Gå til innhold

Mor som tror på konspirasjonsteorier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min 10 år gamle datter har ei venninne i klassen som er hyggelig og grei, og av og til med hjem til oss. Denne jenta er bare hyggelig å ha på besøk, men moren hennes bombarderer facebook-profilen sin med diverse konspirasjoner. Nå for tiden går det i korona-konspirasjoner om Soros og Bill Gates etc. Datteren har sagt til meg at hun aldri har fått vaksiner, fordi de kan være farlige, og moren vil at hun skal få ekstra sterkt immunforsvar. Jeg var kjapp med å pense samtalen over på noe annet, men har sett moren også linke til "forskning" om at vaksiner gir autisme. Moren har også gjennom facebook uttrykt skepsis mot muslimer (begrunnet i konspirasjoner), sterk støtte til Donald Trump og videreformidlet Q Anon-konspirasjoner. Det kommer små drypp av dette i samtaler når denne venninna er på besøk, selv om det mesteparten av tiden går i Minecraft og musikkvideoer:)

Hva ville dere gjort når den 10 år gamle venninne kommer med påstander som har bakgrunn i konspirasjoner, på besøk hjemme hos oss? Bare snakket om noe annet, eller vennlig sagt egen mening? Jeg synes dette er vanskelig både overfor denne jenta og min datter. Skal jeg bare snakke med datteren min etterpå, og si at dette nok ikke stemmer helt?

Anonymkode: 84dea...ec4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vennlig si din mening.

Hvis du vil bruke mer tid på det så kan du stille spørsmål som "hvorfor tror du det?", og la ungen få litt trening i å tenke kritisk.

Det er uansett lurt at du snakker med datteren din og lærer henne om konspirasjoner, tankefeil og hvordan man kan tenke kritisk.

Anonymkode: 7da39...1dd

• Liker 32
Skrevet

Når hun er såpass stor så skjønner hun vel selv at denne venninna prater masse tull?

Her gjør vi som med religion, hvis noen gnåler om konspirasjonsteorier, da sier vi at noen tror på det ene og noen det andre. Enkelt og greit. Faktisk overraskende mange såkalte "ressurssterke" foreldre som tror på slike ting. Har fått meg en del aha opplevelser på facebook det siste året. :jepp:

Her kan guttungen fint kommentere det etter at de har gått at han synes det er rart at de tror det de tror og da er jeg enig i det men så er det jo et fritt land og folk kan få tror det de vil enten de vil tror at vaksiner er 5G chip eller om jorden er en trekant. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (8 timer siden):

Når hun er såpass stor så skjønner hun vel selv at denne venninna prater masse tull?

Her gjør vi som med religion, hvis noen gnåler om konspirasjonsteorier, da sier vi at noen tror på det ene og noen det andre. Enkelt og greit. Faktisk overraskende mange såkalte "ressurssterke" foreldre som tror på slike ting. Har fått meg en del aha opplevelser på facebook det siste året. :jepp:

Her kan guttungen fint kommentere det etter at de har gått at han synes det er rart at de tror det de tror og da er jeg enig i det men så er det jo et fritt land og folk kan få tror det de vil enten de vil tror at vaksiner er 5G chip eller om jorden er en trekant. 

Så du mener at vanlige ressurssterke foreldre blir mindre ressurssterke om man er religiøs? 😐

Anonymkode: 6263f...b7e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så du mener at vanlige ressurssterke foreldre blir mindre ressurssterke om man er religiøs? 😐

Du forsto ikke at jeg tenkte på konspirasjonsteoriene? Og jeg sa ingenting om at jeg mener at man blir mindre "ressurssterk" om man tror på slike rare teorier, var bare litt merkverdig for jeg hadde ikke trodd at oppegående mennesker som jobber i helsevesenet var konspirasjonsfreaks. 

Det jeg sa er at vi tar konspirasjonsteoriene på samme måten som de som er religiøse fordi for noen er disse konspirasjonsteoriene like viktig som religionen, og det respekterer vi. For meg så er det samme greia siden det går på personlig overbevisning.

