Gå til innhold

K-PTSD og behandling

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har diagnosen "Vedvarende personlighetsforandring etter katastrofale livshendelser" (F62.0 i ICD10), som etter hva jeg forstår er noenlunde det samme som kptsd. I forbindelse med diagnosistisering har psykologen nevnt at det er tvil om behandling vil hjelpe (dette er skrevet i erklæringen til NAV), men jeg vil gjerne høre med dere som har kptsd hva slags behandling dere har fått.

Jeg leser det jeg kommer over, men i tøffe perioder er det ekstremt vanskelig å takle livet uten noen hjelp. Jeg kan ikke støtte meg på familien, de har nok med sine egne liv og har heller ikke forutsetning for å hjelpe meg med det jeg trenger mest hjelp til. Iblant føles det helt umulig å skulle fylle min rolle i familien når jeg ikke engang klarer å spise, dusje, handle mat - noenting. Jeg vet at jeg ikke skal føle meg som en byrde, men selv om familien min er snille og gode så har de vært ærlige om at mine problemer er tunge for dem også.

Er i en mørk periode akkurat nå, og er ekstremt overaktivert. Har lyst til å kvitte meg med alt jeg har og bare stikke av, reise ut i verden, men det går jo ikke. 

Når jeg er i en slik periode er det ingenting som hjelper, verken turer, yoga, meditasjon eller noe. Aller vanskeligst er det å ikke få fred for angsten og de negative tankene.

Hvordan takler du livet med traumelidelser? Hva hjelper deg mest?

(NB; Moderatorer - jeg er ikke på noen måte suicidal, så vær så snille og la tråden stå.)

Anonymkode: c64f8...1bb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk først i stabiliserende terapi og går nå i traumebehandling. Har kptsd pluss andre diagnoser. 

Stabiliserende terapi har hjulpet meg enormt mye. Traumebehandling vet jeg ikke enda da jeg ikke er ferdig. 

Jeg ville fått en second opinion fra noen andre ang behandling. Det finnes ulike former for behandling av traumer. Ikke gi opp. 

Anonymkode: 0e9a8...c2a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg gikk først i stabiliserende terapi og går nå i traumebehandling. Har kptsd pluss andre diagnoser. 

Stabiliserende terapi har hjulpet meg enormt mye. Traumebehandling vet jeg ikke enda da jeg ikke er ferdig. 

Jeg ville fått en second opinion fra noen andre ang behandling. Det finnes ulike former for behandling av traumer. Ikke gi opp. 

Tusen takk for svar, jeg trengte et lite glimt av håp nå. 

Hvordan fikk du tilgang til stabiliserende terapi? Jeg sliter fremdeles med fawn/freeze-responsen min, hele livet mitt er bygget opp rundt å ikke gjøre noe så folk blir sinte eller skuffet over meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for svar, jeg trengte et lite glimt av håp nå. 

Hvordan fikk du tilgang til stabiliserende terapi? Jeg sliter fremdeles med fawn/freeze-responsen min, hele livet mitt er bygget opp rundt å ikke gjøre noe så folk blir sinte eller skuffet over meg.

❤️

Jeg går på dps hos psykolog. Det er vondt å ha det sånn. For meg så har det blitt veldig mye bedre med terapi. Er ikke like mye på vakt og bryr meg ikke like mye om andres reaksjoner lengre på en positiv måte da så klart. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre om hvordan får man kptsd når man har en god og snill familie?? Sånn ellers, anbefaler Modum bad. Har aldri vært lagt inn der selv, men bare hørt bra ting om det. Ellers anbefaler man EMDR, ISTDP, yoga, avslapningsteknikker m.m. Dessverre kan kptsd være langvarig, men du høres ut som du har gode prognoser, med tanke på at du har familie. Relasjoner er viktig! 

