Gjest Forvirret mamma Skrevet 4. september 2005 #1 Skrevet 4. september 2005 Nå er jeg utrolig forvirret her. Jenta vår er plaget av eksem, og for en tid tilbake spurte vi om hun ikke kunne bli testen for allergi. Fastlegen sa da at de har gått delvis tilbake fra dette, at det var sjelden at allergi var årsaken og at testene ofte var svært misvisende. Vi slo oss til ro med dette. Men presset har likevel kommet fra familie og bekjente, vi hører historier om andre barn som har blitt allergitestet, besteforeldrene sier at jenta må da utredes, og vi får stadig høre hva andre hadde gjort dersom det var deres datter det var snakk om. Er det noen foreldre her inne som har erfaring på dette området, og hva vil dere anbefale oss å gjøre? Vi ser at vind og vær ofte er årsakene til utbrudd, men vi begynner også å føle oss som dårlige foreldre pga at vi ikke har forsøkt "alt" :icon_frown:
:-) anna Skrevet 4. september 2005 #2 Skrevet 4. september 2005 Jeg har vært eksembarn selv. Jeg hadde allergi i tillegg, men eksemen hadde tilsynelatende lite med det å gjøre. Allegien vokste jeg fra, men jeg har fremdeles eksem på hendene. For min del er det snakk om en slags brist i immunforsvaret. Kroppen min reagerer med eksem på enkelte stimuli. Det kan være været... kulde reagerer jeg f.eks. veldig på. Jeg kan våkne om morgene se på hendene mine og vite om det er kaldt ute. Men det er også typisk at jeg får utbrudd rett før jeg blir syk. (Når jeg har fått smitten i kroppen med influensaen ikke har brutt ut enda f.eks) Jeg får utbrudd om jeg maler, og får maling på hendene. Og da jeg var allergisk fikk jeg utbrudd samtidig som jeg fikk allergianfall (som for min del artet seg som rennende nese). Jeg har vært gjennom mange runder med allergitestinger, og synes egentlig det er rart at de ikke tester henne. Men samtidig så ser jeg jo at det for min del ikke har hatt noen egentlig sammenheng. Og jeg ble behandlet med sterke kortisomkremer i årevis med det som mål å kurere eksemen min. Da jeg endelig kom meg til en hudlege som innså at eksemen min er en reaksjonsform kroppen min har, og at det er kronisk og noe jeg må leve med, var det en enorm befrielse. (Men bare så det er sagt så trenger det slett ikke å være slik med datteren deres. Jeg skjønner at dere synes det er rart at hun ikke blir testet for allergier. Hadde jeg vært dere så hadde jeg kanskje gått til en annen lege også og sett om vedkommende var enig med den første. Og jeg synes uansett hun bør henvises til hudlege. Jeg hadde også begynt å skrive en slags eksemdagbok. For å prøve å kartlegge hva som fører til utbruddene. Andre luretriks... badeolje, om hun har tørr hud... balneum hermal fra apoteket er fin. Sørg for at hun har "glatt" sengetøy. (Altså ikke frottelaken) Det føles nemlig kjøligere mot huden. Jeg har hatt nytte av lysbehandling, som styrker huden. I Oslo vet jeg i allefall at Oppsal hudlegesenter driver med det. De er for øvrig veldig flinke også!
Tosca Skrevet 4. september 2005 #3 Skrevet 4. september 2005 Vi har en gutt på 18 år som har hatt eksem siden han var 1 år gammel. Han har heller ikke tatt noen allergitest. Diagnosen er atopisk eksem i hans tilfelle. Da er han ikke direkte allergisk mot noe spesielt, men han reagerer på f.eks. værskifte. Vi har holdt eksemen i sjakk med gode kremer først og fremst. Ellers har vi passet på at han bruker andre hudvennlige produkter som f.eks. dusjolje. Vår erfaring er at allmenne leger ikke hadde noe særlig peiling på denne type eksem. Vi var hos flere når han var liten. Vi fikk overtalt den ene legen til å henvise han til hudavdelingen på Haukeland Sykehus, og da fikk vi endelig hjelp. De hadde selvsagt full peiling på hva det dreide seg om, og vi fikk mange gode tips derfra. Etter dette har han hatt en fast hudlege som han kan gå til hvis det har blitt ille. Der har han også fått lysbehandling, noe som hjelper mange. Så mitt beste råd er å få henne til en hudelege for først og fremst få klarhet i hvilken type eksem hun har, og få gode råd om hvordan dere skal hode eksemen i sjakk.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2005 #4 Skrevet 4. september 2005 Vi har en gutt på 18 år som har hatt eksem siden han var 1 år gammel. Han har heller ikke tatt noen allergitest. Diagnosen er atopisk eksem i hans tilfelle. Da er han ikke direkte allergisk mot noe spesielt, men han reagerer på f.eks. værskifte. Vi har holdt eksemen i sjakk med gode kremer først og fremst. Ellers har vi passet på at han bruker andre hudvennlige produkter som f.eks. dusjolje. Vår erfaring er at allmenne leger ikke hadde noe særlig peiling på denne type eksem. Vi var hos flere når han var liten. Vi fikk overtalt den ene legen til å henvise han til hudavdelingen på Haukeland Sykehus, og da fikk vi endelig hjelp. De hadde selvsagt full peiling på hva det dreide seg om, og vi fikk mange gode tips derfra. Etter dette har han hatt en fast hudlege som han kan gå til hvis det har blitt ille. Der har han også fått lysbehandling, noe som hjelper mange. Så mitt beste råd er å få henne til en hudelege for først og fremst få klarhet i hvilken type eksem hun har, og få gode råd om hvordan dere skal hode eksemen i sjakk. ← Hun har diagnose atopisk eksem, og vi ser at vær og klima har stor betydning for henne. Atopisk hud er jo overfølsom, og reagerer på ting som vanlig hud ikke tar skade av. En uke i syden med klorvann og varm, fuktig luft gjorde faktisk vondt verre. Vi har holdt henne unna sukker, det øker kløen, men det er veldig vanskelig å få folk til å forstå dette. Hun er jo ikke allergisk i vanlig forstand, men sukkeret forverrer kløen. Vi har prøvd nær sagt alle kremer på markedet, noen er bedre enn andre, og vi smører henne ofte. Men det er utrolig vanskelig å få folk til å fårstå at varme, kulde og vind kan gi eksem. Hadde hun ikke tålt fisk hadde det nok vært mer "akseptert". Tusen takk for et fint svar
Gjest Gjest1 Skrevet 5. september 2005 #5 Skrevet 5. september 2005 Vår lille jente på snart 2 år har blitt allergitestet i forbindelse med atopisk eksem. Alle tester var negative, og de var ikke morsomme å ta! Det hun reagerer på er rett og slett å bli for varm, at vi ikke greier å forutsi været godt nok når vi sender henne i barnehagen. Så jeg kan forstå hvorfor dere ikke får allergitest. Men det finnes en del matvarer som man kan reagere på uten å være allergiske mot dem, såkalte irritanter. Det gjelder bl. a. tomat (pure og ketchup), sitrus (appelsinjuice), sterk mat (mye krydder) og sjokolade. I de verre periodene til gullet vårt, så kutter vi ned på disse tingene, og da forsvinner/demper eksemen seg raskere.