Uansett, vi er ikke vanskelige uansett hva folk tror på så lenge de ikke prøver å presse det over på oss eller sitte å si at vi kommer til å havne i helvete siden vi ikke tror på Gud... Ja, for vi har faktisk hatt en liten en som kommenterte det når vi hadde vennegruppe, Buddha statuen min kunne like gjerne vært en demon tydeligvis.:ler:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun trenger hjelp. Dette er ikke bra

Anonymkode: 6cc4d...239

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir provosert av sånt, så hadde venninne brakt dette på bane, ville jeg fortalt tydelig hvor vi/jeg sto hen i forhold til disse sakene. 

Det ville gitt henne noe å tenke på, håper jeg. Å åpne seg for andre muligheter, er viktig. Det er vanskeligere når man er voksen.

Anonymkode: 7fda1...06c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig viktig å vite for barn at det fins forskjellige folk og forskjellige meninger. Ser ikke problemet. 

Anonymkode: e17eb...567

• Liker 4
Skrevet

Mor som tror på Q anon og støtter ideene til den mest lavpannede presidenten i USA's historie?...denne jenta trenger en TYDELIG voksenperson som forfekter et voksent syn på virkeligheten...får bare håpe dette eplet trillet laangt fra stammen

AnonymBruker
Skrevet

Jeg behandler de også slik som jeg behandler sterkt religiøse mennesker. Har skjønt at det er lite jeg får sagt eller gjort, men gjør det klart at her i huset tror vi ikke på slikt, så ballen legges fort død. 

Anonymkode: 7839f...95d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel en del av livet av datteren vil høre ulike meninger om ting forstår ikke problemet.

Anonymkode: 85b82...cc3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig å respektere at folk tror på forskjellige ting, og farlig å fordømme og fordumme.

Dette er ekstra tydelig i situajonen samfunnet står i nå; noen er redd corona, noen er redd for myndighetenes inngripende tiltak, noen er redd vaksiner, noen er ikke redd noe. Alle disse virkelighetene er like reelle for den det gjelder og helt sikkert velbegrunnet. Vi sitter med ulik erfaring, tro, informasjon og livsholdning. I et sivilisert samfunn er det viktig å respektere at disse virkelighetene eksisterer parallelt og det blir feil å si at min er mer riktig enn din. Riktig for deg ja, men ikke nødvendigvis andre. Så kan du velge hva du vil diskutere med hvem og hvor du putter energien din.

Anonymkode: 85b82...cc3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Utrolig viktig å vite for barn at det fins forskjellige folk og forskjellige meninger. Ser ikke problemet. 

Anonymkode: e17eb...567

Problemet her er at mye er direkte feil og potensielt farlig; som å spre feilinformasjon og frykt om vaksiner.

Anonymkode: 39c07...624

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke sagt stort med mindre barnet spør om konkrete ting, eller forsøker å overbevise datteren din. 

Prat gjerne med barnet ditt om forskning, at mye kan bevises og motbevises. At det aldri er feil å være nysgjerrig eller kritisk, men med dagens tilgang på informasjon er det viktig med kildekritikk og at man lærer fra tidlig av å finne korrekt informasjon. Men det gjør du sikkert allerede :). 

Anonymkode: edbf8...6af

• Liker 2
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Jeg ville bare svart henne med: Vi tenker litt annerledes, vi tror på a vaksiner er med på å styrke immunforsvaret, men mennesker tenker forskjellig. Osv. Så lærer hun at det ikke bare finnes en sannhet. 

Gjest Fnuggolina
Skrevet

Jeg hadde stilt litt åpne spørsmål som bidrar til at hun utvikler en kritisk sans.

Kanskje svart «noen tror jo det, men de som forsker på dette tror X og Y. Så er det opp til deg hva du tenker høres riktig ut. Man trenger ikke alltid være enig med foreldre, lærer, andre voksne eller venner. Men det er alltid lurt å øve seg på å tenke selvstendig og at tenke litt rundt hvorfor man mener de tingene man gjør.» 

Du kan jo også si litt om at Facebook/Instagram/Google dessverre er bygd opp på en måte som gjør at man får treff på ting man har søkt på - med meninger som likner på det.

