til

å troppe opp hos moren og forklare hvordan det ligger an..

Er redd det bare gjør det verre for gutten,

og da vil det jo videre gå utover andre barn..

Skal prate med frøkna på skolen i igjen i morgen,

og høre hvordan det ligger an i saken..

Skrevet
Synes dere er nokså snar med å dømme moren til denne gutten. Det å ha gitt opp kan bety så mangt, blant annet at hun nå har bedt andre om å hjelpe...

Hun har gjerne gjort alt det hun kunne selv.

Jeg dømmer ikke moren her jeg..

Jeg har fått vite en hel del om henne nå,

og hun har hatt det jævlig!!

Hun sitter alene med 3 gutter, fra alderen 7-9 år..

De to eldste har hun visst fått orden på nå,

men sliter med den minste..

Om hun har gjort alt det hun kunne selv,

kan ikke jeg si noe om..

Vet bare det at begeret visst nok har runnet over..

Gjest Violetta
Skrevet
Jeg dømmer ikke moren her jeg..

Jeg har fått vite en hel del om henne nå,

og hun har hatt det jævlig!!

Hun sitter alene med 3 gutter, fra alderen 7-9 år..

De to eldste har hun visst fått orden på nå,

men sliter med den minste..

Om hun har gjort alt det hun kunne selv,

kan ikke jeg si noe om..

Vet bare det at begeret visst nok har runnet over..

Har ikke nevnt noen navn her jeg. Håper bare hun og gutten får hjelp, så det ikke går med ham som så mange andre "problembarn" ellers i samfunnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...