Tosca Skrevet 5. september 2005 #6 Skrevet 5. september 2005 En uke i syden med klorvann og varm, fuktig luft gjorde faktisk vondt verre. Vi har holdt henne unna sukker, det øker kløen, men det er veldig vanskelig å få folk til å forstå dette. Hun er jo ikke allergisk i vanlig forstand, men sukkeret forverrer kløen. Vi har prøvd nær sagt alle kremer på markedet, noen er bedre enn andre, og vi smører henne ofte. Men det er utrolig vanskelig å få folk til å fårstå at varme, kulde og vind kan gi eksem. Sol og varme skal være bra for atopikere, men for all del ikke klorvann. Da er faktisk saltvann bedre. Dessuten så tror jeg at en uke i syden er for kort tid til at en kan se bedring. De trenger litt tid på seg til å venne seg til det varme været. Slik er det iallefall med sønnen vår. Han reagerer når sommeren kommer og det blir plutselig varmt, og når vinteren kommer når kulden kommer. Altså på værskifte. Så tar det litt tid før huden venner seg til det, og så går det bedre etter hvert. Han reaerer egentlig ikke på noen spesielle matvarer, men vi har fått beskjed av hudlegen om å holde han unna sitrusfrukter og sjokolade når huden er dårlig. De kan ikke si hvorfor, men det viser seg at disse matvarene gjør eksemen verre hos atopikere. Vi har prøvd mange forskjellige typer kremer, men har havnet på en type fuktighetskrem for atopikere som heter A-derma. Denne bruker han daglig. Dere får den på apoteket. Ypperlig til å forebygge utbrudd. Det er viktig å tilføre huden fuktighet hele tiden. Ellers har vi et par kortisomkremer som brukes når han har eksemutbrudd. Det er Elocon og Flutivate. Disse har vi fått på resept hos hudlegen. Disse tar knekken på utbruddene ganske fort. Dette var noen råd som jeg tror er greie å ta med seg. Ellers er det jo nå masse informasjon å finne på nettet. Jeg ville sett litt der hvis jeg var deg. Så etterhvert vil dere finne produkter og vaner som vil hjelpe dere å holde eksemen i sjakk. Det er tross alt det viktigste. Å forebygge nye utbrudd så godt en kan. Da går det faktisk an å leve med eksemen på et vis. Jeg synest forresten det er trist at dere skal føle dere som dårlige foreldre, bare fordi familie og bekjente ikke vet hva det dreier seg om her. Det er en myte at all eksem er en allergi. Dette er det ikke alle som vet. Men det er jo typisk et "bedrevitere" skal fortelle andre hva som må gjøres. Jeg har ikke tall på alle de velmenende rådene vi har fått opp gjennom årene av folk som egentlig ikke vet hva det dreier seg om. Gjør det dere føler er best for datteren deres, og ikke bry dere så mye om hva andre sier. Skaff dere mest mulig kunnskap om atopisk eksem, så har dere noe å svare med neste gang de skal gi dere "gode råd". Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2005 #7 Skrevet 5. september 2005 Vår lille på 1,5 år,er veldig plaget med atopisk eksem, hun tok først masse blodprøver hos fastlegen og de ga ikke noe utslag for allergi. Vi byttet fastlege da vi følte at vi ikke ble hørt eller tatt på alvor. Hun ble henvist videre til barnelege på sykehuset. Der tok hun prikke tester og de gav utslag på egg og hund. Leger der fortalte at prikke testene gav et sikrere svar enn blodprøver, og når vi kuttet ut egg i maten ble hun bedre i løpet av kort tid! Så det var virkelig verdt det. Vi måtte bytte fastlege til henne for å få henne testet, men da fikk vi en som heldigvis en lege som virkelig vil gjøre alt for at hun skulle bli bedre! Virker ikke som om alle leger tar dette med eksem på alvor,men HURRA for dem som finnes!! Lykke til !