Anonymkode: 2e54f...edd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kan jeg spørre om hvordan får man kptsd når man har en god og snill familie?? Sånn ellers, anbefaler Modum bad. Har aldri vært lagt inn der selv, men bare hørt bra ting om det. Ellers anbefaler man EMDR, ISTDP, yoga, avslapningsteknikker m.m. Dessverre kan kptsd være langvarig, men du høres ut som du har gode prognoser, med tanke på at du har familie. Relasjoner er viktig! 

Den familien jeg har igjen er ikke fulltallig, for å si det på den måten. Det familiemedlemmet som er opphavet til alt jeg sliter med, sitter fengslet. Beklager om det var litt forvirrende. 

Jeg har vært inne og lest om Modum bad, men det virket jo nesten umulig å få plass der om man ikke bor i nærheten. 😕

ISTDP og EMDR høres interessant ut. Hvor er det normalt å henvende seg for å få tilgang til dette? Fastlege?

Yoga har jeg holdt på med i mange år, det hjelper i gode perioder, og jeg klarer å puste bedre i dårlige perioder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva f er det for et spørsmål? Jeg har selv kptsd grunnet incest,en oppvekst i en hjem hvor mamma  ble mishandlet daglig pluss andre ting,men jeg sier i dag at jeg har en støttende familie fordi pappa har jeg aldri regnet som familie. Men med deg sagt kan man utvikle kptsd av andre ting. Og nei mine prognoser er ikke gode selvom mamma er det for meg 

Anonymkode: dd7fb...b7c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk edmr.no (eller søk edmr Norge) for å finne oversikt over hvem som driver med denne type terapi der du bor. Ta direkte kontakt selv, og få i tilfelle henvisning fra lege. 

Jeg har gått i EMDR-terapi og det anbefales virkelig. I tillegg har jeg fått hjelp hos psykosomatisk fysioterapeut. Det er vanskelig å forklare hvordan emdr virker, men for meg har det vært en umiddelbar endring etter hver time. Man merker at det skjer noe i hjernen, på en måte. I denne type terapi trenger du ikke å utlevere deg hvis du ikke ønsker det. 

Anonymkode: 70f4a...262

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjekk edmr.no (eller søk edmr Norge) for å finne oversikt over hvem som driver med denne type terapi der du bor. Ta direkte kontakt selv, og få i tilfelle henvisning fra lege. 

Jeg har gått i EMDR-terapi og det anbefales virkelig. I tillegg har jeg fått hjelp hos psykosomatisk fysioterapeut. Det er vanskelig å forklare hvordan emdr virker, men for meg har det vært en umiddelbar endring etter hver time. Man merker at det skjer noe i hjernen, på en måte. I denne type terapi trenger du ikke å utlevere deg hvis du ikke ønsker det. 

Kan du si mer om behandlingen hos fysioterapeuten? Jeg skal få tilbud om slik fysioterapi jeg og, men er veldig nysgjerrig på hvordan det foregår når det gjelder k-ptsd :) 

Anonymkode: 7caf8...89e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kan du fortelle litt mer om stabiliserende terapi? 

Anonymkode: d9825...61c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Kan du si mer om behandlingen hos fysioterapeuten? Jeg skal få tilbud om slik fysioterapi jeg og, men er veldig nysgjerrig på hvordan det foregår når det gjelder k-ptsd :)

Anonymkode: 7caf8...89e

Behandlingen hos fysioterapeuten var samtaler. Vi snakket om hvor smerten sitter og hvorfor jeg reagerer slik jeg/kroppen gjør. Altså hva det er som skjer i kroppen når jeg går i freeze f.eks. Jeg fikk øvelser jeg kan gjøre i slike tilfeller. Egentlig mest en bevissthetshjelp for å roe ned kroppen og skjønne at reaksjonene ikke er farlig. Jeg ble ikke tatt på, og følte aldri at hun gikk over grensene mine. Behandlingen er nok ulik for hver enkelt, så andre har kanskje mer enn bare slike samtaler. Men fokus var i alle fall de kroppslige symptomene, og å lære å kjenne de igjen og håndtere dem.

AnonymBruker
Skrevet

EMDR skal være bra for mange. Selv fikk jeg samtaleterapi, pluss at jeg fant veldig mye hjelp i boken «complex PTSD: from surviving to thriving» av Peter Walker. Særlig har hans 13 steg for å håndtere flashbacks hjulpet meg underveis når det har stått på som verst. Du kan google dem, de ligger ute på nettet. 

Så etterhvert har jeg kommet så langt at jeg klarer å identifisere triggere og holdt meg unna alt av situasjoner, steder eller personer som jeg vet har trigget flashback og aktivert krisemodusen. Nå er det lenge siden jeg har hatt flashback og har veldig troa på framtiden. 

Lykke til kjære TS. Det er ikke håpløst. Psykologen skriver sikkert at det kan ta lang tid, kanskje aldri for å holde dem av ryggen din. De må skrive inn sånt, og det avgjør hvilke rettigheter du har. Det trenger ikke ha noe med prognosen din å gjøre. 

Anonymkode: 4f88e...404

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 11.5.2021 den 15.25):

Jeg har diagnosen "Vedvarende personlighetsforandring etter katastrofale livshendelser" (F62.0 i ICD10), som etter hva jeg forstår er noenlunde det samme som kptsd. I forbindelse med diagnosistisering har psykologen nevnt at det er tvil om behandling vil hjelpe (dette er skrevet i erklæringen til NAV), men jeg vil gjerne høre med dere som har kptsd hva slags behandling dere har fått.

Jeg leser det jeg kommer over, men i tøffe perioder er det ekstremt vanskelig å takle livet uten noen hjelp. Jeg kan ikke støtte meg på familien, de har nok med sine egne liv og har heller ikke forutsetning for å hjelpe meg med det jeg trenger mest hjelp til. Iblant føles det helt umulig å skulle fylle min rolle i familien når jeg ikke engang klarer å spise, dusje, handle mat - noenting. Jeg vet at jeg ikke skal føle meg som en byrde, men selv om familien min er snille og gode så har de vært ærlige om at mine problemer er tunge for dem også.

Er i en mørk periode akkurat nå, og er ekstremt overaktivert. Har lyst til å kvitte meg med alt jeg har og bare stikke av, reise ut i verden, men det går jo ikke. 

Når jeg er i en slik periode er det ingenting som hjelper, verken turer, yoga, meditasjon eller noe. Aller vanskeligst er det å ikke få fred for angsten og de negative tankene.

Hvordan takler du livet med traumelidelser? Hva hjelper deg mest?

(NB; Moderatorer - jeg er ikke på noen måte suicidal, så vær så snille og la tråden stå.)

Jeg har diag. Kronisk Posttraumatisk Stressforstyrrelse. PTSD. (2010). Uten tileggs diagnose. Må ikke forveksles med           C-PTSD. (compleks). I diagnosen min står det at det jeg har opplevd kan sammenlignes med en som har vært lenge i krig og blitt skadet eller opplevd en alvorlig naturkatastrofe og blitt skadet. Jeg tror jeg vet hvordan du har det. Jeg hadde ikke levd i dag uten medisinsk cannabis eller cannabis som medisin som det heter her i landet..

Jeg gikk ut av en evigvarende tunell i 2010.  46 år i tunellen.

Jeg hadde tre likemenn i starte og Statens psykiater ble den 7ende likemann.

Jeg har fått godkjent selvmedisinering med cannabis av Statens psykiater.

Men det kom en feil politisk vind så det ble overprøvd av Erna og Høie (dys.) som inndro førerkortet uten at jeg har kjørt i rusa tillstand eller vært ute på veien engang.

Det er traumatiserende i seg selv.

Jeg kommer ikke inn igjen i den tunellen jeg gikk ut av.

Det har jeg prøvd.

Jeg dedikerer resten av mitt liv for og få slutt på narkotika krigen.

Endret av Ole Brum
Tunellganger.
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan du fortelle litt mer om stabiliserende terapi? 

Anonymkode: d9825...61c

Det har vært terapi hvor jeg har lært å roer ned nervene og hode igjennom pusteteknikker, meditasjon og tenkning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...