For eksempel, hvis noen tror at jorda er flat eller de er rasister - og besøker endel sider som handler om det, så vil man på YouTube/Facebook osv få opp forslag som støtter det synet.

Samme om man eksempelvis er engasjert i miljø.

Problemet dukker opp om man ikke er så god på kildekritikk - og det kan være vanskelig.

Så da kan noe informasjon fremstå som riktig, selv om forskning viser at det er feil. Men om alt du ser på Internett handler om for eksempel at vaksiner er skadelig for alle, så vil man ofte få opp mye om det.

Det betyr ikke at det er riktig. 

Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (1 time siden):

Du forsto ikke at jeg tenkte på konspirasjonsteoriene? Og jeg sa ingenting om at jeg mener at man blir mindre "ressurssterk" om man tror på slike rare teorier, var bare litt merkverdig for jeg hadde ikke trodd at oppegående mennesker som jobber i helsevesenet var konspirasjonsfreaks. 

Det jeg sa er at vi tar konspirasjonsteoriene på samme måten som de som er religiøse fordi for noen er disse konspirasjonsteoriene like viktig som religionen, og det respekterer vi. For meg så er det samme greia siden det går på personlig overbevisning.

Uansett, vi er ikke vanskelige uansett hva folk tror på så lenge de ikke prøver å presse det over på oss eller sitte å si at vi kommer til å havne i helvete siden vi ikke tror på Gud... Ja, for vi har faktisk hatt en liten en som kommenterte det når vi hadde vennegruppe, Buddha statuen min kunne like gjerne vært en demon tydeligvis.:ler:

Budda statue har jeg og!:)  Hvorfor mener du en bør respektere nuts som tror på Qanon og annet sprøyt? Jeg respekterer oppegående mennesker...og ingen andre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Radikalt religiøse, ja. Virkelig.
Når foreldre ikke oppdrar barna etter eget skjønn, men bare viser til Gud og satte regler, så viser de ikke empati eller omsorg, men hjernevasking. Alt er greit og de slipper tenke selv så lenge de følger en mange tusen år gammel bok...

Anonymkode: d3ae5...6d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er mest redd for at dattern din skal bli overbevist, er du ikke? Snakk med henne da. Ikke verre enn det. Du kan ikke ta ansvaret for alle andre. Det er ikke barnemishandling selv om moren har andre meninger enn deg.

Anonymkode: d3ae5...6d4

• Liker 2
Skrevet (endret)
ABM skrev (34 minutter siden):

Budda statue har jeg og!:)  Hvorfor mener du en bør respektere nuts som tror på Qanon og annet sprøyt? Jeg respekterer oppegående mennesker...og ingen andre.

Med respektere mener jeg at jeg prøver å holde meg alvorlig når de prater og ikke kommer med masse argumenter mot. Er jo som regel barn vi har på besøk her som kommenterer visse ting og de skal slippe å måtte "forsvare" seg for foreldrenes meninger. For det er jo det som er greia her, barna tenker jo ikke selv, de spyr ut det de hører hjemme. Så da sier jeg bare at det tror ikke vi eller det mener ikke vi og så trenger vi ikke å diskutere det mer. :P 

Treffer ofte en av foreldrene på trinnet som er veldig opphengt i dette med konspirasjoner og prater om at korona er laget for å skjule noe verre osv. Da blir jeg så perpleks og til dels underholdt at jeg gidder liksom ikke å komme med motargumenter heller. Du kan ikke prate fornuft med noen som er så "frelst". Og igjen, dette er et høyt utdannet menneske som virkelig burde ha kunnskap og så er hen så "ute"...det synes jeg er fascinerende.

Og så er det jo det at disse foreldrene som hører til skolen er ikke mine venner de er bare folk jeg treffer på skoletilstelninger, av og til når barna er hos oss og når jeg handler liksom så jeg gidder ikke å diskutere "betente" temaer med de. Religion, politikk og konspirasjonstull holder jeg meg unna i slike settinger. 😄 

Endret av FrøkenMånestråle
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...