Gjest LoisLane Skrevet 5. september 2005 #8 Skrevet 5. september 2005 Tre av mine barn har atopisk eksem. Det har vært ei stri å få dem testet og henvist videre! Fastlegen har i de fleste tilfeller sendt med hjem en brosjyre og hydrokortisonkrem. Vi har tatt ulike typer tester, både prikktest og bloprøvetester. Den eldste av dem har aldri vært testet, men har vokst av seg det aller meste, og oså astmaen han hadde. har aldri merket at han har reagert på noe spesielt. Den andre av dem har vi fått videre til hudelege, men det skal sies at det heller ikke var noe sesam-sesam. Men vi fikk kremer og gode råd, og testing som viste at hun var allergisk mot hund og katt. Også hun er mye bedre. Den yngste har vært blodprøvetestet, det har slått ut på egg (det skjønte vi da han fikk smake kakedeig!), peanøtter, katt og bjørkepollen. Han er også bedre og begynner nå å sove natta gjennom uten å våkne og klø. Mitt råd: Prøv en annen fastlege, eller insister på testing dersom dere vil det. Ikke gidd å høre på de som vil fortelle dere hva de hadde gjort - dette gjelder deres barn! Etter myyye prøving har jeg funnet ut at de feite, standard apotekkremene funker best. Liker A-krem også. Det kan variere mye hvilke kremer som funker, og du vil helt sikkert få høre fra noen som har prøvd en krem som gjorde vidundre.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2005 #9 Skrevet 5. september 2005 Min gutt ble henvist til sykehuset da han var 6 mnd pga eksem. Han var allergisk mot melk, egg, fisk og nøtter. Med god hjelp av sykehuset(lege,ernærings..) og kortison er han nå veldig fin. Så det er absolutt verdt å kreve en henvisning.
Grooo Skrevet 5. september 2005 #10 Skrevet 5. september 2005 Ikke nøy dere med fastlegen, men KREV å få komme videre til alle slags spesialister
Letti Skrevet 6. september 2005 #11 Skrevet 6. september 2005 Jeg må bare komme med en godt råd som hjalp vår sønn. Fra han var rundt to tre år gammel hadde han veldig mye eksem, tok alt av tester og det var et sant mareritt hele greia. Og ikke gjorde de noen utslag heller. Vi dro til syden to ganger i året. Holdt han unna klorvann og skrev opp alt han spiste. Fant ut at ketchup, sjokolade og mye av mat og slikkeri med e-stoffer og fargestoffer var helt bannlyst. Dette gjorde vi fra til for to år siden. Da reagerte pappaen til bestekompisen hans (han er veldig kjent naturmedisiner der vi bodde). Han hadde lagt merke til at sønnen vår gikk med hvite hansker hele vinteren og at vi var megastrikse over for mat og slikkerier. I tillegg smurte vi med de sterkeste kortisonsalvene, så huden hans ble veldig tynn. I følge denne pappen skulle vi prøve Udo`s Choice og Mivi Total i en periode. Etter tre uker hadde vi et helt nytt barn. Både dårlig humør og kløende hud og alt som følger med eksemplager ble borte. Hvis dette ikke hadde hjulpet skulle det bestilles en te på resept fra England og hvis det ikke fungerte heller, skulle akupunktur vurderes. Vi har kun brukt oljen og Mivi Total og jeg kan ikke annet enn og anbefale det. Vet det er mange som er veldig skeptiske, men det er barn det er snakk om og alt er verdt å prøve. Vi har ikke lenger skapet fullt av salver og hvite bomullshansker. Men i kjøleskapet står oljen og Mivi Total, og den er meget bra. Den dag i dag har han ingen palger med eksem og hvis vi ser antydning etter væromslag, så tar han disse produktene en periode og så er det borte igjen. Har flere venner som har vært skeptiske til dette, men de kommer tilbake og er like fornøyde som meg. Dette kan også anbefales til barn som sliter med konsentrasjonen og hyperaktivitet. Så ikke vent med å prøve alternativt. Det er ofte det kan hjelpe fremfor allmenmedisin/hudleger. Jo fortere dere finner noe som hjelper jo bedre er det.
Caramba Skrevet 6. september 2005 #12 Skrevet 6. september 2005 Jeg har også atopisk eksem, og er enig med mange over her. Få skikkelige råd fra en lege som har peiling. MEN pass litt på kortison og steroidkremene, jeg hadde ikke smurt inn et barn med disse sånn helt uten videre. Jeg har sluttet med dem selv fordi jeg oppdaget at eksemen kom tilbake mye verre når jeg var ferdig med en salvekur. Det som hjelper for meg er feit apotekkrem, før Carbaderm, nå A-derma. Det hjelper også VELDIG å begrense dusjing så mye jeg kan, og helst alltid korte dusjer. Min nevø er også atopisk, og det som hjalp ham var at foreldrene sluttet å bade ham hver eneste dag, da forsvant eksemen veldig fort.
Gjest LoisLane Skrevet 6. september 2005 #13 Skrevet 6. september 2005 Ja, det glemte jeg helt å nevne, ungene mine bader skammelig sjelden. Mange leger påstår hardnakket at man ikke tar skade av kortison, men jeg ser selv at huden blir skadet av langvarig bruk. Har t.o.m. fått råd av hudlege om å smøre godt på!
:-) anna Skrevet 6. september 2005 #14 Skrevet 6. september 2005 Mange leger påstår hardnakket at man ikke tar skade av kortison, men jeg ser selv at huden blir skadet av langvarig bruk. Har t.o.m. fått råd av hudlege om å smøre godt på! ← Er det ikke utrolig!!! Jeg har hatt eksem siden jeg var tre uker gammel og som sagt tidligere i tråden er det kronisk. Frem til jeg var ca 20 ble jeg medisinert med kortisonkremer for å kurere eksemen min. (Jeg har fått utskrevet kjempesterke kremer som Dermovat uten å bli forklart hvordan disse skal brukes.) Da jeg fikk vite at det var kronisk kuttet jeg ut kortisonen fullstendig. Den hadde såpass lite å si for min eksem at jeg syntes ikke det var verdt det. I dag er hendene mine hverken bedre eller verre enn tidligere. Men om sommeren er huden på hendene mine hvitflekkete. Pigmentene er rett og slett skader av kortisonkremene jeg har brukt i en årrekke. Min oppskrift er ikke riktig for alle, for mange er kortison nødvendig under utbruddene, men jeg vil oppfordre alle om å bruke kortison med forsiktighet.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2005 #15 Skrevet 8. september 2005 Hei! Skjønner godt en blir forvirret and forskjellig informasjon ang eksem. Jeg har hatt atopisk eksem så lenge jeg kan huske, i tillegg har jeg allergi og astma. Allergien kan gir noen ganger utslag i eksem. Så ett råd til deg er å finne ut om ditt barn har atopisk eksem eller eksem som utløses av allergier eller en kombinasjon ev disse. Jeg har tatt masse blodprøver på allergier, min menig er at de er bare tull. Skjønner hvorfor de går bort i fra det! Prikktester er noe annet, dette har gitt riktige utslag på meg flere ganger. Så stå på for å få barnet ditt prikktestet!! Jeg vet ikke hvor i landet du bor. I trondheim vet jeg at helsestasjonene jobber med å øke kompetansen på eksem. St.Olavs (sykehuset i trondheim) har også eksemskole for foreldre med barn med eksem, Anbefales!!! Ett nettsted som å anbefale er www.allergiviten.no. Her er informasjonen i hvert fall faglig holdbar. Eller kontakt Norges astma og allergiforbund fylkeslag der du bor. De i sør-trøndelag er veldig flinke der har jeg fått MASSE hjelp!! Håper du får den hjelpen du har rett på!!
Mathias Skrevet 8. september 2005 #16 Skrevet 8. september 2005 Allrgi: Testene viser egentlig ikke noen ting. Positivt trenger ikke være det og visa versa..... Man må heller se hva som dukker opp etter hvert og ta det derfra. Vi har en som er allergisk for nøtter, noe som kan være dødelig, og har denne infoen fra spesialist....
Gjest Eksemplaget Skrevet 26. august 2007 #17 Skrevet 26. august 2007 Jeg må bare komme med en godt råd som hjalp vår sønn. Fra han var rundt to tre år gammel hadde han veldig mye eksem, tok alt av tester og det var et sant mareritt hele greia. Og ikke gjorde de noen utslag heller. Vi dro til syden to ganger i året. Holdt han unna klorvann og skrev opp alt han spiste. Fant ut at ketchup, sjokolade og mye av mat og slikkeri med e-stoffer og fargestoffer var helt bannlyst. Dette gjorde vi fra til for to år siden. Da reagerte pappaen til bestekompisen hans (han er veldig kjent naturmedisiner der vi bodde). Han hadde lagt merke til at sønnen vår gikk med hvite hansker hele vinteren og at vi var megastrikse over for mat og slikkerier. I tillegg smurte vi med de sterkeste kortisonsalvene, så huden hans ble veldig tynn. I følge denne pappen skulle vi prøve Udo`s Choice og Mivi Total i en periode. Etter tre uker hadde vi et helt nytt barn. Både dårlig humør og kløende hud og alt som følger med eksemplager ble borte. Hvis dette ikke hadde hjulpet skulle det bestilles en te på resept fra England og hvis det ikke fungerte heller, skulle akupunktur vurderes. Vi har kun brukt oljen og Mivi Total og jeg kan ikke annet enn og anbefale det. Vet det er mange som er veldig skeptiske, men det er barn det er snakk om og alt er verdt å prøve. Vi har ikke lenger skapet fullt av salver og hvite bomullshansker. Men i kjøleskapet står oljen og Mivi Total, og den er meget bra. Den dag i dag har han ingen palger med eksem og hvis vi ser antydning etter væromslag, så tar han disse produktene en periode og så er det borte igjen. Har flere venner som har vært skeptiske til dette, men de kommer tilbake og er like fornøyde som meg. Dette kan også anbefales til barn som sliter med konsentrasjonen og hyperaktivitet. Så ikke vent med å prøve alternativt. Det er ofte det kan hjelpe fremfor allmenmedisin/hudleger. Jo fortere dere finner noe som hjelper jo bedre er det. Hei, jeg vil gjerne prøve denne oljen, men hvordan får jeg tak i den? Og burde jeg konsultere med en naturmedisiner først, eller bare prøve meg fram? Kunne jeg evt. få lov til å bruke han naturmedisineren som du kjenner? Og når du skriver mivi total, mener du den flytende multivitamin-blandingen fra helsekosten? Jeg er temmelig desperat etter å bli kvitt eksemen men har ingen tro på legeindustrien etter altfor mange tillitsbrudd der. De har ofte lite peiling og skriver ut ting som kan være direkte skadelige. Setter veldig pris på svar.
la Flaca Skrevet 26. august 2007 #18 Skrevet 26. august 2007 Det er mange som skriver om atopisk eksem. Det er en kronisk overfølsomhet i huden som man kan få allerede de første leveårene. Den er ofte fremprovosert pga. allergi, og forverres ved allergi. Atopisk eksem og allergi henger ofte sammen, så det er ingen grunn til ikke å ta en allergitest. Det stemmer også at det ikke nødvendigvis er samsvar mellom utfallet av en allergitest og virkeligheten. Test-utslag på katt behøver ikke bety katteallergi. Men sett i sammenheng med allergiske symptomer vil allergitesten være nyttig. Utslett ved kontakt med katt i tillegg til utslag på test bekrefter med ganske stor sikkerhet katteallergi. Jeg ser liksom ikke hvor motivasjonen for ikke å teste for allergi kommer fra dersom barn er plaget med eksem. Man blir ihvertfall ikke klokere dersom man lar være. Det er en enkel blodprøve som skal til (på så små barn).
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2007 #19 Skrevet 26. august 2007 Hei, jeg vil gjerne prøve denne oljen, men hvordan får jeg tak i den? Og burde jeg konsultere med en naturmedisiner først, eller bare prøve meg fram? Resten kan jeg ikke hjelpe deg med, men udo's choise får du på helsekost. Rene planteoljer med høy omega 3 innhold og har aldri hørt om at det skal kunne være farlig. Men ren linolje er billigere, og for meg bedre pga hvordan kosholdet mitt ellers er satt sammen. Prøv og se, skal ikke kunnne gjøre mer skade enn det annen matolje eventuelt kan gjøre. Vet ikke om den har bedret huden min, den ble grei etter jeg sluttet med melk og det meste av e-nummer (orker ikke finlese, så er jeg i tvil så spiser jeg det ikke)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå