milliemoo Skrevet 10. mai 2021 #1 Skrevet 10. mai 2021 Hva gjør du for å klare å ha selvdisiplin? gjelder mat, men også alt annet i livet. Eier ikke selvdisiplin og ønsker VELDIG og mestre det 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #2 Skrevet 10. mai 2021 Jeg bestemmer meg. Etter ti år med snus sa jeg til meg selv at "nå er ikke jeg en sånn person som snuser." Det funka. Anonymkode: 83bc3...42e 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #3 Skrevet 10. mai 2021 Å avvenne seg fra alle uvaner, om det gjelder nikotin eller usunn mat, krever at du mobiliserer selvdisiplin i starten. Dessverre. Men etter hvert så vil de nye vanene bli default for deg, og du trenger ikke å bruke noe særlig selvdisiplin for å holde fast på dem. Jeg sluttet å røyke for 2 år siden, og var bevisst på å ikke erstatte røyken med godteri. Det var syyyykt krevende i 2 måneder omtrent. Hadde konstant sug på både røyk og sukker. Men etter å ha tålt å ha det litt ubehagelig i en begrenset periode, så har jeg nå -10% lyst på røyk. Alt med det er ekkelt for meg. Og siden jeg faktisk ikke erstattet siggen med noe annet, så har jeg ikke fått noen dårlige kostholdsvaner på kjøpet. Anonymkode: 6f23e...22b 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #4 Skrevet 10. mai 2021 Noterer meg at det som vanlig er vanskelig å få svar på selvdisiplin-mysteriet. Jeg tror det rett og slett bare egentlig ikke finnes. Å endre en vane/uvane vil alltid være en kamp mellom to konkurrerende interesser/impulser. Det som konkurrerer med vanen/uvanen (som gjør at man vil endre den) må være sterkt nok til at det gir nok belønning til hjernen slik at man orker å avstå fra den belønningen vanen/uvanen gir. Anonymkode: 74a80...f6e 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #5 Skrevet 11. mai 2021 Tror dette er veldig inviduelt og ikke alt handler om vilje styrke/disiplin heller. For min del måtte jeg begynne hos psykolog for å bli friskere psykisk først, ellers hadde jeg aldri klart å endre særlig mye. Samt det å forstå at man er "herre" i sitt eget liv, jeg bestemmer over meg selv, har ansvar for mine valg og jeg vil bli den beste versjonen av meg selv - det endret mye for meg. Også er det å finne motivasjon - nok motivasjon. Vil man det virkelig? Eller er det bare en behagelig ønsketenkning, at man måler seg med andre eller lignende? For min del: Jeg klarte etterhvert å slutte å røyke, spise veldig sunt, trene og gjøre ting som er godt for meg. Det hele begynte med å tvinge meg selv ut å gå tur hver dag og konsentrere meg om her og nå - så vanskelig og så enkelt. I tillegg hørte jeg på motivasjonstaler på Spotify som ga meg skikkelig boost. Så ble turene tøffere og tøffere, lenge og tilslutt ble det jogging og løping og etterhvert styrketrening. Også baller det på seg av positive endringer - sakte, men sikkert. Sette små mål mot hovedmålet. Når jeg får et lite tilbakefall så lærer jeg av det og går videre. Anonymkode: bc432...2f7 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå